I weekenden fik jeg vide, fra nogle arbejdskollegare, at de havde set Lillenord tåget komme over vejen(kongevejen) hvor bommen ikke har været nede.
Jeg spurgte om de ikke havde set fejl men de havde de ikke.
Blev lidt chockeret idet sådan noget SKA bare fungere og hvis det skulle "bryde sammen" burde lkf på toget, få en eller anden signal om at bommen ved næste skærning(eller hvad i nu kalder det) er ude af funktion/drift og derved kan ta de forbehold som nu kræves
(Bl.a kraftig sænkning af farten)
Overskriften valgte jeg, idet jeg ikke ved eksakt hvad i kalder sådan noget på dansk uden at bruge en masse forklaringer.
Toget har sikkert passeret den omtalte overkørsel som har vist "ikke sikret". Dvs. overkørslen er i uorden og dette ved lokomotivføren ud fra overkørsel/uorden signal som står op til overkørslen, eller via FC.
En overkørsel "bryder" ikke bare sammen, virker den ikke af en eller anden årsag, så er systemet sådan opbygget at det næste tog kan se det ud fra de omtalte signaler længere oppe i teksten.
Triton
Erfaren bruger
Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004 Alder: 42 Status:
I SR § 11 står der hvordan man skal forholde sig til alt hvad der handler om automatisk sikrede overkørsler"OVK", både når de virker og ikke gør det...
Som lokomotivfører "læsses" signalerne hen mod en ovk. og ud fra de signaler kan lokomotivføreren se om den er sikret eller ikke er sikret..
Da de anlæg der står på bla. Lillenord ikke længere er helt nye, sker det før eller senere at et relæ "hænger" eller en pære eller sikring springer osv. og så vil signalerne hen mod ovk'en vise ikke sikret, og her er det så lokomotivføreren skal reagere for man kan jo ikke holde og glo der hele dagen, der skal man så forsøge at sætte den i gang manuelt men det vil blive en lang udredning her...
Men tilbage til det som triton skriver at en ovk ikke bare bryder sammen.
Jeg har oplevet en gang på lillesyd at alt i ovk'en var sort/slukket og den reagerede ikke på noget somhelst da den blev betjent manuelt, men som hovedreglen er tingene iorden.
Iøvrigt skal man lige huske at på en ikke ATC-strækning er der intet der forhindrer Lokomotivføreren i at køre over en ovk med strækningshastighed, hvorimod på en Strækning med ATC vil ATC anlægget modtage "OU 005" og ATC- anlægget vil gribe ind hvis ikke lokomotivføreren bremser toget ned til 5 km/t lige inden ovk'en
peu76
Lidt øvet
Antal indlæg: 30
Tilmeldt: 6/1-2009 Bopæl: Næstved Status:
Jeg formoder at personale fra Banedanmark har været ude for at kontrollere den omtalte ovk eller andet behørig personale, måske fra Lillenords egne tekniker.
Når vi kører veterantog på Ab-Ab Øst, er der en gang i mellem nogle overkørsler der ikke bliver tændt pga. manglende "slid" og der holder vi forand overkørslen, en togbetjent går ud med orange vest og standser trafikken/tænder for overkørsel hvis muligt, så vi kan passere.