Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
ESNtrain

Udskriv debat

  ESNtrain
Skrevet af DVG, 12/1-2009 15:15 (#1)

Faldt lige over et såkaldt ESNtrain, ESN står for Erasmus student network.
http://www.esntrain.org

Når jeg har læst om det syntes jeg faktisk det lyder som en ret god ting de har fundet på her.

I følge nedenstående tidsplan skal toget også komme til København den 15/4.. så vidt jeg kan se må det skulle ankomme før 8 og afgå igen efter midnat mod Hamborg.
http://www.esntrain.org/files/ESNtrai...etable.pdf

Evt nogle der ved mere om? Det spænende i denne forbindelse er naturligvis hvordan man kommer over Øresund med toget. Ifølge tidsplanen skal toget måske/måske ikke med færgen over mellem Tyskland og Sverige. Så det kan jo være det er et specielt tog som kun kører i Norge/Sverige og man så bliver transporteret fra Malmö->København i Øresunds tog.

Bliver spændende og se hvad der sker med det.
Ifølge hjemmesiden så skulle toget også indeholde 2 Pullman-vogne
http://flickr.com/photos/61132483@N00.../122808609

Så nu må vi se hvad Trafikstyrelsen siger til de vogne over/under Storebælt/Øresund
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:



SV: ESNtrain
Skrevet af jwt1, 12/1-2009 19:27 (#2)

De ser sgu da gamle ud de der Pullman-vogne. Så lad os se om Trafikstyrrelsen giver tilladelsen til kørsel i kloaken
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: ESNtrain
Skrevet af Marc, 12/1-2009 21:48 (#3)

Tror desværre nok de får en del problemer med at få de vogne over hhv Storebælt og Øresund.
Gad nu godt se det tog komme til Danmark. Men os der bor i Hovedstadsområdet kan vel stadig fange det i Malmö.

Ærgeligt at man har eksame i den periode. Gad godt prøve en tur med det tog. Det giver jo som sagt også mulighed for at møde en masse forskellige mennesker. Jeg synes det er en fantastisk god ide. Smile
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af eg3104, 14/1-2009 13:37 (#4)

Nu tror jeg ikke at i skal sætte næsen for højt op efter de Pullman vogne Wink . I gennem flere år har mange selskaber malet ikke CIWL vogne blå og kaldt dem for Pullman, dem er desværre mange Sad

Det foto der ligger inde på deres side af en kupe, ligner meget dem der sidder i de vogne der kører Alpetoget lige pt. Så mon ikke at det er de vogne der skal bruges til toget.

http://www.railfa...4mai08.jpg Bemærk den vogn til højre for, den kunne godt være kandidat til at være en Pullman.

mvhMarc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af mhv_omjk, 14/1-2009 16:04 (#5)

- Kunne man forestille sig at de vogne fik dispentation til at gå igennem Drogden-tunnelen, og så blev ført over Kh - Rg - NF - Rødby Færge og over Fugleflugtlinien? -selvom jeg på grafikken bagved kan se at det er deres mening at køre via Od - Kd - Pa.

I øvrigt så studederede jeg lige siden lidt mere og fandt en liste over hvilke vogne de har tænkt sig der skal være på det her tog, jeg citerer:


The train will be composed of the following carriages (fix 16 wagons + 2 additional ones for countries with a higher maximum):

9 couchette coaches
600 sleeping berths
2 Pullman coaches
60 sleeping berths
2 Palace cars
30 sleeping berths + 30 seats with tables
1 logistic wagon
150 footings
2 community wagons
300 footings
0-1 First-class wagon
80 seats with tables
0-1 Eating wagon
50 seats with tables



- Listen og anden beskrivelse kan findes på adressen:
http://www.esntrain.org/en/train
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: ESNtrain
Skrevet af DVG, 16/1-2009 17:34 (#6)

Hvis de skal over Fugleflugtlinien så kan toget vel ikke være på en færge med den længe?
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af Marc, 17/1-2009 16:45 (#7)

Det med færgen ville ikke være noget problem, idet man kunne dele det over 2 færge-afgange.
Det gjorde man i sin tid på Helsingør-Helsingborg overfarten inden de store togfærger kom, og det gik da udemærket.

Så får folk bare en ekstra times søvn. Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af DVG, 3/2-2009 20:59 (#8)

Nu er der kommet en mere detallieret køreplan og toget kører her via Rødby
http://www.esntrain.org/timetable
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af AndreasM, 4/2-2009 02:34 (#9)

Marc skrev: Det med færgen ville ikke være noget problem, idet man kunne dele det over 2 færge-afgange.
Det gjorde man i sin tid på Helsingør-Helsingborg overfarten inden de store togfærger kom, og det gik da udemærket.

Så får folk bare en ekstra times søvn. Wink


16 vogne over med 120 meter spor pr. færge? Det er en del mere end 2 færgeafgange, og så skal du regne eventuelle EC'ere med som også skal over...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af eg3104, 4/2-2009 09:50 (#10)

Det er jo midt om natten så jeg tror ikke der skal nogle ECere med. En hurtig ud regning fortæller at der skal bruges 4 afgange, men i det tidsrum mellem to og fire er der kun to afg. http://www.scandlines.dk/Routes/_Styl...earchType= Det bliver sjovt at se hvad der sker, havde det ikke været nemmere og hurtigere at kaste den afsted med en BR185 direkte uden stop fra Kh til Altona under storebælt.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af Marc, 4/2-2009 13:37 (#11)

AndreasM skrev:
16 vogne over med 120 meter spor pr. færge? Det er en del mere end 2 færgeafgange, og så skal du regne eventuelle EC'ere med som også skal over...


Er der ikke 4 spor til 4 vogne på færgen? Angry Jeg synes da ellers der plejede at være plads til de lange nattog i sin tid.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af eg3104, 4/2-2009 13:48 (#12)

Det var vist de gamle IC færger fra storebælt som nu sejler fra Gedser

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af SJakobsen, 4/2-2009 13:51 (#13)

Marc skrev:
AndreasM skrev:
16 vogne over med 120 meter spor pr. færge? Det er en del mere end 2 færgeafgange, og så skal du regne eventuelle EC'ere med som også skal over...


Er der ikke 4 spor til 4 vogne på færgen? Angry Jeg synes da ellers der plejede at være plads til de lange nattog i sin tid.


Der er 118 meter spor på de nuværende færger, den tidligere Fugleflugtslinie færger Karl Carstens havde 405,5 meter spor. Så der er blevet skæret væsentlig i kapasiteten siden 1997, da de nye færger kom til.
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: ESNtrain
Skrevet af ic3dk, 3/3-2009 11:19 (#14)

Marc skrev: Tror desværre nok de får en del problemer med at få de vogne over hhv Storebælt og Øresund. Gad nu godt se det tog komme til Danmark.

Det er Hector der skal være operatør på toget. Men det er endnu for tidligt at sige om det kommer, for ganske som du skriver, så har de store problemer med at få godkendt (eller dispensation) af vognene til at køre i tunnel.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af eg3104, 3/3-2009 12:48 (#15)

Så forstår man ikke, hvorfor de ikke har haft styr på det allerede planlagnings fasen.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af ic3dk, 3/3-2009 13:04 (#16)

Jeg tror det er kommet bag på dem, hvor bureaukratiske Trafikstyrelsen er.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af DVG, 3/3-2009 13:59 (#17)

IsoNick skrev:
Marc skrev: Tror desværre nok de får en del problemer med at få de vogne over hhv Storebælt og Øresund. Gad nu godt se det tog komme til Danmark.

Det er Hector der skal være operatør på toget.


Hvis de skal via Rødby kræver det jo et diesel lokomotiv, ja der skal vel faktisk bruges to for at kunne rangere i Rødby?, det ville være en del nemmere at smide dem under Storebælt, men kunne man ikke forestille sig at Trafikstyrelsen kræver bestemte vogne aflåst under den del af turen?

Til sidst kom jeg til at tænke på hvor vognene skal holde i løbet af dagen, godsbanegården ville være oplagt, men så ender de vel bare med graffiti ellers kunne de jo holde i Helsingør, hvis der er plads, svjh havde Bc-t'erne ikke noget graffiti på sig selvom de havde holdt deroppe i et par måneder...
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af ic3dk, 3/3-2009 14:54 (#18)

Nu har jeg måske misforstået noget, men skal der ikke køres via Øresundsbroen fra Norge, og fra København til Tyskland via Storebæltsbroen?

Bc-t'erne havde fået graffiti på en enkelt vogn. Men det havde den ganske sikkert allerede da de blev kørt der op.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: ESNtrain
Skrevet af DVG, 3/3-2009 18:55 (#19)

IsoNick skrev: Nu har jeg måske misforstået noget, men skal der ikke køres via Øresundsbroen fra Norge, og fra København til Tyskland via Storebæltsbroen?

Sidst jeg kiggede på køreplanen stod der den skulle via Rødby, det er så blevet fjernet så det kunne da godt tyde på at de ikke tager den via Rødby alligevel, virker også mest logisk
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:



SV: ESNtrain
Skrevet af ic3dk, 4/3-2009 21:16 (#20)

Som jeg har hørt det nu, så har de problemer med at få godkendt to vogne til kørsel i Danmark, fordi det ikke har det nødvendige sikkerhedsudrustning (NBO vil jeg tro). Men da de i forvejen skal udsætte en vogn i Berlin, pga. Norge ikke vil have 16 vogne ind i toget, udsætter man jo nok to vogne i Berlin i stedet. Så den altså afgår fra Berlin kun med 14.

Det er med færge fra Sassnitz til Trelleborg. Det er ikke helt fastlagt endnu hvordan de kommer til (og fra) Danmark. Mit gæt vil dog være det bliver med broerne både til og fra - og så altså 14 vogne samlet.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: