Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 12:21 (#21)

Jo det er tommerup

Der er enkelte overkørselssignaler der stadig er lidt lys i, på de sikrede overgange
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 12:39 (#22)

På Tønder-Tinglevbanen, hvor vedligeholdelsen stoppede dec. 2002, har jeg ikke kunnet finde nogen uordenssignaler med lys, i en del overkørsler er elmåleren fjernet, jeg har dog ikke været alle steder. På Aabenraa banen derimod, hvor vedligeholdelsen stoppede Nov. 2004, er der lys i alle uordenssignaler bortset fra to der er brændt ud. På Tønder-Tinglevbanen lige før Tinglev station står der et F-signal, det har stået og blinket uafbrudt siden 2002, men det hører sikker også med til sikrings anlægget for Tinglev og bliver derfor vedligeholdt.

Hvornår stoppede vedligeholdelsen af Assensbanen, ved du det??
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 13:24 (#23)

nej det har jeg ingen anelse om, men det er mange år siden, tror det stoppede da sukkerfabrikken ville transportere deres sukker med lastbiler
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 13:38 (#24)

Det er egentlig lidt mærkeligt at Banedanmark ikke slukker for strømmen i overkørslerne når banerne nu er lukket, det må da koste noget i strøm at have dem tændt.

Jeg har et billede, taget den 7/8 1999 i Assens, af et DJK fotogodstog med MT 152 som trækkraft, så da må banen have været åben endnu.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 13:45 (#25)

ja, de har bare cuttet bummene af, og lade de der betonklodser sidde på endnu

Må vi ikke se det billed, tror da vist ikke der har kørt andet end den siden 1999
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 14:09 (#26)

Billedet er ikke mit. Det kan findes i bogen " Gods på krogen" af Allan Støvring Nielsen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 14:12 (#27)

Okay, den skal jeg lige have fat i på biblioteket
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/5-2006 14:14 (#28)

Du kan godt glæde dig til at du får fat i den, der er rigtig mange fede billeder og oplysninger i.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 31/5-2006 14:38 (#29)

Det vil jeg gøre så
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/6-2006 15:19 (#30)

Folk fra Spitzke i Tyskland, har været oppe og vurdere Tønder-Tinglevbanen. De mener at for sølle 4 millioner kroner kan banen genåbnes for kørsel med godstog med fuldt akseltryk og max hastighed på 45 km.

På Aabenraa banen skal der skiftes ca. 1000 sveller så er den køreklar til godstog med fuldt aksel tryk og 60 km. Da skinnerne her er forholdsvis nye.

Er spændt på om kommisionen siger nej til DJ ansøgningen på det grundlag.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af MSS, 3/6-2006 16:07 (#31)

Hvis de siger nej, er de godt nok langt ude..! Det er ihvertfald vildt billigt, set i forhold til hvad den slags plejer at koste! Nu er det ikke i Euro, vel? Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/6-2006 16:21 (#32)

Nej det er i danske kroner, og hvis DJ, eller en anden privat operatør, kunne overtage ejerskabet af banen kunne de i fremtiden få store tilskud fra EU til vedligeholdelsen. Regler for EU tilskud er jeg ikke så meget inde i, men det er noget Spitzke har oplyst.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 14/6-2006 18:25 (#33)

Energi og transport minister Flemming Hansen, oplyser i et svar til folketingest trafikudvalg,
at hverken Trafikstyrelsen eller Banedanmark ligger i forhandlinger med DJ om en genåbning af Tønder-Tinglev banen.
DJ havde ellers, i både Jyske Vestkysten og Der Nordshlesviger den 16/5 2006, fortalt at de ligger i forhandlinger med trafikstyrelsen om en genåbning, de ville endda selv skyde penge i projektet.

Men Flemming Hansen afviser at DJ overhovedet har søgt om en genåbning.

Svaret kan læses på http:/www.ft.dk/?/samling/20051/MENU/00000002.htm se udvalgsdokumenter->Trafikudvalget->omdelt i Maj 2006->bilag 395 her kan man også læse brevet der er grundlaget for Transportministerens svar.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 16/6-2006 13:31 (#34)

Generelt har der været kraftig tendens til at Banedanmark har sat meget høje priser i sine vurderinger af prisen for at genoprette de nedlagte godsbaner. I 2001 hed det sig at det ville koste 70 mio bare for Tinglev-Tønder... Her var der vist tale om opgradering til passergerdrift med alt hvad der bimler og bamler.

Den pris som omtalte komission til sin tid kommer frem med, vil give et prej om hvad komissionens virkelige mission er. Om den er sat i værks for at få det hele lukket og fjernet...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kennie, 16/6-2006 14:55 (#35)

Banen fra Slagelse til Næstved ville da også være en god en at få åbent. Især for papirtoget tror jeg og der ville da være et par byer på banen så folk ville der nok også være, til person tog vis det var. Men de skulle nok bruge mange penge på banen.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/6-2006 15:30 (#36)

Jeg har faktisk her for et par dage siden, hørt rygter om at et eller flere private firmaer ønsker jernbane forbindelse fra Skælskør til hovedbanenettet, dermed er der jo mulighed for at kommisionen tager Slagelse-Næstved og Dalmose-Skælskør banerne med i overvejelserne. Det skal understreges at jeg ikke har kunnet få det bekræftet endnu.

For papirtoget ville det nok være noget lettere at køre den vej, hvis ellers der kan køres med en fornuftig hastighed.

Persontog burde der vel også være basis for, der er jo et stort opland til de forholdsvis store byer Slagelse og Næstved.

Jeg har set en del billeder af Slagelse-Næstved banen og jeg synes da ikke den ser ud til at være i så ringe stand, set med mine amatørbriller.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/6-2006 15:51 (#37)

madsmikkel skrev: Generelt har der været kraftig tendens til at Banedanmark har sat meget høje priser i sine vurderinger af prisen for at genoprette de nedlagte godsbaner. I 2001 hed det sig at det ville koste 70 mio bare for Tinglev-Tønder... Her var der vist tale om opgradering til passergerdrift med alt hvad der bimler og bamler.

Den pris som omtalte komission til sin tid kommer frem med, vil give et prej om hvad komissionens virkelige mission er. Om den er sat i værks for at få det hele lukket og fjernet...

MM


Hej
Velkommen til MM.

Jeg håber at du retter mig hvis der er noget i mine indlæg der ikke helt stemmer, rart at ha dig med her. Grin
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Kennie, 16/6-2006 17:54 (#38)

Jeg har for ca. en uge siden set Sandved st. som den ser du i dag tror jeg at der skal bruges mange penge på banen.
Plus jeg ikke har set en overkørsel med bomme på helle banen.
Men nu ved jeg jo så ikke hvad det koster at lave en jernbaneoverkørsel.
Jeg ved nu heller ikke hvor længe siden det er der har kørt tog på banen.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 16/6-2006 20:23 (#39)

J.C skrev:
madsmikkel skrev: Generelt har der været kraftig tendens til at Banedanmark har sat meget høje priser i sine vurderinger af prisen for at genoprette de nedlagte godsbaner. I 2001 hed det sig at det ville koste 70 mio bare for Tinglev-Tønder... Her var der vist tale om opgradering til passergerdrift med alt hvad der bimler og bamler.

Den pris som omtalte komission til sin tid kommer frem med, vil give et prej om hvad komissionens virkelige mission er. Om den er sat i værks for at få det hele lukket og fjernet...

MM


Hej
Velkommen til MM.

Jeg håber at du retter mig hvis der er noget i mine indlæg der ikke helt stemmer, rart at ha dig med her. Grin


Tak for det Jan Grin
Er glad for at du nævnte stedet her... kendte det ikke.

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/6-2006 21:55 (#40)

Kennie skrev: Jeg har for ca. en uge siden set Sandved st. som den ser du i dag tror jeg at der skal bruges mange penge på banen.
Plus jeg ikke har set en overkørsel med bomme på helle banen.
Men nu ved jeg jo så ikke hvad det koster at lave en jernbaneoverkørsel.
Jeg ved nu heller ikke hvor længe siden det er der har kørt tog på banen.


Allan Støvring Nielsen skriver i sin bog " med gods på krogen og andre jernbane motiver" at et af de sidste tog der kørte på banen var MY 1101 med udflugtstog den 17 august 1996, der et billede i bogen hvor MY 1101 passerer Sandved station.

Det er jo svært at sige hvor meget der skal ofres for at få banen åbnet igen, men der skal nok et ret stort pres til fra firmaer og andre interreserede for at det skal lykkes.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: