Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 25/7-2008 10:29 (#1)

De er ikke rigtig kloge politikkerne.

Nu skal jernbanen fra Nykøbing F til Gedser renoveres for 112 mio. kr. Der er 8 passagere på en afgang og 24 busafgange der kører parallelt med banen, og busserne er nok mere komfortable end Bn vogne. Og efter fehmarn-broen er besluttet vil det ikke kunne betale sig med internationale tog i fremtiden.

Læs mere:

DR-Update: http://www.dr.dk/NETTV/Update/2008/07...085511.htm

DR-Nyheder: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/0...053438.htm
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 10:46 (#2)

Ja, og hvad så, har du problemer med at et stykke jernbane på Falster bliver bevaret og holdt åben, og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ? Hvad ved du forøvrigt om internationele tog på Gedserbanen, hvis du havde undersøgt lidt, så ville du vide at der ikke har kørt internationale tog på Gedserbanen i mange år. Samtidigt skal jeg hilse at sige at lokalbefolkningen her på Falster gerne så flere tog på Gedserbanen så der bla kunne køre Pendlertog direkte mod KBH morgen og aften.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 25/7-2008 10:56 (#3)

Frankenstein skrev: Ja, og hvad så, har du problemer med at et stykke jernbane på Falster bliver bevaret og holdt åben, og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ? Hvad ved du forøvrigt om internationele tog på Gedserbanen, hvis du havde undersøgt lidt, så ville du vide at der ikke har kørt internationale tog på Gedserbanen i mange år. Samtidigt skal jeg hilse at sige at lokalbefolkningen her på Falster gerne så flere tog på Gedserbanen så der bla kunne køre Pendlertog direkte mod KBH morgen og aften.


Det er jo rigtigt, det er jo hul i hovedet at skyde 112 mio. i en bane hvor der ingen tog kører, og der kører ingen tog fordi der tilsyneladende ikke er passager grundlag.
Han skriver, jo at det ikke villle betale sig med internationale tog i fremtiden, via Gedser, det er jo ganske rigtigt, han skriver jo ikke noget om internationale tog nu. Men du har vel ikke læst hvad drengen skrev, du skal bare lige skrive en eller anden smart bemærkning Shock

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 25/7-2008 11:26 (#4)

Frankenstein skrev: og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ?


Det ved jeg ikke noget om, derfor skrev jeg: ...og busserne er nok mere komfortable end Bn vogne.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 11:33 (#5)

Nu er det jo godt at der er nogen der ved mere om hvad der rører sig her på Falster end os selv. Sidste efterår var det oppe i vores aviser at man muligvis ville genåbne Gedserbanen for godstrafik Gedser - En eller anden Polsk by som jeg ikke kan huske navnet på, og man havde den gang regnet ud, at selv med en Fehmernbro, ville det være en rentabel forretning. Samtidigt kan jeg også fortælle at man lokalpolitisk har prøvet at få DSB til at indsætte mogen og aftentog på Gedserbanen, men DSB vil ikke da de bruger undskyldningen med for få passager, men det er ikke så underligt at der er få passager med den afganstid som toget har fra Nyk- F til Gedser. Det er jo nok ikke lige på det tidspunkt af døgnet der er det store behov. Lollandsbanen har forsøgt at få lov til at køre strækningen, men den gik heller ikke, selv om de har udstyr nok til det. DSB spænder ben for dem. Men banen i sig selv er sådan set bevaringsværdig, og det koster uanset om man kan lide det eller ej. Fidusen går bare ud på at udnytte den rigtigt, og i samme moment lytte til lokalbefolkningens ønsker.

PS. Det jeg harselerer over at Anders skriver at politikerne ikke er rigtigt kloge, når han ikke har det fornødne lokalkendskab, og ved hvad der rører sig i området, men kun ser på de nøgne tal samt et meget ensidigt TV indslag.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 25/7-2008 12:20

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 25/7-2008 12:17 (#6)

SJakobsen skrev:
Frankenstein skrev: Ja, og hvad så, har du problemer med at et stykke jernbane på Falster bliver bevaret og holdt åben, og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ? Hvad ved du forøvrigt om internationele tog på Gedserbanen, hvis du havde undersøgt lidt, så ville du vide at der ikke har kørt internationale tog på Gedserbanen i mange år. Samtidigt skal jeg hilse at sige at lokalbefolkningen her på Falster gerne så flere tog på Gedserbanen så der bla kunne køre Pendlertog direkte mod KBH morgen og aften.


Det er jo rigtigt, det er jo hul i hovedet at skyde 112 mio. i en bane hvor der ingen tog kører, og der kører ingen tog fordi der tilsyneladende ikke er passager grundlag.
Han skriver, jo at det ikke villle betale sig med internationale tog i fremtiden, via Gedser, det er jo ganske rigtigt, han skriver jo ikke noget om internationale tog nu. Men du har vel ikke læst hvad drengen skrev, du skal bare lige skrive en eller anden smart bemærkning Shock

Søren


og hvad så der blir også brugt millioner til moterveje i jylland hvor der ingen biler er
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 25/7-2008 12:37 (#7)

hec skrev:
SJakobsen skrev:
Frankenstein skrev: Ja, og hvad så, har du problemer med at et stykke jernbane på Falster bliver bevaret og holdt åben, og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ? Hvad ved du forøvrigt om internationele tog på Gedserbanen, hvis du havde undersøgt lidt, så ville du vide at der ikke har kørt internationale tog på Gedserbanen i mange år. Samtidigt skal jeg hilse at sige at lokalbefolkningen her på Falster gerne så flere tog på Gedserbanen så der bla kunne køre Pendlertog direkte mod KBH morgen og aften.


Det er jo rigtigt, det er jo hul i hovedet at skyde 112 mio. i en bane hvor der ingen tog kører, og der kører ingen tog fordi der tilsyneladende ikke er passager grundlag.
Han skriver, jo at det ikke villle betale sig med internationale tog i fremtiden, via Gedser, det er jo ganske rigtigt, han skriver jo ikke noget om internationale tog nu. Men du har vel ikke læst hvad drengen skrev, du skal bare lige skrive en eller anden smart bemærkning Shock

Søren


og hvad så der blir også brugt millioner til moterveje i jylland hvor der ingen biler er


Hvor vil du hen med sådan noget vrøvl. Hvor er der måske ubenyttede motorveje i Jylland?, der er motorveje uden alt for meget trafik, men bilisterne betaler også 180% i reg. afgift, benzinafgift og grønafgift, men hva hulen har det med gedserbanen at gøre?
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af J.C, 25/7-2008 12:38 (#8)

Endelig en positiv nyhed!

Det var da dejligt at høre at DSB ikke her har haft held til at få nedlagt en sidebane, selvom at de har prøvet i mange år. Grunden til at der ikke er flere passagerer med toget er jo netop de umulige tidspunkter som DSB bevidst har afgang på fra Gedser. Når man ikke ønsker at køre på en given strækning er det jo meget bekvemt at indsætte et tog der kører på et tidspunkt hvor man ved at ingen vil benytte det, derefter orientere politikerne om de manglende passagere, lige sørge for at der nu ikke kommer andre operatører ind og ødelægger planen, og så læne sig tilbage og vente på at politikerne nedlægger strækningen. Det er desværre DSB´s taktik og den har virket flere andre steder, også på gods området. Med de rigtige afgangstider der passer med Gedser borgernes arbejdstider og samspiller med færgerne, så vil passagerne myldre til toget. Sålænge man modarbejder passagerernes ønsker og behov vil der kun være få der benytter det.

Pengene skal nok vise sig at være givet godt ud. Men man burde dog sige til DSB, i har ikke kunnet magte opgaven så vi sender den i udbud.

Desuden er det jo meget positivt at høre at der arbejdes på at oprette en godsrute til Polen via Gedser, det er da noget jeg ser frem til at høre mere om.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af , 25/7-2008 12:46

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 25/7-2008 12:41 (#9)

Grunden til at DSB kører på det tidspunkt og ikke vil høre efter er at de helst ser banen lukket, derfor blev de tidligere forhandlinger om direkte tog fra København - Gedser - Rostock - Berlin ikke til noget da DSB ikke ønskede forbinnelsen mens Connex og Scandlines var meget interesseret i direkte tog over Gedser. Hvis de skulle have flere afgange ville det være smart hvis man åbnede de nedlagte stationer og satte Y-tog ind, da jeg ikke tror der er nok økomomi i at sætte et tog med 5 vogne ind, mere end en gang hver vej i myldretiden.

Kigger lige med i nyhederne klokken 12 og ser om der er noget.

Men ellers lidt flere links omkring sagen:

"Ingen fornuft i 112 mio"
http://www.folket...0/BUSINESS

"Vil Lollandsbanen købe Gedserbanen?":
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs..../607139107
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 25/7-2008 12:52 (#10)

SJakobsen skrev:
hec skrev:
SJakobsen skrev:
Frankenstein skrev: Ja, og hvad så, har du problemer med at et stykke jernbane på Falster bliver bevaret og holdt åben, og hvordan kan du vide noget om hvor komfortable vores busser er ? Hvad ved du forøvrigt om internationele tog på Gedserbanen, hvis du havde undersøgt lidt, så ville du vide at der ikke har kørt internationale tog på Gedserbanen i mange år. Samtidigt skal jeg hilse at sige at lokalbefolkningen her på Falster gerne så flere tog på Gedserbanen så der bla kunne køre Pendlertog direkte mod KBH morgen og aften.


Det er jo rigtigt, det er jo hul i hovedet at skyde 112 mio. i en bane hvor der ingen tog kører, og der kører ingen tog fordi der tilsyneladende ikke er passager grundlag.
Han skriver, jo at det ikke villle betale sig med internationale tog i fremtiden, via Gedser, det er jo ganske rigtigt, han skriver jo ikke noget om internationale tog nu. Men du har vel ikke læst hvad drengen skrev, du skal bare lige skrive en eller anden smart bemærkning Shock

Søren


og hvad så der blir også brugt millioner til moterveje i jylland hvor der ingen biler er


Hvor vil du hen med sådan noget vrøvl. Hvor er der måske ubenyttede motorveje i Jylland?, der er motorveje uden alt for meget trafik, men bilisterne betaler også 180% i reg. afgift, benzinafgift og grønafgift, men hva hulen har det med gedserbanen at gøre?


ja det gør jeg også når jeg køber benzin til min bil
fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge
på andre landsdele
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 25/7-2008 13:03 (#11)

hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele


Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.

Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 13:07 (#12)

Det tager stort set lige lang tid med henholdsvis bus og tog. Det skal dog siges at der 80 Km/t hastighedsbegrænsning på Gedserbanen pga misligeholdte spor. Jeg vil også godt i samme moment fortælle at de første morgenbusser fra Gedser er så fyldte at det dårligt er til at få plads i bussen. Her kunne et Desiro tog fra Gedser gøre underværker.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 25/7-2008 13:09

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 25/7-2008 13:08 (#13)

SJakobsen skrev:
hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele


Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.

Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge

Søren


det kunne jo være at kundegrundlaget kom hvis der måtte være mere end et tog på strækningen ad gangen Ng-Ge
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af khm, 25/7-2008 13:27 (#14)

Frankenstein skrev: Lollandsbanen har forsøgt at få lov til at køre strækningen, men den gik heller ikke, selv om de har udstyr nok til det. DSB spænder ben for dem.

Hvordan spænder DSB ben for Lollandsbanen ?
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 52
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 25/7-2008 14:21 (#15)

En del i deres taktik for lukning af baner, de kører selv på et tidspunkt hvor ingen vil med toget og sørger for at andre ikke overtager kørslen inden den bliver lukket. Løgstørbanen blev ikke nedlagt pga. godsmangel men pga. at de slukkede for overkørslerne så tog det så lang tid at komme derop at ingen gad køre der mere.

Det samme er under optagt på Limfjordsbanen (Aalborg-Aalborg Østhavn) hvor Aalborg lige har lagt splinternye spor, sveller og skærver på den ca. 20 kilometer lange strækning. For der skal alle tog nu stoppe vedd hver overkørsel (selvom bomme og blink virker og er igang) for at der så skal en mand ud og give håndtegn til billisterne, samtidig er strækningshastigheden nedsat fra 45 km/t til 25 km/t (på de helt nye skinner) og det besværliggør et tog at komme derud, og der skal så også en ekstra mand med.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 14:51 (#16)

Det gør man ganske enkelt ved selv at beholde kørslen på strækningen og så skære så kraftigt i antallet af afgange så ingen gider tage toget, så kan man jo nedlægge strækningen helt til sidst. DSB kunne bare den gang i halvfemserne da de brugte Lollandsbanen som operatør på Gedserbanen ladet dem fortsætte istedet for det de har gjort. Det kalder jeg benspænd for en provat operatør.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af me1510, 25/7-2008 15:20 (#17)

Frankenstein skrev: Det tager stort set lige lang tid med henholdsvis bus og tog. Det skal dog siges at der 80 Km/t hastighedsbegrænsning på Gedserbanen pga misligeholdte spor. Jeg vil også godt i samme moment fortælle at de første morgenbusser fra Gedser er så fyldte at det dårligt er til at få plads i bussen. Her kunne et Desiro tog fra Gedser gøre underværker.


75 km/t ( se TKØ )
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet



Antal indlæg: 41
Tilmeldt: 16/10-2006
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 25/7-2008 15:31 (#18)

Undskyld hastigheden, jeg kan kun huske hvad der står på skiltet på vej ud af NFK, og det er et par dage siden jeg har set det sidst. Smile
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Kim_Christensen, 25/7-2008 16:55 (#19)

Frankenstein skrev: Det kalder jeg benspænd for en provat operatør.


Årsagen til det kan være at DSB ikke er interesseret i at andre overtager banen og "risikerer" at få en succes ud af den. Derved kunne DSB komme til at stå som en dårlig og ineffektiv operatør der ikke kunne få biksen til at køre. Det vil de naturligvis gerne undgå.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 25/7-2008 18:41 (#20)

Lollandsbanen viser nu interesse for at drive Gedser-banen. I dag drives Gedserbanen af DSB men antallet af passagerer er mildt sagt beskedent og netop det faktum har i flere år givet anledning til stor diskussion i medierne om strækningens berettigelse.
Men nu melder Lollandsbanens direktør, Benny Esmann Jensen, nu ud at Lollandsbanen er interesseret i at drive strækningen mellem Nykøbing og Gedser.
- Interessen går mest på, at vi er i området i forvejen. Jeg vil gerne slå fast, at vi gerne ser at det kunne ske i samarbejde med DSB. det handler om, at får vendt og drejet tingene, så vi sammen kan finde ud af om der kan være et grundlag ved at man fik lavet en køreplan der passer med færgeankomster og færgeafgange. Det er den vej vi mener man skal prøve på at løfte opgaven.
- Det vil sige - med inddragelse af turistorganisationer, så vi kan få endagsturister til at benytte strækningen. Det er en nødvendighed, idet vi kender befolkningsgrundlaget, som ikke udvikler sig eksplosivt på kort tid, siger Benny Esmann Jensen.
Men ifølge direktøren skal der først ændres på nogle regler omkring Lollandsbanens drift på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov. Det er nemlig sådan, at Lollandsbanen skal åbne op for fri konkurrence på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov, hvis selskabet skal drive strækningen mellem Nykøbing og Gedser.
- Hvis vi vil køre uden for egen strækning, så skal vi i princippet åbne op for vores egen strækning. Det er også fair nok, hvis vi ville køre på strækninger, hvor der er reel konkurrence. Men i tilfældet Gedserbanen, så mener vi ikke, at et engagement fra vores side vil være endbetydende med forøgelse af konkurrence-situationen. Strækningen er jo ikke særligt befærdet i forvejen, siger han.
Lollandsbanens konsession på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov blev givet i 1954 og gælder i 80 år - altså til 2034.
Kilde: Folketidende.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: