Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
ICE-TD som Re på Sydbanen

Udskriv debat

ICE-TD som Re pÃ¥ Sydbanen
Skrevet af jwt1, 16/2-2008 23:43 (#101)

Nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt, men hvad er EV?

Det er Contec's Tyske köf. Den kører lidt med 2 fladvogne ved sporarbejde i Roskilde
Brugers avatar
jwt1

Ekspert

Antal indlæg: 1376
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: ICE-TD som Re på Sydbanen
Skrevet af DVG, 17/2-2008 00:12 (#102)

Köf'en er tidligere ejet af SB/NJ og hed der T 51
Brugers avatar
DVG

Ekspert

Antal indlæg: 1571
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:

Skrevet af ksj-2610, 17/2-2008 11:59 (#103)

jwt1 skrev: Nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt, men hvad er EV?

EV - eller Exposure Value er en kontrol til at gøre billedet mørkere eller lysere før man tager billedet. På de fleste kameraer mener jeg at man skal bruge de manuelle indstillinger (den nemmeste er "P" som kan gøres fuldautomatisk), men mit eget er en undtagelse.

Prøv vælge P mode og se om du ikke kan vælge EV. Eller bare auto for den sags skyld.
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet

Antal indlæg: 281
Bopæl: Miami Beach, Florida, USA
Alder: 124
Status:

Skrevet af PeterFrost, 17/2-2008 12:51 (#104)

Jeg kan godt lig stemningen på dit billede fra Kh Jacob, med herren der står og betragter toget ! Tekniknisk manger der stadig lidt... Beskæring og efterbehandling...

Billederne fra Roskilde er heller ikke super, det er "motivbilleder" dvs (i min verden) et billede der kan gå an fordi det der er på det er "vigtigere" end om det er teknisk i orden. Men sådanne billeder kan hurtigt blive overflødige når flere bedre billeder bliver taget eller dukker op, hvis du forstår ? Smile

Det er et svært tog at fotografere fordi det er hvid, og dets form giver stor spejling af himlen. Jeg havde nok valgt at tage toget lidt før i kurven, så havde masten heller ikke været så dominerende, ved godt de satans masker ind imellem kan ødelægge det hele... Resten tror jeg du kunne redde ved en god efterbehandling...

Billedet med køffen, der havde jeg nok igen valgt at tage billedet lidt før, så hele toget er med i højre side...

Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert

Antal indlæg: 1879
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

Skrevet af jwt1, 17/2-2008 13:22 (#105)

PeterFrost skrev: Billederne fra Roskilde er heller ikke super, det er "motivbilleder" dvs (i min verden) et billede der kan gå an fordi det der er på det er "vigtigere" end om det er teknisk i orden. Men sådanne billeder kan hurtigt blive overflødige når flere bedre billeder bliver taget eller dukker op, hvis du forstår ? Smile

Det er et svært tog at fotografere fordi det er hvid, og dets form giver stor spejling af himlen. Jeg havde nok valgt at tage toget lidt før i kurven, så havde masten heller ikke været så dominerende, ved godt de satans masker ind imellem kan ødelægge det hele... Resten tror jeg du kunne redde ved en god efterbehandling...

Billedet med køffen, der havde jeg nok igen valgt at tage billedet lidt før, så hele toget er med i højre side...

Ja det forstår jeg sagtens, og syntes du har 100% ret Grin

Ja, det har meget nemt ved at spejle sig i himlen, når toget selv er meget lyst.

Billedet sammen med køffen blev også taget lidt for hurtigt, men altså. Det er heller ikke det bedste sted at stå og fotografere tog. Men nu havde vi lige pause fra SR undervisning, og nu vidste jeg det kom, så ville jeg da lige have et billede af skønheden Grin
Brugers avatar
jwt1

Ekspert

Antal indlæg: 1376
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

Skrevet af , 17/2-2008 13:58 (#106)

Så må mine heller ikke være gode nok, eller er det fordi det er fra Lolland?
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af me1510, 17/2-2008 14:16 (#107)

Bemærk iøvrigt at de bagerste bugklapper står åbne på tog 33,
det gjorde de stadig da den retunerede i 32, det er en fejl,
de skal lukke automatisk over 30 km/t.
m.v.h.
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet

Antal indlæg: 41
Status:

Skrevet af Holbrook, 17/2-2008 14:33 (#108)

Her kommer 2 billeder taget ved Ringsted den 25/1 og 8/2.

Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Holbrook

Ekspert

Antal indlæg: 1657
Bopæl: Ballerup
Alder: 37
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk

Skrevet af PeterFrost, 17/2-2008 15:24 (#109)

ljbanen skrev: Så må mine heller ikke være gode nok, eller er det fordi det er fra Lolland?

Hej Jan...

Hvor vidt de er gode nok eller ej, kan jeg ikke være dommer overfor, og alt hvad jeg skriver om billeder, er jo efter hvad min egen opfattelse, gør et godt billede ? Smile

Men vil da gerne knytte en kommentar på det, det virker som om du ønsker det...

Du står på skygge siden, i sol, men med skyer. Det giver dig alle dine problemer i dette tilfælde. Kontrasten forsvinder, fordi kameraet bliver snyt af den store kontrastforskel du laver fra skygge til sol... Hvis du forstår... Dvs næste gang om på den anden side eller find et bedre sted. Det aller vigtigste når du skal ud og skyde, er at vælge en godt fotosted, og den primære fakta er hvordan står solen... Der efter begynder du at tænke i forhindringer, dvs master, signaler, buske, osv... og til sidst kan du så tænke stedet generalt, baggrund, miljø osv...

Men tilbage til dit billede... Ud over du står på den forkerte side i forhold til lyset, så knalder du fronten på toget, og noget af græsset i grøften, alt sammen pga den forkerte side...

Det gør også at det bliver rystet og uskarpt fordi du skal ha en større åbnings tid...

Og så bryder jeg mig ikke om stilen på det, man ser for lidt af toget, og stedet...

Hvad er det for et kamera du har Jan ? Og hvis det er DSLR, hvilke objektiver ?

Holbrook skrev: Her kommer 2 billeder taget ved Ringsted den 25/1 og 8/2.

Smukt som altid !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert

Status:

Skrevet af bl, 17/2-2008 15:39 (#110)

Du har fanget toget i en stemning af februar, som jeg synes er rigtig god. Og at se tog i fart slår jo aldrig fejl.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Antal indlæg: 1111
Alder: 80
Status:

Skrevet af , 17/2-2008 15:44 (#111)

Hej Peter.

Jeg har et Fujifilm Finepix S5700.
Så er dette vil for mørkt?
http://www.tog-si...-4224.html
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af PeterFrost, 17/2-2008 15:52 (#112)

Hej Jan...

Okay, kender det ikke, men compact kamerare er ikke gode til jernbane foto...

Nej det syntes jeg ikke gør noget, men underligt beskåret... jeg ser helst at et tog skal være på vej ind i billedet, og ikke ud, dvs at togets front helst skal være midt for eller lige omkring, med resten af toget væk fra en...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert

Status:

Skrevet af , 17/2-2008 17:36 (#113)

Hej Peter.

OK tak for oplysninger.

Det er digitalt se her.
http://www.fujifi...index.html

Kan du godtaget dette billede som ok?
http://www.lollan...hed-02.JPG
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af ksj-2610, 17/2-2008 19:04 (#114)

ljbanen skrev:
Kan du godtaget dette billede som ok?
http://www.lollan...hed-02.JPG

Nu er jeg ikke Peter, men jeg tillader mig alligevel at svare..

For det første: Du skal ikke bede om godkendelse for dine billeder, mener du selv det er i orden, så er det i orden! (Hvad ville fornøjelse i at se jernbanebilleder være, hvis alt var det samme?)

Men jeg synes seriøst, at du skal opgradere til dSLR. Du kan få det exceptionelle Nikon D40 til under 3000;- med den glimrende kit-linse. Da der ikke er fokusmotor i, er det dog kun de færreste objektiver som kan fokusere med det, men det er ikke det store problem, da den medfølgene linse giver dig samme rækkevidde som et kompaktkamera - langt de fleste D40 fotografer har aldrig brugt andre objektiver end det medfølgende!

Kameraet er i øvrigt ligeså let at bruge som et kompaktkamera, og det sådanset også det det er tiltænkt at være. Det er egentligt heller ikke tiltænkt at blive brugt med andet end den medfølgende linse.

Fangede det din interesse?

Se her:
http://nikon.dk/p...rview.html[/u]
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet

Status:

Skrevet af Thomas_, 17/2-2008 19:14 (#115)

ksj-2610 skrev:
Men jeg synes seriøst, at du skal opgradere til dSLR. Du kan få det exceptionelle Nikon D40 til under 3000;- med den glimrende kit-linse. Da der ikke er fokusmotor i, er det dog kun de færreste objektiver som kan fokusere med det, men det er ikke det store problem, da den medfølgene linse giver dig samme rækkevidde som et kompaktkamera - langt de fleste D40 fotografer har aldrig brugt andre objektiver end det medfølgende!

Kameraet er i øvrigt ligeså let at bruge som et kompaktkamera, og det sådanset også det det er tiltænkt at være. Det er egentligt heller ikke tiltænkt at blive brugt med andet end den medfølgende linse.

Fangede det din interesse?

Se her:
http://nikon.dk/p...rview.html[/u]

HA HA.. Her har vi sq fat på en som har forstand på foto.. Grin
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert

Antal indlæg: 1877
Alder: 43
Status:

Redigeret af , 17/2-2008 19:23

Skrevet af ksj-2610, 17/2-2008 19:17 (#116)

Fordi du bruger Canon? Så forstår jeg ikke din hånlige tone.

Jeg skriver bare hvad jeg ved. Du har så bare en anden mening.
Forklar venligst hvad der er så galt, for jeg kan ikke se det.
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet

Status:

Redigeret af , 17/2-2008 19:25

Skrevet af Thomas_, 17/2-2008 19:24 (#117)

Jeg er ikke helt enig med dig i at det er de færreste objektiver der findes, som virker til D40.. Sigma har mange objektiver i deres sortiment som kan fungere med 40D.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert

Antal indlæg: 1877
Alder: 43
Status:

Skrevet af ksj-2610, 17/2-2008 19:26 (#118)

OK. Det har du helt ret i. Jeg tænkte kun på Nikon objektiver.. Dumt af mig. Smile
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet

Status:

Skrevet af Holbrook, 17/2-2008 19:43 (#119)

Da Nikon D40 ikke har indbygget fokusmotor, som Nikon ellers altid (eller næsten altid) har haft, er det kun Nikon objektiver med "Silent Wave Motor" eller andre objektiver med indbygget fokusmotor der kan fokusere på et D40. Det som ksj-2610 betegner som "de færreste objektiver" er derfor alle de objektiver på denne liste hvor AF-S indgår i navnet samt nogle Sigma.
Man kan også bruge alle andre objektiver til Nikon's F-mount, dog kun med manual fokus.
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert

Antal indlæg: 1657
Bopæl: Ballerup
Alder: 37
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk

Skrevet af PeterFrost, 18/2-2008 14:32 (#120)

Hej Jan, igen, det er ikke mig der skal bestemme, eller være smags dommer... Det er et langt bedre billede, og har et flot lys, og er anderledes fordi du står på skygge siden...

Til ksj, hvad faen hedder du egentlig ? Grin Så ville jeg jo ikke anbefale Nikon... Og det er jo nok i bund og grund en religion... Men mine argumenter er, Canon udvikler, og udvilker tit, og kommer tit med kamera, det giver dem et naturligt fald i priser, pga nye. Hvor Nikon derfor bliver nødt til at sænke prisen for ellers sælger de ikke nær så godt...

Der ud over har Canon hele deres L objektiv serive, en genial og lækker serie produkter der er super gode, og lækre. Stors set alle objektiver kan bruges på de forskellige kamera, og de er brugervenlige... meget alsidige, og har vidst sig rigtig gode til jernbanefoto. Nikon er i mine øjne bedre som reklame og presse kamera, da det har en ubeskrivelig anderledes måde at tegne på, nærmest kunstig skarpt... Farve og kontrast er også anderledes, nej jeg må indrømme jeg bryder mig i øjeblikket bedst om Canon.

Canon 400D sælges til ganske få penge i forhold til kvalitet, og det udstyr du kan få med... Så vil klart anbefale Canon...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert

Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Sydbanen Real-Life-Tog 26 28-08-2010 17:20
Regionaltog på sydbanen i 70'erne? Real-Life-Tog 5 14-08-2008 08:43