Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Trafikledertesten

Udskriv debat

  Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 15/1-2009 00:52 (#1)

Hej. Grin

Jeg har søgt trafiklederuddannelsen i Banedanmark og kunne godt tænke mig at nyde godt af andres erfaringer med ansættelsesprøven.

Har fundet én tråd her på forum, men den er ikke så uddybende mht. hvad man testes i.

Er det meget indviklet? Meget skoleviden mht. teknik, eller bare sund fornuft det hele?

Hvis der er nogen der ligger inde med et tip om hvad man eventuelt kan forberede sig på rent vidensmæssigt, så bare hit med den!

Andre kommentarer er også velkommen.

Mange tak. Grin
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:



SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 18/1-2009 19:48 (#2)

Det var da pudsigt - ingen der har taget den test?
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Rasmus, 18/1-2009 20:39 (#3)

jo for en 3 år siden Smile

hvis det er den samme, så vil jeg anbefale at du øver dig i den praktisk prøve og ellers sørger for at få sovet og spist fornuftigt i dagene op til. ellers er det tests i personlighed og teknik, her skal man generelt bare være sig selv, og ærlig.
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Trafikledertesten
Skrevet af FC-leder, 18/1-2009 23:17 (#4)

Bestod testen for 7 år siden, og dengang blev man indkaldt direkte til testdagen (UTC). Dagen var delt op med praktisk prøve, skriftligt prøve, og psykoteknisk test (der skal vise hvilken profil du er), og til sidst en samtale.

Nu skal man først til en samtale, hvis ens ansøgning bliver udtaget, og går man videre derfra kommer testdagen efterfølgende. Består man den dag, skal man have en helbredsattest fra sin læge, der efterfølgende skal godkendes af Trafikstyrelsen.

Det handler i bund og grund om at være sig selv, - både for din egen skyld, men også for ikke at spilde andres tid. Vi har set så rigeligt eksempler på dette...

Held og lykke - vi mangler hænder ude i trafikproduktionen! Wink
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Bigger, 23/1-2009 19:10 (#5)

Da uddannelsen er lavet helt om, samt også selve UTC er ændret, er det meget svært at svare på hvordan den er nu.
Der er pt. kun 1 hold der har prøvet den, så er der ingen af dem herinde, kan du ikke regne med andet end din sunde fornuft Smile
Brugers avatar
Bigger

Begynder



Antal indlæg: 4
Tilmeldt: 29/9-2008
Bopæl: Holstebro
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af hkp, 31/1-2009 01:40 (#6)

Hej Swift

Hvornår skulle du op til den test? Kunne da være sjovt at høre hvordan det gik? Kan se de søger igen nu http://www.bane.dk/visJobBred.asp?sti...eID=110704 og jeg overvejer at søge, så vil da gerne høre mere om hvordan du kom til testen, hvor mange samtaler osv?

Derudover et andet spørgsmål som andre måske kan svare på. Der står at lønnen under uddannelse er x i hovedstaden og y i provinsen. Men er Roskilde og Helsingør en del af Hovedstaden i den sammenhæng? Eller er det kun selve København? Ik at det har den store betydning, bare nysgerrig Smile Og der står jo så det er lønnen under uddannelse. Hvad er den når man er færdig med uddannelsen? Sådan ca. ?

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af ASOS, 31/1-2009 11:26 (#7)

Hej Hans,

Fedt at du gerne vil være trafikleder - søger nemlig også selv!

Det undre mig dog at når du har alle de spørgsmål hvorfor du ikke var med til èn af Bane Danmarks to info møde vedr uddannelsen, der ville du have fået svar på alle de spørgsmål, samt mange flere!

Skal nok lige skrive lidt senere nogle af de man hørte om og selfølgelig svarer på nogle af spørgsmålene ! Wink
Mvh Søren
Brugers avatar
ASOS

Medlem



Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008
Bopæl: Frederiksberg
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af hkp, 31/1-2009 22:45 (#8)

Har ikke vidst der har været to infomøder. Og er stadig lidt usikker på om jeg vil søge. Er jo ikke direkte ked i mit nuværende job, og er værdsat hvor jeg er, men synes bare det lyder spændende. Søgte for et par år siden, men fik aldrig endelig svar selvom de skrev jeg ville høre mere nærmere.

Men vil da med glæde høre alt hvad du har at sige Smile
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 20/2-2009 19:16 (#9)

Hej, jeg skal tage testen i næste uge, og de sagde at de ville sende noget materiale man skulle forberede sig med til den praktiske prøve. Jeg har dog ikke fået nogen mail endnu og nu efter fyraften er det jo for sent at ringe til deres uddannelsescenter.

Er det normalt, venter de til kort før selve dagen?

Ville ellers have brugt weekenden til at forberede mig.
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af PeterFrost, 20/2-2009 19:38 (#10)

Held og Lykke... Husk at fortælle om hvordan det gik Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 20/2-2009 19:44 (#11)

Det skal jeg nok. Skriver en lille beretning efter testen.

Men er der en der ved om det er normalt at jeg ikke har set nogen mail endnu?
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af hkp, 20/2-2009 19:52 (#12)

Jeg søgte også, hvor fristen udløb her for snart 2 uger siden, og der stod at testen var sidst i februar, men også at man skulle til "almindelige" jobsamtaler inden, for at blive sluset videre til testdagen. Og jeg har heller ikke hørt noget. Så jeg gætter på jeg ikke er iblandt dem de har kaldt til samtale i første omgang. Og derfor selvfølgelig heller ik testen. Men nu må vi se. Men er det også den samme ombæring du søgte i? Men har du allerede været til samtale?
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 20/2-2009 20:17 (#13)

Hvor søgte Du henne? Man kunne jo vælge mellem nogle stationer.

For mit vedkommende var det i hvert fald sådan at de fik ca. 1/3 af ansøgerne til stationen ind til en kort indledende samtale. Ca. halvdelen gik så videre til testen som altså er i næste uge. Så for mig at se er den indledende samtale nødvendigt for at komme til test.

Men det kan sagtens være at de andre stationer kommer senere. De har måske kun ét rekrutteringsteam, som gennemfører testdagen de forskellige steder efter hinanden? Så kunne der jo nemt ligge et par uger imellem de enkelte stationers procedurer.
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 20/2-2009 20:22 (#14)

...og så er det stadig meget vigtigt for mig at vide om de sender den mail kort før testen eller om de har glemt mig? *snøft*
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af hkp, 20/2-2009 21:09 (#15)

Jeg søgte i Roskilde. Men du havde altså været til den første samtale?
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 21/2-2009 09:11 (#16)

Ja, det var jeg. Det var så i Jylland.
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 28/2-2009 17:07 (#17)

Så er det overstået, og jeg kan skrive en lille beretning som lovet.

Allerførst vil jeg sige, at det IKKE var meningen man skal få forberedelsesmaterialet kort før testen. De sender det dagen efter de har inviteret én. Mit eksemplar var simpelthen gået tabt i email-universet, men personalet fra driftscentralen var super venlige og engagerede og fik ringet rundt til de rigtige personer efter fyraften, så jeg fik det en halv time efter at jeg havde spurgt hvor det blev af. Ingen bebrejdelser her.

Jeg havde så kun to aftener til at forberede mig, normalt har man ca. 5 dage. Min fremgangsmåde var at analysere de forskellige opgaver der var beskrevet i materialet og bryde det ned til nogle handlingstrin. Derefter skrev jeg de vendinger og kommandoer ned man skal lære udenad. Aften nr. 2 brugte jeg så til at terpe det jeg havde forberedt og lære det udenad. Mere præcis vil jeg ikke blive, for det skal jo være den enkeltes evne til at arbejde med materialet, der skal afgøre udfaldet. Mit råd til kommende ansøgere er altså at arbejde aktivt med det frem for bare at læse det igennem og håbe det bedste.

Selve testdagen startede kl. 9. Vi blev delt op i to grupper efter præferance (= hvilken station vi havde søgt). Den ene gruppe startede så med at tage trafikøvelsen, mens min gik op til nogle skriftlige prøver.

Disse prøver er:

En test hvor man skal tilordne nogle bogstaver til bestemte tal, her testes din koncentration og hurtighed.

Nogle enkle mekanikopgaver ("hvilken vej drejer tandhjulet" eller "hvilken hylde belastes mest"). I bund og grund er det meget basale fysikopgaver, men de kan besvares ud fra sund fornuft og man skal ikke kunne formler eller lignende.

En test hvor Du skal finde det passende udsnit, der er taget ud af en sort firkant.

En test der går ud på at regne sig frem til en ankomsttid. Det hele er stillet op på en abstrakt måde i en slags matrix som man lige skal lære at læse rigtig, men de gennemgår den meget grundig og man får lov til at prøve før man går videre til den egentlige test. Har man først forstået den er det ren hovedregning.

Alle disse tests foregår på tid, og det er ikke slemt hvis man ikke når det hele, det gjorde jeg i ingen af dem.

Afsluttende er der en personlighedstest med 480 spørgsmål. Den er som en personlighedstest skal være, mange spørgsmål om alt muligt fra personlige holdninger over adfærdsmønstre til meget mærkelige emner. Der er selvfølgelig også de typiske faldgruber og kontrolspørgsmål. Nogle siger man kan forberede sig på den slags test hvis man gør rigtig meget ud af det, men det er nok nemmere bare at tage den som det kommer og være den man er. Jeg rettede f.eks. en del i mine svar, hvilket nok generelt ikke er så positivt, men fik ikke negativ feedback for det. Er man et menneske med almindelig sund fornuft kan man egentlig ikke dumpe til den, de vil nok bare se om ens selvopfattelse matcher den person de har for sig.

Også denne test er på tid, man har en time og selvom man ikke skulle tro det så kræver det et nogenlunde tempo at nå det. Så tænk ikke for meget efter.

Efter frokost byttede grupperne plads og nu var det vores tur med trafikøvelsen. Som sagt synes jeg at enhver fordel mht. forberedelse kun er berettiget hvis den udspringer ansøgerens vilje og evne til at arbejde med det materiale man får tilsendt - og ikke nogle detaljerede beskrivelser på internettet. Derfor giver jeg kun en almen beskrivelse:

Øvelsen går ud på at afvikle bestemte arbejdstrin i forbindelse med at nogle fiktive tog kører i begge retninger mellem tre stationer. For hver station er der to roller som man skiftes til at udfylde: trafikleder og togfører. Der sidder også to bedømmere ved hver station og iagttager det man sidder og laver. Man tager en 5-6 omgange med små pauser imellem, og det går det over flere timer.

Testen er som sådan forholdsvis enkelt opbygget, men kan blive godt pebret hvis frekvens og tempo sættes op. Jeg tror det er en blanding af stresshåndtering, frustrationstolerance og selve udførelsen af opgaverne man bliver vurderet på.
Detaljerne står i det materiale i får udleveret, og her kan jeg igen kun anbefale at arbejde med det.

Efter at denne test er overstået går bedømmerne lidt i tænkeboks. Jeg kunne forestille mig, at de her gennemgår hver enkelt testdeltagers præstation i øvelsen og vurderer den op mod resultaterne fra de skriftlige prøver og personlighedstesten.

Når de er færdige med det, følger en personlig samtale. De er så venlige at lave flere to-mands hold der snakker med de enkelte, så det går lidt hurtigere at få alle igennem efter den lange dag. Jeg tror at alle kommer ind hos en anden end den de snakkede med til den indledende samtale, så nogle almene spørgsmål til motivationen og lignende kan gå igen.

Derudover havde jeg indtryk af, at de spørger lidt ind til de ting de måtte være i tvivl om efter testdagen, altså hvis man f.eks. udviser en lidt uheldig tendens i personlighedstesten så prøver de lige at se om det nu også vil slå igennem i arbejdshverdagen eller om det er noget de ikke behøver bekymre sig om som arbejdsgiver. Så her er med andre ord en chance for at rette op på det til tider noget firkantede billede som personlighedstesten har givet. Man får desuden angivet den dag hvor de vil give besked om man er sluppet gennem nåleøjet eller ej.

I al fald får man en fair og omfattende feedback på testresultatet, enten ved denne samtale eller når de ringer. Efter samtalen er dagen overstået og man kan tage hjem, falde i seng og sove som en sten (det gjorde jeg i hvert fald).

Nogle af os funderede lidt over, hvad der mon skete med dem der findes egnede til jobbet, men ikke får den stilling de søgte. For det kan jo ske at der er flere egnede end der er stillinger. Det har de ikke nogen fastlagt procedure for, men sektionschefen kunne i hvert fald oplyse at de ikke just væltede sig i egnede ansøgere, så de ville altid kigge på om ikke man kunne finde en anden station til pågældende på et senere tidspunkt. Som regel vil det være et uvist tilbud, fordi behovet for kommende hold ikke står fast så lang tid i forvejen (de starter hold hvert forår og efterår). Men det skal være sagt at de altså ikke afskriver egnede folk bare fordi det ikke passede perfekt i netop denne omgang til denne station.

For de heldige mangler der så kun to trin til - det ene er straffeattesten, det andet lægegodkendelsen, og her er det ikke længere muligt at gå til egen læge. Undersøgelsen finder sted på Rigshospitalet og efter hvad jeg har hørt består den af en tur til øjenlæge, en høretest, en almen helbredsundersøgelse og en urinprøve.

Og så til allersidst om min egen skæbne: den ligger netop i Rigshospitalets kyndige hænger nu. Wink
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


SV: Trafikledertesten
Skrevet af PeterFrost, 28/2-2009 17:47 (#18)

Super beretning... ! Bliver spændende at følge din videreudvikling ! Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Trafikledertesten
Skrevet af hkp, 28/2-2009 22:31 (#19)

Helt enig, super beretning af forløbet! Virkleig brugbart. Jeg har stadig absolut intet hørt fra dem, så formoder jeg aldrig nåede videre. Har bare en standardmail om de har modtaget min ansøgning og vil høre nærmere senere. Så øv. Men sådan er det jo Smile

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:



SV: Trafikledertesten
Skrevet af Swift, 1/3-2009 10:07 (#20)

Det lyder mærkeligt at Du ikke engang får afslag, nu de gør så meget ud af at give folk feedback.

Søgte Du gennem det direkte link i stillingsopslaget?

Jeg søgte nemlig lidt før der kom et opslag (uopfordret), og ringede så for at høre om jeg skulle sende det igen pr. direktlink. Svaret var et kraftigt ja, for hvis det kører gennem det almindelige system er det åbenbart lidt vanskeligere at nå frem til den rette ansvarlige.

Hvis det er fejlen er det jo skideuheldigt og Du må prøve igen til efteråret?
Brugers avatar
Swift

Lidt øvet



Antal indlæg: 13
Tilmeldt: 15/1-2009
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: