knudbe skrev: Henrik, jeg tror egentlig slet ikke du forstår hvad det drejer sig om.
Det var da ellers lidt af en påstand !!!
knudbe skrev: Og nu vender du pludselig sagen til at dreje sig om legalisering af ulovlige kopier af musik. Det er jo ikke et spørgsmål om at stoppe udviklingen - medmindre du virkelig mener at tyveri af andres værker er en naturlig udvikling?
Musikindustrien har da fundet ud af at distribuere musikken digitalt. iTunes har da helt klart en stor succes med salg af lovlige digitale musikfiler.
Der er ingen undskyldning for at mangfoldiggøre andres værker i digital form. Og Anders har da også fundet ud af at ændre det til et link
Først den klassiske - det er ikke tyveri af bryde ophavsretten.
Tyveri er omfattet af offentlig påtale, hvilket vil sige at politiet selvstændig skal indlede en efterforskning, hvis et sådant forhold opdages.
Brud på ophavsretten er undergivet privat påtale, hvilket vil sige at den pågældende indehaver af ophavsretten selv skal indlede et retsligt skridt for at påkalde sig en evt. erstatning.
Grunden til at inddrog musikindustrien, er at de netop er et strålende eksempel på hvordan man IKKE skal agerere. Det hjælper altså ikke at stille sig hen i et hjørne og råbe 'det må i ikke', hvis man ikke samtidig foretager en nødvendig produktudvikling. Bevares den kom med iTunes, men det tog godt nok også sin tid - man glemte simpelthen at aflæse 'markedet' i tide.
Jeg synes generelt heller ikke man skal bryde ophavsretten, men man må på den anden side også accepterer et vist 'brud' hvis man ligger ting på nettet, og så længe ingen tjener på og kun foregår rent sporadisk, så kan jeg personligt leve med det - hvilket åbenbart også gælder ophavsmanden til den omtalte tegning. Verden er altså ikke sort og hvid - det ville ellers være let så....
Jeg har netop af denne årsag valgt at de billeder/tegninger som jeg har lavet på min hjemmeside, gerne må benyttes af andre, så længe der ikke sker kommercielt. Jeg er kun stolt af hvis andre synes om mit arbejde.
Egenlig må folk helst bruge billederne - det er da de hurtigste at fremstille, hvorimod tegninger har taget meget lang tid
Hilsen Henrik