Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Interregionaltogene (Kh-Ar)

Udskriv debat

  Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af jwt1, 22/6-2008 19:32 (#141)

Marc skrev: Hvad jeg ikke begriber er, hvordan man kan få lukket et øje i de vogne. Jeg troede faktisk at de havde fået lavet en form for lydisolering ved ombygningen. Ved godt det er liggevogne, men jeg har godt nok aldrig oplevet andre liggevogne som støjede så meget. Man skal jo trods alt stadig sove i dem. Jeg ville altså blive sindssyg hvis jeg skulle køre til Østrig i dem.
Hvor har jeg dog også ondt af de stakler som skal sove på de øverste køjer. De er da godt nok ikke lavet til lange mennesker Grin


Præcis. Og for satan hvor de larmer under opbremsning. Det er værre end på Bn vognene
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 22/6-2008 19:40 (#142)

jwt1 skrev: Præcis. Og for satan hvor de larmer under opbremsning. Det er værre end på Bn vognene

Det er da vidst psykologisk, hva Pfft Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af Marc, 22/6-2008 20:56 (#143)

Hvad opbremsning angår, så afhænger det vil mere af hvor hurtigt og hvor hårdt lokoføreren vælger at slå dem til, eller hvad?. Jeg har da set både Bc-t og Bn vogne blive rangeret ind på København H uden at give meget larm fra sig. Men så skal de vist også køre meeeeeeget langsomt Pfft
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 22/6-2008 22:40 (#144)

Marc skrev: Hvad opbremsning angår, så afhænger det vil mere af hvor hurtigt og hvor hårdt lokoføreren vælger at slå dem til, eller hvad?.

Nu kan man ikke ligefrem vælge "hvor hurtigt" de går på.. (og dog, man kan farebremse selvfølgelig, men regnede ikke med det var det du mente?)

Marc skrev: Jeg har da set både Bc-t og Bn vogne blive rangeret ind på København H uden at give meget larm fra sig. Men så skal de vist også køre meeeeeeget langsomt Pfft

Nu er elbremsen jo også opfundet.... Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af MSS, 23/6-2008 00:40 (#145)

Marc skrev: Hvad jeg ikke begriber er, hvordan man kan få lukket et øje i de vogne. Jeg troede faktisk at de havde fået lavet en form for lydisolering ved ombygningen. Ved godt det er liggevogne, men jeg har godt nok aldrig oplevet andre liggevogne som støjede så meget. Man skal jo trods alt stadig sove i dem. Jeg ville altså blive sindssyg hvis jeg skulle køre til Østrig i dem.
Hvor har jeg dog også ondt af de stakler som skal sove på de øverste køjer. De er da godt nok ikke lavet til lange mennesker Grin


Ja, jeg må godt nok også indrømme at jeg har svært ved at forestille mig at skulle sove i sådan en vogn. Husker dem tydeligt fra IC-togene i 80'erne. Hvis man fik en siddeplads over boggierne kunne man ligeså godt vænne sig til støjen. Det knirkede og knagede, og det brummede og buldrede når bremserne blev aktiveret...

AndreasM skrev:
Marc skrev: Hvad opbremsning angår, så afhænger det vil mere af hvor hurtigt og hvor hårdt lokoføreren vælger at slå dem til, eller hvad?.

Nu kan man ikke ligefrem vælge "hvor hurtigt" de går på.. (og dog, man kan farebremse selvfølgelig, men regnede ikke med det var det du mente?)

Marc skrev: Jeg har da set både Bc-t og Bn vogne blive rangeret ind på København H uden at give meget larm fra sig. Men så skal de vist også køre meeeeeeget langsomt Pfft

Nu er elbremsen jo også opfundet.... Smile


Netop, hvis lkf sørger for at udnytte lokomotivets bremser ordentligt, og ikke har så travlt med at standse toget, så kan det gå rimeligt glat.
Dette er dog desværre langtfra sædvanen -de suser typisk ind på perronen, og derefter hakker de bremserne i når de nærmer sig "målstregen"..!
Men jeg bebrejder dog ikke lkf, det er jo garanteret i bund og grund stramme køreplaner der gør det.

Det man kan undre sig over, er hvorfor DSB i sin tid var så nærige/konservative at holde fast ved klods-bremserne, i stedet for at gå over til de meget bedre og mere støjsvage skivebremser...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af Thomas_, 23/6-2008 00:52 (#146)

Marc skrev: Hvad jeg ikke begriber er, hvordan man kan få lukket et øje i de vogne. Jeg troede faktisk at de havde fået lavet en form for lydisolering ved ombygningen. Ved godt det er liggevogne, men jeg har godt nok aldrig oplevet andre liggevogne som støjede så meget. Man skal jo trods alt stadig sove i dem. Jeg ville altså blive sindssyg hvis jeg skulle køre til Østrig i dem.
Hvor har jeg dog også ondt af de stakler som skal sove på de øverste køjer. De er da godt nok ikke lavet til lange mennesker Grin


Jeg vil gerne påpeje at jeg har været med de vogne en tur til Østrig.. Og det gik fint. Så længe lokoføreren bruger el bremsen er det ikke noget problem.

Jeg har så også oplevet at køre en tysk sovevogn, hvor vi have kupe i underetagen, og det var så lige ud for noget bremseuddstyr.. Så hver gang der blev bremset, larmede det inde fra vognen.. Så ved jeg snart ikke hvad der er bedst..

En anden ting jeg gerne vil tilføje er, at jeg også var ude og køre i dem for 3-4 ugers tid siden, og der var de sq fine nok.. Så mon ikke bare du har været uheldig!
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 23/6-2008 08:15 (#147)

MSS skrev: Netop, hvis lkf sørger for at udnytte lokomotivets bremser ordentligt, og ikke har så travlt med at standse toget, så kan det gå rimeligt glat.
Dette er dog desværre langtfra sædvanen -de suser typisk ind på perronen, og derefter hakker de bremserne i når de nærmer sig "målstregen"..!
Men jeg bebrejder dog ikke lkf, det er jo garanteret i bund og grund stramme køreplaner der gør det.

Nu er der flere aspekter i det, end lige som så. Et er køreplanen, der som du selv erkender er stram nogle steder. Et andet er at du aldrig må bremse med ren elbrems op mod et farepunkt(et signal i stop f.eks.), og det gør vi faktisk på en del stationer (f.eks. for at overkørsler ikke skal være nede for længe, eller pga. krydsning af andre tog).
Et tredje er at elbremsen på ME'erne relativt tit er slået ud, og så er man jo nød til at bruge klodserne.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af MSS, 23/6-2008 13:17 (#148)

Ja så er der ikke så meget andet at gøre. Det er ærgerligt at lkf altid får skylden, pendlere på perronerne tror som regel at der står en "hensynsløs" lkf bag de hårde bremsninger Sad
Med skivebremser er det jo også et noget mindre problem må man sige. Folk er aldrig nødt til at holde sig for ørerne når et dobbeltdækkertogene standser.
Nå, men under alle omstændigheder kan der vist ikke gå lang tid før de gamle klodsbremsede vogne er historie...
Er der nogle der har hørt noget nyt om hvad DSB har tænkt sig at gøre ved en aktuelle materielsituation? Der var jo bl.a. nævnt levetidsforlængelse af Bn-vognene (hvordan det så skulle lade sig gøre på kort sigt -mere folie? :?), leje af yderligere dobbeltdækkere og leje af maskiner fra RDK. Altsammen uofficielt naturligvis Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 23/6-2008 16:53 (#149)

MSS skrev: Med skivebremser er det jo også et noget mindre problem må man sige. Folk er aldrig nødt til at holde sig for ørerne når et dobbeltdækkertogene standser.

Ser nu rimelig jævnligt folk holder sig for ørene også med skivebremsede vogne, de kan hyle ret højt faktisk. Men vi er helt enige, det er slet ikke så stort problem som med klodsbrems.

MSS skrev: Der var jo bl.a. nævnt levetidsforlængelse af Bn-vognene (hvordan det så skulle lade sig gøre på kort sigt -mere folie? :?), leje af yderligere dobbeltdækkere og leje af maskiner fra RDK. Altsammen uofficielt naturligvis Wink

Leje af yderligere DD er skam ganske officielt. Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af MSS, 23/6-2008 17:56 (#150)

AndreasM skrev:
Ser nu rimelig jævnligt folk holder sig for ørene også med skivebremsede vogne, de kan hyle ret højt faktisk. Men vi er helt enige, det er slet ikke så stort problem som med klodsbrems.


Ja okay, de piver noget engang imellem. Men intet at regne i forhold til de skærende skrigelyde fra klodsbremserne. De kan virkeligt give høreskader...

AndreasM skrev: Leje af yderligere DD er skam ganske officielt. Smile


Jamen har de da fået lavet en aftale? Der er jo også noget med leveringstider og sådan...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af svadosa, 23/6-2008 23:29 (#151)

AndreasM skrev:
MSS skrev: Netop, hvis lkf sørger for at udnytte lokomotivets bremser ordentligt, og ikke har så travlt med at standse toget, så kan det gå rimeligt glat.
Dette er dog desværre langtfra sædvanen -de suser typisk ind på perronen, og derefter hakker de bremserne i når de nærmer sig "målstregen"..!
Men jeg bebrejder dog ikke lkf, det er jo garanteret i bund og grund stramme køreplaner der gør det.

Nu er der flere aspekter i det, end lige som så. Et er køreplanen, der som du selv erkender er stram nogle steder. Et andet er at du aldrig må bremse med ren elbrems op mod et farepunkt(et signal i stop f.eks.), og det gør vi faktisk på en del stationer (f.eks. for at overkørsler ikke skal være nede for længe, eller pga. krydsning af andre tog).
Et tredje er at elbremsen på ME'erne relativt tit er slået ud, og så er man jo nød til at bruge klodserne.


Der er flere måder at bruge klodsbremserne på. Det er absolut ikke nødvendigt at hive 1½ kg ud af bremseledningen lige før stilstand. Kunsten er at løse ud så toget standser "midt i lagkagen" med løse bremser.
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 23/6-2008 23:51 (#152)

svadosa skrev: Der er flere måder at bruge klodsbremserne på. Det er absolut ikke nødvendigt at hive 1½ kg ud af bremseledningen lige før stilstand. Kunsten er at løse ud så toget standser "midt i lagkagen" med løse bremser.

Nu larmer klodserne jo ikke kun lige før stilstand, men under hele opbremsningen... Det med at lande på løse klodser, er ikke så meget for lydens skyld, men for kørekomforten, for at undgå ryk i toget Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af MSS, 25/6-2008 03:59 (#153)

De larmer da primært ved den endelige opbremsnig, det ved enhver der har oplevet det..!
Det primære problem ved klodsbremser er, og har altid været, lyden ved den endelige opbremsning, lige før stilstand. Den skrigende lyd indtræffer først dér, og afhængigt af forholdene (lukket banegårdshal, København H, Nørreport) er lydene faktisk så høje at de kan give permanente høreskader..! Jeg forstår ved gud ikke hvorfor DSB ikke forlængst har forbudt den slags opbremsning sådanne steder, ærligt talt!
Nå, men som sagt, lad os håbe at Bn-vognene snart er fortid. De har vist gjort deres pligt forlængst. Så lad dem hvile i fred -og ro..! Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 25/6-2008 15:57 (#154)

MSS skrev: De larmer da primært ved den endelige opbremsnig, det ved enhver der har oplevet det..!

Du fjerner en del af "skriget" ved at løse ud før stilstand ja, men du fjerner sq ikke at den runger i hele vognkassen under størstedelen af opbremsningen, hvilket jeg vil beskrive som noget værre gene, end det sidste lille "skrig"...

MVH Andreas (som åbenbart ikke er en del af "alle", men som dog trodsalt kører skidtet mere end jævnligt, når altså ikke lige jeg er på TULT og ME skole Smile )
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af MSS, 25/6-2008 19:05 (#155)

AndreasM skrev:
Du fjerner en del af "skriget" ved at løse ud før stilstand ja, men du fjerner sq ikke at den runger i hele vognkassen under størstedelen af opbremsningen, hvilket jeg vil beskrive som noget værre gene, end det sidste lille "skrig"...

MVH Andreas (som åbenbart ikke er en del af "alle", men som dog trodsalt kører skidtet mere end jævnligt, når altså ikke lige jeg er på TULT og ME skole Smile )


Det er kun fordi at du ser det "indefra".
For de der står på perronen er skrigeriet et helvede, og er det der gør at mange pendlere hader de vogne... Det kan i øvrigt vare i adskillige sekunder! Naturligvis er det andet også en gene, men det får man trods alt ikke varige mén af..! :roll: Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af AndreasM, 25/6-2008 19:12 (#156)

MSS skrev: Det er kun fordi at du ser det "indefra".

Og hvor tror du jeg står henne når jeg skal afløse på et tog? Jeg oplever også togene fra perronen, også i hallen på hovedbanegården.

Det er måske faldet dig ind, at det handler om at det er subjektivt hvilke lyde der generer os som mennesker? Jeg synes at den mest generende lyd er den rungende (også oplevet fra perronen), "skriget" generer mig egentlig ikke synderligt.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af Rasmus, 25/6-2008 23:11 (#157)

MSS skrev: Jeg forstår ved gud ikke hvorfor DSB ikke forlængst har forbudt den slags opbremsning sådanne steder, ærligt talt!


det er jo netop ikke tilladt at el-bremse mod farepunkter hvilket der ofte er på f.eks. Nørreport og København H
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af Thomas_, 25/6-2008 23:39 (#158)

MSS skrev: Jeg forstår ved gud ikke hvorfor DSB ikke forlængst har forbudt den slags opbremsning sådanne steder, ærligt talt!


Når du nu er så klog, må du vel så også have en ide til hvordan man så skal bremse til perron eller signalet? Man må ikke bruge el bremsen, og du vil have luft bremsen forbudt.. = så er der ingen bremse tilbage..

og mellem os to, kan jeg afsløre at kapslen ud af vinduet i en snor ikke virker!
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af xCBdk, 25/6-2008 23:43 (#159)

Gasse ned evt?
Med andre ord lave motorbremsning..
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:



SV: Interregionaltogene (Kh-Ar)
Skrevet af jwt1, 26/6-2008 00:05 (#160)

xCBdk skrev: Gasse ned evt?
Med andre ord lave motorbremsning..


Det er det samme som el-bremsning. Og det er stadig forbudt at bruge denne type bremsning som Andreas siger!!
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: