Godt så.
Hvor mange standard biler kender du til som går fra 0 til 300 på 12 sekunder? Og hvordan er det nu lige Peter - de sidste km fra 275 og opefter er jo der hvor det begynder at blive svært for en bil pga vindmodstand. Som du kan se på videoen rykker Kawasakien stort set ligeså hurtigt fra 200 - 300 som fra 100 - 200. Det skal du ikke bilde mig ind at en veteran-Volvo kan med den form den har.
Som på biler er det med motorcykler vægt/kraft forholdet der tæller sammen med vindmodstand. Så i princippet er en MC kun hurtigere pga af vægten og faktisk ikke andet. En motorcykelmotor er jo ikke hurtigere end en moderne bilmotor. Det er jo stort set samme teknik vi snakker om. Og så skal det da også nævnes at gearskifte på en MC er noget anderledes end i en bil. Så sæt lige en DSG gearkasse på en MC - så ville du se accelerationstider som du slet ikke kunne forestille dig være mulige.
Når så det er sagt er jeg nødt til at nævne for dig, at en simpel beregning siger, at en moderne øvre mellemklasse bil skal ha i omegnen af 1500 hk for at få et tilsvarende vægt/kraftforhold som eksempelvis min maskine.
Var iøvrigt i Tørring Actionpark iaftes til Drengerøvsshow. Der var blandt andet en noget gusten Supra Bi-Turbo som var pumpet voldsomt op.Hestekræfterne var ukendt, men den havde mange..... rigtig mange! Formoder i omegnen af det dobbelte af de 320 HK den er født med.
Tumpen kørte hjem på samme tid som jeg, og der var ingen tvivl om at han troede han kunne nakke mig. Så selv om jeg er begrænset af nogle tilkørselsregler de første 1600 km, som betyder at jeg max må køre til 6000 o/m, ja så trak jeg let fra ham alligevel indtil jeg nåede de 6000 o/m. Og han pumpede så meget at jeg kunne høre turboerne knalde lystigt, men lige lidt hjalp det. Fatter simpelthen ikke at der er nogen som er så naive at de virkelig seriøst tror på at de kan nakke en moderne sports motorcykel. Men jo, der er MANGE der liiiige skal provokere..... i deres naive tro på sejr. Det er så morsomt.