knudbe skrev: Tramways.dk skrev: knudbe skrev:
Men det som er interessant, er vel i hvilken retning vi kigger, når der er tale om vores fælles interesse, og der er vel ingen som er uenige med mig i, at ud over dansk, så er det nok det tyske som for os er det dominerende.
Njaa... Det vil jeg nu ikke
helt sige! Du får mig ikke til at sige at tysk er det næst mest dominerende jernbanesprog for os. Jeg går gerne med til at begreber, teknik, metoder osv. er meget tyske, meeen...
Undskyld at jeg siger det, men ud over ovenstående, så var der ingen substands i det som du skrev.
Og i det jeg har citeret her, modsiger du dig selv ret så meget. Vi er enige om at begreber, teknik og metoder osv er meget tysk domineret. Hvad er der så tilbage?
Sproget! Og der var masser af substans i det jeg sagde! For jeg vil bestemt mene at det er korrekt! Det kan godt være at det meste af den software og hardware der er installeret/overvejes installeret i vores tog er udviklet og udtænkt af tyskere, men det foregår altså på engelsk! Og, jeg vil give dig ret i at tysk nok er yderst populært i sønderjyske jernbane-grænsebyer, hvor mange tyske lokoførere sikkert opererer. Men når der benyttes ord som ikke er danske, er det altså først og fremmest engelsk! Og, hvis det var fordi du ikke forstod hvad jeg mente, siger jeg bare, at svarende til de tyske forbindelser i Sønderjylland, er der yderst megen svensk at lytte til på de stationer der betjenes af DSB
First (<Briterne!). Virksomheden fungerer jo sådan set på svensk!
(I øvrigt citerer du min udtalelse fordrejet; jeg skrev "er meget tyske, meeen...", hvor du citerer mig for at være enig med dig i formuleringen "er meget tysk domineret". Hvis vi skal der ned hvor vi analyserer hvert ord, så giver min udtalelse udtryk for at jeg sagtens kan mene mindre end halvdelen, hvor du med ordet "dominerende" lægger i budskabet at jeg skulle have givet dig ret i at over halvdelen af de benyttede ord, skulle være tyske!)
Det kan godt være at du synes at jeg står svagt i denne diskussion, men jeg synes
bestemt at du står mindst lige så svagt! Jeg har for længst lagt det franske på hylden, og har heller ikke på noget tidspunkt påstået at det var sproget der blev
benyttet, men en tysk dominans er altså noget, der i hvert fald ophørte for år tilbage... Hvad end det er kedeligt eller ej, så går alle sprog i retning mod engelsk. Det gælder altså også for jernbanen, selvom at dem der finder på ordene så er tyske; men ordene der kommer ud er altså engelske! Det er en "outdated" forestilling at tysk er så stærkt i Danmark; enhver overvejelse om sprog i forbindelse med sikkerhedssystemer, signalsystemer osv. er om hvorvidt det skal være dansk eller engelsk. Man ville ikke finde på at indføre et eller andet system, der skulle baseres på tysk sprog. Systemet er meget vel tysk udviklet, men sproget der benyttes vil altså ikke være tysk, det ville være vanvittigt, og i komplet modstrid mod verdens udvikling at bruge andet end engelsk..! Og går vi helt tilbage til et tidligt EU, kunne det sagtens lige så godt have været fransk man ville overveje at benytte som fælles sprog i en jernbanesammenhæng som tysk; men det bryder du dig vist ikke om at høre