jaja, jeg skriver altid i god ånd!! --- Oooog ja, På København H spor 8 vist, er der 6 PU'signaler, og jeg spurgte engang hvorfor så mange, og svaret var, at det er fordi perronen krummer mod højre. Skal vi "småvrøvle lidt" kan man jo sige PU'erne er en slags forsignal til U-signalet
I Tyskland bruger de ikke sådan noget, men forsignalerer med to gule på skrå, eller to grønne på skå, gerne midt på perronerne, og gerne flere signaler efter hianden
--- Og i 1952-54 da man indførte begrebet AM, (på S-banen havde man det fra 1933, istarten med forsignaler, senere dem der selv kunne blinke og var forsignal og AM i samme signal), men på fjernbanen, blev de ændret til det de har idag af farver. Det var I-signalerne der havde omvendte farver, da de gerne skulle vise rødt øverst og gul nederst, når næste signal var vingesignal, der jo har rødt øverst og gul nederst! -- Kystbanen mellem Østerport og Helsingør havde specielle M-signaler med vinger. De var ved overkørsler, og madammen der skulle passe den overkørsel, havde ret travlt, da der jo var dobbeltspor, og trafik både af godstoge mod Sverige, og de almindelige toge. De var lave vinge-signaler med hvid baggundsplade, samme højde som Forsignalet havde. ((På DR's hjemmeside ang Krønikken er kort klip af netop sådan et signal et sted)). ---- Hygge KimE