Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Sne og Dsb

Udskriv debat

Sne og Dsb
Skrevet af adammeile, 17/12-2009 19:17 (#1)

Nu er der så så dejlige kloge mennesker herinde, så nu kommer der et spørgsmål, når der kommer sne i et skiftespor feks, kan man så ikke tø det op hvis det fryser fast, kan det så ikke tøs op, kunne man ikke lægge salt i det, ved godt salt ikke er så godt, men bruge et middel som får dem til og tø op, for åbenbart er de elektrikse sporskifter ikke helt gode nok, siden så store forsinkelser, har dsb overhovedet mulighed for at sætte nogen sneplov på et diesel lokomotiv også grave sig igennem sneen hvis der nu skulle komme så meget sne på jernbanen, at sporene skal ploves fri.

Vh. En som elsker sne Grin
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet

Antal indlæg: 215
Bopæl: Vangede
Alder: 39
Status:

SV: Sne og Dsb
Skrevet af MR-4073, 17/12-2009 20:01 (#2)

Nu er der jo nogle kloge hoveder der oss har opfundet den elektriske sporskiftevarmer Wink Man har også brugt gas til at opvarme sporskifterne med ved sne, ved ikke hvor meget det bruges stadig.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger

Antal indlæg: 766
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:

Skrevet af adammeile, 17/12-2009 20:11 (#3)

Men siden der kan være 30 min forsinkelse, så burde man måske gå deres systemer efter i sømmende hehe Grin

Meen det kunne sgu være sjovt og opleve en my med sneplov i funktion Grin
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet

Status:

Adam Meile

Skrevet af HenrHans, 17/12-2009 20:45 (#4)

Banedanmark har opvarming på alle sporskifter der er vigtige for driften. Normalt er denne opvarmning nok i almindelig vintervejrssituationen, men når der komme så meget sne som de sidste 2 dage og det samtidig fyger, så kan sporskiftevarmen komme til kort og sporskifterne må renholdes manuelt. Et andet problem er hvis der falder is og sneklumper af toget når det passerer sporskiftet, hvis sådan en klump sætter sig i klemme mellem sideskinne og tunge, så kan sporskifte ikke længere omstilles. Det er derfor meget normalt at man aflyser en del tog, for at undgå at benytte flere sporskifter en højest nødvendigt, idet de som før skrevet skal renholdes manuelt.

Salt i sporskifter er 'no go', det vil 'ødelægge' sporisolationerne, der er også derfor der ikke må benyttes salt til fjernelse af is på perroner, men istedet skal der anvendes et stof kaldet 'UREA'.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet

Antal indlæg: 236
Bopæl: VN
Status:

Skrevet af Greforb, 17/12-2009 22:00 (#5)

adammeile skrev: ...har dsb overhovedet mulighed for at sætte nogen sneplov på et diesel lokomotiv også grave sig igennem sneen hvis der nu skulle komme så meget sne på jernbanen, at sporene skal ploves fri.

Der står 2 sneplove klar i Århus. Eller dvs. jeg ved ikke om de er klar, men de står der. Mon ikke det er Bane DK, der skal ud med dem, hvis det endelig skulle være?

MR-4073 skrev: Man har også brugt gas til at opvarme sporskifterne med ved sne, ved ikke hvor meget det bruges stadig.

Der er stadig gasvarmede sporskifter i Århus, men jeg ved ikke om det er kampdygtige (men der står flasker ved dem!).

HenrHans skrev:
...men istedet skal der anvendes et stof kaldet 'UREA'.

/Henrik

Vil det sige de går og spreder pis hernede på stationen? Labert, pis har sgu altid været godt mod sne! http://da.wikipedia.org/wiki/Urinstof

HenrHans skrev:
Det er derfor meget normalt at man aflyser en del tog, for at undgå at benytte flere sporskifter en højest nødvendigt, idet de som før skrevet skal renholdes manuelt.

