Forum » Off Topic » Snik-Snak
32-Bit PC og Win Xp eller Win Me

Udskriv debat

  32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af lbr40, 29/4-2009 13:26 (#1)

Hej alle,

Jeg har fået et hardware-problem, som jeg håber I kan hjælpe med at løse.
Problemet er, at jeg ikke kan installere min DVD-capture-enhed på min Vista-PC p.gr.a. manglende driver til Vista (findes ikke). Og yderligere er der et lyd-problem ved brug af DVD-filmredigerings-programmet.
Kan man - uden videre - installere Windows Xp eller Windows Me som erstatning for Vista?
Grunden er egentlig, at jeg ønsker at bruge den større RAM-effekt, den anden PC har. Den nye PC er altså en 32-bit PC med Vista præ-installeret.
Umiddelbart har jeg Windows Me, som jeg tidligere har brugt på en gammel PC for år tilbage. I modsat fald kan man vel købe en Win Xp, der kan bruges uden installationskode (ID-nøgle, eller hvad det nu kaldes).
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9


SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af cosmo, 29/4-2009 18:53 (#2)

Jeg tør ikke sige om man bare kan uden videre. Især når det er præ-installeret, så kan det godt drille Smile, også bare med xp faktisk.

Vil nok mene du skal så langt "ud" i computeren du kan og så få vista væk, og re-install med xp. Sværere end det burde være vil jeg mene Pfft
Brugers avatar
cosmo

Medlem



Antal indlæg: 62
Tilmeldt: 20/11-2008
Bopæl: Århus
Status:


SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af Bab, 29/4-2009 19:44 (#3)

Det smartest er, hvis du har 2 harddiske i din maskine. Så kan du lave dual-boot, og så vælge vista og XP i opstarten.

Den løsning tror jeg ikke virker, hvis du vil bruge ME, fordi jeg tror ikke at ME understøtter NTFS filsystemet, som din(e) disk højst sandsynlig er formateret i.

Du kan godt installere XP istedet for Vista, eller som ovenfor, sammen med. Jeg forstår bare ikke helt, hvad du mener med en XP uden installationskode. Der skal en kode til alle versioner., Ihvertfald hvis de skal være lovlige :lol:

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af cosmo, 29/4-2009 20:01 (#4)

Køb windows 7 og nedgrader til xp Pfft - det tillader windows 7 jo
Brugers avatar
cosmo

Medlem



Antal indlæg: 62
Tilmeldt: 20/11-2008
Bopæl: Århus
Status:


SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af Bab, 29/4-2009 20:17 (#5)

Og hvor kan man så lige købe windows 7 ?
Shock
Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af lbr40, 29/4-2009 20:28 (#6)

Jeg kan ikke lige her sige, hvilket format Me er konstrueret til, da det er flere år siden jeg har brugt det. Jeg vil da helst bruge Xp, som jeg kender.
Med hensyn til installationskoden (produktnøglen), den tal-bogstav-kode man intaster ved re-installetion af Windows, der mener jeg at huske, at en sådan kode ikke findes på den Me-version, jeg har. Den er købt på helt legal vis, da jeg dengang gerne ville væk fra Windows 95.
32-bit PC'en er "kun" udstyret med 1 harddisk (disk C), som man måske kan dele i 2 til dual-boot. Jeg kunne bedre tænke mig at have 2 harddiske (1 intern og 1 extern), hvis det er muligt. På denne PC, jeg skriver på nu, har jeg stor glæde af en extern harddisk foruden de 2 interne.
Hvis nu man prøvede at installere en Windows XP på 32-bit PC'en, og så det ikke virker, kan man vel installere Vista'en igen fra medfølgende geninstallations-DVD? På den anden side er det unødvendigt at købe en ny Win Xp, hvis det ikke virker. Man kan vel ikke installere denne Win Xp på den anden PC? Der bliver vel et problem med produktnøglen?

Windows 7 er ikke løsningen, da problemet i bund og grund handler om en driver, der ikke kan fås til Vista, nok slet ikke til Windowas 7.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af cosmo, 29/4-2009 21:38 (#7)

Ved godt windows 7 ikke er ude endnu. Og ja, når det er pga. driveren så er det eneste man kan gøre, er at installere xp
Brugers avatar
cosmo

Medlem



Antal indlæg: 62
Tilmeldt: 20/11-2008
Bopæl: Århus
Status:


SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af Bab, 29/4-2009 21:56 (#8)

Hvad er det for noget hardware, som du mangler drivere til ?

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes


SV: 32-Bit PC og Win Xp eller Win Me
Skrevet af lbr40, 29/4-2009 22:20 (#9)

Det er en driver til en "ADS Instant DVD v.2.0 Capture Device". Det er en lille enhed der er indsat mellem en DVD-/Video-afspiller og en PC. Den omdanner billed-/lyd-signal til f.ex. MPEG1 eller MPEG2-format, som kan bruges til redigering i et redigeringsprogram, der hører til. Det er i sin tid købt i 2002 og fungerer ikke optimalt med 512 Mb RAM.
Der er sålededes mange ting, jeg vil have overført til DVD fra video (VHS) og som ind i mellem skal redigeres i indholdet, bl.a. egne filmoptagelser.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC3 eller IR4 - Spørgsmål Materiel 1 15-09-2013 18:58
Smart - eller? Snik-Snak 7 15-01-2011 16:02
RailWorks eller TRS? Andet 21 14-11-2010 01:46
Rejsekortet - succes eller fiasko? Real-Life-Tog 39 01-11-2010 21:21
Højre- eller venstrekørsel i Sverige Real-Life-Tog 5 10-05-2010 15:26
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: