lbr40 skrev: Når vi nu taler om tog fra land til land, er der også forbindelse fra Tyskland til Frankrig. Her så jeg også en førerumsfilm fra Neustadt til Forbach (F). Her er der tale om et EC 54 med en DB 181 210-6 som trækkraft. Dette lok (BR 181) må være godkendt til kørsel i Frankrig, men i den tyske fjerntogsfortegnelse står dette tog ikke nævnt. Denne film er fra september 2006, så der kan være sket ændringer til nu i køreplanen.
Strækningen som du nævner, er blevet helt overtaget af TGV og ICE.
BR 181 kører dog stadig med Autotog på ruten. De kører dog ikke længere end til Forbach
Det er faktisk ret sjovt.
Selvom at BR 181 efterhånden er en gammel dame med en top hastighed på kun 150 km/t, så bliver de faktisk stadig anvendt i rigtig mange hurtigtog. De kører dagligt med IC-tog til Luxembourg, plus diverse nattog
http://www.181er....r_2009.jpg
Hvorfor de ikke kører længere ind i Frankring ved jeg ikke, men jeg kunne godt forstille mig, at det havde noget at gøre med hastigheden.
Der er visse IC afgange som går fra Luxembourg til Koblenz og videre til Norddeich Mole.
I disse løb får lokomotivet også kun lov til at køre til Koblenz, hvor en BR 101'er bliver koblet på istedet.