MPedersen92 skrev:
For det først; skulle du have et tog der ville kunne køre på samtlige el-frekvenser der nu engang er i europa, ikke billigt..
Tænker du på noget i stil med
ICE 3M (BR 406), som DB ejer 17 af? Eller vores egne
ET-togsæt?
MPedersen92 skrev:
For det andet; skal toget jo af gode grunde være udstyret med samtlige sikkerhedssystemer der i eu, ikke billigt, da visse lande kører med op imod 3-4 systemer, man kunne self lave et system kun til dette tog, og montere det på samtlige strækninger, men det ville også blive møg dyrt..
Det specielle system kunne eventuelt være det fælles europæiske
ERTMS, som langsomt bliver udbredt i Europa (
herunder med Signalprogrammet fra 2017). Hvis man i de togsæt som allerede nu kører over flere landegrænse installerer ERTMS burde problemet være løst.
MPedersen92 skrev:
For det tredje; Skal toget godkendes i samtlige lande, det ville tage rigtig lang tid, da de forskelige lande har forskelige regler, igen, dyrt..
Hvis vi formoder, at et langdistance tog, som dette kun kører på TEN-strækninger burde det ikke være et problem da der findes en række
TSI'er der er gældende for disse strækninger. Med fælles europæiske regler for alle dele af infrastruktur og materiel bør et togsæt være godkendt til alle lande i EU, hvis det opnår en godkendelse i et land.