Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Er der fejl i min RuteEditor?

Udskriv debat

Er der fejl i min RuteEditor?
Skrevet af knudbe, 8/10-2005 13:10 (#1)

Når jeg klikker på "More" og skal indsætte forskellige objekter, så står alle beskrivelserne højrestillet. Når jeg kigger i vejledningen så er de venstrestillet.
Og skulle jeg ikke kunne se et slags preview af objektet?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Er der fejl i min RuteEditor?
Skrevet af Ghosttrain, 8/10-2005 14:28 (#2)

Hej Knud

Du skal sætte flueben i Show thumbnails.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Antal indlæg: 3395
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Skrevet af knudbe, 8/10-2005 15:11 (#3)

Det har jeg også gjort, men der sker ikke noget.
Måske skyldes det at jeg har ladet templaten stå til default? Den har en masse japansk stads.
Måske skulle jeg vælge mappen med Assensbanen som template?

Hvordan starter du egentlig en ny rute op?
Jeg har gjort præcis som der står i den danske vejledning jeg har downloadet hos routebuilder.dk men du har måske nogle supplerende hints til det?

Jeg syntes heller ikke at koordinaterne i Route Geometry Extractor stemmer med koordinaterne i f.eks. Google Earth. Dem har jeg så rettet efterfølgende direkte i filen så de passer med det startpunkt jeg kan finde i Google Earth.
Egentlig så syntes jeg også at Regionen med Danmark i RGE er noget skævt sat op.
RGE opførte sig også lidt underligt når jeg brugte Minimize Quad-Tree. Alle stregmarkeringer forsvandt fuldstændig så den undlod jeg at bruge i de efterfølgende forsøg.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af lbr40, 8/10-2005 15:43 (#4)

Hej Knud,

Du starter med at lave en "grøn jord" i RGE. Den kan være lidt tricky at arbejde med.
Herefter lægger du dine spor, som de skal ligge. Jeg bruger et gasnske udmærket kort som grundlag for linieføringen. Dette kort kan findes på http://www.map24.dk (Danmark). Dette kræver et Java program, hvis du ikke har et sådant installeret.
I RE > More > Object Selector > Object Classs vælger du den gruppe objekter, du vil bruge og klikker på gruppen. Herefter vælger du lige det objekt, du vil bruge og placerer det på den "grønne jord" med crosshair-markøren.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Antal indlæg: 1993
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af knudbe, 9/10-2005 00:16 (#5)

Hej lbr40,

Jeg har masser af grøn jord. Kortet har jeg også på plads, men jeg har problem med at lægge skinnerne. Faktisk har jeg kun den dynamiske skinne mens de øvrige kommer med fejl.

Hvilken rute benytter du som template når du starter en ny rute i RE (efter at RGE er på plads)?

Hvordan laver jeg en bue med den dynamiske skinne?

Hvis jeg ikke får vist tumbnails er min RE så defekt?
Hvis jeg kun har japanske effekter, er min RE så defekt?

Jeg kender godt map24, og det er generelt også ganske glimrende, men den rute jeg vil bygge eksistere ikke længere så i dette tilfælde kan map24 ikke bruges. Til gengæld kan jeg stadig se hvor det meste af linjeføringen har ligget når jeg bruger google earth. Så sammen med google earth og det materiale jeg har fundet på biblioteket og lokalhistorisk arkiv har jeg fuldt tilstrækkelig dokumentation for at der kan bygges en ganske realistisk oldtimerbane. (Banens glansperiode var fra etableringen i 1907 frem til 193Cool.
Selvfølgelig vil der være noget med bygningerne, hvor jeg har fotografier men måske vil få problemer med at finde nogle der matcher disse til MSTS.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af trnielsen, 9/10-2005 00:47 (#6)

Hej Knud

Skal du bygge en rute anbefaler jeg at du kopierer SHAPES- og TEXTURES-mapperne (inkl. undermapperne for årstiderne) fra mappen GLOBAL til den mappe som har rutens navn. Så skulle der så ikke være problemer.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger

Antal indlæg: 580
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

Skrevet af lbr40, 9/10-2005 11:36 (#7)

Hej Knud,
Din RGE er OK. Hvis du ikke har det, bør du installere Xtracks 3.16 Setup og i den rute, du vil bygge, bør du installere XTracks 3.16 Route Builders Kit.
Du skal ikke bruge Dynamic Track til at starte med. Start f.ex. med en 100 m. skinne (A1t100mStrt.s), som findes i Track Sections. I denne gruppe findes alle skinner undtagen Dynamic Track.
I Mode-Vinduet er der 8 knapper, og med knap nr. 3 fra venstre kan du ændre retningen af det første skinnestkke (Nord, syd o.s.v.). Brug den røde "linial" øverst i RE, som er et kompas. Skinnen skal markeres først (knap nr. 1 fra venstre). Retningen ændres ved at trykke på tast 4 eller 6 i nummer-blokken på tastaturet. Når retningen er på plads, kan du klikke på andre passende skinner og klikke dem på den (de) lagte skinner.
Det bliver dog en længere "roman" at forklare her i forum'et, hvordan det hele fungerer.
Jeg bruger ingen rute-template. Jeg starter helt fra bunden, som ovenfor skitseret. Hertil bruges skinneplaner, land- og bykort samt andet materiele, der kan fremskaffes.
De buede skinner findes også i Track Sections med endelsen 'd.s' (f.ex. A1t1000r10d.s). Højre- venstre kurve ændres ved at markere skinnen og trykke "t" på tastaturet. Du bør lægge skinnerne først inden du bruger andre objekter, som huse, træer o.s.v. Det kræver lidt kendskab til, hvordan MSTS arbejder med filer, hvis / når du vil bruge objekter fra andre ruter. Men det kan lade sig gøre.
Når du vil bygge en nedlagt rute, må du finde materiale fra den tid, ruten eksisterede, lokalhistoriske samlinger, gamle bykort o.s.v.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af knudbe, 9/10-2005 12:49 (#8)

Hvis jeg installerer XTracks RBK skal jeg så stadig benytte RE eller har XRBK sit eget UI?
Hvordan kan du undlade at bneytte en template? Når man starter en ny rute fra RGE (der hvor man navngiver ruten) så er der jo allerede valgt en template øverst i billedet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af lbr40, 9/10-2005 13:27 (#9)

Hej Knud,

XTracks RBK er et "udvidet" sæt skinner til rutebyggerene. Dette sæt bliver - efter installation i den rute, du bygger - en del af RE specifikt til den rute, du bygger. Dette sæt giver flere og bedre muligheder for at lave en bedre skinneføring.

Når jeg opretter en RGE giver jeg den et passende navn, som ruten skal hedde. Dette navn vil blive brugt i flere filer i selve den rute, du bygger. Disse navne må ikke ændres.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af knudbe, 9/10-2005 15:39 (#10)

Men når du opretter en RGE kan du jo ikke undlade at vælge en template?
Enten tager den en default template eller også kan du vælge en anden?
Korrekt?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Status:

Mvh Knud
---

Skrevet af ADU, 9/10-2005 15:57 (#11)

Det kunne være dejligt, hvis koordinaterne i den virkelige verden passede med dem i MSTS route editor, - men det gør altså ikke, - vist nok af sikkerhedsmæssige årsager.
Der findes mig bekendt et program som kan omkonvetere?
Selv bruger jeg i stedet "TsTools2", hvor man bl.a. kan indsætte det kort man ønsker at bruge til strækningen, - og der kan anvendes nye som gamle kort, hvilket er nyttigt når man bygger oldtimerruter.
TsTools2 er et betalingsprogram.
http://www.contac...Tools2.htm
Brugers avatar
ADU

Meget øvet

Antal indlæg: 394
Status:

Skrevet af lbr40, 9/10-2005 16:07 (#12)

Hej Knud,
Nemlig det, så forstår jeg helt dit tidl. spørgsmål. Det er altså meget længe siden, jeg har oprettet en RGE. Den, du bruger nu, kan du gemme til næste gang. Giv yderste mappe et navn som "Basisrute" eller lign.
Tag jævnligt også en backup af dit arbejde, da der hurtigt kan komme fejl i "Ruten".
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af ADU, 9/10-2005 16:24 (#13)

Hvis man har en DVD-brænder og NERO burning er det muligt at foretage løbende direkte backup på en DVD (R el. RW). Jeg ved ikke om det kan gøres med andre brænderprogrammer.
Det har jeg selv haft stor glæde af og sparet mig for mange timers arbejde på grund af de mærkelige fejl som kan ske ved rutebygning i MSTS og som ikke kan forklares.
Min erfaring siger iøvrigt, at man skal ikke begynde at placere ting og sager på sporet - f.eks. signaler, overskæringer, spormarkeringer m.v. - før hele strækningen er lagt og landskabet er tilpasset med bakker o.s.v.
Brug så få objekter som muligt. Maksimum for anvendelse af objekter kan hurtigt nås og belaster iøvrigt MSTS temmelig meget.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet

Status:

Skrevet af lbr40, 9/10-2005 16:48 (#14)

Rutebyggeriet backup'er jeg til Drev D:\ i stedet for til CD eller DVD. Det er lige så sikkert, og skulle MSTS på Drev C:\ gå ned, så har du stadig backup'en på Drev D:\. Men selvfølgelig for jer, der ikke har drev D, så må I jo bruge en RW-skive.
Jeg tror ikke, det betyder så meget, hvilket brænderprogram man bruger,jeg bruger Sonic, og det virker helt fint til backup af andre ting også.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af , 10/10-2005 21:18 (#15)

Hejsa

Selv bruger jeg i stedet "TsTools2", hvor man bl.a. kan indsætte det kort man ønsker at bruge til strækningen, - og der kan anvendes nye som gamle kort, hvilket er nyttigt når man bygger oldtimerruter.
TsTools2 er et betalingsprogram.

Kan dette program også købes i Danmark, og hvad er prisen.
Ser ud til at være et godt program
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af jkriste2, 11/10-2005 00:15 (#16)

Ts-tools 2 Kan lastes ned herfra http://www.ts-tools.com/

Ved å betale en lisens på $24.95 for du en fullversjon.
Brugers avatar
jkriste2

Lidt øvet

Antal indlæg: 30
Bopæl: Drammen Norge
Alder: 77
Status:

MVH Jan Kristensen

Skrevet af , 11/10-2005 19:43 (#17)

Hejsa Den viser at man kan prøve en demo, men den kan jeg alså ikke få til at virke, skal den pakkes ud i noget eller for sig selv.???
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af ADU, 11/10-2005 20:40 (#18)

Det ser ud til at du skal udpakke zip-filen, hvorefter der er en setup-exe fil.
Hvilke begrænsninger der er i demo-versionen ved jeg ikke.
Den version jeg har, - er købt i Tyskland i æske med bog-manual og opdateringsmulighed online.
Prisen i Tyskland for 1 år siden var ca. 20 (t)euro.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet

Status:

Skrevet af jkriste2, 11/10-2005 23:56 (#19)

Hei grippermand

Pakk opp zip filen og kjør setup filen det er det samme hvor Tstool blir lagt den skal fungere for det.
Demo utgaven kan bl.a. bare legge ut 30 markers.
Brugers avatar
jkriste2

Lidt øvet

Antal indlæg: 30
Bopæl: Drammen Norge
Alder: 77
Status:

MVH Jan Kristensen

Skrevet af ADU, 12/10-2005 00:23 (#20)

Er det muligt at indsætte kort - både som grafik og/eller scannet billede i demoversionen?
Det er ihvertfald en stor hjælp, specielt når der skal bygges en nedlagt rute som ikke findes i MSTS route-editor's database - ellers er demo versionen ikke til meget hjælp.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet

Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
DSB's internet-satsning har slået fejl Real-Life-Tog 2 24-01-2010 11:37
HJÆLP til at få alt dsb mitreale uden fejl Materiel 5 19-07-2009 11:25
Fejl på dvd brænder. Snik-Snak 8 27-05-2009 22:46
Fejl ved installition af msts Andet 6 17-03-2009 15:28