Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB's tyske manøvrer

Udskriv debat

DSB's tyske manøvrer
Skrevet af bl, 6/3-2010 22:43 (#21)

knudbe skrev: Absolut ikke enig. Det største sprog i Europa er tysk. Og dansk er faktisk en tysk dialekt, så det er lidt underligt at der er en sådan modvilje overfor tysk Wink

Det var dog godt nok en påstand!

At vi tilhører samme sprogstamme er rigtigt, vi har i dag utroligt mange låneord fra tysk, men sprogstammen hedder trods alt germansk og ikke tysk!

Det oprindelige nordiske sprog har ikke ret meget med det moderne tyske at gøre, trods den fælles sprogstamme! Og så er det jo også pudsigt, at det engelske sprog har ikke så få låneord, der er danske. Sådan låner vi lidt fra hinanden i ny og næ.
Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Antal indlæg: 1111
Alder: 80
Status:

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 22:54 (#22)

bl skrev:
knudbe skrev: Absolut ikke enig. Det største sprog i Europa er tysk. Og dansk er faktisk en tysk dialekt, så det er lidt underligt at der er en sådan modvilje overfor tysk Wink

Det var dog godt nok en påstand!

At vi tilhører samme sprogstamme er rigtigt, vi har i dag utroligt mange låneord fra tysk, men sprogstammen hedder trods alt germansk og ikke tysk!

Det oprindelige nordiske sprog har ikke ret meget med det moderne tyske at gøre, trods den fælles sprogstamme! Og så er det jo også pudsigt, at det engelske sprog har ikke så få låneord, der er danske. Sådan låner vi lidt fra hinanden i ny og næ.
Bjarne

Hørt! Så langt nåede jeg ikke, men direkte at kalde dansk for en tysk dialekt, er jeg nu yderst uenig i! Som Bjarne/bl skriver er sprogstammen den samme, men der er gået meget lang tid, og megen lang udvikling har fundet sted i sprogene. Mange overensstemmelser er der da, meeen, engelsk er jo absolut heller ikke en dansk dialekt! Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem

Antal indlæg: 70
Alder: 34
Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 00:31 (#23)

Jamen alt det ved jeg da godt Smile
Og Bjarne, de ord, som vi på dansk har fælles med engelsk (bortset fra moderne tekniske ord som compouter m.v.)... er det ikke værd at spekulere om, om fællesskabet af disse ord skyldes engelsk indflydelse på dansk efter 2. verdenskrig eller om det er dansk indflydelse på engelsk fra Knud den Stores tid? Wink

Og det med at dansk er en tysk dialekt er blot en provokation fra min side Wink - og dog, så er der langt flere danske ord som har deres oprindelse i tysk end danske ord med oprindelse i engelsk.

Og angående den undersøgelse som der refereres til, så går den mere på, hvor mange der taler mere end et sprog. Jeg taler om det tyske sprogområde, hvor modersmålet er tysk, og det område rækker meget langt ud over Tysklands grænser.

Men det som er interessant, er vel i hvilken retning vi kigger, når der er tale om vores fælles interesse, og der er vel ingen som er uenige med mig i, at ud over dansk, så er det nok det tyske som for os er det dominerende.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Skrevet af Tramways.dk, 7/3-2010 01:13 (#24)

knudbe skrev:
Men det som er interessant, er vel i hvilken retning vi kigger, når der er tale om vores fælles interesse, og der er vel ingen som er uenige med mig i, at ud over dansk, så er det nok det tyske som for os er det dominerende.

Njaa... Det vil jeg nu ikke helt sige! Du får mig ikke til at sige at tysk er det næst mest dominerende jernbanesprog for os. Jeg går gerne med til at begreber, teknik, metoder osv. er meget tyske, meeen... Det kan da godt være at hvis man måler samtlige ord der benyttes på den danske bane, og så sorteret dansk fra, at tysk ville stå øverst på listen...; i Tønder! Hehe! Hvis vi kigger 10 år tilbage ville det måske også gælde for resten af Danmark, meen, jeg vil nu tro at engelsk står først; måske fordi tyskerne har lært engelsk..? Tjaa, hvem ved... Hvis vi til gengæld stiller en ordmåler op på herovre østpå, skulle det ikke undre mig meget, om nummer 1 på listen(efter dansk) var svensk! -Og det takket være briterne! Wink Jeg hopper ikke med på tyskervognen! Grin Hehe!
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem

Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 10:44 (#25)

Tramways.dk skrev:
knudbe skrev:

Njaa... Det vil jeg nu ikke helt sige! Du får mig ikke til at sige at tysk er det næst mest dominerende jernbanesprog for os. Jeg går gerne med til at begreber, teknik, metoder osv. er meget tyske, meeen...

Undskyld at jeg siger det, men ud over ovenstående, så var der ingen substands i det som du skrev.
Og i det jeg har citeret her, modsiger du dig selv ret så meget. Vi er enige om at begreber, teknik og metoder osv er meget tysk domineret. Hvad er der så tilbage?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af Tramways.dk, 7/3-2010 13:27 (#26)

knudbe skrev:
Tramways.dk skrev:
knudbe skrev:

Njaa... Det vil jeg nu ikke helt sige! Du får mig ikke til at sige at tysk er det næst mest dominerende jernbanesprog for os. Jeg går gerne med til at begreber, teknik, metoder osv. er meget tyske, meeen...

Undskyld at jeg siger det, men ud over ovenstående, så var der ingen substands i det som du skrev.
Og i det jeg har citeret her, modsiger du dig selv ret så meget. Vi er enige om at begreber, teknik og metoder osv er meget tysk domineret. Hvad er der så tilbage?

Sproget! Og der var masser af substans i det jeg sagde! For jeg vil bestemt mene at det er korrekt! Det kan godt være at det meste af den software og hardware der er installeret/overvejes installeret i vores tog er udviklet og udtænkt af tyskere, men det foregår altså på engelsk! Og, jeg vil give dig ret i at tysk nok er yderst populært i sønderjyske jernbane-grænsebyer, hvor mange tyske lokoførere sikkert opererer. Men når der benyttes ord som ikke er danske, er det altså først og fremmest engelsk! Og, hvis det var fordi du ikke forstod hvad jeg mente, siger jeg bare, at svarende til de tyske forbindelser i Sønderjylland, er der yderst megen svensk at lytte til på de stationer der betjenes af DSBFirst (<Briterne!). Virksomheden fungerer jo sådan set på svensk!
(I øvrigt citerer du min udtalelse fordrejet; jeg skrev "er meget tyske, meeen...", hvor du citerer mig for at være enig med dig i formuleringen "er meget tysk domineret". Hvis vi skal der ned hvor vi analyserer hvert ord, så giver min udtalelse udtryk for at jeg sagtens kan mene mindre end halvdelen, hvor du med ordet "dominerende" lægger i budskabet at jeg skulle have givet dig ret i at over halvdelen af de benyttede ord, skulle være tyske!)

Det kan godt være at du synes at jeg står svagt i denne diskussion, men jeg synes bestemt at du står mindst lige så svagt! Jeg har for længst lagt det franske på hylden, og har heller ikke på noget tidspunkt påstået at det var sproget der blev benyttet, men en tysk dominans er altså noget, der i hvert fald ophørte for år tilbage... Hvad end det er kedeligt eller ej, så går alle sprog i retning mod engelsk. Det gælder altså også for jernbanen, selvom at dem der finder på ordene så er tyske; men ordene der kommer ud er altså engelske! Det er en "outdated" forestilling at tysk er så stærkt i Danmark; enhver overvejelse om sprog i forbindelse med sikkerhedssystemer, signalsystemer osv. er om hvorvidt det skal være dansk eller engelsk. Man ville ikke finde på at indføre et eller andet system, der skulle baseres på tysk sprog. Systemet er meget vel tysk udviklet, men sproget der benyttes vil altså ikke være tysk, det ville være vanvittigt, og i komplet modstrid mod verdens udvikling at bruge andet end engelsk..! Og går vi helt tilbage til et tidligt EU, kunne det sagtens lige så godt have været fransk man ville overveje at benytte som fælles sprog i en jernbanesammenhæng som tysk; men det bryder du dig vist ikke om at høre Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem

Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 13:38 (#27)

Jeg har aldrig snakket om et fælles sprog indenfor jernbanen, for det eksisterer ikke.
Men set fra dansk side, så har relationerne i forhold til grænseoverskridende trafik være rettet mod Sverige og Tyskland og ikke mod England.
Og hvilke udenlandske operatører har så mest trafik i Danmark? Det må vel være DB Schenker...

Men skal vi ikke stoppe nu? Jeg tror ikke at vi bliver helt enige alligevel Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af Tramways.dk, 7/3-2010 13:58 (#28)

Nej, engelske operatører har vi aldrig haft, men vi har en stor svensk en af slagsen Wink Måske har DB Schenker Rail Danmark flest kilometer at køre, men til gengæld har DSBFirst nok væsentlig flere ansatte og måske største vognpark. I øvrigt er DB Schenker Rail Danmark 49% svensk, så der støtter Schenker nu nok meget det svenske regnskab sammen med DSBFirst; men sådan kunne vi jo blive ved Wink

Men ok, lad os stoppe diskussionen her, vi bliver alligevel aldrig enige, hehe Wink Grin
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem

Status:

Skrevet af DVG, 7/3-2010 17:42 (#29)

Tramways.dk skrev: Nej, engelske operatører har vi aldrig haft,
Hvor blev Arriva af?
Brugers avatar
DVG

Ekspert

Antal indlæg: 1571
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:

Skrevet af bl, 7/3-2010 17:55 (#30)

Lad nu bare Knud blive ved, det er da ganske underholdende.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 17:59 (#31)

bl skrev: Lad nu bare Knud blive ved, det er da ganske underholdende.

Er du nu der igen?
Der er vist efterhånden ingen som er i tvivl om at du går efter mig personligt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af bl, 7/3-2010 18:01 (#32)

Bestemt ikke, kun efter vås!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Status:

Skrevet af Tramways.dk, 7/3-2010 18:08 (#33)

Nårh, ja Arriva er der selvfølgelig! Men det er jo kun heeelt "derovre" i det mørkeste af det mørke Jylland, men engelsk er det da bestemt! Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem

Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 18:10 (#34)

bl skrev: Bestemt ikke, kun efter vås!

Bjarne

Næ næ, den tror jeg ikke på. Hvis det var tilfældet, så ville du komme med tilsvarende bemærkninger overfor en hel del flere brugere, og det er jo ikke tilfældet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af bl, 7/3-2010 18:12 (#35)

SÃ¥ Knud, nu ikke paranoid!

Og hvis du mener, der er andre, der våser her på tog-sim, så sig endelig til...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Status:

Skrevet af knudbe, 7/3-2010 18:49 (#36)

bl skrev: SÃ¥ Knud, nu ikke paranoid!

Det er jeg heller ikke. Det er tydeligt at du fortsætter hvor du slap på et andet site...
bl skrev: Og hvis du mener, der er andre, der våser her på tog-sim, så sig endelig til...

Jamen der er da masser af vås her på sitet. Hvis du ikke havde fokuseret så meget på mig ville du have opdaget det for længst Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Spring til debat:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near 's tyske manøvrer' IN BOOLEAN MODE) AND thread_id != 9020 AND tf.forum_access...' at line 4
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: ' class='textbox' style='font-size:11px;width:99%' onclick='javascript:this.select();' />