Sikke noget møg, man må tabe en masse penge på at aflyse de tog og man skaber sig et dårligt ry (Har lige hørt i dag: DSB bliver da også overraskede hvert år, når det sner og skinnerne bliver glatte (var ved at vende mig om og forklare ham at det ikke var der problemet var)). Der burde stille alt ind på at få togene til at køre i alt slags vejr, så befolkningen kan få ordentlig tillid til dem!
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet

Antal indlæg: 309
Status:

Skrevet af Anonym Bruger, 17/12-2009 22:23 (#6)

Jeg synes at det er meget positivt at DSB Rejsetidsgaranti også gælder i dag, på trods af at sådanne garantier ikke plejer at gælde i "eksterne forhold" (altså forhold som firmaet ikke kan gøre noget ved) og DSB kan jo ikke gøre for at det sner.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert

Antal indlæg: 2729
Status:

Skrevet af bl, 17/12-2009 22:47 (#7)

Med så usædvanligt meget sne, som der er faldet de sidste dage, er der vel ikke noget at sige til, at det har givet problemer for sporskifterne. Mere bemærkelsesværdigt er det vel, at sneen har afstedkommet op til 7000 (!) henvendelser til redningsselskaberne om assistance! Her kan man da tale om, at sneen endnu en gang er kommet bag på bilisterne. Sporskifterne har trods alt ingen mulighed for at blive hjemme....

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Antal indlæg: 1111
Alder: 80
Status:

Skrevet af Marc, 18/12-2009 01:05 (#8)

Ja for dælen da, og så hjælper det ikke at bilisterne hidser sig sådan op som jeg har oplevet det meste af dagen.
Sad fast i en bus i Hillerød i 2 timer, på en tur der normalt vis kun tager 15 minutter. En af de større veje var afspærret, hvilket gav en DEL kø, og det var utroligt så aggressive folk kunne blive. Der var to der prøvede at lave en overhaling over fortovet. Idioter!

Nej, så fortrækker jeg sgu DSB. jeg ville bare ønske, at man kunne slippe for de evigt brokkende passagerer, som tror at DSB kan klare alt, bare ved at knipse med fingerene.
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Antal indlæg: 1720
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:

Skrevet af PB, 18/12-2009 01:54 (#9)

Ja det var grimt i Hillerød. Har en veninde, der ligesom jeg skulle aflevere et studieretningsprojekt kl 14, og kl 14:20 sad hun total fast ved milnersvej. Men hun tog den ikke over fortorvet så vidt jeg ved Wink

Så vidt jeg har forstået er det her vejr også kommet lidt bag på svenskerne. Og de må da have prøvet værre situationer. Eller er jeg bare fortabt i oldnordiske fordomme? Pfft
Brugers avatar
PB

Meget øvet

Antal indlæg: 426
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

Skrevet af Greforb, 18/12-2009 09:56 (#10)

Marc skrev: Nej, så fortrækker jeg sgu DSB. jeg ville bare ønske, at man kunne slippe for de evigt brokkende passagerer, som tror at DSB kan klare alt, bare ved at knipse med fingerene.

Især fordi det ofte er BaneDK der er skurken.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet

Antal indlæg: 309
Status:

Skrevet af Remy, 18/12-2009 11:57 (#11)

Når det først kommer sne så må jeg si at DSB slitter veldig mye her når det begynner å sne i Norge så slitter ikke NSB for der har vi jo sporveksel varme på jeg kan jo sammenligne DSB med vei trafikken i Norge for når det først laver ned i Norge spesielt på Østlandet så slitter vi med trafikk kaos og mye ulykker pga folk er dume å kjøre for lenge med sommer dekk
Brugers avatar
Remy

Meget øvet

Antal indlæg: 428
Bopæl: Oslo
Alder: 38
Status:

Skrevet af Rasmus, 18/12-2009 12:16 (#12)

vi har også varme i sporskifterne...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert

Antal indlæg: 1007
Status:

Rasmus S.

Skrevet af Zeus, 18/12-2009 13:30 (#13)

Off topic:

Greforb skrev:
Vil det sige de går og spreder pis hernede på stationen? Labert, pis har sgu altid været godt mod sne! http://da.wikipedia.org/wiki/Urinstof

Also known as carbamid. Prøv også at tjek konens cremer, så skal du bare se løjer Smile
Brugers avatar
Zeus

Medlem

Antal indlæg: 106
Bopæl: Odense
Status:

Skrevet af adammeile, 18/12-2009 17:40 (#14)

Det er sjovt og tænke på at s-togene fryser fast, hvis der var s-toge som næsten kunne kører altid, så var det 2. generations s-tog. de kørte og kørte. nok var sæderne ikke altid de bedste, men de kunne kører hvor andet matriel brød sammen :-S dårlige hamstertog Sad
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet

Status:

Adam Meile

Skrevet af AndreasM, 19/12-2009 13:40 (#15)

adammeile skrev: Det er sjovt og tænke på at s-togene fryser fast, hvis der var s-toge som næsten kunne kører altid, så var det 2. generations s-tog. de kørte og kørte. nok var sæderne ikke altid de bedste, men de kunne kører hvor andet matriel brød sammen :-S dårlige hamstertog Sad

Hvad?!? 6.-14. havde da de bedste sæder der endnu er set i et s-tog! (måske dog nok undtaget ASEA). Ikke de der spånplader betrukket med stof man har monteret i hamsterne!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger

Antal indlæg: 681
Bopæl: Brønshøj
Status:

Skrevet af adammeile, 19/12-2009 16:47 (#16)

6-14 øhh? :S
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet

Status:

Adam Meile

Skrevet af Thomas_, 19/12-2009 18:21 (#17)

6. 14. levering - sådan omtales 2. g. s-tog også.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert

Antal indlæg: 1877
Alder: 43
Status:

Skrevet af fætter.gu, 19/12-2009 20:00 (#18)

Ikke for at smide sne i maskneriet. Men... 6. /14. var ikke særligt gode i sne.

- Døre kunne ikke lukke da is og sne satte sig i de skinner som dørene kørte i. ( Det prøvede man at løse ved at sprøjte isopløsne middel i døråbningerne på København H og endestationerne, ikke altid med et godt resultet )
- Generatorer og banemotorer fik ofte jordslag, fordi der kom sne i de elektriske forbindelse. ( Fygesne kom ind alle vegne selv om der kom sneskjolde omkring motorerne )
- Ved temperaturer under de - 10 grader stod kompresserpakninger som reel af. ( Ingen luft, ingen bremseevne )

Tilgengæld kunne rimfrost på ledninger give flotte oplysninger af vinterlandskabet når man kørte med 6.-14., det er jo en hel anden historie med hamsteren

Hilsen Lars
Brugers avatar
fætter.gu

Lidt øvet

Antal indlæg: 12
Status:

Skrevet af adammeile, 19/12-2009 23:23 (#19)

jeg vidste bare ikke det der med 6/14 har jeg ikke hørt før, men det må være en nørdet betegnelse hehe, jeg syntes bare at da jeg skulle kører med s-tog om vinteren har de kørt mere stabilt og kunne samles med vogne i forhold til hamsterne, de fryser jo fast åbenbart :-S
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet

Status:

Adam Meile

Skrevet af OttoBusse, 22/12-2009 20:57 (#20)

Man har åbenbart ikke taget højde for sne da man byggede togene og sporene. Bare de få cm sne der kommer nu er nok til at lægge trafikken ned. Jeg undrer mig over at man ikke har kunnet lære noget af Norge, Sverige og Finland. Hvis deres tog var ligeså følsomme overfor sne som her ville der ikke køre mange tog deroppe. Jeg tror DSB og Banedanmark skal være glade for den globale opvarmning. Wink
Brugers avatar
OttoBusse

Lidt øvet

Antal indlæg: 21
Status:

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: