I de sidste par dage har jeg været i Köln, hvor der blev afholdt et større julemarked. En udemærket tur, som også fortjente at blive sluttet af med manér.
Det meste af hjemturen forgik med museumstog fra Köln til Lübeck. En længere tur på knap 5 timer og 30 minutter. men det var en fantastisk tur!
Toget var oprangeret som det legendariske Trans Europ Express. (Forgængeren til EuroCity togene)
TEE togene var en del af et koncept, som opstod i midten af 50'erne, som gik ud på at lave et samarbejde mellem de større central-europæiske jernbaneselskaber om hurtigere og mere komfortable tog over grænserne.
Der skulle kun oprangeres med 1. klasse, kun stoppes ved større byer, og
hastigheden måtte ikke ligge under 140 km/t (i 50'erne)
Derudover skulle alle TEE-tog have fælles lakering, som bestod af et smukt cream/rødt design.
I starten blev alle TEE-tog fremført af motorlyntog som fx. VT 11.5 (den tyske udgave af MA lyntoget)
Men i 60'erne besluttede de tyske baner sig så for at indføre lokomotivtrukne TEE-tog med en top-hastighed på 200 km/t.
Disse tog beholdte det kendte cream/røde design, og alle vogne var fortsat 1. klasse.
Det var netop disse vogne som jeg havde fornøjelsen af på min tur til Lübeck.
Alle TEE-tog havde deres egne navne. Nogle herinde vil måske kunne huske TEE "Merkur" som i en kort periode koblede København på TEE-netværket.
Vognene som museumstoget var oprangeret med tilhørte alle TEE "Rheingold"
Rent faktisk stammer Rheingold toget helt tilbage fra 20'erne, hvor det blev betragtet som det mest luksuriøse tog i Tyskland. Man kunne godt kalde det en tysk udgave af orient-ekspressen.
TEE-udgaven fra 60'erne fulgte trofast det gamle koncept og lavede vogne specielt til dette tog. De fremstod stadig i TEE-design, men havde en anelse højere komfort og service end de andre TEE-tog.
Det var så historien. Her er så min rejsebeskrivelse med hhv billeder og videoklip . God fornøjelse
Köln banegård kl: 06:00.
Toget står annonceret på skærmene. Man har ikke undladt detaljerne. Rart at se, at DB godt kan "lege" med. Noget man godt kunne savne lidt fra DSB's side når der er museumskørsel herhjemme.
Toget blev selvfølgelig trukket af det historiske lokomotiv, BR 103 - En power-horse med en top hastighed på 200 km/t.
Bagved kom så de velkendte TEE-vogne.
Den fulde oprangering var: BR 103 - Apm - Avm - Avm - WRm - ADmz - Avm - Avm - Avm.
Jeg havde forventet at se de kendte "Eurofirma" vogne. Så jeg blev positivt overrasket da jeg opdagede, at toget rent faktisk var oprangeret med de helt gamle vogne med manuel døråbning mm.
jeg tog plads i vogn 1, som var en Amp storrumsvogn fra 1962. En temmelig "moderne" vogne fra sin tid. I hver ende var der rum til opbevaring af bagage og overtøj. Selve kupeén var indrettet med bløde flyvestole og med god benplads. I den ene ende af vognen var der en lille telefonboks med nummer-oplysninger, bla. til diverse banegårde, hvor man dengang kunne ringe og aftale afhentning af bagage ved ankomst.
Det skulle ikke undre mig, at DSB byggede deres AL vogne på baggrund af denne vogn.
Rummelig plads til benene
Sæderne kunne indstilles, så man kunne få sig en lille en på øjet
Til venstre: gaderobe. Til højre: telefonboks.
Lig i øvrigt mærke til skydedøren. Dette var temmelig nyt for DB's personvogne dengang.
De øvrige personvogne var kupevogne af typen Avm også fra 1962.
Jeg besluttede mig for at få noget morgenmad. Så jeg besøgte togets spisevogn, hvor der allerede var godt travlt i køkkenet.
For omkring 11 Euro kunne man få et lækkert morgenbord med friskbagt brød, ost, skinke, pølse, forskellige marmelader, smøreost, chokolade og frisk presset appelsinjuice.
Senere på rejsen besluttede jeg mig for, at sætte mig op i togets kombinerede bar -og udsigtsvogn. Denne vogn blev leveret specielt til Rheingold togene, og blev gerne reserveret til finere selskaber og lign.
I udsigtsvognen kunne man få serveret kaffe, øl og vin af forskellige mærker. Jeg benyttede selv lejligheden til at få mig en god stærk, tysk fadøl.
Endelig ankom vi til Lübeck, hvor der stod et hav af mennesker parat med deres kameraer.
Det var nemlig første gang nogensinde, at BR 103 holdt til perron her, idet strækningen: Hamburg - Lübeck først blev elektrificeret tideligere i denne måned
Toget trillede derefter lige så stille ud på klargøringssporerne indtil om aftenen, hvor det skulle returnere med passagere tilbage til Köln.
Videoklip fra turen bliver uploadet senere