MSS skrev:
Selvom du selv lyder meget overbevist, er det ikke ret logisk det du skriver.
1. Selvfølgelig bliver der elektrificeret, og selvfølgelig skal et gammelt signalsystem der alligevel udskiftes ikke spænde ben for det. Hvis du har fulgt bare en lille smule med i den politiske debat på området her på det sidste, ville du kunne se at stemningen er mere for end imod en elektrificering af de resterende hovedstrækninger. Resten er en opgave for teknikerne, de ved nok hvad de skal gøre.
2. Pas lige på med spredehaglene -Bombardier er ikke bare Bombardier!
Bombardier i Randers er utroligt dygtige og rutinerede i moderniseringer, de har bl.a. levetidsforlænget talrige hollandske togsæt, og selvom der nu står "Bombardier" på skiltet, er det en virksomhed efter dansk standard, og derudover kender virksomheden de danske togsæt særdeles godt, de har immervæk selv bygget dem..!
En opgradering af IC3 til fortsat IC-kørsel er en udmærket idé, det er den eneste løsning der kan eksekveres på kort sigt.
De fejl du nævner kan i øvrigt næppe tilskrives andet, end at DSB sparer for meget på vedligeholdet. Måske pga. DSB First skandalen? Eller måske bare fordi at de er DSB? Who knows...
1. Jeg har fulgt en hel del med i debatten, og jeg er udemærket klar over at der er politisk vilje til at få elektrificeret de danske jernbane strækninger, men heldigvis er der også ansvarlige politiker i det danske folketing, som kan huske hvorfor man valgte ikke at elektrificer i 1999 da man bestilte IC4 togene.
Jeg har ikke skrevet at det ikke kan lade sig gøre at elektrificer de danske jernbane. Jeg har skrevet at det er utrolig dyrt at sikre de gamle signal anlæg, så de kan overleve et el-tog der passere. Gør man ikke noget ved de gamle danske signal anlæg, så vil et el-tog som passer dem, have ca. samme effekt, som hvis du sætter din bærbare PC direkte i stikkontakten uden at have strømforsyningen imellem. Den vil virke i mindre end 1 sek. og så er den total skadet.
Strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, som er den man diskuter pt. er delvis sikret, så den kan man for et mindre 2 cifret mill. beløb sikre hele strækningen, og dermed elektrificer den inden det nye signal system har taget over. Det koster imidlertid kun ca. 12 togsæt at køre strækningen, og her har jeg indregnet de tog, som køre helt til KBH og Århus. Da man fortsat ikke vil kunne køre el-drift helt til Århus, er det reelt kun ca. 6 togsæt, som kan erstattes med el-tog. Det flytter derfor ikke rigtigt noget at fremrykke elektrificeringen af den strækning.
Strækningen Fredericia - Århus vil tilgengæld rykke rigtigt meget, men her vil det så samtidig være RIGTIGT dyrt at sikre signal anlægget, da der slet ikke er lavet nogen forberedelser, som mellem Esbjerg og Lunderskov.
Min viden om signal systemerne, og problemerne med at sikre dem, stammer bl.a. fra min uddannelse som industri elektriker, hvor jeg til dagligt havde både med styrings anlæg og højspændings anlæg at gøre. I dag er jeg IT arkitekt og har bl.a. andet med system som det nye signal anlæg at gøre. Derudover har jeg et par bekendte, som har arbejdet med signal anlæggene for BaneDanmark.
Hvis du tror at jeg er imod at elektrificer de danske jernbaner, så har du fuldstændig misforstået mig. Jeg er klart for at elektificer de danske jernbaner. Jeg er bare ikke sikker på at det på nuværende tidspunkt er smart at bruge x antal milliarder på det, når det kan gøres væsentlig billigere når signal systemerne er skiftet. Set i bakspejlet, burde man i 1999 have besluttet at elektrificer de danske jernbaner, men ingen havde jo i deres vildeste fantasi forstillet sig at IC4 skulle blive så mange år forsinket. I den nuværende situation vil det allerbedste nok være hvis man elektrificerede de danske jernbaner, samtidig med at man udruller det nye signal system. Så kunne tænde for strømmen samtidig med at de gamle signal anlæg blev slukket på en strækning.
2. Du har ret. Man skal ikke skære Bombardie over en kam, men jeg var faktisk ikke klar over at der fortsat var en togfabrik i Randers.
Om en levetids forlængelse af IC3 togene er den rigtige løsning ved jeg ikke. Da IC3 blev sat i drift havde de mange fejl som ligner dem som IC4 har, og i.flg. Bombardie i Randers, så kender de allerede løsningerne på dem, så måske skulle Bombardie i Randers bare overtage leverancen af IC4.
Når det er sagt, vil jeg samtidig sige at jeg for nogle uger siden hørte at et af problemerne med IC4 er at der bruges trådløse sensorer til bl.a kontrol af om dørene er lukkede m.m. Trådløst udstyr i en metal kasse er aldrig godt, og hvis der er brugt den mængde trådløse sensore, som jeg har hørt rygter om, så tvivler jeg på at de nogensinde får IC4 til at køre stabilt. Det svare lidt til at alle elever på et gymnasium har en trådløs PC og en trådløs mobil tlf. med, og alle bruger begge dele samtidig. Det vil være umuligt f.eks. at streame en film, da der vil være så mange data pakke kollisioner, at den reelle hastighed aldrig vil nå over et par Mbit/sek. selvom der er 54Mbit/sek. til rådighed på access punktet. Flere access punkter vil ikke løse problemet, da der reelt kun er 3 frekvenser tilrådighed i en radius af 100M.
Jeg håber at ovenstående giver mere mening end mit forrige indlæg.
/Nørden