Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Endelig et rigtigt Lyn-tog

Udskriv debat

  Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af DVG, 25/5-2009 15:35 (#1)

http://dsb.dk/Om-DSB/Presse/Nyheder/R...og-Arhus-/

Endelig kan man snart slippe for at skulle stoppe alle mulige steder
undervejs Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:



SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Thomas_, 25/5-2009 16:32 (#2)

Jeg forstår da ikke hvorfor det ikke stopper i Odense.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af kenkari, 25/5-2009 16:38 (#3)

MEN for 10-15 år siden kørte det nuværende lyntog København H - Århus H på 2 timer og 35 minutter, som dengang havde stop i Høje Taastrup, Slagelse, Odense, Fredericia og Vejle. Kilden er fra en bog der hedder Birger er lokomotivfører, hvor han blandt andet kørte med lyntoget KH-AR.

KILOMETERAFSTANDE OG REJSETID - fra bogen

Lyntog: København - Århus
Afstand: 331 km
Rejsetid: 2 timer og 35 minutter
Højeste hastighed: 180 km/t
Gennemsnitshastighed: 128 km/t
Stationsophold undervejs: 5

InterCitytog: København - Århus
Afstand: 331 km
Rejsetid: 3 timer og 16 minutter
Højeste hastighed: 180 km/t
Gennemsnitshastighed: 104 km/t
Stationsophold undervejs: 11
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af DVG, 25/5-2009 17:40 (#4)

ThomasH skrev: Jeg forstår da ikke hvorfor det ikke stopper i Odense.
Nej det er rigtigt nok.. Det er også mest Vejle, Horsens og Skanderborg som tit har undret mig over at et lyntog skulle stoppe på
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Marc, 25/5-2009 17:44 (#5)

Umiddelbart kan jeg ikke se ideen med det.

Selvom at toget kører direkte, så skal det stadigvæk indpasse sig efter den i forvejen tætte trafik på hovedstrækningen, hvor IC-togene fortsat kører som regionaltog med stop på alle stationer.

Man sparer 20 sølle minutter, samtidig med at man svigter pendlerne i Danmark's 3. største by. Det er slet ikke gennemtænkt.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Sølvpilen, 25/5-2009 18:48 (#6)

Man bør da gå ud fra at DSB har fundet, at der er efterspørgsel på eller behov for sådanne afgange. At Odense ikke er medtaget, kan jo være at der procentmæssigt ikke spares nær så meget tid mellem Odense-Århus eller Odense-Kbh. Hvis DSB har haft foretaget en undersøgelse blandt pendlerne, vil den reducerede tid mellem Århus-Kbh sandsynligvis have være mere iøjnfaldende. Argh skidt, jeg håber i forstår hvad jeg mener.
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet



Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008
Bopæl: Århus
Alder: 36
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af SJakobsen, 25/5-2009 19:01 (#7)

Men hvorfor skal det tage så lang tid? 2t og 40min, det giver ikke meget mening
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Ghosttrain, 25/5-2009 19:04 (#8)

Jeg mener at kunne huske at plastikraketten ( IC4 ) er så tung at den ikke må køre 180 km/t nogen steder. Dette kunne måske være en medvirkende årsag.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af FC-leder, 25/5-2009 19:39 (#9)

Frankenstein skrev: Jeg mener at kunne huske at plastikraketten ( IC4 ) er så tung at den ikke må køre 180 km/t nogen steder


Korrekt.
Max hastighed jf. TIB er for MG 160 km/t.
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 47
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af SJakobsen, 25/5-2009 19:45 (#10)

Er det planen det skaal sættes op til 180, på et tidsounkt?
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af HenrHans, 25/5-2009 19:55 (#11)

DSB's nye plastic-lyn er et klart forsøg på at hente passagerer fra SAS og Cimber Air, passagerer der normalt ville flyve til København kan måske overtales til at tage med DSB's nye plastic-raket istedet.

Succesen vil jeg stille mig tvivlende overfør, specielt når man vælger at køre uden stop Århus-København, men igen - det skal ses som en konkurrent til flyet.

/Henrik

ps: Mon der er indlagt tid til et teknisk reparationsstop ? Smile
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Ghosttrain, 25/5-2009 20:33 (#12)

Henrik skrev: Mon der er indlagt tid til et teknisk reparationsstop ?

