Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Ny linje til S-tog på tegnebrættet

Udskriv debat

  Ny linje til S-tog pÃ¥ tegnebrættet
Skrevet af PeterFrost, 29/6-2009 12:26 (#1)

En ny tunnel til S-tog, der forbinder Københavns Hovedbanegård og Svanemøllen med stop ved Forum, på Nørrebro og ved Rigshospitalet, vil være at markant løft til den kollektive trafik i København.

Trafikprofessor Otto Anker Nielsen søsætter idéen i en ny rapport om trafikken i hovedstadsområdet, skriver ing.dk. Skinnerne mellem Svanemøllen og Københavns Hovedbanegård er meget pressede, da langt de fleste S-tog kører på den strækning. Derfor vil et nyt spor kunne fordoble kapaciteten i hele S-togsystemet. Det vil koste omkring 10 milliarder kroner at bygge en tunnel til S-tog.

- Det er en stor investering, men også noget, der vil løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet gevaldigt. Den vil i dén grad løfte kapaciteten på hele S-togsnettet, kunne betjene nye oplande og samtidig give meget færre forsinkelser, som det med dagens metoder er vanskeligt at gøres op i kroner og øre. Så det er værd at vurdere projektet nærmere, siger Otto Anker Nielsen til ing.dk.

Folketinget har netop vedtaget en ny metro, men der er brug for begge dele, mener trafikprofessoren.

- Metrocityringen vil forbedre den kollektive trafik inde i København yderligere, og så vil endnu flere passagerer også kunne få gavn af at bruge S-togs nettet til og fra København og metroen, siger Otto Anker Nielsen.


http://ekstrablad...187840.ece
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 40
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af Marc, 29/6-2009 19:51 (#2)

Er der nogen kloge hoveder som vil fortælle mig, hvorfor at man overhovedet valgte metroen frem for bare at bygge en underjordisk S-Bane og benytte det nuværende materiel?.

Det ville da til enhver tid have været en nemmere og billigere løsning.
Det er måske rigtigt, at togene ikke ville kunne køre lige så tæt, men hvis man sammenligner kapaciteten mellem et metro-tog og S-tog, så opnår man jo langt over det dobbelte med S-Toget.
At metroen kører tit gør jo ingen stor forskel, når man i myldretiden skal stå og vente indil der endelig kommer et tog hvor man kan mase sig ind.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af Anonym Bruger, 29/6-2009 22:15 (#3)

Så skulle det være de 4 vogns S-tog. Men når man kigger på bla. Hamburg og Berlin har de jo også to forskellige togsystemer.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af Jørgensen, 30/6-2009 15:20 (#4)

Set fra et driftsmæssigt synspunkt ville en underjordisk S-bane naturligvis have været det mest fornuftige, og DSB har da også været inde på tanken. 2. generations-S-togene var for eksempel forberedt på det, og nogle af de planer ,der gik forud for byggeriet af den nuværende metro, omhandler S-bane i tunnel. Da man imidlertid var så langt, at det reelle systemvalg skulle foretages, var S-bane imidlertid ikke blandt mulighederne.

Hvorfor? Tja, mon ikke det skyldes anlægsøkonomien? S-togene er mærkbart bredere end metrotogene og kræver derfor større og dyrere tunneller. Selv de smalle 2. generations-S-tog ville have gjort tunnellerne mindst en fjerdedel større og ligeså omkostningerne. Og endnu dyrere ville stationerne blive. Et S-tog i fuld længde er næsten 170 m mod metrotogenes kun 40 m. Og selv i halv længde ville omkostningerne ryge i vejret.

Endelig er der så politikerne. Folk der nødig vil betale for ekstraomkostninger, hvis de kender dem på forhånd men som til gengæld vældig gerne vil lægge navn til uigennemtænkte prestigeprojekter.

I øvrigt så er ideen fra Otto Anker Nielsen og Axel Landex absolut ikke ny. De var også fremme med den sidste år, og den stammer oprindelig fra et digert eksamensprojekt fra 2003. Linieføringen er blevet justeret undervejs, men ellers er princippet det samme.

Med venlige tunnel-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af DVG, 30/6-2009 15:48 (#5)

I bogen "S-banen 1934-2009" er der også et linjekort med en aflastnings tunnel bare med stationerne Forum, Rigshospitalet og Vibenshus... Det kunne nu være smart hvis Rigshospitalet endelig kunne få lov at en station...
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af Marc, 30/6-2009 18:10 (#6)

Tja, det kan vel ikke komme som en overraskelse at det er et gammelt projekt der bliver taget op.
Hvad angår jernbanen har vi jo altid været bagud.

Tænk på hvor lang tid der gik før der kom spor ud til lufthavnen
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:



SV: Ny linje til S-tog på tegnebrættet
Skrevet af Anonym Bruger, 30/6-2009 19:15 (#7)

Hmm. I Berlin har man ikke spor ud til Tegel endnu, men det kommer vist aldrig da der er planer om at den skal lukkes frem for en en kæmpe lufthavn ved siden af Schönefeld.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Ny Linje Til S-Toget Real-Life-Tog 1 15-03-2018 17:49
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: