Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Køreplansskift..

Udskriv debat

  Køreplansskift..
Skrevet af Tjalfe, 13/10-2009 23:11 (#21)

Knapt så interessant er det, at Gedser ikke er med i den nye TKØ - men det var jo forventet.. Sad
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Køreplansskift..
Skrevet af Wix, 14/10-2009 11:24 (#22)

7120, er Veolia, der kører tog/nattog i sverige i år mellem Malmø og Stockholm C, næste år København H - Stockholm C, i sommerperioden helt til Narvik. i følge Banverkets køreplan.
Persontrafikken blivet givet fri i sverige i forbindelse med deres sommerkøreplan, og det var veloia ikke sen til at udnytte. Det er også Hector Rail AB, der i dag leverer arbejdshesten til togene i sverige.

Tror ikke det er Hector Rail der skal trække for dsb, for Hectorrails maskiner hedder BR241, og er kendt i bdk's systemer, så mon ikke det bliver DB Schenker, eller TX Logistik der skal leverer trækkraft. Alle Tx Logistik's fakultative tog, er i TKG også nævnt med BR185, mens dem der kører er nævnt med BR241 og Hectorrail som leverandør af trækkraft.
Brugers avatar
Wix

Begynder



Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 7/8-2004
Alder: 47
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af Wix, 14/10-2009 11:26 (#23)

Kunne for øvrigt også være CNL selv (læs DCool der vil leverer trækkraft til nattogene til München.
Brugers avatar
Wix

Begynder



Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 7/8-2004
Alder: 47
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af Rasmus, 14/10-2009 11:26 (#24)

TXL har ikke lokomotiver der må køre i dk (endnu)
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Køreplansskift..
Skrevet af Wix, 14/10-2009 12:54 (#25)

Rasmus skrev: TXL har ikke lokomotiver der må køre i dk (endnu)
det er vi enige om, men de har vel en plan, når de igen i år bestiller plads på skinnerne.
Brugers avatar
Wix

Begynder



Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 7/8-2004
Alder: 47
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af AndreasM, 14/10-2009 13:24 (#26)

mhv_omjk skrev: - Jeg tror at de nye HV-tog er de nye Veolia-expresser som Veolia og Hector-Rail vil drive i et samarbejde hhv. til Nord-øst Sverige og til Norge.

Fra side 4 i TKØ'en Wink

TKØ K10' skrev: HV Kørsel med Veolia
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af mhv_omjk, 14/10-2009 13:37 (#27)

Ja, og selfølgelig er Hector ikke indblandet de har jo 241 og ikke 185.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Køreplansskift..
Skrevet af PeterFrost, 14/10-2009 13:38 (#28)

DSB indlejer Bombardier 185.2 Scandinavia til formålet...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Køreplansskift..
Skrevet af PeterFrost, 14/10-2009 13:41 (#29)

mhv_omjk skrev: Ja, og selfølgelig er Hector ikke indblandet de har jo 241 og ikke 185.


Ikke korrekt, teknisk set er de lokomotiver ens. Det er blot HC's litra.
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Køreplansskift..
Skrevet af mhv_omjk, 14/10-2009 13:43 (#30)

- Jamen son Andreas skriver så står der kun Veolia i TKØ det er bare mig der sludrer og blander Hector ind i det.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Køreplansskift..
Skrevet af togman, 14/10-2009 13:55 (#31)

Hejsa

I følge mine oplysninger, så skal EN 482/483 køres med BR 185 fra DB. Dette skyldes at rangerberedskabet i padborg fjernes, så der ikke længere kan skiftes maskine i Padborg. Det er derfor meddelt i forbindelse med det netop overståede turvalg blandt lkf i Kbh, at lkf i tur 102 skal omskoles til BR 185.

Man skal ikke tage litrabenævnelsen i tkø/tkv så tungt. Det er blot en tilkendegivelse af hvilken litra som køreplanen er lagt efter. Mange af regionaltogene mellem Ringsted og Østerport er type EA eller ME, og med maks hast. på 140 km/t, så er man sikker på at der er køretid nok, hvis der kommer langsomme tog på turen istedet for de normale ER-sæt.

Det bliver spændene med Hectorrail/Veolia. Med den pladsmangel der er på KH, så skal det nok skabe ekstra forsinkelser, men velkommen til lidt konkurrence.

Jeg tror DSB med vilje ikke har nævnt IC 4 i TKØ/TKV, så de ikke kan blive hængt op på noget. Bemærk at ekspreslyntoget kun køre mandag til torsdag, netop de dage IC 4 kører.

MVH Eilif
Brugers avatar
togman

Medlem



Antal indlæg: 51
Tilmeldt: 14/9-2006
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af togman, 14/10-2009 13:57 (#32)

Hejsa

I TKØ side 4 står der: Hector RAil - HV - kørsel med Veolia. Så det er et Veolia tog, trukket af maskine fra Hector Rail.

MVH Eilif
Brugers avatar
togman

Medlem



Antal indlæg: 51
Tilmeldt: 14/9-2006
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af mhv_omjk, 14/10-2009 14:24 (#33)

- Ok så bliver det kørt med en 241 som er en 185 teknisk set, så tror jeg forvirringen er komplet.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Køreplansskift..
Skrevet af Anonym Bruger, 26/10-2009 20:48 (#34)

Der kommer også en del lokale IC tog i sønderjylland, bla. Padborg-Frederica, Kolding-Esbjerg mv.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Køreplansskift..
Skrevet af KH, 26/10-2009 21:22 (#35)

andersj skrev: Der kommer også en del lokale IC tog i sønderjylland, bla. Padborg-Frederica, Kolding-Esbjerg mv.


Det er helt korrekt Anders Smile Men helt lokale er de nu ikke helt. I tilfældet IC-togene Kd-Es er det afkoblinger fra IC til Sønderborg og IC-togene Es-Kd er tilkoblinger til IC-togene fra Sønderborg østover. Dette betyder med andre ord at der er kommet timedrift nogle gange i døgnet er kommer timedrift Es-Kk og Kk-Es , hvilket jo er overordentligt positivt.

Men det kan ikke kun være godt, for det skal være på bekostning af noget andet! De gennemkørende regionaltog mellem Århus og Esbjerg er blevet delt i to tog-systemer. Henholdesvis Esbjerg-Fredericia-Esbjerg og Kolding-Århus-Kolding. Dette betyder at hvis man skal fra Esbjerg eller en hvilken som helst anden station vest for Kolding, så er der ikke direkte tog mod Århus, men der skal skiftes i Fredericia til IC. Det er fair nok og det er til at leve med, men skal man den anden vej, altså fra en station nord for Fredericia til en station vest for Kolding bliver det bøvlet. Der er ingen forbindelse med IC-toget eller regionaltoget til noget tog mod Esbjerg. Man skal derfor enten vente 30 minutter i Fredericia eller i Kolding for at komme til eksempelvis Vejen.

Skal så i den forbindelse lige nævne at der i den nye køreplan er to tog der dagligt udgår fra Vejen til Århus. Dette er afkobling af et togsæt fra to IC-tog om eftermiddagen, så lidt direkte er der den ene vej, men det er ikke her problemet ligger.

Personligt er jeg også meget glad for at man har skudt et regionaltog ind om natten mellem Esbjerg og Fredericia. I dag er der fin forbindelse mod Esbjerg og natten, men den anden vej kører der ingen tog mellem 22.48 og 05.41. Dette bliver der dog rettet op på i den nye køreplan. Der er åbenbart nogen der har hørt min bønner Grin

Personligt så er jeg glad for den nye køreplan, for på strækingen Es-Vn er der jo som sagt time IC-drift om eftermiddagen og halvtimes drift samtidig, så der er mange muligheder når man skal hjem fra skole eller byen. Det eneste lille minus jeg har er IR 1639/40 (IR til Es), der kun stopper i Kolding og Esbjerg i Jylland, hvilket vil sige gennemkørende både Bramming og Vejen, begge veje!
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Køreplansskift..
Skrevet af Meng, 26/10-2009 21:59 (#36)

Er der nogle som ved hvornår publikumskøreplanen udkommer?
Brugers avatar
Meng

Lidt øvet



Antal indlæg: 45
Tilmeldt: 31/3-2008
Alder: 30
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af Greforb, 27/10-2009 15:28 (#37)

Så nu bliver det endnu mere bøvlet og kommer til at tage endnu længere tid at køre tog direkte fra jyske byer nord for Fredericia til Tønder, fordi man nu er tvunget til at skifte mindst 3 gange? Flot DSB, få nu åbnet de skide 26 km mellem Tønder og Tinglev, det koster pebernødder i forhold til hvad den nye strækning mellem Ringsted og Kbh koster.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Køreplansskift..
Skrevet af Rasmus, 27/10-2009 17:02 (#38)

så du mener den rapport om tdr-te banen tager fejl ?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Køreplansskift..
Skrevet af Marc, 27/10-2009 17:08 (#39)

Hvad angår nattogene mellem Danmark og Sverige, så vil jeg SE dem før jeg tror det. Ifølge TKØ skulle de have kørt allerede for flere måneder siden.
Og går vi længere tilbage, har man talt så mange gange om skitog via Øresund osv. Det er aldrig blevet til noget...

I øvrigt, EN 1283, er det et chartertog eller ekstra nattog? Sjovt at man bruger EA på den, men BR 185 på de andre nattog
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:



SV: Køreplansskift..
Skrevet af Greforb, 27/10-2009 17:42 (#40)

Rasmus, tjaeh 500 mio i forhold til 10 mia, det synes jeg er pebernødder. Desuden kan det være svært for mig at forstå hvordan det kan koste så meget for 26 km spor, der må være nogle komplicerede overkørsler og broer osv. Der er stort set ingen skiftespor.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: