Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Signalernes betydning

Udskriv debat

  Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 00:20 (#1)

Nu har jeg kørt helt på tværs af DK2000D fra København over Fyn til Padborg.
Jeg har så lært, at AM-signalerne kan have enten rød, en enkelt grøn, eller to grønne. (stop - dette frit/næste stop - dette og næste frit)

Men nu er jeg nået til den enkeltsporede strækning nede i Jylland, og der er der nogen af dem der blinker. Hvad betyder det at de blinker???

En anden ting er PU og U-signaler. I sær de små stationer på fyn har jeg bemærket at der altid er to PU-signaler, men ikke altid et U-signal. Til gengæld står nr. 2 PU-signal så langt ude, at jeg mener at det burde være et U-signal i stedet, men hvad er reglerne? Skal der altid være 2 PU-signaler?
Umiddelbart synes jeg det ser meget kikset ud med de sidste PU-signaler.

Forkortelsen: PU står vel for PerronUdkørsel. Det skal vel så kun stå ved perronerne og ikke ude i perforien?
U=Stationsudkørsel, altså når man forlader stationsområdet og kører ud på hovedstrækningen?
Har jeg forstået det rigtigt?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Signalernes betydning
Skrevet af jwt1, 29/1-2006 00:23 (#2)

De der blinker er F-signaler. De fungere ligesom at AM signal. det er kun på enkeltsporslinjer de er på, de står 400m fra et I signal, og viser hvad I signalet står på
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 00:26 (#3)

Ok, tak.
Er der forskle på em det er det høje signal med flere lamper en om det er den lille ovale - næsten runde?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 00:27 (#4)

Og hvad med PU-signalerne?
Der havde jeg også et par spørgsmål?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af jwt1, 29/1-2006 00:27 (#5)

De står kun for at signalere hvad I signalet signalere
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 34
Status:

Hilsen Jacob

SV: Signalernes betydning
Skrevet af Tjalfe, 29/1-2006 00:31 (#6)

jwt1 skrev: De fungere ligesom at AM signal.


F-signal kan nu hverken vise stop eller kør, men en varsling om næste hovedsignal (Er det ikke sådan?).

Må jeg iøvrigt gøre dig opmærksom på denne side, Knud: http://www.banebasen.dk/signaler/
Den er utrolig lærerig!
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af , 29/1-2006 00:38 (#7)

de signaler der blinker.... står de ca 800 meter fra indkørselssignalet.... for hvis det er det... for så er det den type signal der hedder "Fremskudt" og de fortæller bare hvad næste signal viser..... ( der findes 2 lampers og 3 lampers )

2 Lampes "Fremskudt" har:

1 grøn
1 gul

og 3 Lampes "Fremskudt" har:

2 grønne
1 gul

( hvis den blinker gult så er signalet enden Rød.. eller så viser signalet Gul/grøn + Hastighedsnedsættelse pga. sporskift eller sådanne noget )....

men hvis den blinker dobbelt grønt.. så er det bare holde farten.... men jeg er ikke helt inde i hvordan Fremskudte siganler virker helt.... ud over det viser hvad næste Indkørselssignal viser...
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 00:42 (#8)

Prøv denne side, den burde forklare det meste.

http://home3.inet.../index.htm

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 01:16 (#9)

Tjalfe skrev:
Må jeg iøvrigt gøre dig opmærksom på denne side, Knud: http://www.banebasen.dk/signaler/
Den er utrolig lærerig!


Kender godt. Har downloadet sættet til min egen pc for ca. et år siden Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 01:24 (#10)

bl skrev: Prøv denne side, den burde forklare det meste.

http://home3.inet.../index.htm

Bjarne


Meget forvirrende synes jeg. Der kan jeg bedre forstå de interaktive fra Banedanmark.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af Triton, 29/1-2006 08:52 (#11)

jwt1 skrev: De der blinker er F-signaler. De fungere ligesom at AM signal. det er kun på enkeltsporslinjer de er på, de står 400m fra et I signal, og viser hvad I signalet står på


F-signaler (fremskudt signal) har intet at gøre med et AM signal (automatisk mellembloksignal) F-signaler forsignalere hvad Isignalet viser. Som andre også har skrevet. Gul blink forvent stop, 1 grønt blik betyder kør, 2 grønne betyder kør igennem, hastigheden afpasses efter TIB - LA - Eller særlig meddelse.
På strækninger hvor hastigheden er 120 km/t står F-signalet 800 meter før I-signalet.
F-Signaler kan også godt stå på dobbelt sporet strækninger. De står bland andet mellem Randers og Hobro.

Enkelte steder i DK er der ikke U-signaler så som på Tønder banen og Thy banen. Der kører man på "kører tilladelser fra FC".
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Signalernes betydning
Skrevet af KimEast, 29/1-2006 13:49 (#12)

Damn hvor i vrøvler !!! F-signal kan sagtens forsignalere et AM-signal, dette AM-signal skal så kun være på to lamper (rød/grøn fast lys). ((dette er der på banen mellem Tinglev og Padborg mfl.)) F-signalet er også kun to lamper (gult/grønt blink). Der er kun F-signal, hvis FORRIGE signal IKKE fortæller om næste signal's stilling!!! Og FORRIGE signal har så et gult F-skilt (så er man klar over at næste signal er et F-signal). --Nu kan MSTS IKKE 100% det man kan IRL ang signaler!!! Feks rødt blink i PU, feks X i hastighedsbox ved I-sign., mv.... --- Og Knud, F-signalerne sydpå i DK2000 er på 800m afstand, de to skrå -- er der gul plade ved afstandsmærket, er du på vej mod I-signal. Er der kun 1 grøn der blinker, skal du STOPPE på Stationen, er der to grønne der blinker, er der to grønne på I-signal, og fri bane gennem stationen. -- Er der GUL der blinker skal du bremse NU!, der er enten STOP ved I-signal (eller ved AM-signal) , eller du skal i afvigende spor ind på stationen!! ---- Ang PU , kan den (i spillet) godt vise fast grønt, men KUN hvis du skal i venstre-spor og mod VU-signal, ELLER mod SU-signal (bagefter kommer U-signal). -- Det kræver en roman at forklare det i detaljer, men det var hovedtrækkende!! -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 14:11 (#13)

Og jeg blev ikke en skid klogere, så jeg kører bare Grin
Så vil jeg overlade det til dem der ved noget om signaler at sætte dem ordentligt Cool
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 14:29 (#14)

Hej Kim!

Så synes jeg, du igen er gået et par længder over stregen!

Der er ingen, der prøver at give et forvrøvlet svar, kun at hjælpe, og det bør du respektere i stedet for at komme med dine efterhånden kendte selvhævdende kommentarer.

Der er rigtigt i det hele, der erskrevet ovenfor, og prøv lige at tage højde for, hvilket "system", signalerne i sin tid blev sat. Igennem årene har DSB jo som bekendt ændret mangt og meget rundt omkring, men ikke altid i samme splitsekund, så forskellige "systemer" kan sagtens være i gang på samme tid i forskellige dele af landet.

Og a propos vrøvl, hvad blev der af din påstand om, at et højtsiddende frontlys i ældre tid betød hurtigtog og en lavt siddende lygte almindeligt tog?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af Triton, 29/1-2006 14:44 (#15)

Sorry min fejl, kom jo lige i tanke om at der står da AM signaler på silkeborg banen som er forsignaleret Shockops: en lille svipser
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 15:02 (#16)

Hej Triton!

Det er ikke en fejl fra din side, blot et tegn på, at vi ikke alle kan vide alt!

Da man indførte de automatiske bloksignaler, startede det som et forsøg (så vidt jeg husker!) i Københavnsområdet, da trafikken her var den tætteste. Og den gang havde bloksignalerne visse steder forsignaler på grund af blokkens længde. Det var signalerne med to lys, siden kom signalerne med tre lys, så de også kunne virke som "forsignaler". Og undervejs har farverne endda skiftet plads i disse signaler.

Så alle bud på, hvordan DSBs signalliv i dag hænger sammen, er velkomment og uanset værdien kan det i hvert fald ikke klassificeres som Damned vrøvl!

Vi har jo alle lært noget i dag.
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af Kurt666, 29/1-2006 15:22 (#17)

med hensyn til PU'erne , så er der 2 sæt fordi der også skal være plads til lange godstog , der af gode grunde ikke kan holde ved det første PU , da de så ikke vil være "indenfor"....
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 15:42 (#18)

Nu tror jeg også at det Kim henviste til var udtalelsen omkring forsignalerne.
Jeg synes ikke der er nogen grund til at angribe ham på den måde samt trække gamle sager frem blot fordi han indleder med de ord. Det er ikke sikkert at bl har opfattet dette i den rette ånd.
Kunne være at vi alle skulle sætte en forlænger til vores lunte.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Signalernes betydning
Skrevet af bl, 29/1-2006 15:43 (#19)

Eller det kunne være, at Kim ikke svarer i den rette ånd!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 80
Status:



SV: Signalernes betydning
Skrevet af knudbe, 29/1-2006 15:44 (#20)

Det er svært at vide når det kun er på skrift og man ikke kan høre tonefaldet - ik' os'. Så er det op til en selv hvordan man vil opfatte det.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Intressant historie i Postvagnen - nogen betydning i DK? Real-Life-Tog 9 19-03-2010 23:26
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: