Horsecreek skrev:
Så hvis staten sælger en strækning, så er BaneDK vel ikke mere infrastrukturforvalter, altså må de være ude af billedet. Korrekt?
Ja så er BDK ude af billedet. Men det er ikke så enkelt idet at indtil en strækning er solgt så er BDK ejer, dvs. at de sætter betingelserne.
Horsecreek skrev: Så vidt jeg lige kan se på trafikstyrelsens hjemmeside har de ikke nogen interesse i hvilke hastigheder der køres med.
Jo de har, det er dem der skal godkende sporet.
Horsecreek skrev: Altså må der være økonomi i at presse folketinget til at sælge en strækning til en kommune/veteranjernbaneforening/virksomhed, som derefter får et firma til at renovere strækningen til en vis hastighed, som trafikstyrelsen godkender. Eller har jeg overset noget? (bortset fra at det er lettere skrevet end gjodt
)
Det er lidt kompliceret. En privat virksomhed eller forening kan ikke købe jernbanestrækninger af Staten med mindre at sporet skal bruges som industrispor, dvs. at sporet skal ende inde på pågældene virksomhed´s grund eller sælges til andre formål end jernbanedrift, dvs. grundudstykning, jord til landbrugs drift og lignende. Det er bla det der har været problemet på Tdr-Te banen,en privat baneoperatør som f.eks. CFL eller Railion kan således ikke købe en banestrækning med mindre at sporet ender på deres grund og dermed bliver til et industrispor(Derfor skulle CFL leje Tdr-Te banen). Så reelt set er det faktisk kun kommuner og regioner der kan købe hele jernbanestrækninger af Staten hvis der fortsat skal køre tog, og det kan de som regel ikke da de er begrænset af anlægsloft og skattestop. Derfor kan der nogen steder være mere forretning i det for BDK hvis skinner og sveller fjernes fordi så kan de sælge jorden til private til en højere pris, hvilket er lovligt når en strækning sælges til andre formål end jernbandrift. Lige netop på Haderslev banen er der et par virksomheder der overvejer at bruge en del af strækningen som industrispor men det vil så gå ud over KLK idet at sporet så vil ende i Hammelev.
Men som sagt er det noget kompliceret. (og i mine øjne en komplet tåbelig regel :roll: )