andersj skrev: Der kommer også en del lokale IC tog i sønderjylland, bla. Padborg-Frederica, Kolding-Esbjerg mv.
Det er helt korrekt Anders
Men helt lokale er de nu ikke helt. I tilfældet IC-togene Kd-Es er det afkoblinger fra IC til Sønderborg og IC-togene Es-Kd er tilkoblinger til IC-togene fra Sønderborg østover. Dette betyder med andre ord at der er kommet timedrift nogle gange i døgnet er kommer timedrift Es-Kk og Kk-Es , hvilket jo er overordentligt positivt.
Men det kan ikke kun være godt, for det skal være på bekostning af noget andet! De gennemkørende regionaltog mellem Århus og Esbjerg er blevet delt i to tog-systemer. Henholdesvis Esbjerg-Fredericia-Esbjerg og Kolding-Århus-Kolding. Dette betyder at hvis man skal fra Esbjerg eller en hvilken som helst anden station vest for Kolding, så er der ikke direkte tog mod Århus, men der skal skiftes i Fredericia til IC. Det er fair nok og det er til at leve med, men skal man den anden vej, altså fra en station nord for Fredericia til en station vest for Kolding bliver det bøvlet. Der er ingen forbindelse med IC-toget eller regionaltoget til noget tog mod Esbjerg. Man skal derfor enten vente 30 minutter i Fredericia eller i Kolding for at komme til eksempelvis Vejen.
Skal så i den forbindelse lige nævne at der i den nye køreplan er to tog der dagligt udgår fra Vejen til Århus. Dette er afkobling af et togsæt fra to IC-tog om eftermiddagen, så lidt direkte er der den ene vej, men det er ikke her problemet ligger.
Personligt er jeg også meget glad for at man har skudt et regionaltog ind om natten mellem Esbjerg og Fredericia. I dag er der fin forbindelse mod Esbjerg og natten, men den anden vej kører der ingen tog mellem 22.48 og 05.41. Dette bliver der dog rettet op på i den nye køreplan. Der er åbenbart nogen der har hørt min bønner
Personligt så er jeg glad for den nye køreplan, for på strækingen Es-Vn er der jo som sagt time IC-drift om eftermiddagen og halvtimes drift samtidig, så der er mange muligheder når man skal hjem fra skole eller byen. Det eneste lille minus jeg har er IR 1639/40 (IR til Es), der kun stopper i Kolding og Esbjerg i Jylland, hvilket vil sige gennemkørende både Bramming og Vejen, begge veje!