Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Sidste tur for E991

Udskriv debat

  Sidste tur for E991
Skrevet af Anonym Bruger, 13/10-2009 21:49 (#1)

Hejsa

Så nyheden på museumstog.dks hjemmeside, E991 uløber nemlig af revision her i 2009, og desværre ved vi alt for godt hvor lang tid det tager at revidere damplokomotiver. I kan læse nærmere om afskedsturen her:

Afskedstur med E991
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af lyg-tog, 14/10-2009 12:13 (#2)

Tilgengæld kan man jo så se at K582 netop i 2009 blev færdigrenoveret efter mange år. Så jeg hører ikke til dem som mener at det vil være et problem at E991 ikke vil være køreklar i en årrække fremover. Det er ikke køreklart veteran-materiel der mangler i DK!

Man kan også blot kikke på Museumstog´s materiel oversigt, den er længere end de fleste modeltogssamleres beholdning!

Endelig skal man jo også huske på at diesel-veteranloks giver mere og mere mening. Da mange af disse jo er fra 1935 - 1965. Og det er efterhånden mange år siden.

Snart bliver lyntoget fra 30´erne også køreklart igen. Så jeg mener ikke at man bør frygte for fremtiden mht veterantog i DK.

På et tidspunkt bliver H-maskinen vel også klar

Smile

Forresten. For dem som ikke har set det, så ligger der på dr.dk/bonaza 5 radioklip fra år 2000. Samlet varighed ca. 1 time. Det handler netop om veterantog i DSB regi.

Under: "Søg i arkivet" skriv: "Dansk jernbanehistorie"
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Greforb, 14/10-2009 14:58 (#3)

Hvad indebærer det at den skal revideres?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Mathiastog, 15/10-2009 17:34 (#4)

At den ikke må kører før den er revideret igen Pfft
Brugers avatar
Mathiastog

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/9-2008
Bopæl: Odense
Alder: 38
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Greforb, 15/10-2009 19:49 (#5)

Hvad skal der ske med lokomotivet for at det kan revideres? Hvad består en revidering af?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Tjalfe, 15/10-2009 20:07 (#6)

Stortset alt pilles ud af maskinen for at se om alt er i den stand der kræves, og så sættes det i igen når delene er som de skal være.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Greforb, 16/10-2009 08:16 (#7)

Scheite, altså en totalrenovering? Skal det gøres for alle lokomotiver eller er det kun damp?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af togman, 16/10-2009 10:53 (#8)

Hejsa

Alt jernbanemateriel skal igennem en revision med forskellige tidsintervaller. Det er naturligvis mere enkelt på nyere materiel som køre almindelig drift, da man her løbende vedligeholder. Specielt for damplokomotiver er arbejdet stort, da der er et stort slid, blandt andet pga. varme/kulde påvirkninger og blandingen af jern og vand. I gamle dage hos DSB og privatbanerne tog man blot lokomotivet ud og gav det den store tur. Det gør man sådanset også hos klubberne idag, men da alt arbejde er frivviligt og ulønnet, så tager det en del år,med et damplokomotiv, og ved siden af skal de øvrige køretøjer holdes driftsklarer.
Spændene at se, hvad der sker hos museumstog, da S736 nu er det eneste store køreklar damplokomotiv. Der arbejds dog, mig bekendt på både R946 og H783, men hvor langt de to maskiner er, ved jeg ikke.

MVH Eilif
Brugers avatar
togman

Medlem



Antal indlæg: 51
Tilmeldt: 14/9-2006
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af H-783, 16/10-2009 12:51 (#9)

togman skrev: Hejsa

Alt jernbanemateriel skal igennem en revision med forskellige tidsintervaller. Det er naturligvis mere enkelt på nyere materiel som køre almindelig drift, da man her løbende vedligeholder. Specielt for damplokomotiver er arbejdet stort, da der er et stort slid, blandt andet pga. varme/kulde påvirkninger og blandingen af jern og vand. I gamle dage hos DSB og privatbanerne tog man blot lokomotivet ud og gav det den store tur. Det gør man sådanset også hos klubberne idag, men da alt arbejde er frivviligt og ulønnet, så tager det en del år,med et damplokomotiv, og ved siden af skal de øvrige køretøjer holdes driftsklarer.
Spændene at se, hvad der sker hos museumstog, da S736 nu er det eneste store køreklar damplokomotiv. Der arbejds dog, mig bekendt på både R946 og H783, men hvor langt de to maskiner er, ved jeg ikke.

MVH Eilif


Glemmer du ikke lige at Pr908 Wink Den er da vel stadig køreklar 8D
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 35
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Horsecreek, 16/10-2009 23:32 (#10)

H-783 skrev: Glemmer du ikke lige at Pr908 Wink Den er da vel stadig køreklar 8D
i følge jernbanen.dk blev den taget ud af drift 2007
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af FC-leder, 2/11-2009 08:59 (#11)

andersj skrev: Hejsa

Så nyheden på museumstog.dks hjemmeside, E991 uløber nemlig af revision her i 2009, og desværre ved vi alt for godt hvor lang tid det tager at revidere damplokomotiver. I kan læse nærmere om afskedsturen her:

Afskedstur med E991


Turen den 7/11 bliver ikke den helt sidste med E991, inden den tages ud for revision. Ifølge TA skal den køre Rd-Bj-Rk/retur den 29/11 med 4 stålvogne...
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Henrik-, 2/11-2009 13:53 (#12)

Der er et "nyt" damplokomotiv på vej.
Det er TKVJ 12 som er ved at blive renoveret i KLK og vi håber at blive færdige så det kan blive indsat i sommerkørslen 2010 mellem Vejle og Jelling.
Jeg er af de aktive medlemmer, som - næsten - hver torsdag i Lunderskov er med til arbejdet, men vi kan sagtens bruge flere, som har tid og lyst til at få sorte fingre
Se http://www.klk.dk

Henrik
Brugers avatar
Henrik-

Begynder



Antal indlæg: 8
Tilmeldt: 9/6-2004
Bopæl: Østjylland
Alder: 69
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Rasmus, 5/11-2009 08:40 (#13)

turen bliver gennemført, og der er mulighed for at overnatte i museumstogs Bc vogn for dem der skulle ønske dette Wink

http://www.museum...46&lid=246
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Sidste tur for E991
Skrevet af morti, 5/11-2009 09:29 (#14)

hvor kan man finde en køreplan for toget? Kunne ikke se den på museumstogs hjemmeside...
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com

SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Rasmus, 5/11-2009 09:43 (#15)

køreplanen er ikke frit tilgængelig af hensyn til gratister
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Sidste tur for E991
Skrevet af lyg-tog, 5/11-2009 12:13 (#16)

Rasmus skrev: turen bliver gennemført, og der er mulighed for at overnatte i museumstogs Bc vogn for dem der skulle ønske dette Wink

http://www.museum...46&lid=246


Hvad er der egentlig sket med de sidste Bc-t vogne? Er de blevet ophugget eller hvad?
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Anonym Bruger, 5/11-2009 15:38 (#17)

Hvordan kan man opkræve deltagerafgift for folk der følger toget i bil??
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Rasmus, 5/11-2009 16:59 (#18)

og du vil ikke blive sur hvis andre får noget gratis du har betalt for?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Anonym Bruger, 5/11-2009 17:03 (#19)

Altså hvis det er på dne måde, at man får alle fotostederne at vide, og deltager på dem, så er det fint nok. Men hvis man bare følger toget og holder sine egne steder, kan der da ikke opkræves gebyr for fotografering på offentligt jord af et offentligt tog...??
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Sidste tur for E991
Skrevet af Rasmus, 5/11-2009 17:18 (#20)

nej det kan man ikke som sådan forhindre men pointen er at folk betaler for at fotografere dette tog og det ikke er muligt at køre turen uden betalende passagerer den her slags ture er ofte dyre

derfor har man tidligere benyttet sig af "dekorationer" på toget...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Sidste Aktiviteter til Lollandsbanen Aktiviteter 2 12-11-2007 21:09
SÃ¥ er der lige det sidste problem ... Ruter 8 07-09-2006 15:38
Sidste aktiviteter for denne gang Aktiviteter 21 12-02-2005 22:46
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: