Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 kørekontroller

Udskriv debat

  IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 26/5-2009 19:32 (#1)

Hej

Jeg har gået og spekuleret lidt over, hvordan kørekontrolleren helt præcist fungere i MG´eren. Altså lige umiddelbart syns jeg ik at kan se den fungere som den der er at finde i MF, altså hvor kontrolleren står i neutralstilling lige i midten, hvor man så enten ka gi gas ved at trykke frem, eller bremse ved at hive tilbage. Men der er jo kun den ene kontroller, så hvordan funger det skidt egentlig?? :roll:
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:



SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af chrlund, 26/5-2009 22:37 (#2)

Ved ihvertfald at den er trindløs, og at der er fartpilot i sådan en ic4'er
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 27/5-2009 00:27 (#3)

Trinløs? Det er jeg ik helt sikker på! Mener faktisk der er køretrin så vidt jeg lige ærindre! Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af AndreasM, 27/5-2009 00:44 (#4)

Den fungerer ligesom i en ET, at man "bestiller en hastighed". Selve kørekontrolleren har en midtstilling, en række bremsetrin (som f.eks. MF), men derudover har den så en fast kørestilling, hvorfra den kan skubbes fremaf i tre fjederbelastede trin, og tilbage i tre fjederbelastede trin. Skubber man den frem, så tæller den den ønskede hastighed opaf i trin af 5, 10 eller 15 km af gangen, og tilsvarende tilbage så tæller den ned, så snart man slipper den, falder den tilbage i den faste kørestilling. Toget finder på den måde selv ud af hvor meget havre den skal give oksen for at holde den bestilte referencehastighed. Wink

Gav det mening? Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 27/5-2009 10:39 (#5)

Ahh yes sir så blev jeg lidt klogere der Grin jeg takker! Det er sku egentlig meget smart gennemtænkt sådan en kontrollertype! Har godt set en video fra førerrummet i en ET og undret mig over den måde den fungerede på.. men det er jo så to fluer med et smæk Grin !
Er du testkøre på IC4 siden du ligger inden med den info AndreasM? Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af AndreasM, 27/5-2009 11:18 (#6)

IntercityDK skrev: Er du testkøre på IC4 siden du ligger inden med den info AndreasM? Smile

Nope, der må jeg desværre melde pas, og det er faktisk også ved at være over et år siden jeg sidst har kørt ET for den sags skyld Grin
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 27/5-2009 12:50 (#7)

AndreasM skrev: Nope, der må jeg desværre melde pas, og det er faktisk også ved at være over et år siden jeg sidst har kørt ET for den sags skyld Grin


Du er måske røget over på de lidt længere skinner ved DSB nu? Smile Var "tæt" på selv at sku igang med at lege med ET da jeg var til infomøde hos First i februar.. kom desværre ik videre på baggrund af en lidt underlig beslutning, men har nu fundet ud af at de helt har aflyst holdet.. godt jeg ik flyttedet helt derovre.. så lidt held i uheld Grin
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Thomas_, 27/5-2009 14:00 (#8)

Andreas har hele tiden kørt på de lange skinner..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 27/5-2009 16:29 (#9)

ThomasH skrev: Andreas har hele tiden kørt på de lange skinner..


Ja ved godt at DSBFirst´s strækninger også tæller med som de lange skinner, men er man nyuddannet ved dem, så mener jeg der går 2 år før man kan komme igang med at køre på den svenske del! Så derfor er strækningen jo begrænset indtil man får den svenske sikkerhedslicens! Smile
Er du lkf ved First?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Thomas_, 27/5-2009 17:52 (#10)

Andreas har aldrig været lokofører ved first.. Smile Men han kan nok fortælle meget mere selv.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Rasmus, 27/5-2009 18:08 (#11)

tidligere har det krævet 3 år, men det er før set at folk er kommet på sveriges udd. før det Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 27/5-2009 20:36 (#12)

ThomasH skrev: Andreas har aldrig været lokofører ved first.. Smile Men han kan nok fortælle meget mere selv.


Ahh okay Grin .. var det så dengang kystbanen hørte under DSB? Ellers må han hellere lige forklare sig herinde, inden det blir for rodet Wink
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 27/5-2009 21:40 (#13)

IntercityDK skrev: ...Var "tæt" på selv at sku igang med at lege med ET da jeg var til infomøde hos First i februar.. kom desværre ik videre på baggrund af en lidt underlig beslutning, men har nu fundet ud af at de helt har aflyst holdet.. godt jeg ik flyttedet helt derovre.. så lidt held i uheld Grin



Hej IntercityDK

Kunne ikke lade vær med at lægge mærke til det du skrev her.
Jeg lagde godt mærke til at DSB First søgte lokoførere i februar.
Men vidste faktisk ikke at deres hold blev aflyst.
Ved du egentlig hvorfor det blev aflyst? Jeg finder det lidt interessant.
Kunne de ikke finde nok egnede folk efter prøverne?

Evt. andre der også skulle vide noget om det?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af AndreasM, 27/5-2009 23:29 (#14)

IntercityDK skrev:
ThomasH skrev: Andreas har aldrig været lokofører ved first.. Smile Men han kan nok fortælle meget mere selv.


Ahh okay Grin .. var det så dengang kystbanen hørte under DSB? Ellers må han hellere lige forklare sig herinde, inden det blir for rodet Wink

Også det, men det var også dengang at jeg stadig var på den offentlige grunduddannelse, og kørte med kørelærere med ET atttest Smile Har ikke selv ET attest. Men derudover leverer DSB fremføring jo stadig en pæn del lokoførere til DSB First vagter...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Walker, 27/5-2009 23:53 (#15)

AndreasM skrev: Men derudover leverer DSB fremføring jo stadig en pæn del lokoførere til DSB First vagter...


Jeg har faktisk også hørt dette fra en kammerat. Hvordan kan det være at det forholder sig sådan?
Har DSB First ikke personale nok?
Var det ikke noget med at de skulle bruge 120 lokoførere i Danmark?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 28/5-2009 00:13 (#16)

Walker skrev:
Hej IntercityDK

Kunne ikke lade vær med at lægge mærke til det du skrev her.
Jeg lagde godt mærke til at DSB First søgte lokoførere i februar.
Men vidste faktisk ikke at deres hold blev aflyst.
Ved du egentlig hvorfor det blev aflyst? Jeg finder det lidt interessant.
Kunne de ikke finde nok egnede folk efter prøverne?

Evt. andre der også skulle vide noget om det?


Hej Walker

Jeg har faktisk først lige fundet ud af det her for et par dage siden, efter jeg havde snakket med en fra DSB. Hun kunne så fortælle at holdet gentagne gange var blevet udsat, for så til sidst helt at blive aflyst, med baggrund i sådan som samfundssituationen lige pt er! Men det lyder også for mig meget mystisk, da vi på mødet fik at vide, at de akkut sku ha folk ind! Faktisk var det vist allerede en måned efter infomødet, at holdet skulle starte, så det skulle gå stærkt! Aner så ik lige helt hva der er gået galt i mellemtiden Smile Jeg mener nemlig at de fandt folk nok til et hold! Krisen ka da vel ik ha været så hård for First, at de ikke havde råd til at ansætte lkf´er der? Men ja, måske nogle andre der ved lidt mere?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 28/5-2009 00:27 (#17)

Mener at vide at det er fordi DB Schencker Scandinavia (tidligere Railion), har opsagt 30-40 mand og er ved at lukke alle depoter undtaget Ringsted og Fredericia i løbet af det næste års tid , og der er dermed lavet en aftale om at DSB (og derunder First) ikke tager nye folk ind før de har taget de førere der kommer derfra ...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 28/5-2009 10:33 (#18)

fleizch skrev: Mener at vide at det er fordi DB Schencker Scandinavia (tidligere Railion), har opsagt 30-40 mand og er ved at lukke alle depoter undtaget Ringsted og Fredericia i løbet af det næste års tid , og der er dermed lavet en aftale om at DSB (og derunder First) ikke tager nye folk ind før de har taget de førere der kommer derfra ...


Det ku lyde som en go forklaring ja! Selvom det sikkert er meget billigere for First, at få DBSS´ lkf, så syns jeg det er forkasteligt, at de først får folk igennem optagelsen og lover dem en uddannelse med efterfølgende job Sad Det kan man sku næsten ikke! Ved du hvorfor holdet så blev udsat flere gange.. har de været i tvivl om hvor mange lkf der ville over til First? De 30-40 mand der blev opsagt, var det alle lkf?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af Kurt666, 28/5-2009 11:37 (#19)

Ja det var alle Lokoførere , og der vil komme flere i takt med at de lukker diverse depoter , når de lukker Htå , skal dem der ikke tager med til Ringsted tilbage til Kbh , når de lukker Nyborg skal dem der ikke vil til Ringsted/Fredericia til Odense , og i Padborg ryger de overskydende til Tinglev ... problemet er at der på nuværende tidspunkt ikke er eksakt tal på hvor mange der vil blive og hvor mange der tager tilbage til DSB / First ... mener det er en aftale der er lavet med DJ og DSB , men ingen tvivl om at det er en lidt svinsk behandling ansøgerne har fået her ...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:



SV: IC4 kørekontroller
Skrevet af IntercityDK, 28/5-2009 13:07 (#20)

fleizch skrev: Ja det var alle Lokoførere , og der vil komme flere i takt med at de lukker diverse depoter , når de lukker Htå , skal dem der ikke tager med til Ringsted tilbage til Kbh , når de lukker Nyborg skal dem der ikke vil til Ringsted/Fredericia til Odense , og i Padborg ryger de overskydende til Tinglev ... problemet er at der på nuværende tidspunkt ikke er eksakt tal på hvor mange der vil blive og hvor mange der tager tilbage til DSB / First ... mener det er en aftale der er lavet med DJ og DSB , men ingen tvivl om at det er en lidt svinsk behandling ansøgerne har fået her ...


Shit, jeg troede slet ik krisen havde ramt jer så hårdt i DBSS! Er der virkelig så lidt at køre med, at der må fyres så mange lkf?
Så er det i hvert fald godt du er i Fredericia, så må du være sikret Smile Eller du har måske også fået tilbuddet om at komme over til DSB?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: