Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Signalernes betydning

Udskriv debat

  Signalernes betydning
Skrevet af KimEast, 29/1-2006 15:46 (#21)

jaja, jeg skriver altid i god ånd!! --- Oooog ja, På København H spor 8 vist, er der 6 PU'signaler, og jeg spurgte engang hvorfor så mange, og svaret var, at det er fordi perronen krummer mod højre. Skal vi "småvrøvle lidt" kan man jo sige PU'erne er en slags forsignal til U-signalet Smile I Tyskland bruger de ikke sådan noget, men forsignalerer med to gule på skrå, eller to grønne på skå, gerne midt på perronerne, og gerne flere signaler efter hianden Smile --- Og i 1952-54 da man indførte begrebet AM, (på S-banen havde man det fra 1933, istarten med forsignaler, senere dem der selv kunne blinke og var forsignal og AM i samme signal), men på fjernbanen, blev de ændret til det de har idag af farver. Det var I-signalerne der havde omvendte farver, da de gerne skulle vise rødt øverst og gul nederst, når næste signal var vingesignal, der jo har rødt øverst og gul nederst! -- Kystbanen mellem Østerport og Helsingør havde specielle M-signaler med vinger. De var ved overkørsler, og madammen der skulle passe den overkørsel, havde ret travlt, da der jo var dobbeltspor, og trafik både af godstoge mod Sverige, og de almindelige toge. De var lave vinge-signaler med hvid baggundsplade, samme højde som Forsignalet havde. ((På DR's hjemmeside ang Krønikken er kort klip af netop sådan et signal et sted)). ---- Hygge KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:

 
Redigeret af , 29/1-2006 15:48


SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 15:46 (#22)

Det er da helt rigtigt. Men "Damned vrøvl" har jeg svært ved at se noget formildende i, og det er ikke første gang, den gode Kim er blevet bedt om at tale pænt.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af KimEast, 29/1-2006 15:49 (#23)

Jamen Bjarne, det var noget vrøvl, det blev indrømmet, og undskyldt, og så er den ikke længere ... hæh -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 15:50 (#24)

Der var tilsyneladende ikke andre der følte sig stødt Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 15:53 (#25)

Det bliver så deres sag!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af jorgenandersen, 29/1-2006 23:06 (#26)

Hej til alle...

F-signaler har altid stået 800 m (2-skivers båken) fra det signaler de viser for, lige meget hvad hastigheden er på strækningen, jfr. Grenå-banen i 1953, hvor F-signalet til indkörsel på Århus Ö stod næsten ude ved Den Permanente...

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 77
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af KimEast, 29/1-2006 23:40 (#27)

Jooo, Jørgen, på Grenåbanen!! -- På S-banen (Højbanen) står de ved 400 meter. -- Andre steder ved 800 meter -- På strækningen nord for Randers står de 1200 meter fra I-signalet. Afstanden er hastigheds-bestemt! -- Og på Kalundborg-banen stod alle ved 400 meter, indtil vingesignalerne blev taget ned, og F-signalet flyttet ud på 800 meter. -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af EagleOne, 30/1-2006 12:58 (#28)

Hej Alle

SÃ¥ lige diskusitonen.... scannede et par sider og lagde ud.

http://www.eagleone.dk/claus/

klik på Togtosseting.

Måske kan det hjælpe, ellers må jeg have gang i scanneren for alvor.
Brugers avatar
EagleOne

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 2/8-2004
Bopæl: Skovlunde
Alder: 66
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 30/1-2006 13:06 (#29)

Ja, jeg havde jo lidt svært ved at finde linket Smile

Plancherne giver et meget godt overblik, men PU-signalerne forvirrer mig. Det er vist ikke sådan de virker i MSTS...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af EagleOne, 30/1-2006 13:24 (#30)

prøver lige igen

[/url]http://www.eagleone.dk/claus[url] klip på "Togtosseting"


Claus
Brugers avatar
EagleOne

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 2/8-2004
Bopæl: Skovlunde
Alder: 66
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af EagleOne, 30/1-2006 13:27 (#31)

...sorry. troede at indlægget var væk.

PU er i MSTS, det ved jeg ikke,. Det er sådan de er i virkeligheden Wink
Brugers avatar
EagleOne

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 2/8-2004
Bopæl: Skovlunde
Alder: 66
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af AndreasM, 30/1-2006 13:50 (#32)

EagleOne skrev: Måske kan det hjælpe, ellers må jeg have gang i scanneren for alvor.

Det ville da være spildt arbejde når SR kan hentes i digital form fra Bane.dk Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af Ghosttrain, 30/1-2006 13:56 (#33)

Hej Knud

Er du nu helt sikker på at du ikke bytter rundt på signalerne, flere steder imellem de små stationer på Fyn efter Odense mod Nyborg, samt fra Fredericia imod Århus, er der opsat VM signaler med tilhørende dværg. Hoved-VM signalet ligner til forveksling et PU-VI-VU signal når der ikke er lys i det.

Hvis du mener at der ikke er egentlige U signaler på nogen af stationerne må du gerne lige fortælle hvor, da jeg er meget sikker på at der er U-signaler ved alle stationsudkørsler.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 30/1-2006 15:38 (#34)

For pokker, Erich Smile
Det er jo to dage siden jeg har skrevet det. Jeg kan da ikke huske detaljerne efter så lang tid Grin

Nu har jeg slet ikke kørt nordpå fra Lillebælt endnu - har en anden aktivitet i tankerne hvor jeg nok skal komme den vej - men det kan da godt være at det er VM-signaler.
Hvis det da bare var muligt at se signaltypen i AE så ville alt nok være meget lettere.

Forresten... Mit problem med Odense, som jeg troede at jeg havde løst... Det er ikke helt løst endnu. I hvert fald ikke en stabil løsning, for jeg kørte en tur i går aftes og liges så snart jeg kom ind på det sidste perronafsnit skiftede PU'en fra standby til grønt, så igen blev AI'erne blokeret.
Så nu tænker jeg på om ikke jeg skal bruge det første perronafsnit til det lange ophold og så bare det næste til et kortvarigt af/påsætning?
Det er bare nogle pokkers lange ture at køre for at teste et enkelt eller to punkter, men det er nødvendigt da al trafik på en eller anden måde påvirker hinanden hele vejen igennem.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af Tjalfe, 30/1-2006 16:22 (#35)

Hej Knud
Har du prøvet at lave en signalfejl på midterste PU?
I RØ 2237 (med i næste Sjællænderpakke) er der et IC-tog der kommer fra Cph, vender i Kh og suser afsted før playertoget og fordi det var der samtidig med playertoget, blokkerede det også midterste PU i Kh - Men med signalfejl kunne jeg godt køre frem til næste PU, der vidste stop.

Jeg ved godt Skiløberen er en del mere avanceret, men prøv at give det en chance Smile
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af EagleOne, 30/1-2006 16:26 (#36)

De vidste jeg egentlig godt, vi må bare ikke bruge det i driften, og det har været lidt on-off fra Bane Danmarks side. Så på grund af diskutionen her troede jeg faktisk ikke at SR lå der for tiden, det kunne jeg bare have undersøgt først.

MEN - - hvorfor så ikke bare slå op der og læse kære venner, der er også masser af billeder. :roll:

C
Brugers avatar
EagleOne

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 2/8-2004
Bopæl: Skovlunde
Alder: 66
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af EagleOne, 30/1-2006 16:33 (#37)

U signaler eller ej.

Der er ikke nogen staioner som DSB befarer som ikke har U signal.


C
Brugers avatar
EagleOne

Begynder



Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 2/8-2004
Bopæl: Skovlunde
Alder: 66
Status:



SV: Signalernes betydning
Skrevet af KimEast, 30/1-2006 18:48 (#38)

Hmm.. Så vidt jeg ved kører vi i højre side her i DK, med undtagelse af hvor der er VEKSELSPOR. Og på vekselspor SKAL der være SAMME signaler i begge sider (eller alle 4 spor mellem Htå-Ro), og ang Dk2000 har jeg heller ikke mødt I-sig uden U-sig (de hører ligesom sammen). Og hvor der ikke er Vekselspor, er der (fra udkørsel fra station), VU - VM (nogen steder, og der er to efter hinanden, da det faktisk er ved en "gammel station") - VI .... -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Intressant historie i Postvagnen - nogen betydning i DK? Real-Life-Tog 9 19-03-2010 23:26
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: