Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Tognummer?

Udskriv debat

  Tognummer?
Skrevet af coca2, 24/2-2009 01:44 (#1)

Er der nogen der kan oplyse hvorfor Øresunds tog skifter tognummer hvergang de passerer Kh?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Tognummer?
Skrevet af TorbenD, 24/2-2009 08:18 (#2)

Ja. Det er fordi at det rent faktisk er en ny strækning der skal forsættes på. Kh-Hg. Kh-Cph/Malmø. Enligt er det for at holde tingene lidt adskilt. Det har også noget med at gøre at der kan indsættes et rettidigt tog ud af Kh. Så slipper man for at ændre tog nr. I sammenligning med kan det oplyses at hvis der meget typisk ind sættes et rettidigt tog ud af Ar så kommer togt til og hedde 80xxx.
Håber at dette kan hjælpe.
Med venlig hilsen
TorbenD
Brugers avatar
TorbenD

Medlem



Antal indlæg: 137
Tilmeldt: 23/6-2004
Bopæl: Solrød Strand
Alder: 64
Status:

TorbenD

SV: Tognummer?
Skrevet af peu76, 24/2-2009 10:58 (#3)

TorbenD skrev: Ja. Det er fordi at det rent faktisk er en ny strækning der skal forsættes på. Kh-Hg. Kh-Cph/Malmø. Enligt er det for at holde tingene lidt adskilt. Det har også noget med at gøre at der kan indsættes et rettidigt tog ud af Kh. Så slipper man for at ændre tog nr. I sammenligning med kan det oplyses at hvis der meget typisk ind sættes et rettidigt tog ud af Ar så kommer togt til og hedde 80xxx.
Håber at dette kan hjælpe.
Med venlig hilsen
TorbenD
Det har intet at gøre med at der køres ind på en ny strækning... Regional og intercitytogene skifter ikke tognummer på Kh og tog fra sydbanen dkifter heller ikke nummer i Rg osv. så det kan ikke være derfor...
Derimod lyder det mere rigtigt at det er fordi man nemmere kan sætte en rettidig stamme ind og lave stamme byt på Kh..
SÃ¥
Brugers avatar
peu76

Lidt øvet



Antal indlæg: 30
Tilmeldt: 6/1-2009
Bopæl: Næstved
Status:


SV: Tognummer?
Skrevet af eg3104, 24/2-2009 14:43 (#4)

peu76 skrev: Det har intet at gøre med at der køres ind på en ny strækning... Regional og intercitytogene skifter ikke tognummer på Kh og tog fra sydbanen dkifter heller ikke nummer i Rg osv. så det kan ikke være derfor...


Sikke et bøvl det ville have været hvis fx IC900 løbende skulle skifte nr når det kom over på en ny strækning. (De kører jo på fire: 10, 1, 26 og 28 )

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Tognummer?
Skrevet af TorbenD, 24/2-2009 20:51 (#5)

Nå ja så prøver jeg da bare igen. Det har noget med strækningen at gøre. Jeg har lige undersøgt det hos tur planlægningen i DSB som har været med til at bla. Lave det tur løb der køres. Der skiftes nr. bla. fordi det er en ny strækning samt at Kh-Malmø er en international strækning. (dette budte jeg måske havde skrevet første gang). Der skiftes også nr. fordi at der også kører svensk tog personale Kh-Malmø. Dette også bla. fordi at adskille turene.
Med venlig hilsen
Torben D
Brugers avatar
TorbenD

Medlem



Antal indlæg: 137
Tilmeldt: 23/6-2004
Bopæl: Solrød Strand
Alder: 64
Status:

TorbenD

SV: Tognummer?
Skrevet af coca2, 24/2-2009 23:41 (#6)

Jeg kan se hvad du skriver Torben, men kan ikke helt fange fornuften i systemet.
Gider du høre dine kilder hvorfor Hg-Malmö skal "brydes" op?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Tognummer?
Skrevet af AndreasM, 25/2-2009 00:26 (#7)

Af ren logistiske årsager er det en kæmpe fordel på kysten/øresund, da man opererer meget med reservestammen på hovedbanegården. Og da man så kan lade toget "falde et nummer" på Kh, sådan at et tog der er 20 min forsinket fra Malmö kan køre rettidigt op af kysten som "det næste tog". Da de fleste af drifts IT systemerne (strækningsradioen, TRIT, ATNS formoder jeg også) har det svært ved at håndtere at det samme tognummer er 2 steder samtidig, er det nemmere at dele dem op på hver sin side af Kh...

F.eks. hvis et tog er et kvarter forsinket fra Malmö, og man indsætter reservestammen rettidigt fra Kh, så ville det samme tognummer jo samtidigt kunne være i både Ørestad og Østerport. Det er mest på kysten/øresund man bruger denne taktik, og nok derfor det kun er der at det er en fordel med "to-tognummer" systemet.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder


SV: Tognummer?
Skrevet af peu76, 26/2-2009 10:49 (#8)

AndreasM skrev: Af ren logistiske årsager er det en kæmpe fordel på kysten/øresund, da man opererer meget med reservestammen på hovedbanegården. Og da man så kan lade toget "falde et nummer" på Kh, sådan at et tog der er 20 min forsinket fra Malmö kan køre rettidigt op af kysten som "det næste tog". Da de fleste af drifts IT systemerne (strækningsradioen, TRIT, ATNS formoder jeg også) har det svært ved at håndtere at det samme tognummer er 2 steder samtidig, er det nemmere at dele dem op på hver sin side af Kh...

F.eks. hvis et tog er et kvarter forsinket fra Malmö, og man indsætter reservestammen rettidigt fra Kh, så ville det samme tognummer jo samtidigt kunne være i både Ørestad og Østerport. Det er mest på kysten/øresund man bruger denne taktik, og nok derfor det kun er der at det er en fordel med "to-tognummer" systemet.
Af ren logistiske årsager er det en kæmpe fordel på kysten/øresund, da man opererer meget med reservestammen på hovedbanegården. Og da man så kan lade toget "falde et nummer" på Kh, sådan at et tog der er 20 min forsinket fra Malmö kan køre rettidigt op af kysten som "det næste tog". Da de fleste af drifts IT systemerne (strækningsradioen, TRIT, ATNS formoder jeg også) har det svært ved at håndtere at det samme tognummer er 2 steder samtidig, er det nemmere at dele dem op på hver sin side af Kh...

F.eks. hvis et tog er et kvarter forsinket fra Malmö, og man indsætter reservestammen rettidigt fra Kh, så ville det samme tognummer jo samtidigt kunne være i både Ørestad og Østerport. Det er mest på kysten/øresund man bruger denne taktik, og nok derfor det kun er der at det er en fordel med "to-tognummer" systemet.

Det er helt rigtigt det AndreasM her skriver at det gør det lettere at lave stamme byt og sætte rettidige tog ind, samt at lade et tog falde et tognr.

Men det har altså ikke noget med strækningen at gøre, ihvertfald så længe vi taler om TIB Strækningsnumre..
Det er meget muligt at man hos køreplanskontoret har bildt jer det ind, men de opererer ikke udfra TIB men derimod et behov for at skulle kunne transportere folk rundt i landet, samt at lave forbindelser mellem den landsdækkende og regionale togtrafik. (selvom man til tider skulle tro det modsatte)

Om man skifter tog nr. af andre af de nævnte grunde tvivler jeg på, da der i gennem længere til har kørt svensk togpersonale på strækningen...

Og til orientering kører der ikke 2 tog rundt med samme tog nr. det man har gjort/skal når man sætter en rettidig stamme ind er at sætte et 8 tal foran eks. Re1253 ændre nr til Re81253 og Ic190 til Ic80190, det er nok den ballade man vil være foruden.
Brugers avatar
peu76

Lidt øvet



Antal indlæg: 30
Tilmeldt: 6/1-2009
Bopæl: Næstved
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: