En ny tunnel til S-tog, der forbinder Københavns Hovedbanegård og Svanemøllen med stop ved Forum, på Nørrebro og ved Rigshospitalet, vil være at markant løft til den kollektive trafik i København.
Trafikprofessor Otto Anker Nielsen søsætter idéen i en ny rapport om trafikken i hovedstadsområdet, skriver ing.dk. Skinnerne mellem Svanemøllen og Københavns Hovedbanegård er meget pressede, da langt de fleste S-tog kører på den strækning. Derfor vil et nyt spor kunne fordoble kapaciteten i hele S-togsystemet. Det vil koste omkring 10 milliarder kroner at bygge en tunnel til S-tog.
- Det er en stor investering, men også noget, der vil løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet gevaldigt. Den vil i dén grad løfte kapaciteten på hele S-togsnettet, kunne betjene nye oplande og samtidig give meget færre forsinkelser, som det med dagens metoder er vanskeligt at gøres op i kroner og øre. Så det er værd at vurdere projektet nærmere, siger Otto Anker Nielsen til ing.dk.
Folketinget har netop vedtaget en ny metro, men der er brug for begge dele, mener trafikprofessoren.
- Metrocityringen vil forbedre den kollektive trafik inde i København yderligere, og så vil endnu flere passagerer også kunne få gavn af at bruge S-togs nettet til og fra København og metroen, siger Otto Anker Nielsen.
http://ekstrablad...187840.ece