Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 - så godt som opgivet!

Udskriv debat

  IC4 - sÃ¥ godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 24/3-2009 19:09 (#1)

Så ser det ud til at DSB faktisk har opgivet IC4´eren. Så lige et indslag i nyhederne, hvor de næsten indrømmer vi ikke får disse maskiner på skinner :cry:
Men hva så nu?! Syns det lød som om, at DSB vil til at finde nogle midlertidige nødløsnings-tog. Men hva ska det værre.. lokomotivtrukne, togsæt, diesel, el, kom med nogle bud.. :top: måske DSB´s direktør får nogle gode ideer hvis han læser trådene herinde Grin
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:



SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af ASOS, 24/3-2009 19:52 (#2)

SÃ¥ godt lige indslaget i nyhederne !.. MÃ¥ nok erkende at jeg er en blanding af chokeret, samtidig med at man jo nok godt havde set det komme!..

Men for mindre end to uger siden stod Søren Eriksen til DSB Værdidage og forklarede at fremtiden blev IC4 og han personligt havde store forventninger til Ansaldobreda !..
Og nu er forventningerne så væk!..

Troen har jo nok iblandt medarbejderne længe været væk !.. Og håber da for DSB at man hurtigt kan komme videre!.. Og som indslaget i Tv2 Nyhederne ligger op til gør DSB alt for at finde løsningerne evt. ved hjælp af leasing af udlandsk materiel.

Synes nu også at DSB skal lærer at fejlen.. Man behøver ikke hver gang at skal "opfinde" / udvikle noget nyt.. Hvorfor ikke tage et gennemført "produkt" .. Men hvilket ? .. Nogle forslag til hvad DSB kunne indsætte istedet for IC4 ? .. DB ICE?

Håber da meget at DSB kan komme hurtigt videre !.. Der er jo noget materiel i DSB der godt kunne trænges til at blive skiftet ud. Wink
Brugers avatar
ASOS

Medlem



Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008
Bopæl: Frederiksberg
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af Marc, 24/3-2009 21:26 (#3)

ASOS skrev:
Synes nu også at DSB skal lærer at fejlen.. Man behøver ikke hver gang at skal "opfinde" / udvikle noget nyt.. Hvorfor ikke tage et gennemført "produkt" .. Men hvilket ? .. Nogle forslag til hvad DSB kunne indsætte istedet for IC4 ? .. DB ICE?


DSB lærer sjældent af deres fejl, og der har efterhånden været en del af dem :roll:

Behold MF'ere i IC-trafikken, lej nogle flere DD-vogne, og få så sat de master til Århus/Aalborg/Esbjerg op, så vi kan få nogle moderne elektriske togsæt på banen.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 24/3-2009 22:00 (#4)

Ja jeg er enig med Marc. MF´erne fungere jo utrolig godt, taget deres alder i betragtning. Og gerne en forlængelse af ruten for en ME med DD stamme helt til Aalborg, tak Smile
Måske det var en ide "bare" at lave en version 2 af både litra ER og MF. ER´erne ku blive noget i stil med en 4-vogns ET, og så lave nye MF´er baseret på de nyeste miljøvenlige dieselmotorer, til brug på bla. de strækninger hvor elektrificeringen ikke blir rullet ud!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af Dz-ytog, 25/3-2009 01:03 (#5)

Det lyder ikke tosset. Men...! Fabrikken i Randers eksistere ikke mere da det blev opkøbt af Bombardier og bruges til reparationer og ombygning/levetidsforlængelser af større materiale fra både danmark og udlandet, Ved at en af Lokalbanens (LNJ´s) Regiosprinter har været til en genopbygning med den ene motore, da motoren udbrændte på Jægersborg st. for en del år siden... Jeg så den holde udenfor værkstedshallerne i randers da den var genopbygget, (hvis jeg husker rigtigt var det i 06' jeg var i randers)

Hilsen Daniel
Brugers avatar
Dz-ytog

Lidt øvet



Antal indlæg: 17
Tilmeldt: 16/8-2005
Bopæl: Helsingør/Helsinge
Alder: 35
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af FC-leder, 25/3-2009 09:31 (#6)

Dz-ytog skrev: Ved at en af Lokalbanens (LNJ´s) Regiosprinter har været til en genopbygning med den ene motore, da motoren udbrændte på Jægersborg st. for en del år siden... Jeg så den holde udenfor værkstedshallerne i randers da den var genopbygget, (hvis jeg husker rigtigt var det i 06' jeg var i randers)
Hilsen Daniel


Korrekt, det var LNJ Lm24. Se et af mine billeder af hjemtransporten her: http://www.gregand.dk/billedegalleri/...p?show=766
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af PeterFrost, 25/3-2009 10:05 (#7)

I dag er det Bombardier der ejer rettighederne til ER, MF og ET konceptet. Bombardier blev fra valgt som leverandør af IC4, da det viste sig at være meget dyrt. F.eks. har Bombardier rettighederne på førerrumsteknologien og kørekontrolleren, som i øvrigt blev udviklet i et tæt samarbejde med DSB ingeniører og Scandia ingeniører. Så der er måske ikke så meget at sige til DSB ikke er glade for at betale overpris på et produkt de selv har investeret udvikling i.

Jeg tror der er rigtig mange mennesker i DK der håber på IC4 ikke lykkedes, ikke fordi det er DSB, ikke fordi det er AB. Men fordi togets teknologi er forældret i de få år det er forsinket. Samfundet har flyttet sig, på ganske få år er det helt store salgs-gas blevet Co2 neutral energi og transport. Og i min verden ville best-case situationen være politikkerne tog ansvar og konsekvens, og fik vedtaget elektrifisering af stortset alle hoved og store side- strækninger i Danmark.
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 25/3-2009 11:10 (#8)

Ja så er det forståeligt nok, hvis prisen var en helt anden den gang. Men mon ik DSB bare fortryder beslutningen lidt nu. Set i bakspejlet, så må det da næsten ha været billigere, at gøre brug af Bombardier og derved få lavet nye ER og MF, hvis man ser på hvor mange penge der er smidt lige ud af vinduet (siger ik det ku betale sig, men ku forestille mig det var mange penge!). Det ville da også være rart med rigtige "danske" tog i fremtiden Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af AndreasM, 25/3-2009 15:55 (#9)

IntercityDK skrev: Og gerne en forlængelse af ruten for en ME med DD stamme helt til Aalborg, tak Smile

Tror jeg ikke tjenestefordelerne rundt om i landet ville blive glade for, det er vidst allerede et større puslespil at finde førerer med ME attest vest for bæltet til de få tog der kører nu...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af Triton, 25/3-2009 17:28 (#10)

AndreasM skrev:
IntercityDK skrev: Og gerne en forlængelse af ruten for en ME med DD stamme helt til Aalborg, tak Smile

Tror jeg ikke tjenestefordelerne rundt om i landet ville blive glade for, det er vidst allerede et større puslespil at finde førerer med ME attest vest for bæltet til de få tog der kører nu...


Trods det har det dog været på tale Wink Hvor vidt man stadigvæk har det i tankerne tør jeg ikke sige. Men det var på tale til K10/11.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af FC-leder, 26/3-2009 14:47 (#11)

Triton skrev:
AndreasM skrev:
IntercityDK skrev: Og gerne en forlængelse af ruten for en ME med DD stamme helt til Aalborg, tak Smile

Tror jeg ikke tjenestefordelerne rundt om i landet ville blive glade for, det er vidst allerede et større puslespil at finde førerer med ME attest vest for bæltet til de få tog der kører nu...


Trods det har det dog været på tale Wink Hvor vidt man stadigvæk har det i tankerne tør jeg ikke sige. Men det var på tale til K10/11.


Jep, og er det vist stadigt.
Har selv siddet med "de første udkast af sagen" på en planlæggertur i FC Ab, men lad os nu lige se det først...! Wink
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af PeterFrost, 26/3-2009 16:21 (#12)

Det kunne vel løses med 14 dages besøg af en Intruktør ?
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 26/3-2009 16:24 (#13)

FC-leder skrev:
Triton skrev:
AndreasM skrev:
Tror jeg ikke tjenestefordelerne rundt om i landet ville blive glade for, det er vidst allerede et større puslespil at finde førerer med ME attest vest for bæltet til de få tog der kører nu...


Trods det har det dog været på tale Wink Hvor vidt man stadigvæk har det i tankerne tør jeg ikke sige. Men det var på tale til K10/11.


Jep, og er det vist stadigt.
Har selv siddet med "de første udkast af sagen" på en planlæggertur i FC Ab, men lad os nu lige se det først...! Wink


Det lyder sku´ godt! Smile Vi ku godt trænge til lidt flere lokomotivtrukne tog heroppe syns jeg!
Til FC-leder: Ved du noget om, hvordan situationen er mht. ansættelse af fremtidige trafikledere i Aalborg? Jeg går ud fra du er en af dem i "tårnet" Grin ?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af Triton, 26/3-2009 16:30 (#14)

He he, ja. Hvis han ikke er nede ved bageren efter en othello lagkageShock)
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af KH, 26/3-2009 16:30 (#15)

IntercityDK skrev: Ja så er det forståeligt nok, hvis prisen var en helt anden den gang. Men mon ik DSB bare fortryder beslutningen lidt nu. Set i bakspejlet, så må det da næsten ha været billigere, at gøre brug af Bombardier og derved få lavet nye ER og MF, hvis man ser på hvor mange penge der er smidt lige ud af vinduet (siger ik det ku betale sig, men ku forestille mig det var mange penge!). Det ville da også være rart med rigtige "danske" tog i fremtiden Smile


Ja, det ville være en fordel med IC3- og IR4-lignende togsæt.
Man fravalgte bevidst felxliner-princippet i sin tid. Bambardier havde klart i denne sammenhæng en konkurrencefordel og det var af konkurrencehensyn ikke godt. Det er det Peter er inde på. Derfor måtte man gå nye veje og IC4 blev resultatet....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af AndreasM, 26/3-2009 16:35 (#16)

PeterFrost skrev: Det kunne vel løses med 14 dages besøg af en Intruktør ?

Det hjælper da ikke på at de ikke får kørsel nok til at vedligeholde rutinen? Mange Odense og Århus folk har fraskrevet sig deres ME Attest, fordi det er alt for sjældent de kørte.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af PeterFrost, 26/3-2009 16:36 (#17)

Måske nok, men man bliver jo nød til at starte et sted, hvis man vil ha noget kørsel igang... Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 26/3-2009 16:53 (#18)

Triton skrev: He he, ja. Hvis han ikke er nede ved bageren efter en othello lagkageShock)


Jeg syns sku nok jeg både har set smørkager og othello lagkager stå i vinduerne i min forbifart på broen :lol: kontrolpanelt må efterhånden være godt fedtet til deroppe Grin
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af FC-leder, 26/3-2009 17:27 (#19)

IntercityDK skrev:
Til FC-leder: Ved du noget om, hvordan situationen er mht. ansættelse af fremtidige trafikledere i Aalborg? Jeg går ud fra du er en af dem i "tårnet" Grin ?


Jo det er jeg da, og ved da en del angående ansættelser af fremtidige trafikledere til Nordjylland, da jeg er koordinerende instruktør i Nordjylland... Wink
Vi har netop fået to nye folk (netop bestået afsluttende eksamen igår) til det nordjyske (1 til Hj + 1 til Sø), så som sådan er vi pt godt med mht bemanding. Vi siger farvel til en medarbejder om nogle måneder, da vedkommende flytter til Sjælland, så om det kommer til at resultere i en mangel, er pt ikke afgjort endnu.
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:



SV: IC4 - så godt som opgivet!
Skrevet af IntercityDK, 26/3-2009 18:15 (#20)

FC-leder skrev:
Jo det er jeg da, og ved da en del angående ansættelser af fremtidige trafikledere til Nordjylland, da jeg er koordinerende instruktør i Nordjylland... Wink
Vi har netop fået to nye folk (netop bestået afsluttende eksamen igår) til det nordjyske (1 til Hj + 1 til Sø), så som sådan er vi pt godt med mht bemanding. Vi siger farvel til en medarbejder om nogle måneder, da vedkommende flytter til Sjælland, så om det kommer til at resultere i en mangel, er pt ikke afgjort endnu.


Jamen så er det jo den helt rigtige jeg har fat i her Grin hold lige den plads åben hvis det er.. og lun gerne lige lidt smørkage så Wink Er det en medarbejder fra Aalborg depotet der smutter over på øen?
Søgte faktisk ind til Århus for et måneds tid siden, men de havde fået et hav af ansøgninger, så den gik ikke dertil :cry:
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad er godt at købe? Modeltog 5 26-10-2010 03:13
Hjælp / godt råd mht. webhotel Snik-Snak 14 14-09-2010 00:49
er msts noget godt? Snik-Snak 15 09-06-2010 23:00
God Jul og Godt Nyttår Real-Life-Tog 2 27-12-2009 23:34
Gammel Dansk gør godt - i sverige. Real-Life-Tog 2 10-11-2009 10:46
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: