J.C skrev: Aabenraa Kommune ser ikke ud til at støtte en fornyet drift at de nedlagte/spærrede Statsbanestrækninger i kommunen.
Måske gør de alligevel, efter at jeg har henvendt mig til kommunen har jeg modtaget følgende. Jeg har slettet tlf og adresser.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej Jan Clausen
Tak for din mail.
Den vil ved høringsfasens udløb den 5. september 2008 indgå i vurderingen af forslaget til stiplan.
Den vil imidlertid også indgå i overvejelserne i forbindelse med kommunens afgivelse af bemærkninger til Trafikstyrelsens Trafikplan for jernbanen samt ved kommunens bidrag ved Sydtrafiks udarbejdelse af en trafikplan for den kollektive trafik i Syddanmark.
Venlig hilsen
Bent Johnsen
Fagkoordinator
Vej, Park og Ejendomme
Direkte xxxxxxxx
--------------------------------------------------------------------------------
Fra: Jan Clausen [mailto
]
Sendt: 18. juli 2008 12:02
Til: Bent Johnsen
Emne: Vedrørende stiplan Tinglev-Bylderupbov
Hej
Aabenraa kommune har udsendt en stiplan hvori man kan læse, at man påtænker at anlægge en sti fra Tinglev til Bylderupbov, der skal ligge der hvor jernbanestrækningen Tinglev-Tønder idag ligger. Dvs at man påtænker at fjerne skinner og sveller og lave jernbane trachéen om til cykelsti.
Idet at jeg henviser til at der i øjeblikket foregår forhandlinger imellem to jernbaneoperatører og Banedanmark og Trafikstyrelsen om at reaktivere strækningen, dvs genoptage togdriften på strækningen Tinglev-Tønder, og iøvrigt henviser til at jernbanestrækningen ikke er nedlagt men blot spærret for trafik (Strækningen kan først nedlægges når det besluttes politisk i Folketinget) kunne jeg godt tænke mig at stille nogle spørgsmål.
1)
Hvad er Aabenraa kommunes holdning til at genoptage togdriften på de jernbanestrækninger der i øjeblikket er spærret for trafik i kommunen, dvs Tønder-Tinglev og Rødekro-Aabenraa?
2)
Burde kommunen ikke bakke de to jernbaneoperatører der ønsker Tønder-Tinglev banen genåbnet op i sagen?
3)
Burde kommunen, istedet for at afvikle jernbanen, ikke undersøge om det var muligt at bruge strækningerne Tønder-Tinglev og Rødekro-Aabenraa til at styrke den kollektive trafik, ved f.eks. at indsætte skinnebusser?
Ved at genoptage togdriften på Tønder-Tinglevbanen vil kommunens veje blive aflastet for en del tung trafik idet at det er de interesserede jernbaneoperatørers hensigt at indsætte tog der skal transportere gods til og fra Tønder. Samtidig er der også kræfter igang der arbejder på at styrke den kollektive trafik i Aabenraa kommune, ved at få genåbnet de spærrede jernbanestrækninger og indsætte passagertog iform af skinnebusser eller mindre togsæt. Hvis man samarbejder med de øvrige kommuner kunne man indsætte gennemgående tog imellem Tønder og Sønderborg eller Tønder og Aabenraa. Et sådan initiativ ville spare kommunens veje for meget trafik og ville sænke rejsetiden for passagererne idet at tog er væsentligt hurtigere end busser, samtidig kører toget lige igennem mange af de større og mindre byer i kommunen hvor busser tit skal køre omveje for at komme ind til byerne.
Jeg ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen
Jan Clausen
Xxxxxx xxx
6200 Aabenraa