AndreasM skrev: Af ren logistiske årsager er det en kæmpe fordel på kysten/øresund, da man opererer meget med reservestammen på hovedbanegården. Og da man så kan lade toget "falde et nummer" på Kh, sådan at et tog der er 20 min forsinket fra Malmö kan køre rettidigt op af kysten som "det næste tog". Da de fleste af drifts IT systemerne (strækningsradioen, TRIT, ATNS formoder jeg også) har det svært ved at håndtere at det samme tognummer er 2 steder samtidig, er det nemmere at dele dem op på hver sin side af Kh...
F.eks. hvis et tog er et kvarter forsinket fra Malmö, og man indsætter reservestammen rettidigt fra Kh, så ville det samme tognummer jo samtidigt kunne være i både Ørestad og Østerport. Det er mest på kysten/øresund man bruger denne taktik, og nok derfor det kun er der at det er en fordel med "to-tognummer" systemet.
Af ren logistiske årsager er det en kæmpe fordel på kysten/øresund, da man opererer meget med reservestammen på hovedbanegården. Og da man så kan lade toget "falde et nummer" på Kh, sådan at et tog der er 20 min forsinket fra Malmö kan køre rettidigt op af kysten som "det næste tog". Da de fleste af drifts IT systemerne (strækningsradioen, TRIT, ATNS formoder jeg også) har det svært ved at håndtere at det samme tognummer er 2 steder samtidig, er det nemmere at dele dem op på hver sin side af Kh...
F.eks. hvis et tog er et kvarter forsinket fra Malmö, og man indsætter reservestammen rettidigt fra Kh, så ville det samme tognummer jo samtidigt kunne være i både Ørestad og Østerport. Det er mest på kysten/øresund man bruger denne taktik, og nok derfor det kun er der at det er en fordel med "to-tognummer" systemet.
Det er helt rigtigt det AndreasM her skriver at det gør det lettere at lave stamme byt og sætte rettidige tog ind, samt at lade et tog falde et tognr.
Men det har altså ikke noget med strækningen at gøre, ihvertfald så længe vi taler om TIB Strækningsnumre..
Det er meget muligt at man hos køreplanskontoret har bildt jer det ind, men de opererer ikke udfra TIB men derimod et behov for at skulle kunne transportere folk rundt i landet, samt at lave forbindelser mellem den landsdækkende og regionale togtrafik. (selvom man til tider skulle tro det modsatte)
Om man skifter tog nr. af andre af de nævnte grunde tvivler jeg på, da der i gennem længere til har kørt svensk togpersonale på strækningen...
Og til orientering kører der ikke 2 tog rundt med samme tog nr. det man har gjort/skal når man sætter en rettidig stamme ind er at sætte et 8 tal foran eks. Re1253 ændre nr til Re81253 og Ic190 til Ic80190, det er nok den ballade man vil være foruden.