Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Sne og Dsb

Udskriv debat

  Sne og Dsb
Skrevet af AndreasM, 22/12-2009 21:39 (#21)

Norge, Sverige og Finland har ikke de samme vejrforhold som her, problemet er ikke frost og sne, problemet er temperaturer der svinger lige omkring frysepunktet og sne! Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:



SV: Sne og Dsb
Skrevet af Rasmus, 22/12-2009 22:54 (#22)

det sydlige sverige har sjovt nok samme problemer, det forbedres væsentligt når man kommer ned på nogle stabile - grader
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Sne og Dsb
Skrevet af OttoBusse, 23/12-2009 00:32 (#23)

AndreasM skrev: Norge, Sverige og Finland har ikke de samme vejrforhold som her, problemet er ikke frost og sne, problemet er temperaturer der svinger lige omkring frysepunktet og sne! Wink


Det må da være meget værre at holde et sporskifte i funktion i Norge med en halv meter sne og minus 10 grader end her med 2 cm sne og minus 2 grader.
Og det samme med materiellet. Der må da være meget mere snefygning deroppe.
Brugers avatar
OttoBusse

Lidt øvet



Antal indlæg: 21
Tilmeldt: 15/8-2009
Status:


SV: Sne og Dsb
Skrevet af Jimbow, 23/12-2009 09:01 (#24)

OttoBusse skrev: Det må da være meget værre at holde et sporskifte i funktion i Norge med en halv meter sne og minus 10 grader end her med 2 cm sne og minus 2 grader.
Og det samme med materiellet. Der må da være meget mere snefygning deroppe.


Hvis bare der er varme på sporskiftet, kan det sagtens smelte en halv meter sne hvis det skulle være.
Syns jeg har set nogle lidt sjove billeder hvor at alt andet end sporskiftetungerne er dækket af sne.

AndreasM skrev: Norge, Sverige og Finland har ikke de samme vejrforhold som her, problemet er ikke frost og sne, problemet er temperaturer der svinger lige omkring frysepunktet og sne! Wink


Fra en svensk kollega har jeg hørt at når den første sne falder omkring Stockholm, har de præcis det samme kaos som vi har.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Sne og Dsb
Skrevet af AndreasM, 23/12-2009 10:32 (#25)

OttoBusse skrev: Det må da være meget værre at holde et sporskifte i funktion i Norge med en halv meter sne og minus 10 grader end her med 2 cm sne og minus 2 grader.
Og det samme med materiellet. Der må da være meget mere snefygning deroppe.

Nej, for problemet er ikke sneen i sig selv, men det at den smelter, og derefter fryser igen.. Det danner isklumper overalt på materiellet, og vandet trænger ind alle steder og fryser så til is. Når materiellet så passerer hen over f.eks. sporskifter, så falder de store isklumper ned og lægger sig i sporskifterne, og det har sporskiftevarmen svært ved at klare.

Se f.eks. denne her:
http://blog.polit...12/17/401/
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Sne og Dsb
Skrevet af MikeDK, 23/12-2009 14:12 (#26)

Hvad gør man egentlig i sporvognsbyer som Göteborg og Oslo? Her er sporene endda lagt som "huller" i vejen, så de må da blive vældig hurtigt fyldt med sammenkørt sne og is. Det samme med sporskifterne - og lige i centrum af de to byer er trafikken noget mere heftig end på vores s-bane. Står sporvognstrafikken stort set stille i vintermånederne? Eller har man en genial måde at holde spor og sporskifter fri for sne og is?

Mvh
Michael
Brugers avatar
MikeDK

Lidt øvet



Antal indlæg: 23
Tilmeldt: 16/4-2005
Bopæl: København Ø
Alder: 50
Status:



SV: Sne og Dsb
Skrevet af Tjalfe, 23/12-2009 19:47 (#27)

Man renser sporrillerne ... så simpelt er det.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: