Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 kørekontroller

Udskriv debat

  IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 28/5-2009 14:36 (#21)

Tak for svaret IntercityDK Smile

Og til det ang. DBSS, må man sige at det lyder som om de er meget hårdt ramt af krisen.
Og jeg er enig i at det er synd for de folk, der har fået tilsagn om uddannelse og job på et hold, som senere blev aflyst.
Bare af interesse, hvad gør man som ansøger i sådan et tilfælde? Får man lov til at starte på et andet tidspunkt?

Er der noge der ved hvor mange lokoførere man regner med skal over til DSB i ca. tal?
Og vil det sige at DSB slet ikke skal rekruttere folk den kommende tid?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:



SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 28/5-2009 16:19 (#22)

Jo krisen har ramt hårdt , men det har den jo ved alle i transportbranchen ... de 30-40 mand der er blevet sendt tilbage har været pga produktions nedgang som det så fint hedder , og resten af de folk der måtte komme er pga de ikke har lyst til at flytte til enten Fredericia eller Ringsted når deres depoter lukker , men de får da tilbuddet om at flytte med , så derfor er det meget svært at vurdere hvor mange der har lyst til at flytte , og eftersom depoterne først lukker om 1 års tid er det jo svært at spå om .... men tror nu stadig at DSB skal ansætte elever da det jo efterhånden er en rimelig stor årgang der er begyndt at gå hjem (pension) og derfor bliver et evt overskud af førere jo hurtigt spist op af dem der går på pension ...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 28/5-2009 16:53 (#23)

Walker skrev: Tak for svaret IntercityDK Smile

Og til det ang. DBSS, må man sige at det lyder som om de er meget hårdt ramt af krisen.
Og jeg er enig i at det er synd for de folk, der har fået tilsagn om uddannelse og job på et hold, som senere blev aflyst.
Bare af interesse, hvad gør man som ansøger i sådan et tilfælde? Får man lov til at starte på et andet tidspunkt?

Er der noge der ved hvor mange lokoførere man regner med skal over til DSB i ca. tal?
Og vil det sige at DSB slet ikke skal rekruttere folk den kommende tid?


Ingen årsag du Smile Mht dit spørgsmål om hvad der sker med de folk der skulle ha startet på holdet, så mener jeg at vide at de, som de første, blir sat på et hold når de vil ha uddannet nogle nye igen. De har jo gennemgået både tests og samtale, så de er stemplet som egnede til jobbet! Så der er ik andet for end at vente for dem!
Som Fleizch skrev, så vil DSB formentlig stadig søge nye folk til uddannelsen pga den store årgang der smutter på pension, men prognosen for hvor og hvor mange der blir brug for i den nærmeste fremtid, er stadig meget usikker har jeg fået at vide af DSB. Så det er sku ik let at komme ind på drømmejobbet for tiden Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Triton, 28/5-2009 18:37 (#24)

DSB har lige kørt en stor rekruttering i jylland. I Aalborg og Frederikshavn skulle der dog ikke bruges så mange, henholdsvis 2 og 5 de forskellige steder. Men der var meget store interesse. Så der er allerede "venteliste" til næste rekruttering i nordjylland. Flere jeg kender har allerede været igennem DSB´s test og fået lovning på, at de kommer med på de næste hold der bliver startet i Tønder.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 28/5-2009 19:41 (#25)

fleizch skrev: Jo krisen har ramt hårdt , men det har den jo ved alle i transportbranchen ... de 30-40 mand der er blevet sendt tilbage har været pga produktions nedgang som det så fint hedder , og resten af de folk der måtte komme er pga de ikke har lyst til at flytte til enten Fredericia eller Ringsted når deres depoter lukker , men de får da tilbuddet om at flytte med , så derfor er det meget svært at vurdere hvor mange der har lyst til at flytte , og eftersom depoterne først lukker om 1 års tid er det jo svært at spå om .... men tror nu stadig at DSB skal ansætte elever da det jo efterhånden er en rimelig stor årgang der er begyndt at gå hjem (pension) og derfor bliver et evt overskud af førere jo hurtigt spist op af dem der går på pension ...



Ja, det kan der godt være noget om. Som du siger, så har jeg også hørt, at store årgange går på pension de kommende år. Så behovet skulle stadig være stort.
Jeg har læst mig frem til at ihvertfald de næste tre år går 100 om året på pension.

Ved du hvor mange depoter, der så bliver tilbage i DK hos DBSS?
Det lyder da som om at de skal lukke noge stykker...
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:

 
Redigeret af , 28/5-2009 19:54

SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 28/5-2009 19:53 (#26)

IntercityDK skrev: Ingen årsag du Smile Mht dit spørgsmål om hvad der sker med de folk der skulle ha startet på holdet, så mener jeg at vide at de, som de første, blir sat på et hold når de vil ha uddannet nogle nye igen. De har jo gennemgået både tests og samtale, så de er stemplet som egnede til jobbet! Så der er ik andet for end at vente for dem!
Som Fleizch skrev, så vil DSB formentlig stadig søge nye folk til uddannelsen pga den store årgang der smutter på pension, men prognosen for hvor og hvor mange der blir brug for i den nærmeste fremtid, er stadig meget usikker har jeg fået at vide af DSB. Så det er sku ik let at komme ind på drømmejobbet for tiden Smile



Det er da altid noget at de får lovning om at starte på et senere tidspunkt.
Bare ærgerligt at der måske kan gå lang tid før de kan komme igang.

Hehe Pfft
Men med alle de ventelister og dem, der kommer fra DBSS er det vel meget usikkert for tiden.
Men det virker da som om, ud fra det du siger, at de under alle omstændigheder skal ud og rekruttere.

Men en anden grund til at det er så usikkert er fordi DSB starter hold løbende. Så det er noget med at det er svært at spå om behovet fra gang til gang. Det kan varriere meget. Kan det ikke passe?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 28/5-2009 20:00 (#27)

Triton skrev: DSB har lige kørt en stor rekruttering i jylland. I Aalborg og Frederikshavn skulle der dog ikke bruges så mange, henholdsvis 2 og 5 de forskellige steder. Men der var meget store interesse. Så der er allerede "venteliste" til næste rekruttering i nordjylland. Flere jeg kender har allerede været igennem DSB´s test og fået lovning på, at de kommer med på de næste hold der bliver startet i Tønder.



Jeg har også hørt at interessen skulle være meget stor.
Men hvis de allerede har en "venteliste", har de så brug for at rekruttere igen i nærmeste fremtid?
Eller er behovet for lokoførere i Jylland meget stort?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 28/5-2009 20:15 (#28)

DBSS vil fremover kun have Lokofører depot i Fredericia og Ringsted ...

Min erfaring siger mig at selvom nogle er på venteliste til uddannelsen er det ikke sikkert at de starter på uddannelsen , da nogle jo har været nødt til at tage nyt arbejde i mellemtiden , så op med humøret og tro på det , de store årgange skyldes jo at alle dem der blev ansat dengang DSB startede deres (dengang) ambitiøse K-74 køreplan er dem der går på pension nu , så der skal stadig bruges mange folk i takt med at folk går hjem
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 00:53 (#29)

Triton skrev: DSB har lige kørt en stor rekruttering i jylland. I Aalborg og Frederikshavn skulle der dog ikke bruges så mange, henholdsvis 2 og 5 de forskellige steder. Men der var meget store interesse. Så der er allerede "venteliste" til næste rekruttering i nordjylland. Flere jeg kender har allerede været igennem DSB´s test og fået lovning på, at de kommer med på de næste hold der bliver startet i Tønder.


Havde selv også søgt ind da opslaget kom på, men fik desværre afslag selvom jeg var kvalificeret. Der stod i mailen, at der var 420 ansøgere! Så der er rift om de få pladser. Har efterfølgende haft ringet til DSB får at få uddybet, hvorfor lige netop min ansøgning blev frasorteret og fik at vide, at faktisk alle kvalificerede ansøgning var lige gode, så de måtte bare "lukke øjnene" og pege nogle ansøgninger ud! Det er selvfølgelig frustrerende når man brændende ønsker at komme ind, men set med DSB´s briller, så er det jo heller ikke sjovt for dem, at afvise så mange kvalificerede, hvad jeg også godt kunne høre på vedkommende jeg snakkede med! Så nu ser vi gerne snart lidt højkonjuktur igen!
Ved du hvor mange de søgte til Århus? Det fremgik i hvert fald at de søgte folk dertil også!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 29/5-2009 08:33 (#30)

IntercityDK skrev: Havde selv også søgt ind da opslaget kom på, men fik desværre afslag selvom jeg var kvalificeret. Der stod i mailen, at der var 420 ansøgere! Så der er rift om de få pladser. Har efterfølgende haft ringet til DSB får at få uddybet, hvorfor lige netop min ansøgning blev frasorteret og fik at vide, at faktisk alle kvalificerede ansøgning var lige gode, så de måtte bare "lukke øjnene" og pege nogle ansøgninger ud! Det er selvfølgelig frustrerende når man brændende ønsker at komme ind, men set med DSB´s briller, så er det jo heller ikke sjovt for dem, at afvise så mange kvalificerede, hvad jeg også godt kunne høre på vedkommende jeg snakkede med! Så nu ser vi gerne snart lidt højkonjuktur igen!
Ved du hvor mange de søgte til Århus? Det fremgik i hvert fald at de søgte folk dertil også!



Hold da op. Det er godt nok mange ansøgere til få pladser.
Når du siger de måtte "lukke øjenene" og pege nogle ud, vil det så sige at de valgte ansøgere ud via "lodtrækning"?
Sådan forstår jeg det ihvertfald.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 10:41 (#31)

Walker skrev: Hold da op. Det er godt nok mange ansøgere til få pladser.
Når du siger de måtte "lukke øjenene" og pege nogle ud, vil det så sige at de valgte ansøgere ud via "lodtrækning"?
Sådan forstår jeg det ihvertfald.


Jeg fik ik mere at vide, end det med at de "lukkede øjnene", men jo ku forestille mig det var noget i den dur Smile
Har du prøvet at søge ind på uddannelsen tidligere egentlig?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 29/5-2009 13:55 (#32)

IntercityDK skrev: Jeg fik ik mere at vide, end det med at de "lukkede øjnene", men jo ku forestille mig det var noget i den dur Smile
Har du prøvet at søge ind på uddannelsen tidligere egentlig?



Ok. Jeg håbede ellers de ville læse alle ansøgninger. Men kan godt forstå det fra DSB's side også. Det kan ikke være sjovt for dem, heller, at give afslag til så mange.

Hehe. Man kan vel godt regne ud, udfra de indlæg jeg har skrevet med alle spørgsmålene, at jeg også er interesseret i at blive lokofører Pfft.
Personligt ser jeg også gerne en højkonjuktur igen Wink
Men jo, jeg har naturligvis søgt.

Har du været oppe til prøve hos en operatør egentlig?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 15:18 (#33)

Walker skrev: Ok. Jeg håbede ellers de ville læse alle ansøgninger. Men kan godt forstå det fra DSB's side også. Det kan ikke være sjovt for dem, heller, at give afslag til så mange.

Hehe. Man kan vel godt regne ud, udfra de indlæg jeg har skrevet med alle spørgsmålene, at jeg også er interesseret i at blive lokofører Pfft.
Personligt ser jeg også gerne en højkonjuktur igen Wink
Men jo, jeg har naturligvis søgt.

Har du været oppe til prøve hos en operatør egentlig?


Jo de læser godt nok alle ansøgninger igennem, men derefter opstår problemet så når ansøgninger alle er næsten lige gode Smile
He he mente nok at jeg kunne fornemme en hvis interesse Wink Hvor har du søgt ind henne? Bor du på sjælland?
Nej jeg er desværre ik noget så langt endnu. Det tætteste jeg var på, var da jeg var til infomøde ved First. Men på mødet sagde de så, at der var dukket flere op end ventet (forstår jeg jo ik helt når de selv invitere), så de blev nødt til at afvise 10 folk allerede dagen efter, og det sku gøres på baggrund af erhverserfarring, hvilket er begrænset for en på min alder (21). Så viste godt hva klokken var slået. Lidt irriterende man ik blir forsøgt testet osv når man har brugt penge på tog/fly Aalborg-KBH og retur!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 15:27 (#34)

fleizch skrev: DBSS vil fremover kun have Lokofører depot i Fredericia og Ringsted ...

Min erfaring siger mig at selvom nogle er på venteliste til uddannelsen er det ikke sikkert at de starter på uddannelsen , da nogle jo har været nødt til at tage nyt arbejde i mellemtiden , så op med humøret og tro på det , de store årgange skyldes jo at alle dem der blev ansat dengang DSB startede deres (dengang) ambitiøse K-74 køreplan er dem der går på pension nu , så der skal stadig bruges mange folk i takt med at folk går hjem


Hva går den der ambitiøse K-74 køreplan ud på? Har de gået efter de lidt ældre ansøgere den gang?
En anden ting, ang. DBSS, er der så nogle planer for, at de vil til selv at uddanne lkf´er, nu det ik hedder Railion? Jeg har tidligere haft kontakt til det, da det hed Railion, men der var svaret nej og de kunne ik sige noget om det ville ske i fremtiden!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 29/5-2009 15:52 (#35)

Jamen K-74 var jo den køreplan der kom frem i 1974 hvor Dsb blandt andet begyndte med Intercity tog imellem landsdelene og der kom timedrift på de fleste strækninger , og der skulle derfor bruges mange folk da der skulle køre mange flere tog , der blev derfor ansat rigtig mange folk til at kunne imødekomme den hyppigere trafik , og det er så dem der er ved at gå hjem nu , så der skal jo ansættes tilsvarende for at dække dem den dag i dag ...

Om DBSS selv vil til at uddanne folk skal jeg ikke gøre mig klog på , men tror de bliver nødt til det på et tidspunkt , men om det bliver i snarlig fremtid aner jeg simpelthen ikke , men syntes da at have læst et sted at vi da vist har 2 elever nu , men det er vist nok stationsbetjente der er ved at blive omskolet til lokomotivfører ...

men ellers kunne en mulighed jo være at tage uddannelsen hos en privatbane operatør , da det jo er samme uddannelse i får , så kan du jo søge over til det firma du lyster bagefter ... det var sådan jeg gjorde , tog ligesom bagvejen ind som man siger .... og har du først foden indenfor er det hele altså meget nemmere ... men kræver jo nok at du er villig til at flytte efter det medmindre du kan få ansættelse hos nordjyske privatbaner , det er ihvertfald en mulighed
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 17:11 (#36)

fleizch skrev: Jamen K-74 var jo den køreplan der kom frem i 1974 hvor Dsb blandt andet begyndte med Intercity tog imellem landsdelene og der kom timedrift på de fleste strækninger , og der skulle derfor bruges mange folk da der skulle køre mange flere tog , der blev derfor ansat rigtig mange folk til at kunne imødekomme den hyppigere trafik , og det er så dem der er ved at gå hjem nu , så der skal jo ansættes tilsvarende for at dække dem den dag i dag ...

Om DBSS selv vil til at uddanne folk skal jeg ikke gøre mig klog på , men tror de bliver nødt til det på et tidspunkt , men om det bliver i snarlig fremtid aner jeg simpelthen ikke , men syntes da at have læst et sted at vi da vist har 2 elever nu , men det er vist nok stationsbetjente der er ved at blive omskolet til lokomotivfører ...

men ellers kunne en mulighed jo være at tage uddannelsen hos en privatbane operatør , da det jo er samme uddannelse i får , så kan du jo søge over til det firma du lyster bagefter ... det var sådan jeg gjorde , tog ligesom bagvejen ind som man siger .... og har du først foden indenfor er det hele altså meget nemmere ... men kræver jo nok at du er villig til at flytte efter det medmindre du kan få ansættelse hos nordjyske privatbaner , det er ihvertfald en mulighed


Ahh ja så ka jeg godt forstå der er en del der smutter på pension nu! Smile

Har faktisk overvejet det med at blive stationsbetjent til at starte med.. ved du om der mangler nogle af disse hos DBSS?

Ja har det også lidt sådan, at jeg bare ska ind et eller andet sted nu efterhånden og faktisk så har jeg både mulighed for og er villig til at flytte efter det. Har prøvet hos NJ, men der kom jeg ikke ind, og de søger vist først 2 nye elever til 2010. Men lige pt har jeg en ansøgning ude hos Regionstog på sjælland, så dem mangler jeg bare at høre fra.
Mener du at det er "nemmere" at komme ind hos en privatbaneoperatør end f.eks. DSB? Hvem startede du ud hos?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 29/5-2009 18:07 (#37)

Tvivler stærkt på at de mangler stationsbetjente , ihvertfald ikke som fast ansatte , vi har et hold elever der er færdige her om lidt og de har ikke fastansættelse bagefter ...

Jeg begyndte hos Lokalbanen i nordsjælland , hvor jeg tog uddannelsen , så jeg har også måttet rejse efter det ..

ved ikke om det er specielt nemmere at få job hos privatbanerne , der er måske ikke så mange der søger der , men de skal måske heller ikke bruge så mange folk , går måske ud på et ... men det er nemmere når du har uddannelsen at komme ind til de forskellige firmaer , så skal de jo "kun" bruge krudt på litra uddannelserne før de har en fører der kan køre for dem ... men ellers er det vel bare at smide nogle ansøgninger rundt til alle de operatører der er og så håbe på der bliver noget ...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 29/5-2009 18:21 (#38)

fleizch skrev: Tvivler stærkt på at de mangler stationsbetjente , ihvertfald ikke som fast ansatte , vi har et hold elever der er færdige her om lidt og de har ikke fastansættelse bagefter ...

Jeg begyndte hos Lokalbanen i nordsjælland , hvor jeg tog uddannelsen , så jeg har også måttet rejse efter det ..

ved ikke om det er specielt nemmere at få job hos privatbanerne , der er måske ikke så mange der søger der , men de skal måske heller ikke bruge så mange folk , går måske ud på et ... men det er nemmere når du har uddannelsen at komme ind til de forskellige firmaer , så skal de jo "kun" bruge krudt på litra uddannelserne før de har en fører der kan køre for dem ... men ellers er det vel bare at smide nogle ansøgninger rundt til alle de operatører der er og så håbe på der bliver noget ...


Nej så er det nok ik en go ide at starte på den uddannelse ka jeg godt se! Hvis der ligefrem står nogle uddannede og mangler job.

Lokalbanen sir du.. så har du kørt Lint? Smile eller var det før de fik sig disse maskiner? Jeg har sjovt nok faktisk lige haft ringet til lokalbanen her til formiddag for at forhøre mig om det Smile Så er sådan ved at ha været hele vejen rundt og forsøgt at gøre lidt opmærksom på mig selv. Nu jeg lige tænker over det, så mangler jeg egentlig også at høre fra Hectorrail som jeg har haft skrevet til. Men nu du er inden for Godstransporten, ved du som om de selv uddanner lkf?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Rasmus, 29/5-2009 20:51 (#39)

du kan jo ikke starte på uddannelsen uden at være ansat ved et firma og dermed har "garanti" for et job efter endt uddannelse, det er jo heller ikke sikkert at dem uden job er interesseret i at køre ved det pågældende firma
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 29/5-2009 21:05 (#40)

IntercityDK skrev: Jo de læser godt nok alle ansøgninger igennem, men derefter opstår problemet så når ansøgninger alle er næsten lige gode Smile
He he mente nok at jeg kunne fornemme en hvis interesse Wink Hvor har du søgt ind henne? Bor du på sjælland?
Nej jeg er desværre ik noget så langt endnu. Det tætteste jeg var på, var da jeg var til infomøde ved First. Men på mødet sagde de så, at der var dukket flere op end ventet (forstår jeg jo ik helt når de selv invitere), så de blev nødt til at afvise 10 folk allerede dagen efter, og det sku gøres på baggrund af erhverserfarring, hvilket er begrænset for en på min alder (21). Så viste godt hva klokken var slået. Lidt irriterende man ik blir forsøgt testet osv når man har brugt penge på tog/fly Aalborg-KBH og retur!



Jeg tænkte nok de ville læse alle ansøgninger igennem. Ellers ville det være mærkeligt.
De vælger vel først en del ansøgninger ud, også når der er nogle der er helt ens, "lukker de vel øjnene" og vælger ud.

Lidt ærgerligt at de inviterer nogle og giver afslag bagefter. Men de inviterer vel altid lidt flere end de skal bruge, fordi de regner med at nogle siger nej tak.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: