Hvor meget aktivitet er hhv i Flensburg og Niebüll med lokomotiv trukne tog? Og er det noget der er værd at køre efter, jeg gider køre at sted hen hvor det er mere dødt end i Gedser.
Jeg ved godt at fra Niebüll kører Sylt-Shutle, men hvor ofte kører den? Og kører der godstog til Sylt.
mvh Marc
eg3104
Meget øvet
Antal indlæg: 351
Du kan f.ex. kigge i den tyske imternetkøreplan: http://www.bahn.de og indtaste de data, du er interesseret i.
Hvis det kniber med det tyske, kan du klikke i flagboksen øverst, og vælge "dansk" fra listen.
I Flensburg er det mest noget med strøm, 101, 110, 143, 185 m.m. og fra flere selskaber bl.a. DB, Railion, Hector m.m.
Når man nu er der er der jo også Padborg hvor der findes MY, MX, MZ, EA, EG, MK + alt det der kommer fra syd.
I Niebull må man nøjes med det der ryger... men det er heller ikke så lidt:
Arriva/NOB tog til Esbjerg/Tønder (motorsæt) sårn. ca. hver anden time.
NOB mellem Westerland (Sild) og Hamburg, lokomotivtrukne regionaltog, min. timedrift.
DB mellem Westerland (Sild) og Hamburg, lokomotivtrukne IC tog med udveksling af vogne til Dagebull, ca. hver 2. time.
DB autotog mellem Niebull og Westerland, lokomotivtrukne, p.t. timedrift i højsæson min. 1/2 times drift.
NEG til Dagebull, relativ meget trafik på lille bane, motorsæt eller lokomotiv, kursvogne fra flere IC tog.
og så var der engang et godstog til Westerland, men ved ikke om det kører mere? Det er sandsynligvis flytte over på lastbiler som så kører med autotog (så kan de lære det...)
mvh
Henrik
Heco
Lidt øvet
Antal indlæg: 33
Tak for svarende indtil nu, som Siemens-fan kom jeg lige til at tænke på om der stadig er chance for at se de ER20ere, som NOB lejede tre af da der var problemer med DE2700, Eller er de blevet sendt retur til MRCE.
mvh Marc
eg3104
Meget øvet
Flensburg kan godt være rigtig død og kedelig på en Lørdag formiddag.
Det er meget minimalt hvad der sker, så hvis du er en person med meget tålmodighed, så er Flensburg det rette sted for dig.
Udover de tog der nævnes, kører der også sommetider BR 120 på IC tog, BR 112 med Regionaltogene til Padborg og Hamburg, og BR 648 (LINT) til Kiel. Godstog kører "udenom" stationen
jwt1
Ekspert
Antal indlæg: 1376
Godstoget til/fra Westerland afgår lidt i 5 fra Niebüll og ankommer igen kvart over fire.
Der kører også et tankvogns tog(Med SyltShuttle 21 til/fra Westerland en gang om ugen som betjener DB dieseltank, så man kan tanke i Westerland.
DVG
Ekspert
Antal indlæg: 1571
Niebüll (Sydtønder) kan absolut anbefales; se Hecos udmærkede liste ovenfor.
Vær opmærksom på, at der er både en DB-banegård (Marskbanen) og en privat banegård for tog til og fra Dagebüll Mole.
Der er til tider en heftig rangeren med gennemgående IC-vogne (Kurswagen) mellem de to banegårde. Rangeringen foregår over jernbaneoverkørsel - endvidere armsignaler (hvis ikke de er væk!)
Biltogene udgår fra et tredje sted.
Afsæt trygt mange timer til Niebüll - og forsøm ikke en tur ud mod Hindenburgdæmningen, hvor der kan ses togkrydsninger, bl.a i Klaxbüll.
Ved besøg i Flensborg: Vær også opmærksom på forgreningsstationen Sporskifte, der ligger ved Hærvejen (Ochsenweg) til/fra Padborg. Den er mest interessant, hvis der er et tog, men passeres jo af alle tog, der kommer til/fra Padborg sydfra.
Jeg regner med at placere mig på DB banegården fordi den ligger midt i det hele. (Google Eath er altid din ven.) Også har jeg ladt mig forstå at det er NOBs motorvogn der selv henter kursvognene fra DB banegården. Så nu glæder jeg mig til at se hvornår jeg kan komme der over.
mvh marc
eg3104
Meget øvet