Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/7-2008 21:46 (#161)

Aabenraa Kommune ser ikke ud til at støtte en fornyet drift at de nedlagte/spærrede Statsbanestrækninger i kommunen. Kommunen har udsendt en stiplan hvori man kan læse at "Som direkte konsekvens af planerne om nedlæggelse af jernbanen imellem Tinglev og Tønder" planlægges det at anlægge en fællesti imellem Tinglev og Bylderupbov, med mulighed for forlængelse til Tønder, der hvor den gamle jernbane idag ligger. Iøvrigt anser kommunen det for oplagt at anlægge fællesstier på de nedlagte jernbanestrækninger, her vises så et billede fra Aabenraa banen.

Der kan læses mere på http://www.aabenraa.dk, under punktet stiplanen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 23/7-2008 23:22 (#162)

J.C skrev: Aabenraa Kommune ser ikke ud til at støtte en fornyet drift at de nedlagte/spærrede Statsbanestrækninger i kommunen.


Måske gør de alligevel, efter at jeg har henvendt mig til kommunen har jeg modtaget følgende. Jeg har slettet tlf og adresser.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jan Clausen



Tak for din mail.



Den vil ved høringsfasens udløb den 5. september 2008 indgå i vurderingen af forslaget til stiplan.

Den vil imidlertid også indgå i overvejelserne i forbindelse med kommunens afgivelse af bemærkninger til Trafikstyrelsens Trafikplan for jernbanen samt ved kommunens bidrag ved Sydtrafiks udarbejdelse af en trafikplan for den kollektive trafik i Syddanmark.





Venlig hilsen

Bent Johnsen

Fagkoordinator

Vej, Park og Ejendomme

Direkte xxxxxxxx


--------------------------------------------------------------------------------

Fra: Jan Clausen [mailtoAngry]
Sendt: 18. juli 2008 12:02
Til: Bent Johnsen
Emne: Vedrørende stiplan Tinglev-Bylderupbov



Hej



Aabenraa kommune har udsendt en stiplan hvori man kan læse, at man påtænker at anlægge en sti fra Tinglev til Bylderupbov, der skal ligge der hvor jernbanestrækningen Tinglev-Tønder idag ligger. Dvs at man påtænker at fjerne skinner og sveller og lave jernbane trachéen om til cykelsti.



Idet at jeg henviser til at der i øjeblikket foregår forhandlinger imellem to jernbaneoperatører og Banedanmark og Trafikstyrelsen om at reaktivere strækningen, dvs genoptage togdriften på strækningen Tinglev-Tønder, og iøvrigt henviser til at jernbanestrækningen ikke er nedlagt men blot spærret for trafik (Strækningen kan først nedlægges når det besluttes politisk i Folketinget) kunne jeg godt tænke mig at stille nogle spørgsmål.



1)

Hvad er Aabenraa kommunes holdning til at genoptage togdriften på de jernbanestrækninger der i øjeblikket er spærret for trafik i kommunen, dvs Tønder-Tinglev og Rødekro-Aabenraa?



2)

Burde kommunen ikke bakke de to jernbaneoperatører der ønsker Tønder-Tinglev banen genåbnet op i sagen?



3)

Burde kommunen, istedet for at afvikle jernbanen, ikke undersøge om det var muligt at bruge strækningerne Tønder-Tinglev og Rødekro-Aabenraa til at styrke den kollektive trafik, ved f.eks. at indsætte skinnebusser?



Ved at genoptage togdriften på Tønder-Tinglevbanen vil kommunens veje blive aflastet for en del tung trafik idet at det er de interesserede jernbaneoperatørers hensigt at indsætte tog der skal transportere gods til og fra Tønder. Samtidig er der også kræfter igang der arbejder på at styrke den kollektive trafik i Aabenraa kommune, ved at få genåbnet de spærrede jernbanestrækninger og indsætte passagertog iform af skinnebusser eller mindre togsæt. Hvis man samarbejder med de øvrige kommuner kunne man indsætte gennemgående tog imellem Tønder og Sønderborg eller Tønder og Aabenraa. Et sådan initiativ ville spare kommunens veje for meget trafik og ville sænke rejsetiden for passagererne idet at tog er væsentligt hurtigere end busser, samtidig kører toget lige igennem mange af de større og mindre byer i kommunen hvor busser tit skal køre omveje for at komme ind til byerne.



Jeg ser frem til at høre fra jer.





Med venlig hilsen



Jan Clausen

Xxxxxx xxx

6200 Aabenraa
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Steamhammer, 23/7-2008 23:43 (#163)

JA, jeg benytter en hver lejlighed til at slå på tromme for genindførsel af godstog i Dk som tidligere og samtidig bør man tvinge transit-traffikken op på tog, som schweiz/Østrig har det, det vil give VÆSENTLIG mere plads på vore moterveje og luften omkring os vil også blive markant renere!

Men vi mangler en "rigtig" mand på trafikministerposten, én med no...., som Tiefensee!
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 25/7-2008 12:14 (#164)

Steamhammer skrev: JA, jeg benytter en hver lejlighed til at slå på tromme for genindførsel af godstog i Dk som tidligere og samtidig bør man tvinge transit-traffikken op på tog, som schweiz/Østrig har det, det vil give VÆSENTLIG mere plads på vore moterveje og luften omkring os vil også blive markant renere!

Men vi mangler en "rigtig" mand på trafikministerposten, én med no...., som Tiefensee!


ja - det gør jeg også , men det føles som at slå i en dyne eller snakke til en dør. Politikerne lider som regel af akut døvhed når man tager det emne op. Samtidig nedlægger og fjerner man så mange sidespor, læssespor, rangerspor, havnespor og bureaukratiserer jernbanegods branchen så meget at man reelt er igang med at fjerne muligheden for at køre gods på jernbane i Danmark, lige bortset fra transittrafikken og nogle enkelte steder på hovedbanen.

Vi har hårdt brug for en ny Transportminister der tør sige sin mening og trumpfe nogle beslutninger igennem der kan gavne banegods branchen. Men det kræver nok at vognmands regeringen går af.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 12:34 (#165)

Er der nogen der har gjort sig nogen idé om hvad det vil koste at feks renovere Tønder - Tinglev eller Rødekro - Aabenraa
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 25/7-2008 13:04 (#166)

Frankenstein skrev: Er der nogen der har gjort sig nogen idé om hvad det vil koste at feks renovere Tønder - Tinglev eller Rødekro - Aabenraa


Ja det har BDK og en Privat Tysk entreprenør.

Tønder-Tinglev= 70 mio kr (Totalrenovering) for at køre med godstog (BDK)
Rødekro-Aabenraa= godstog 12 mio kr, passagertog 26-30 mio kr (BDK)

En privat Tysk jernbane entreprenør har tilbudt at renovere Tønder-Tinglev banen således at godstog kan befare strækningen med 25 km/t og fuldt akseltryk for 5 mio kr. Det blev naturligvis afvist af de Danske myndigheder.

På Aabenraabanen er det fra privat hånd vurderet at det er nødvendigt at skifte imellem 1000 og 5000 sveller. For at køre med godstog med fuldt akseltryk og 60 km/t.

BDK´s tilbud på Tønder-Tinglevbanen er en totalrenovering hvor man efterfølgende kan køre 120-140 km/t med ME passagertog. BDK vil ikke åbne strækningen før en totalrenovering er udført, omkostningerne forlanger de at de to operatører der er interesseret i at leje strækningen skal afholde, hvilket siger sig selv ikke er muligt for små operatører.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 25/7-2008 14:01 (#167)

Retfærdigvis skal det dog tilføjes at der stadig forhandles, med to private operatører, om en model for fornyet drift og leje af Tdr-Te banen. Der ventes dog ingen løsning før tidligst i 2009.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/10-2008 23:12 (#168)

Drømmen brast desværre for KLK, de havde håbet at de med hjælp fra Haderslev kommune kunne få Haderslevbanen genåbnet som veteranbane. Men efter et møde i København imellem kommunen og Banedanmark fornyligt bakker kommunen defenitivt ud af projektet, det ville koste et ukendt millionbeløb at få toget til at rulle igen, sammenholdt med det faktum at BDK kræver strækningen solgt og at kommunen skulle overtage forpligtelse i fremtiden til et ukendt beløb, gør altså at projektet ikke bliver til noget. Ifølge JV er skuffelsen og bitterheden stor hos KLK der havde håbet til det sidste.

Haderslevbanen sættes nu officielt til salg.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 1/11-2008 01:09 (#169)

Så tænker jeg: BaneDK har før nævnet svimlende beløb for at genåbne/renovere en bane, Jeg tror mest at BaneDKs ledelse og politikerne simpelt hen ikke gider andet end stærkt traffikerede jernbaner. Det er genereliserende, men alligevel.


Hvad er det der skal laves på banen?

Har man spurgt nogen af de udenlandske firmaer, der kører rundt i landet om laver sporarbejder?

Er det BaneDK eller Trafikstyrelsen der skal give den endelige tilladelse til at tage en bane i brug?
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kim_Christensen, 1/11-2008 12:29 (#170)

Horsecreek skrev:
Hvad er det der skal laves på banen?


Der skal ryddes ukrodt og afvandningen skal gås efter. Der er grøfter og dræn der trænger til en kærlig hånd. Muligvis er der nogen blødbundsprblemer ved Hammelev -sporet "dykker" lidt hvor det burdehave været lige. Derudover skal der skiftes sveller i et sporskifte. Enkelte overkørsler er ukomplette - efter at BDK har rippet dem.
Selve skinnerne er gode nok, og svellerne på strækningen er der heller ikke de store problemer med.

Sådan var status ca 2004. Hvordan det ser ud nu, efter endnu en del år uden vedligehold ved jeg ikke.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/12-2008 16:09 (#171)

Transportminister Lars Barfod skal nu, overfor Folketingets Trafikudvalg, forklare årsagen til regeringen, Trafikstyrelsen og Banedanmark´s mange årige afvisning af at genåbne og renovere Tønder-Tinglev banen. Derudover skal han forklare hvad han agter et gøre ved at der kun må køre godstog på Grenaa banen fem timer hver nat, det gør det urentabelt at køre gods på jernbanen og derfor transporteres der hvert år bla 50.000 tons aluminium på lastbiler fra Grenaa havn til Tønder.

Det er Syd Djurs kommune der har rejst kritikken idet de ønsker at flytte gods fra vej til bane, Spørgsmålene fra Trafikudvalget er stillet af Per Clausen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/12-2008 16:19 (#172)

Idag kørte der for første gang i flere år igen tog på Aabenraa banen, kort før middag passerede en trolje med to fladvogne på krogen overkørslen på Hærvejen i Rødekro på vej mod Aabenraa. På vognene sad der 8-10 bane arbejdere. Signal anlæggene i overkørslerne, der ellers i lang tid har været ødelagt af hærværk, var blevet repareret bla var der sat nye glas i blinklysene.

Hvad troljen med de mange folk skulle på strækningen vides p.t ikke
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 6/12-2008 22:18 (#173)

J.C skrev: der kun må køre godstog på Grenaa banen fem timer hver nat, det gør det urentabelt at køre gods på jernbanen og derfor transporteres der hvert år bla 50.000 tons aluminium på lastbiler fra Grenaa havn til Tønder.

Det er Syd Djurs kommune der har rejst kritikken idet de ønsker at flytte gods fra vej til bane, Spørgsmålene fra Trafikudvalget er stillet af Per Clausen.


Skal vi gætte på, at det handler om nedslidt bane med for få krydsningssteder.
Egentlig burde Grenå hægtes på intercitynettet.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Rasmus, 6/12-2008 23:20 (#174)

det er da ikke mere end et par år siden at dele af den blev renoveret så vidt jeg husker?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 00:24 (#175)

Sandt nok; men hvad kan problemet så være?
Der er jo meget tynd persontogskørsel til Grenå.
Mangler der krydsningsstationer? Eller handler det om havnestrækningen i Århus?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kennie, 7/12-2008 01:03 (#176)

Er der ikke noget med at noget af banen skal laves om til noget Letbane eller noget?
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 01:11 (#177)

Jo; men det hindrer vel ikke godstog lige nu.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Rasmus, 7/12-2008 01:57 (#178)

har kigget lidt på køreplanen og der er ikke plads mellem Grenå og Ryomgård med den nuværende køreplan, med mindre man kører det stykke mellem 00 og 05, Ryomgård-Århus ser ikke ud til at være et problem
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 07:16 (#179)

Ja, der mangler en krydsningsmulighed, fx Trustrup.
Det ser heller ikke ud til, at der kan være to medkørende tog samtidig mellem Ryomgård og Grenå.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 7/12-2008 12:30 (#180)

Hvad er det der er blevet ændret, kører der flere passagertog, er der fjernet krydsningsspor??
Jeg mener at for blot ti år siden kunne man jo godt sende både et og to - sommetider ret lange - godstog til Grenaa i dagtimerne.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: