Kim_Christensen skrev: J.C skrev:
Hvilket forløb skulle Sønderborg banen have for at være ideel som lokalbane, skulle den gå mere Nordlig mod Aabenraa-Rødekro?? eller Sydligere mod Padborg??
Hvis man viske rkortet ren, og starter forfra, ville idealet være at Banen mellem Sønderborg og Gråsten blev rettet noget ud, således at omvejen over Avnbøl bortfaldt.
Eftersom trafikken til/fra Sønderborg alene er anlagt på rejser mod nord, ville det være en ide hvis banen efter Gråsten søgte mod Åbenrå, og derfra ad den eksisterende bane til Rødekro.
Hvad angår rejser mod Syd, så er overgangstiderne i Tinglev i dag ikke særligt gode, man bruger i stedet buslinjerne 10 og 20 hvis man skal til Flensburg eller Padborg. Det synes jeg man burde fortsætte med. De burde udbygges, især BusXPress linjen til Husum ville have perspektiver hvis den ikke samtidigt skulle fungere som lokalbus hele vejen, hvilket gør rejsetiden for lang. Den burde have samme status som X-busserne.
Mht persontrafik på Tønder -Tinglev banen, så betjener buslinje 16 i dag lokalområdet på en måde som banen aldrig ville kunne kome til. Jeg tror ikke at en baneforbindelse Tønder-Tinglev ville få mere end 1-2 mellemstop, det ville give en lidt bedre betjening af Tinglev og Tønder, men en dårligere betjening af det mellemliggende område.
Hilsen Kim
Det ville jo nok være en god ide, som du siger at få en afgrening fra Sønderborg banen der går Nordpå, men den bør vel så have en større hastighed end idag for at kunne konkurerre med motorvejen, hvorvidt den så skal gå ind igennem Aabenraa by er måske en anden sag når det drejer sig om IC tog, den gamle jernbane traché fra Graasten til Aabenraa er bygget til med huse fra stationen i Aabenraa og helt ud til Styrtom og længere Vest på er terrænet meget kuperet, så det bliver måske svært at nå ind til den gamle Aabenraa bane, at føre den fra Styrtom og langs med hovedvejen ind til byen kræver at man lader den køre ind på en meget dyr anlagt strand og igennem et havne terræn på en havn som ikke er særlig begejstret for jernbanen.
Samtidig skal man bevare banen fra Graasten-Tinglev til lokal trafik, jeg mener stadig at et direkte tog imellem Tønder og Sønderborg med standsningssteder i Jejsing-Bylderupbov-Terkelsbøl og flere af de nedlagte stationsbyer på Sønderborg banen som der har været tale om, rent passager mæssigt er lige så oplagt en ide som trafikken imellem Tønder og Esbjerg, nu ved jeg ikke hvordan busserne kører imellem Tønder og Bramming og konkurerrer med toget der, men buslinjerne imellem Tønder og Tinglev bør nok omlægges så de fungerer som tilbringer til toget istedet. Et direkte tog imellem Tønder og Haderslev har jo også tidligere været på tale.