Togpassagererne på Grenaabanen kan allerede begynde at glæde sig.
Glæde sig til hvad? Jeg husker tydeligt siddekomforten i et Desiro togsæt. Efter en time er man allerede lam i bagdelen :roll:
Det overrasker mig ikke. Før i tiden var toge indrettet som en stue, nu er det som at sidde i en bus... elendigt. Og hvad er det der er med de store "vigtige" panorama vinduer. Argh! jeg har bare aldrig brudt mig om indretningen af Desiro og Lint togene.
Sølvpilen
Meget øvet
Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008 Bopæl: Århus Alder: 36 Status:
Jeg synes nu ikke at MQ er så dårligt, man kan jo sige at de er langt mere handicapvenlige end MR - og det er jo godt, men det rigtigt at sæderne godt kunne være meget bedre jeg har dog aldrig selv prøvet at køre i dem - nok mest fordi jeg bor på sjælland, men teknisk set et godt tog.
Togtossen
Medlem
Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 5/6-2004 Bopæl: Ringsted Alder: 36 Status:
Jeg siger bestemt heller ikke at det er et dårligt tog. Det har jo en fantastisk god acceleration i forhold til MR/MRD, og er udmærket til strækninger med mange stop.
Det med at de er handikapvenlige, kommer meget an på de stationer som de stopper ved.
Problemet med Desiro togene er det samme som med DD-vognene - de er ikke bygget til meget lave perroner, som der findes mange af her i landet.
Jeg ved ikke hvordan perronerne er på Grenaabanen, men jeg kan huske da jeg boede i Bred på Fyn, hvor jeg dagligt benyttede Desiro/MQ til og fra Fredericia.
De var faktisk sværere at komme op i end de IR4-tog som også kørte på nogle af afgangene.
Togtossen skrev: Jeg synes nu ikke at MQ er så dårligt, man kan jo sige at de er langt mere handicapvenlige end MR - og det er jo godt, men det rigtigt at sæderne godt kunne være meget bedre jeg har dog aldrig selv prøvet at køre i dem - nok mest fordi jeg bor på sjælland, men teknisk set et godt tog.
Ja man går meget op i at transportmidlerne skal være transportvenlige. De sidste par år har Århus Sporveje fået en del lavgulvsbusser af mærket Solaris. Aldrig før har jeg set så mange gangbesværede klage højt i bussen. Jeg har iøvrigt set en gangbesværet dame glide flere meter hen af gulvet under en almindelig opbremsning. Man går meget op i lavgulv osv, men glemmer en del andre kvaliteter.
Sølvpilen
Meget øvet
Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008 Bopæl: Århus Alder: 36 Status:
Der er tale om ca. 8 helt nye MQ togsæt som skal betjene Grenåbanen det første sæt skal køre prøvetog enten her i sommer eller først i efteråret og sidst i efteråret er det meningen at et de gamle MQ fra Svendborgbanen skal begynde og køre ordinær drift.
MF_5075
Lidt øvet
Antal indlæg: 28
Tilmeldt: 8/9-2008 Bopæl: Fredericia Alder: 35 Status:
Vil nogle af de MG-togsæt komme i betragtning på Lille syd? Det køres jo også med MR, så det ville jo være logisk hvis man havde bestilt samtidig...
hkp skrev: Vil nogle af de MG-togsæt komme i betragtning på Lille syd? Det køres jo også med MR, så det ville jo være logisk hvis man havde bestilt samtidig...
Jeg forstår ikke lige den kobling med MG.
KH
Erfaren bruger
Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007 Bopæl: Ishøj Alder: 38 Status:
__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk
KH skrev: Jeg forstår ikke lige den kobling med MG.
Tror han taler om MQ.
Hmm, var der ikke noget med at DD.vognene ikke måtte standse ved nogle af stationerne på Lille Syd pga. at visse perroner var for lave til dem? Hvis jeg ikke tager helt fejl, så har MQ samme indstignings-højde som DD-vognene, og i så fald ville man først blive nød til at renovere perronerne...
MF_5075 skrev: Der er tale om ca. 8 helt nye MQ togsæt som skal betjene Grenåbanen det første sæt skal køre prøvetog enten her i sommer eller først i efteråret og sidst i efteråret er det meningen at et de gamle MQ fra Svendborgbanen skal begynde og køre ordinær drift.
Spørgsmålet er så hvad der så skal køre på Svendborgbanen. Man er ikke engang begyndt på at de nye IC2-tog endnu, og IC4 har de stadig problemer med. Så er det ikke en anelse risikabelt?
I øvrigt, skal vedligeholdelse af MQ'erne så forgå i Århus, eller vil det fortsat være i Fredericia?
Marc
Ekspert
Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004 Bopæl: Skævinge Alder: 37 Status:
Mon ikke det er som backup hvis IC2 bliver forsinket? :roll:
Personligt ville jeg da også mene at det ville være bedre med en stor mængde Desiro i stedet for IC2. Tvivler nemlig lidt på hvor ofte man ville bruge IC2 på hovedstrækningerne, og hvad nytte gør en tophastighed på 200 km/t på de sidebaner som de skal køre på?
Så er det nok bedre at aflyse ordren på IC2, eller evt. lave et par ekstra sæt IC4, som man gjorde med SA/SE bare omvendt.
Jimbow
Meget øvet
Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004 Bopæl: Ballerup Alder: 39 Status:
De 200 km/t vil sikkert gøre nytte nogle steder eksempelvis: Fredericia-Odense osv. ved dog ikke om der er langt nok mellem stationerne til at udnytte det særligt meget
DVG
Ekspert
Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005 Bopæl: Bispebjerg Alder: 35 Status:
Det kunne se ud som om at DSB planlægger at erstatte MR-tog med Desiro. Med en option på yderligere 92 togsæt, kunne man jo forestille sig at DSB vil anvende disse tog, hvis/når de forskellige lokale strækninger kommer i udbud.
DSB vil helt sikkert have lettere ved at konkurrere med eksempelvis Arriva, når de kan tilbyde Desiro-tog frem for MR, og samtidig er Desiro jo helt klart et billigere togsæt end IC2 eller Øresundstog.
Grenaabanen får nye tog næste år
03-07-2009 10:00:00
DSB har i går torsdag 2. juli underskrevet kontrakt med Siemens om levering af otte lette togsæt af typen Desiro, der leveres i 4. kvartal 2010.
DSB forventer, at de første togsæt i serien er klargjort, synet og indsat inden udgangen af 2010.
Ifølge DSB's direktør for Fjern- & Regionaltog, Frank Olesen, er Desiro-toget et miljøvenligt tog med gode køreegenskaber og forbedret komfort til kunderne.
"Desiro-toget er et let tog, der er godt for miljøet, det er hurtig til at komme op i fart og til at bremse ned igen, og det er et oplagt valg til Grenaabanen, hvor der er en forholdsvis kort afstand mellem stationerne," siger han.
Desiro-togene, der er en lettere konstruktion end de aldrende MR-tog, kører cirka 10 procent længere på en liter diesel.
Desuden er Desiro-togenes motorer udstyret med partikelfiltre, der reducerer udledningen af partikler med 97 procent - svarende til 4,3 tons partikler årligt.
De nye tog byder også på mere komfort. Desiro-togene er eksempelvis udstyret med elektronisk trafikinformation, klimaanlæg, store panoramavinduer og lavgulvsafdeling med handicaptoilet og fleksareal til cykler og barnevogne.
DSB råder over 12 tilsvarende Desiro-tog, der er leveret i 2002, og som kører i regionaltogstrafikken mellem Odense og Svendborg og mellem Odense og Fredericia.
Fakta om Desiro-togene
Desiro-toget er bygget af Siemens, Krefeld, Tyskland, det kører op til 120 km/t., er 41,7 meter langt, bygget i aluminium, vejer 69,5 tons og er i den nye levering udstyret med 116 sæder, hvoraf 13 er klapsæder.
Desiro-toget er desuden udstyret med elektronisk trafikinformationssystem, klimaanlæg, store panoramavinduer og lavgulvsafdeling med handicaptoilet og fleksareal til cykler og barnevogne.
Det er muligt at sammenkoble op til tre togsæt.
MR-togene, der kører på Grenaabanen i dag, er leveret i perioden fra 1978 til 1985.
MF_5075
Lidt øvet
Antal indlæg: 28
Tilmeldt: 8/9-2008 Bopæl: Fredericia Alder: 35 Status: