Apropos krydsninger, så finder jeg det lidt grotesk at man på Østbanen fra Hårlev til Køge med den nye køreplan (når den træder i kraft) får kvartersdrift mellem Hårlev og køge! Uden der er væsentlig større byer derudover. Men mellem Næstved - Køge - Roskilde er kun ½ timesdrift, og her er flere større byer, eller hvert fald på Hårlevs størrelse, Holme Olstrup, Haslev, Lille Skensved, Havdrup og Gadstrup... Jeg tror på at man kunne øge passagertallet VÆSENTLIGT med kvartersdrift på denne strækning, eller måske bare 20 min drift. Men kan godt se at det bare ik passer sammen i forhold til krydsningsstationer når jeg har prøvet at kigge på det. Slet ikke mellem Næstved og Køge hvor de længste afstande mellem stationerne er. Fra Køge af kunne man med lidt øget hastighed måske lige klare den, på min vurdering, eksempelvis er der 8 min mellem Køge og Lille Skensved (inkl. stop i Ølby), men til gengæld er der et pænt langt stykke som jeg ser det (kender dog ik lige præcis sporenes signalmæssige muligheder, men et godt stykke mod Ølby er der jo to spor. Så afgår man fra Køge langsomt mens det andet kommer ind fra Nord, så burde man kunne nå at krydse lige nord for perronen. Og for at kunne tilpasse kvartersdrift er det vel 7½ minut man har i teorien mellem 2 krydsninger. Alternativt forlængelse i Lille Skensved også, for der skal man jo så allerede møde det næste, der er rimelig plads. Fra Skensved til Havrup og videre til Gadstrup er kun 4 min mellem hver station. Og burde derfor kunne passe også, med lidt god vilje. Det næste problem er så fra Gadstrup til Roskilde, hvor køreplanen også siger 8 min, og så tænker jeg jeg lidt om man kan lave lidt sporændringer der før roskilde, så man kan køre fra stationen før toget er inde og mødes lidt uden for stationen, og vinde det ½ minut det drejer sig om.
Altså teoretisk synes jeg det burde kunne lade sig gøre. Og det tog der så ankommer til Roskilde, har jo så 14 min vendetid, og kommer så til at passe med et tog mod Næstved, hvis det kom fra Østbanen, da det jo er skiftevis. Så det vil kræve et samarbejde mellem disse to strækninger. Derfor oplagt hvis Regionstog vandt udbuddet af denne strækning, men som jeg har forstået tidligere må de ikke byde direkte selv. Ville jo være oplagt med en flok nye Lint, værksteddet klar i Hårlev, og alm. klargøring i Næstved, og samkørsel på disse to strækninger.
Ja, kan godt være jeg får det til at lyde nemt, men hvor der er vilje er der vej! Problemet er bare at danske politikere tolker det ordsprog som at hvor der er vilje, jamen så bygger vi da bare en vej
Hvilken af strækningerne fra Østbanen man så skulle fortsætte ved jeg ikke, hip som hap om det kommer fra Rødvig eller Faxe Ladeplads. Det der kommer modsat dette, vil jo så passe sammen i Køge, med toget fra Næstved, og kan så skifte som man gør i dag.
MVH
Hans Pedersen