Næh, det tvivler jeg stærkt på at der er. Så skulle køretiden jo have været den dobbelte :lol: :lol:
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af carlove, 25/5-2009 20:50 (#13)

Efter hvad jeg har hørt, så skulle der stå et "reservetog" på hvert af de lidt større stationer til at tage over såfremt at "Plasticraketten" skulle tabe pusten.
Wink :lol:
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 92
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Anonym Bruger, 25/5-2009 20:57 (#14)

...og det er DJK, og DSB-M der er operatører på reservetogene. Grin Wink
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:
 
Redigeret af , 25/5-2009 21:15

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Mathiastog, 25/5-2009 21:10 (#15)

Hvem skulle så kører de reservetog.. Veterantogene bliver kørt af frivillige lokomotivfører. De skal jo ha fri først. DJK har heller ikke noget materiel på fyn der kunne tage ove hvis det endelig skulle være at IC4 reserven heller ikke kunne kører..
Men ingen stop i Odense. Så kunne man lige så godt beholde de nuværende afgange som man har. For sølle tyve minutter. Herregud!
Brugers avatar
Mathiastog

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/9-2008
Bopæl: Odense
Alder: 38
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af PB, 25/5-2009 21:32 (#16)

Tja.. Der står på siden at det er målrettet businesskunderne, og som Joakim Von And ville have sagt: tid er penge!

Men jeg tilslutter mig "Herregud, sølle tyve minutter".
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Bab, 25/5-2009 21:50 (#17)

Og så kunne de stoppe i Odense, og så var turen stadig 17 minutter hurtigere.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Tjalfe, 25/5-2009 22:11 (#18)

De kunne også stoppe i Sg, så jeg kunne komme til Od uden at holde og glo i Kø og Ng .. jaja.
Lad nu bare københavnerne og århusianerne få et tog de kan bruge.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af SJakobsen, 25/5-2009 22:18 (#19)

Det virker nu besynderligt at toget ikke stopper i Od, og at det tager så lang tid. Maksfarten er 160, og alligevel er det ikke hurtigere end bilen.....
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen


SV: Endelig et rigtigt Lyn-tog
Skrevet af Heco, 26/5-2009 00:20 (#20)

Hej

Et (el. flere) tog direkte fra København til Århus uden stop og omvendt er da ikke så tosset, jeg erinder da ikke flyveren fra København mellemlander i Odense på vej til Århus..., men jeg ved det faktisk ikke da jeg aldrig har fløjet den vej...

Og så kan man spare sølle 20 min..., ja og hvis man også kan kører hjem igen så har man sparet 40 min!, hver dag. I forbindelse med mit arbejde kører jeg (i bil!) ca. 2 gange om ugen fra Kolding til Øst Sjælland (København og omegn) og spilder hver gang, hver vej, ca. 15-20 min. på folk der kører 100 eller 120 i venstre vognbane uden at trække ind til højre når pladsen tillader dette. Den 1 time eller mere jeg "taber" pr. uge går kun ud og mig og min fritid, så hvis jeg kunne spare "sølle 20 min" hver vej ville det da være fedt og sådan er der også mange andre "pendler" der tænker.

At toget ikke skal standse i Odense, er vel fordi behovet mellem København og Odense er dækket godt ind med min. 3 tog i timen det mest af dagen, hvorimod hvis toget nu skulle standse ville det ville være mere oplagt at standse i Fredericia. I Fredericia vil der kunne opnås forbindelse til Sønderjylland, Esbjerg (Dk. 5. største), Kolding (Dk. 6. største), Horsens (Dk. 7. største), Herning (Dk. 8. største), Vejle (Dk. 9. største) osv.

Det bliver da også spændende at se hvor de får plads til toget henne, om det bliver minuttal ca. 50, eller minuttal ca. 28 ud af København.

mvh

Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Endelig dansk materiel til RW Materiel 9 22-03-2015 17:23
Endelig dødsdom over Vestbanen i sigte Real-Life-Tog 3 01-03-2011 18:56
Weee endelig noget som virker for mig :-D(kalundborg) Aktiviteter 4 03-05-2007 20:47
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: