ksj-2610 skrev: Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D!
...
Og Kennie, vil du have noget der er mere seriøst kan du ikke vælge andet end spejlrefleks.. Intet kompakt kamera kan hamle op med hastigheden på selv det billigste spejlrefleks, ikke engang Sigmas DP1.
Det som adskiller spejlreflekskameraer i dag er ikke billedkvalitet. Om du har et 450D, et 40D eller et 1D giver kun en lille forskel i billedkvaliteten. Forskellen ligger i byggekvalitet og hastighed.
Så hvis man sørger for at have et ordenligt objektiv betyder det ikke det store med hvilket kamera du har. Jeg tror at selv det langsomste spejlrefleks vil være hurtigere end flertallet af kompaktkameraerne.
SJakobsen skrev: ...med Nikon D40 med 18-55, er du rimelig godt rullende, du kan få sådan en sæt til omkring 2600,-. Egentlig sygeligt billigt, solgte alt mit modeltog i 04' for at få råd til min D70 som kostede 9500,- for huset alene!
Det er også 2 kameraer af helt forskellige klasser. Selvom en model svarende til dit D70 i dag er billigere end dengang er de stadig meget dyrere end entry-level modeller som Nikon D40.