Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Sporarbejde i Ro

Udskriv debat

  Sporarbejde i Ro
Skrevet af 1126, 17/10-2009 17:42 (#1)

Kom lige "tilfældigt" forbi Roskilde st. (Ro) da jeg hørte om sporarbejdet og tænkte jeg lige ville smide lidt guf op til jer andre gutter Cool


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
1126

Lidt øvet



Antal indlæg: 42
Tilmeldt: 29/1-2005
Bopæl: Roskilde
Alder: 44
Status:

My Veterantog
Nu på facebook
Og Hundested


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af KimEast, 17/10-2009 20:04 (#2)

Aha! Fjerner de endelig alle diamanter (kryds-skift) i Vest-delen, som de gjorde for længe siden i Øst-delen?? Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af AndreasM, 17/10-2009 21:25 (#3)

KimEast skrev: Aha! Fjerner de endelig alle diamanter (kryds-skift) i Vest-delen, som de gjorde for længe siden i Øst-delen?? Smile

Du mener formentlig krydsningssporskifter, også kaldet en englænder: http://www.crbty.com/Upload/t40.lvcn....e/dc08.jpg

En "diamant" er sådan en satan her: http://www.tokyu-car.co.jp/eng/rs/img.../rt_02.jpg

Og svaret på dit spørgsmål er i så fald, nej, det gør de ikke... Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Rasmus, 17/10-2009 21:33 (#4)

KimEast skrev: Fjerner de endelig alle diamanter


de ligger måske i vejen? det er trods alt ret praktisk at kunne komme i "alle" retninger fra alle spor...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af bl, 17/10-2009 21:55 (#5)

Men den egentlige mening med englænderne er vel at kunne sikre samtidig ud- og indkørsel?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af HenrHans, 17/10-2009 22:55 (#6)

bl skrev: Men den egentlige mening med englænderne er vel at kunne sikre samtidig ud- og indkørsel?


En 'Englænder' kan opløses i to enkelte sporskifte der ligges tungeparti mod tungeparti. Det vil give de samme muligheder for kørsel af de forskellige grene.

'Englænderen' eller et helt krydsningssporskifte er en dyr konstruktion, både i indkøb og vedligeholdelse, så de anvendes kun hvor der ikke er plads til de to enkelte sporskifter.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af ic3dk, 18/10-2009 02:01 (#7)

Hvad er formålet helt præcist med sporarbejdet i Roskilde? Blot fornyelse elller .. ?
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af KimEast, 18/10-2009 06:31 (#8)

Ok, jeg mente krydsnings-sporskifter. De blev taget væk i den østlige del for nogle år siden snart, dengang der kom 4 spor mod Høje-Tåstrup. Men ok, der er nok ikke plads til at lave samme ting i den vestlige del. Desuden slås man stadig politisk om man vil ha en ny bane nede om Køge, eller udbygge via Roskilde .. Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af bl, 18/10-2009 13:38 (#9)

Da der flere baner, der løber sammen i Roskilde fra vest, bliver det svært at undvære englænderne, hvis man vil bevare muligheden for samtidig ud- og indkørsel.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Jimbow, 18/10-2009 14:12 (#10)

Det er kun vedligehold der sker i Roskilde i denne omgang. Samtidig sker en mindre sportrimning, hvor man fjerner et par manuelle sporskifter som ikke længere benyttes.

Jeg har en gang fået fortalt, at hvis man skulle fjerne alle krydsningssporskifterne og øge gennemkørselshastigheden, ville sporskiftezonen først slutte nede omkring Holbækmotorvejen. Det var vidst i forbindelse med en udbygning til 4 spor Ro-Rg at den løsning var i spil.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Thomas_, 19/10-2009 11:02 (#11)

AndreasM skrev:
Du mener formentlig krydsningssporskifter, også kaldet en englænder: http://www.crbty.com/Upload/t40.lvcn....e/dc08.jpg


Læg iøvrigt mærke til den lidt specielle englænder her.. Den har ikke hjertestykker i midten af skiftet som man normalt ser.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af bl, 19/10-2009 14:34 (#12)

Det har vist noget at gøre med, om tungerne ligger udenfor eller indenfor hjertestykkerne. Her ligger de indenfor.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Thomas_, 19/10-2009 14:58 (#13)

Men skiftet vi ser oven for, har jo slet ikke nogle hjertestykker i midten af skiftet..

Se f.eks det her, det har hjertestykker i midten af skiftet.
http://www.goerli...KW_091.jpg
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af bl, 19/10-2009 15:26 (#14)

Hvis du ser på skiftet ovenfor, er der bevægelige dele i hjertestykket, det er der ikke på det sidste skifte. Og hvis du sammenligner med et skifte med udvendige tunger, er der endnu mere forskel. Det har altsammen noget at gøre med teknikkens udvikling.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af kenkari, 20/10-2009 00:58 (#15)

Er der nogen der ved om gennemkørselshastigheden øges ved Roskilde?
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Jimbow, 20/10-2009 10:43 (#16)

Det gør den ikke, og det har lange udsigter at få hastigheden gennem Roskilde sat op.

Der må kun køres 120 km/t gennem englænderne/krydsningssporskifterne, og det kræver som tidligere nævnt en meget stor ombygning af hele den vestlige del af stationen for de kan fjernes.

Desuden er det "kun" spor 1, 2, 7 samt spor 50 (opstillingsspor) som fornyes i denne omgang.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af AndreasM, 20/10-2009 13:30 (#17)

Tror heller ikke man er interesset i at køre mere end 120 igennem så stor en station som Roskilde, der står sq for mange mennesker på perronerne...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af Jimbow, 20/10-2009 14:20 (#18)

Nej det kan umuligt være behageligt for en lokofører at køre forbi Roskilde station med 120 km/t i myldretiden.

Så er det bedre at sætte hastigheden op ved at bygge en ny bane via Køge.
Ved Køge Nord station bliver gennemkørselshastigheden 200 km/t, men her ligger perronerne på sidespor som fx Klampenborg st. (og stationer på de fleste højhastighedsbaner).
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af lyg-tog, 20/10-2009 15:16 (#19)

Jimbow skrev: Nej det kan umuligt være behageligt for en lokofører at køre forbi Roskilde station med 120 km/t i myldretiden.

Så er det bedre at sætte hastigheden op ved at bygge en ny bane via Køge.
Ved Køge Nord station bliver gennemkørselshastigheden 200 km/t, men her ligger perronerne på sidespor som fx Klampenborg st. (og stationer på de fleste højhastighedsbaner).


Køge Nord. Der står idag at venstre nu også støtter en ny jernbane over Køge, så mon ikke det bliver sådan nu.

Men hvormange perronspor/gennemkørselsspor kommer der på Køge Nord? Eller bliver den bevist underdimensioneret fra starten ligesom stationen ved lufthavnen er det?

Nogen som ved det?

Kim
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:



SV: Sporarbejde i Ro
Skrevet af bl, 20/10-2009 17:09 (#20)

Jimbow skrev: Nej det kan umuligt være behageligt for en lokofører at køre forbi Roskilde station med 120 km/t i myldretiden.

Så er det bedre at sætte hastigheden op ved at bygge en ny bane via Køge.
Ved Køge Nord station bliver gennemkørselshastigheden 200 km/t, men her ligger perronerne på sidespor som fx Klampenborg st. (og stationer på de fleste højhastighedsbaner).


Det må være første (og sidste?) eksempel på fremsynethed indenfor dansk jernbanevæsen!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Sporarbejde på København H Real-Life-Tog 11 19-05-2010 17:25
Sporarbejde på Svendborgbanen Real-Life-Tog 15 20-07-2009 01:55
Sporarbejde på Svendborgbanen Andet 2 07-04-2009 16:59
Sporarbejde på VL i weekenden Real-Life-Tog 1 23-05-2008 07:19
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: