Marc skrev: Hvad jeg ikke begriber er, hvordan man kan få lukket et øje i de vogne. Jeg troede faktisk at de havde fået lavet en form for lydisolering ved ombygningen. Ved godt det er liggevogne, men jeg har godt nok aldrig oplevet andre liggevogne som støjede så meget. Man skal jo trods alt stadig sove i dem. Jeg ville altså blive sindssyg hvis jeg skulle køre til Østrig i dem.
Hvor har jeg dog også ondt af de stakler som skal sove på de øverste køjer. De er da godt nok ikke lavet til lange mennesker
Ja, jeg må godt nok også indrømme at jeg har svært ved at forestille mig at skulle sove i sådan en vogn. Husker dem tydeligt fra IC-togene i 80'erne. Hvis man fik en siddeplads over boggierne kunne man ligeså godt vænne sig til støjen. Det knirkede og knagede, og det brummede og buldrede når bremserne blev aktiveret...
AndreasM skrev: Marc skrev: Hvad opbremsning angår, så afhænger det vil mere af hvor hurtigt og hvor hårdt lokoføreren vælger at slå dem til, eller hvad?.
Nu kan man ikke ligefrem vælge "hvor hurtigt" de går på.. (og dog, man kan farebremse selvfølgelig, men regnede ikke med det var det du mente?)
Marc skrev: Jeg har da set både Bc-t og Bn vogne blive rangeret ind på København H uden at give meget larm fra sig. Men så skal de vist også køre meeeeeeget langsomt
Nu er elbremsen jo også opfundet....
Netop, hvis lkf sørger for at udnytte lokomotivets bremser ordentligt, og ikke har så travlt med at standse toget, så kan det gå rimeligt glat.
Dette er dog desværre langtfra sædvanen -de suser typisk ind på perronen, og derefter hakker de bremserne i når de nærmer sig "målstregen"..!
Men jeg bebrejder dog ikke lkf, det er jo garanteret i bund og grund stramme køreplaner der gør det.
Det man kan undre sig over, er hvorfor DSB i sin tid var så nærige/konservative at holde fast ved klods-bremserne, i stedet for at gå over til de meget bedre og mere støjsvage skivebremser...