KH skrev: milima skrev: Det er muligt at folkeskolen har slækket på kravene og bruger vikarer som ikke er færdigudddannede, men jeg spørger bare er folkeskolen blevet bedre af det????
Jeg ved at på mine børns skole er der ikke udelt begejstring over disse vikarer.
Jeg svarede bare på dit spørgsmål som lød som følger:
milima skrev: Nævn mig et andet fagområde, hvor man har slækket på kravene fordi man mangler folk.
Men vi kan da godt tage den anden diskussion... Jeg vil da hellere have en HHX'er til at køre mit tog end at det skal aflyses....
Du vil vel også hellere have at dit barn får bare en lille smugle undervisning for for slet ingen???
"Bare lige for at smide lidt salt i såret"
Jeg tror "skutte" en nyuddannet Htx’er er mere sikker i fremføring end en tømmer på 30-35-45 år. de har trods alt begge to været på en 10 mdrs. uddannelse.
Og jeg forstår stadigvæk ikke kravet om en elektriker uddannelse eller HTX, frem for eksempelvis en uddannelse som tømmer.
Det jernbanetekniske læres jo på den 10 mdrs. uddannelse som giver ret til fremføring af nutidens tog, og ikke en gammel dampdrevet maskine.
Der er vel ingen der vil påstå at en ny udlært som smed med aluminium som speciale, bliver undervist i jernbanen sikkerhed og drift?
Vi kan også se på de nedbrud der sker i dagens Danmark, at meget tit og ofte er dette til grund for varige aflysninger.
Altså ikke med en medarbejder i front som kan løse problemet.
Og som trådens udgangspunkt er:
Mangel på personale, overbelastning af uddannet personale og udtømning af personale resurser.
Hvorfor så holde fast i et krav med en 2-4½ årig uddannelse for at blive LKF'er?
Hvad er det som en Htx’er kan udføre på et ER, ET, SA og SE så det kan fortsætte efter et nedbrud?
Og NEJ- jeg ønsker ikke at nedgøre alle dem som allerede arbejder som LKF'er...... De laver/udfører et godt og serriøst job.
Og i bund og grund har jeg blot et ønske om at nedbringe overarbejde, stress og ventetider