MSS skrev: på det tidspunkt de danske Bn-vogne blev bygget, var tyskerne forlængst gået over til at indbygge skivebremser i deres tilsvarende vogne (som de iøvrigt startede med at bygge omkring det tidspunkt hvor DSB anskaffede de dybt forældede CL-vogne). Sådanne bremser ville unægteligt have betydet en anden situation.
Det kan jeg kun give dig ret i. Sammenlign bremselydene på en moderniseret og umoderniseret Silberling. Det gør en markant forskel.
Vi har jo allerede DD-vognene som eksempel.
madsen skrev: hvor lang tid vil i tro at det vil ta og få alle vores gamle mz hjem og de person vogne som blev solgt til iran.???? det er jo rigtig tog....
mvh madsen
Det ville blive en kæmpe omkostning for DSB, og kunderne ville brokke sig uendeligt. Du glemmer danskernes holdninger til tog: Hvis der er et lokomotiv foran, så er det noget gammelt lort.
Af alle de gange jeg har været i Tyskland, har jeg tit hørt danske rejsende undre sig over hvorfor de stadig kører rundt med "veterantog" i plan-drift. Og her snakker vi altså om de top-moderniserede IC-vogne
Og i øvrigt, hvis vi fik B-vognene hjem, skulle de gennemgå en kæmpe modernisering, før de ville kunne leve op til vesteuropæisk standard.
Nye ruder, samt air condition.
Nye sæder.
Handicap faciliteter.
skivebremser.
Tunnel godkendelse.
Informations skærme, samt elektronisk pladsnummer/vognnummer system.
Elektronisk døråbning.
Ombygning til at kunne køre 180/200 Km/t.
Ombygning fra kupeer til storrum. Dette af hensyn til togpersonalet, som får rygskader af at åbne og lukke de skydedøre. Det har allerede været et problem i Bn-vognene.
Så kommer rengøringen af vognene også ind i billedet. De er allerede i en forfærdelig stand derovre.
I alt ville det være det samme som at skaffe et nyt tog.
Man skal lige huske på, at der er altså andre end os jernbane-entusiaster her landet. Kunderne er allerede utilfrede med forholdene i IC3, bla når det gælder ind og udstigning med cykler, barnevogne mm. At indsætte B-vognene i IC-trafik igen ville være en katastrofe for DSB.