Tramconsult skrev: Lidt overblik:
Da IC3, litra MF, for 18 år siden overtog IC-trafikken betød det forringelser med hensyn til komfort:
- kupeer blev afløst af storrum.
Kan være en fordel ikke alle foretrækker kupé[/quote]
Tramconsult skrev: - fire siddepladser i togets bredde, mod tidligere tre.
Bedre udnyttelse af matrielet, mindre miljøbelastning, men sidder alligevel godt
Tramconsult skrev: - trange, kasseagtige sæder.
De er altså ikke så ringe, de giver god støtte
Tramconsult skrev: - dårlige muligheder for ståplads - "strække ben".
Det er vist ikke meget anderledes end i B
Tramconsult skrev: - brede indgangspartier, som er ubehagelige at passere, da de ofte er fyldt med siddende og liggende passager.
Letter ind og udstigning på stationer.
Tramconsult skrev: - rystende og støjende dieselmotorer inde i personvogne.
Rigtigt, til gengæld slap man for de ubehagelige overgange mellem vognene
Tramconsult skrev: - idiotiske dørkontakter.
Det er noget skidt, ening
Tramconsult skrev: - bortfald af vinduer, der kan åbnes.
Det er også skidt med 180 km/t istedet er de så forsynet med ventilation og klimaanlæg
Tramconsult skrev: Alene på denne baggrund er det ufatteligt, at toget fik den popularitet, som det uimodsigeligt har.
Omkring 1990 var B-vognene væsentligt mere komfortable end MFerne.
MF var moderne, og nyskabende, det var vel derfor
Tramconsult skrev: MFerne blev anskaffet, fordi man ikke foreløbig forventede en jernbane mellem Nyborg og Korsør, hvorfor man skulle have et tog, der passede til færgerne. Konceptet er således udviklet med henblik på hurtig rangering (til- og frakobling) i Korsør og Nyborg.
Da det som bekendt er 11 år siden, jernbanen mellem Korsør og Nyborg blev åbnet, er MF-konceptet ikke længere aktuelt.
Nej det har fundet anden anvendelse ifm, samling/deling, man sparer rangerpersonale
Tramconsult skrev: Da DSB bestilte de ulyksalige MGer, IC4, tænkte man stadig i togsæt, som om der stadig er færger mellem Korsør og Nyborg.
Den tanke skal der jo prikkes hul i - eller også skal man i langt højere grad benytte sig af togsættets muligheder.
I dag tænkes IC-nettet meget bastant som en hovedstrækning København-Lillebælt. Det er først ved Snoghøj, der sker en udstråling til flere sider: Sønderborg, Esbjerg, Thisted og Frederikshavn.
Men såvel som man kan sende enkelte togsæt til Thisted og køre hver anden time til Sønderborg, bør man tænke i endnu større udstråling af IC-nettet, således at fx også Tønder, Skjern, Grenå, Svendborg, Helsingør og Nykøbing F. har direkte IC-forbindelser til relevante byer i andre landsdele. På denne måde kan man udnytte togsættets forholdsvis ukomplicerede koblingmuligheder.
En god køreplan vil oparbejde et godt passagerunderlag. Der vil så blive brug for nyt materiel.
Det kan ikke være svært at finde et tog, der er mere komfortabelt end MF.
Og det skulle være rentabelt? næppe....