Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Personalemangel hos DSB

Udskriv debat

  Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 17/9-2008 23:17 (#41)

Hej Keld.
Rent faktuelt, ja så var det mig der startede den omtalte debat

Og jeg har også i omtalte debat gjort opmærksom på at jeg personligt
ikke har mulighed for at indgå i en uddannelse som lokofører.

Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"
Er DU manden der kan komme med det?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af milima, 18/9-2008 09:36 (#42)

Jeg forsøger ikke at sno mig uden om noget, men der findes ikke et helt konkret svar på dette spørgsmål.

Der er selvfølgelig nok en del traditioner i det og det har da sikkert fra starten af været fint at lkf kunne reparere på dampmaskinen og senere på dieselmaskinerne hvis de gik i stykker.
Tvist, ståltråd og en træprop, så kunne man som regel komme hjem med en "syg" maskine.

Samtidig har lkf uddannelsen været en mulighed for sorte håndværkere for at komme ind i varmen hos staten, som tjenestemand, med deraf følgende pension.
Det har sikkert før i tiden været et plus fremfor håndværksarbejdet.

DJ og tidligere DLF har valgt at holde fast i disse krav, dels for at holde traditionerne i hævd, dels for at holde lønnen oppe på et rimeligt niveau.
I den nuværende situation holder man selvfølgelig fast i kravene for at presse lønnen yderligere, som enhver anden fagforening vil gøre.

Det er muligt at folkeskolen har slækket på kravene og bruger vikarer som ikke er færdigudddannede, men jeg spørger bare er folkeskolen blevet bedre af det????
Jeg ved at på mine børns skole er der ikke udelt begejstring over disse vikarer.

Problemet med rekruttering, er efter min mening først og fremmest lønnen.
Lønnen er ganske enkelt ikke stor nok til at folk gider arbejde hver anden weekend og med skiftende arbejdstider.
Dette skal løses ved at DJ arbejder for at få hævet lønnen, ikke ved at slække på optagelseskravene.
Endelig er der problemet med skolen i Tønder.
Det er den største politiske fadæse at placere en lkf i Tønder, der er da ingen, etablerede der vil rejse til Tønder for en uddannelse.
Det er vist kun i Ulla Tørnæs' verden man vil det.

Jeg forstår da godt at operatørerne gerne vil af med adgangskravene.
Det vil gøre det meget nemmere at rekruttere nye medarbejdere, men det vil også presse løn og arbejdsvilkår.
Man behøver bare at kigge over til busserne, hvor løn og arbejdsvilkår lader meget tilbage at ønske.
Det skyldes efter min mening dels at det er for nemt at blive chauffør, 8 uger på AMU og ingen adgangskrav, dels så er der intet fagligt sammenhold blandt chaufførerne.
Ved godt jeg nu får nogen over næsen for at hylde fagforeningerne, men jeg mener de er et gode for arbejderne.

Til sidst må jeg lige forklare at min passus omkring togentusiaster, den var måske lidt uklar.
Jeg har som sagt stor respekt for entusiaster og tog fotografer, fordi jeg mener det er prisværdigt at nogen gennem deres hobby er med til at sikre jernbanehistorien for eftertiden.
Det som jeg bliver lidt harm over, er når der i dette forum, som jeg antager i høj grad bruges af entusiaster, kommer indlæg som nedgør arbejdet og uddannelse som lkf.
Det rammer mig på min faglige stolthed.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 55
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 18/9-2008 10:07 (#43)

Hmm nu har jeg ikke følt så super meget med i denne debat, men jeg skriver ikke lige fordi jeg ønsker at have den største diskussion. Hehe altså jeg syntes det er lidt surt at man ikke kan tage en lokoføre uddannelse med en HF-eksame, da jeg skal tage en HF eksame næste år, men jeg kan samtidig godt se, at de kræver matematiks studender og HTX da begge har meget med matematik at gørePfft Så man skal åbenbart have en god matematisk evne til at blive lokofører hvilke jeg også har:Smile MEN kan jeg så godt tage en HF eksame og derefter gå over og tage matematik (A niveau) i studenter eksame? Altså så jeg kun tager matematik og ikke en hel studenter eksame? I) For det har jeg gået og undrede mig over, om man kunne tage den lille smutvej xD Så undgår jeg nemlig at skulle side tre år ekstra på skolebænken i en hel dag og nøjes med at tage aftenkurser og have et fast job ved siden af i mellem tiden 8D
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af milima, 18/9-2008 10:28 (#44)

Nej, som kravene er idag kan du ikke skyde genvej.

Det man ser på er svendebrevet, eller eksamensbeviset som student eller HTX.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 55
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 18/9-2008 12:08 (#45)

xCBdk skrev: Tror det er en mindre fejl, men man kan sige at jo der mangler lokofører, men hvordan er den her boble opstået med at der lige pludselig er en masse lokofører der skal havde fri...?

Det kaldes overarbejde. Når man kører på resourcer man ikke har i en længere periode, og ikke sørger for at ansætte tilsvarende nye kræfter. På et tidspunkt bliver folk trætte af konstant at køre med overarbejde, og så siger de stop!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Ghosttrain, 18/9-2008 13:31 (#46)

Hejsa
Måske var det netop herfor en idé at ændre på optagelsekravene til lokoførerskolen. Hermed menes at få nyere relevante uddanelser med ind under paraplyen.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af hkp, 18/9-2008 15:24 (#47)

Som jeg tidligere har foreslået. Så en form for forskole (egenbetaling, eller på SU, ligesom gymnasiet) af et års varighed. Med fokus på matematik, fysik og lignende. I stedet for 3 år ud på SU, som de færreste etablerede har mulighed for. Et år (eller 9 mdr fratrukket sommerferie osv) er måske nemmere at overkomme.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 19/9-2008 14:23 (#48)

milima skrev: Nej, som kravene er idag kan du ikke skyde genvej.

Det man ser på er svendebrevet, eller eksamensbeviset som student eller HTX.


Oki, mange tak for oplysningen Smile Men øv at jeg ikke kan gå den vej jeg tænkte ShockFor min plan var at tage nogle gymniasale suppleringskurser (GSK), efter jeg har fået min HF eksame, men lokofører uddannelsen kræver åbenbart en hel studenter eller HTX. Eller et svendebrev, som du nævner. :roll:
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af stigc, 19/9-2008 16:12 (#49)

[quote="coca2 skrev:[/b] Hej Keld.

Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"
[quote]
Og hvorfor er det lige du ikke kan acceptere at verden nu engang er som den er, her er et andet eks. du kan tænke over.
Hvorfor skal man have et specielt kørekortfor at køre en bil der vejer 3600 kg, den betjenes på præcis samme måde som en bil på 3500 kg...
Det fordi nogen har besluttet at sådan er det..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af SJakobsen, 19/9-2008 16:39 (#50)

[quote="stigc skrev:[/b] [quote="coca2 skrev:[/b] Hej Keld.

Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"

Og hvorfor er det lige du ikke kan acceptere at verden nu engang er som den er, her er et andet eks. du kan tænke over.
Hvorfor skal man have et specielt kørekortfor at køre en bil der vejer 3600 kg, den betjenes på præcis samme måde som en bil på 3500 kg...
Det fordi nogen har besluttet at sådan er det..


Det var også en holdning at have, så man skal altså finde sig i alt uden videre, selvom det er totalt grundløst? Sammenligningen med en lastbil, vil jeg ikke kommentere, jeg nægter at argumentere på så lavt et nivue!
Nu er det også sådan det er staten(du og jeg) der overordnet står, for den kollektive transport fungere, og så synes jeg det er træls at sådan nogle krav skal stå i vejen for at den kollektive trafik, hvis det var privat ville jeg være ligeglad, men nu betaler jeg desværre til gildet!

Men skal nok lave det sådan at man kan komme ind på en 9/10. klasse, men kravene skal da helt klart svare til arbejdet. En HF, burde være nok.

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af bl, 19/9-2008 16:52 (#51)

Hej Stigc (og andre ligesindede)!

Vi må vist efterhånden se i øjnene, at vi ikke er unge nok til at vide alt.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 19/9-2008 17:12 (#52)

[quote="SJakobsen skrev:[/b] [quote="stigc skrev:[/b]
coca2 skrev: Hej Keld.

Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"

Og hvorfor er det lige du ikke kan acceptere at verden nu engang er som den er, her er et andet eks. du kan tænke over.
Hvorfor skal man have et specielt kørekortfor at køre en bil der vejer 3600 kg, den betjenes på præcis samme måde som en bil på 3500 kg...
Det fordi nogen har besluttet at sådan er det..


Det var også en holdning at have, så man skal altså finde sig i alt uden videre, selvom det er totalt grundløst? Sammenligningen med en lastbil, vil jeg ikke kommentere, jeg nægter at argumentere på så lavt et nivue!
Nu er det også sådan det er staten(du og jeg) der overordnet står, for den kollektive transport fungere, og så synes jeg det er træls at sådan nogle krav skal stå i vejen for at den kollektive trafik, hvis det var privat ville jeg være ligeglad, men nu betaler jeg desværre til gildet!

Men skal nok lave det sådan at man kan komme ind på en 9/10. klasse, men kravene skal da helt klart svare til arbejdet. En HF, burde være nok.

Søren


Jaah, altså jeg vil syntes det ville være dejligt, hvis man kunne komme ind som lokoføre, med en HF eksame med et godt gennemsnit i sin karakterbog Grin HAAH nu skal jeg ikke lyde ego, fordi jeg skal have en HF eksame og at det bl.a. bude være sådanPfft Men det vil jo give en fordel for så mange andre, som ikke lige har de uddannelses kvalifikationer som lokofører uddannelsen stiller :roll:
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af PeterFrost, 19/9-2008 17:20 (#53)

bl skrev: Hej Stigc (og andre ligesindede)!

Vi må vist efterhånden se i øjnene, at vi ikke er unge nok til at vide alt.

Bjarne


Tilgengæld, bruger vi Ipod, dvs vores LP ikke bliver ved med kun at komme med det samme igen, og igen, og igen...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af stigc, 19/9-2008 18:37 (#54)

SJakobsen
Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"
Søren

Det er jo givet en gang.
"Det er en del af den overenskomst DSB har med fagforeningen"...
Og så sammenlignede jeg ikke med en Lastbil, men en bil præcis 100 kg over grænsen...
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af SJakobsen, 19/9-2008 18:45 (#55)

stigc skrev:
SJakobsen
Men jeg savner stadigvæk ET enkelt svar på HVORFOR man skal man skal have en "sort uddannelse"
Søren

Det er jo givet en gang.
"Det er en del af den overenskomst DSB har med fagforeningen"...
Og så sammenlignede jeg ikke med en Lastbil, men en bil præcis 100 kg over grænsen...


Det var ikke mig dig savnede et svar, det var Coca2! Jeg kan sagtens blive lokomotivføre... Grænsen på 3500 kg er sat fordi, at et eller andet sted skal den jo gå, og ved omkring 3500 kg begynder det at blive køretøjer der køre anderledes end bil. Men det har da ikke en fis at gøre med optagelseskravene for lokomotivføre, det har ikke noget med hinanden at gøre, det burde da være klart for enhver at kravene er for hårde....

S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 19/9-2008 21:52 (#56)

milima skrev: Det er muligt at folkeskolen har slækket på kravene og bruger vikarer som ikke er færdigudddannede, men jeg spørger bare er folkeskolen blevet bedre af det????
Jeg ved at på mine børns skole er der ikke udelt begejstring over disse vikarer.


Jeg svarede bare på dit spørgsmål som lød som følger:

milima skrev: Nævn mig et andet fagområde, hvor man har slækket på kravene fordi man mangler folk.


Men vi kan da godt tage den anden diskussion... Jeg vil da hellere have en HHX'er til at køre mit tog end at det skal aflyses....

Du vil vel også hellere have at dit barn får bare en lille smugle undervisning for for slet ingen???
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 20/9-2008 23:04 (#57)

KH skrev:
milima skrev: Det er muligt at folkeskolen har slækket på kravene og bruger vikarer som ikke er færdigudddannede, men jeg spørger bare er folkeskolen blevet bedre af det????
Jeg ved at på mine børns skole er der ikke udelt begejstring over disse vikarer.


Jeg svarede bare på dit spørgsmål som lød som følger:

milima skrev: Nævn mig et andet fagområde, hvor man har slækket på kravene fordi man mangler folk.


Men vi kan da godt tage den anden diskussion... Jeg vil da hellere have en HHX'er til at køre mit tog end at det skal aflyses....

Du vil vel også hellere have at dit barn får bare en lille smugle undervisning for for slet ingen???


"Bare lige for at smide lidt salt i såret"
Jeg tror "skutte" en nyuddannet Htx’er er mere sikker i fremføring end en tømmer på 30-35-45 år. de har trods alt begge to været på en 10 mdrs. uddannelse.

Og jeg forstår stadigvæk ikke kravet om en elektriker uddannelse eller HTX, frem for eksempelvis en uddannelse som tømmer.

Det jernbanetekniske læres jo på den 10 mdrs. uddannelse som giver ret til fremføring af nutidens tog, og ikke en gammel dampdrevet maskine.

Der er vel ingen der vil påstå at en ny udlært som smed med aluminium som speciale, bliver undervist i jernbanen sikkerhed og drift?

Vi kan også se på de nedbrud der sker i dagens Danmark, at meget tit og ofte er dette til grund for varige aflysninger.
Altså ikke med en medarbejder i front som kan løse problemet.

Og som trådens udgangspunkt er:
Mangel på personale, overbelastning af uddannet personale og udtømning af personale resurser.

Hvorfor så holde fast i et krav med en 2-4½ årig uddannelse for at blive LKF'er?

Hvad er det som en Htx’er kan udføre på et ER, ET, SA og SE så det kan fortsætte efter et nedbrud?

Og NEJ- jeg ønsker ikke at nedgøre alle dem som allerede arbejder som LKF'er...... De laver/udfører et godt og serriøst job.

Og i bund og grund har jeg blot et ønske om at nedbringe overarbejde, stress og ventetider
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 27/9-2008 20:27 (#58)

Nu kom jeg lige i tanke om der er nogen der ved, hvad der menes med en "matematisk studentereksame"? For min mor er gymnasie lærer, og hun siger at der IKKE er nået der hedder en "matematisk studentereksame", men der findes forskellige linier med forskellige niveauer? Men hvor højt skal matematik niveauet så være? Snakker vi A niveau eller B niveau for at få adgang til en lokofører uddannelse eller hvad?
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af xCBdk, 27/9-2008 22:40 (#59)

Matematisk studender eksamen findes ikke mere nej, den udgik da den nye gymnasie reform kom for nogle år tilbage.
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:



SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 27/9-2008 23:43 (#60)

xCBdk skrev: Matematisk studender eksamen findes ikke mere nej, den udgik da den nye gymnasie reform kom for nogle år tilbage.


Okay så blev jeg klogere på det Smile Hehe men nu var mit spørgsmål mere også hvad kravene så er til lokofører uddannelsen udfra en Studentereksame? Angry Hehe
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: