Forum » Microsoft Train Simulator » Andet
To MSTS installationer

Udskriv debat

To MSTS installationer
Skrevet af vandborg, 19/3-2005 09:03 (#1)

Idet jeg har nogle ruter som bestemt ikke er glade for X-tracks og nogle der ikke kan undvære dem, vil jeg gerne installere 2 udgaver af MSTS på min PC (på hvert sit drev). Når jeg forsøger at instalere 2 udgave, får jeg ikke lov til dette af programmet. Er der nogle der kan hjælpe med råd?
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Antal indlæg: 107
Bopæl: Albertslund/Stavreby
Alder: 65
Status:

Torben

SV: To MSTS installationer
Skrevet af caa, 19/3-2005 09:11 (#2)

hvis du kører xp, så prøv at installere msts under hver sin bruger hilsen Caa Smile
Brugers avatar
caa

Meget øvet

Antal indlæg: 398
Alder: 53
Status:

Skrevet af vandborg, 19/3-2005 09:21 (#3)

Jeg kører XP, men har kun 1 bruger på PC'en. Det skulle gerne være sådan at jeg kan vælge udgave af MSTS uden at skulle logge af, sådan at andre kørende processer stadig kan for sætte. Så det skal være på samme bruger.
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Status:

Torben

Skrevet af BlackChart, 19/3-2005 09:28 (#4)

Så vidt jeg erindre, så kan Train Store klare det med at pille xtracks ud når du skal køre med ruter der ikke kan lide xtracks...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Antal indlæg: 3322
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

Skrevet af vandborg, 19/3-2005 11:54 (#5)

Ideen var at jeg bare skulle have to genveje på skrivebordet til hver sin udgave. Jeg har masser af harddiskplads, så det er et-kliksfilosofien jeg vil have.
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Status:

Torben

Skrevet af Ghosttrain, 19/3-2005 12:37 (#6)

Hejsa
Problemet burde kunne løses med at have 2 tsection.dat, en med xtracks og en uden. Så er det bare at kopiere den udgave man skal bruge ind i globalmappen.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Antal indlæg: 3395
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Skrevet af vandborg, 20/3-2005 09:53 (#7)

Så har jeg løst problemet. Jeg har nu to MSTS installationer på min maskine på samme brugernavn. Jeg skal straks bringe vejledningen videre, men da der skal foretages ændringer i Windows registreringsdatabase skal I kun give jer i kast med det, hvis I føler jer sikker på hvad I laver. Hvis I laver en fejl i reg.databasen, kan I risikere at I ikke kan bruge jeres pc. Så er det sagt og jeg påtager mig intet ansvar.
Vejledning:
Grunden til at man ikke kan installere MSTS 2 gange er, at programmet undersøger om MSTS er på PC'en i forvejen. Dette gør programmet ved at læse to nøgler i registreringsdatabasen. Man skal derfor fjerne/skjule disse nøgler for programmet.
Dette gøres ved hjælp af programmet "regedit", som startes via kør-funktionen i Windows startmenu. Skriv "regedit" i feltet og tryk "enter".
Man finder her to hovednøgle, nemlig "HKEY LOCAL MACHINE" og "HKEY CURRENT USER". I hver af disse hovednøgler følges stien "Microsoft - Microsoft Games-Trainsimulator". Her findes en mappe som hedder "1.0". Højreklik på mappen og omdøb den til fx. "1.1". Afslut "regedit". Dette gøres i begge hovednøgler. Herefter er det muligt at installere MSTS endnu en gang.
Der vil nu komme en ny mappe i hver af de de to hovednøgler i databasen med navnet "1.0". I mapperne står der hvor MSTS befinder sig på pc'en. Det er kun muligt at bruge en af udgaverne med "Trainstore" og lignende programmer. Endvidere læses fx. menuer i den udgave af programmet som værdien i databasen henviser til. Dvs. at hvis I bruger de danske menuer skal de være installeret i den udgave der henvises (eller i begge, så er man helt sikker). Man kan går ind i databasen ved hjælp af "regedit" og omdøbe mapperne sådan at den udgave hvor der henvises til den "rigtige" udgave af MSTS hedder "1.0".
Dette har virket fint hos mig og jeg har nu to udgaver af MSTS, nemlig en der hedder "Trainsimulator DK" og en der hedder "Trainsimulator Tyskland".
HUSK NU: Rod ikke ved andre værdier i databasen end MSTS. Tag eventuelt backup af databasen inden I starter.
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Status:

Torben

Skrevet af vandborg, 20/3-2005 09:58 (#8)

PS: Husk forinden at I bruger min vejledning, at omdøb jeres genvej på skrivebordet til noget andet fx. "Trainsimulator DK", da den ellers vil blive overskrevet af den nye installation. Husk også at installere den nye udgave af MSTS i en anden mappe eller andet drev end den eksisterende, da den ellers også vil blive overskrevet.
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Status:

Torben

Skrevet af KÃ¥re, 20/3-2005 23:45 (#9)

Hvor blev "et-kliksfilosofien" af ? :lol:

M.v.h.
KÃ¥re
Brugers avatar
KÃ¥re

Medlem

Antal indlæg: 106
Bopæl: København
Alder: 75
Status:

Skrevet af vandborg, 21/3-2005 07:04 (#10)

Kære Kåre.

Den trives i bedste velgående. Når øvelsen som jeg har beskrevet er færdig, så sidder jeg tilbage med 2 ikoner på skrivebordet, et til hver udgave af MSTS og med et klik er jeg inde i den udgave jeg gerne vil køre med. Samtidig er mængden af data i hver udgave under grænsen, hvor MSTS bliver ustabil, hvorfor der ikke er brug for andre hjælpeprogrammer. Hvis jeg endelig skal bruge disse programmer, kan jeg jo bare installereden på gældende rute i den udgave hvortil hjælpeprogrammerne virker. Altså et klik til hver udgave.
Brugers avatar
vandborg

Medlem

Status:

Torben

Skrevet af KÃ¥re, 21/3-2005 20:52 (#11)

OK - Jeg havde bare fået forståelsen af, at man skulle rette biblioteksnavnet i registreringsdatabasen HVER gang man ville skifte fra den ene udgave til den anden.

Men så er alt jo fint, fint Shockops:

M.v.h.
KÃ¥re
Brugers avatar
KÃ¥re

Medlem

Antal indlæg: 106
Bopæl: København
Alder: 75
Status:

Skrevet af Steamhammer, 21/3-2005 21:12 (#12)

Ja undskyld Torben, men hvorfor dog alt det besvær når du kan klare det med ganske få klik i Train Store?

Der kan du vælge hvilket scenarie du vil køre og så starte MSTS derfra - pure and simpel også med forskellige x-tracks versioner eller helt uden!

Så slipper du helt for at rode med, og risikere at gøre noget forkert i reg.basen.

Og da manualen til TS nu er oversat, så kan jeg ikke lige se hvorfor man skulle bøvle med det på din måde! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Antal indlæg: 2332
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af jkriste2, 23/3-2005 01:13 (#13)

Hei

Jeg har flere instalasjoner av MSTS på min PC med XP.
Dette fungere helt utmerket.

Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
jkriste2

Lidt øvet

Antal indlæg: 30
Bopæl: Drammen Norge
Alder: 77
Status:

MVH Jan Kristensen

Skrevet af Steamhammer, 23/3-2005 15:00 (#14)

Spild af god HD plads! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af trnielsen, 23/3-2005 16:02 (#15)

Spild af plads - både ja og nej!

Til ja'et er der det at sige at hvis man for eksempel har tyske vogne i den tyske udgaveaf MSTS. For at man skal kunne køre nogle af aktiviteterne i SEO have nogle bestemte tyske vogne både i den danske og den tyske udgave af MSTS. Iøvrigt kan man af en eller anden årsag ikke mere downloade en bestemt østtysk 2. klasses personvogne på http://www.the-train.de der skal bruges til aktiviteten "SEO Neptun".

Dette spild kan jeg godt leve med og udnytte, hvilket jeg har gjort med MY- og MZ-typerne, så MY'erens søskende fra Norge, Ungarn, Belgien og Luxembourg findes i både den danske og europæiske udgave. Det samme gør MZ'eren da jernbanerne i Spanien fik 93 stk. som hedder 333 og så må vores hjemlige ME'er og den norske Di4'er heller ikke glemmes.

En ulempe som jeg dog godt kan leve med er, at det er slut med at køre med en amerikansk F7'er på for eksempel Assens-banen, som dog ikke har noget med virkeligheden at gøre, men hvad f..... MSTS skulle gerne ligne de rigtige baner ikke?

Med de efterhånden store harddiske som kan købes til en fornuftig pris, burde det ikke være noget problem med at have flere udgaver af MSTS. Jeg har fire udgaver af MSTS, nemlig en for Danmark, en for Tyskland, en for Europa og en for resten af verdenen. Den danske har jeg ladet have værdien 1.0 i registreringsdatabasen.

Mvh. og en god påske
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger

Antal indlæg: 580
Bopæl: Nyborg
Alder: 62
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

Skrevet af BlackChart, 23/3-2005 17:01 (#16)

Men hvorfor ikke bare have det hele installeret et sted og så bruge Train Store?? Godtnok har jeg rigeligt med plads til at kunne have flere MSTS installationer inde på samme tid, men det er dybt go'nat at spilde så megen plads på MSTS når man bare kan bruge Train Store og en enkelt installation af MSTS...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af Ghosttrain, 23/3-2005 17:20 (#17)

Det er fakitsk endnu nemmere bare at have to versioner af Tsection.dat ( Origianalen fra MSTS følge altid med X-tracks ) Og så skifte Tsection.dat alt efter hvad det er man skal køre istedet for at bruge 3. parts programmer eller dobbeltinstallation.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Antal indlæg: 3395
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Skrevet af BlackChart, 23/3-2005 17:58 (#18)

Det kunne jo være at man ville have gevinsten med hurtigere load tid, og det kan 2 versioner af tsection.dat ikke klare, men ellers har du da helt ret Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af Steamhammer, 28/3-2005 00:23 (#19)

Og TS kan snildt håndtere flere versioner af Tsection.dat! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Spring til debat:
Lignende emner