Forum » Off Topic » Snik-Snak
Praktik i DSB

Udskriv debat

  Praktik i DSB
Skrevet af MY-Fan, 22/1-2009 12:18 (#1)

Hej alle.

Jeg går i øjeblikket på en produktionsskole i Nordsjælland, og det er rigtig godt... Men det sker jo somme tider at lærerne skal noget andet, og i denne forbindelse er det så noget min lære skal, og hun har så bedt os finde noget praktik, enten på skolens andre værksteder eller ude i en virksomhed/forretning.

Jeg tænkte så straks: DSB!

Jeg tænkte på om man kunne komme i praktik, og komme ud og køre sammen med en lokomotivfører? Hvordan står jeg i den situation, hvem skal jeg kontakte, og er der evt. nogle af jer lokomotivførere her på tog-sim (jeg ved jo der er nogle), der kan tage mig med ud og køre?

I må også meget gerne skrive til mig i en PB.

Og også gerne komme med andre foreslag til praktik i DSB, det kunne f.eks. være inde på CvK eller GB. Bare noget inde for DSB.

Andre lokomotivfører fra andre selskaber er selvfølgelig også velkomne, og når det kommer til kørsel med en lokomotivføre, så gælder alt, bare jeg som sagt kommer med ud og køre lidt. Smile
Brugers avatar
MY-Fan

Erfaren bruger



Antal indlæg: 823
Tilmeldt: 28/5-2006
Alder: 34
Status:



SV: Praktik i DSB
Skrevet af Triton, 22/1-2009 14:04 (#2)

Mener bestemt der er en anden tråd lige om dette her, hvor alle dine spørgsmål bliver besvaret Wink Der er i hvert fald flere som har spurgt om praktik herinde fra, kan jeg huske.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Praktik i DSB
Skrevet af Anonym Bruger, 22/1-2009 16:10 (#3)

Jeg tror kun det er CFL Cargo der tager folk i praktik. Men hvis du ikke finder noget så prøv i B. O. Bøger/Arnold Busck for det har noget med handel at gøre, og de tager også folk i praktik ved jeg.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Praktik i DSB
Skrevet af Laurits, 22/1-2009 18:06 (#4)

Hej.

Af sikkerhedsmæssige grunde må man ikke komme i praktik som lokomotivfører, fordi lokoføren ikke må forstyrres under kørslen, eller hvis der sker en ulykke,f.eks en person påkørsel, der er dog undtagelser hvis der skal uddannes nyt personale selvfølgeligt, eller hvis der skal personale med ud at for at kontrollere f.eks signaler eller andet, men så skal de have en førerrums tilladelse som det hedder.
Brugers avatar
Laurits

Medlem



Antal indlæg: 52
Tilmeldt: 24/11-2005
Bopæl: Aabenraa
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MR-4073, 22/1-2009 18:29 (#5)

Det er delvist korrekt. Hvis der sker dig personskade (fysisk/psykisk), så skal enten virksomheden eller dit uddannelsessted have en speciel ulykkesforsikring eller erhvervsforsikring der går ind og dækker, ellers så må de ikke tage praktikanter ind som lokomotivfører.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af Triton, 22/1-2009 21:39 (#6)

MR-4073 skrev: Det er delvist korrekt. Hvis der sker dig personskade (fysisk/psykisk), så skal enten virksomheden eller dit uddannelsessted have en speciel ulykkesforsikring eller erhvervsforsikring der går ind og dækker, ellers så må de ikke tage praktikanter ind som lokomotivfører.


DSB tager ikke praktikanter med, og det har intet at gøre med forsikringer. Man vil simpelthen ikke have folk skal opleve en person på kørsel som 16-17 årig. Kan lige se overskriften i ekstra bladet. Samtidigt med det, skal der ekstra personale med i førerrummet, hvis der skal en person med som ikke er sikkerheds udd. Og de udgifter vil man ikke ofre.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Praktik i DSB
Skrevet af MY-Fan, 23/1-2009 01:30 (#7)

Øv. Sad Nå, men hvad kan man så få lov at opleve, som praktikant? Jeg er helt blank, kan kun lige komme i tanke om vedligeholdelses medarbejdere, dem der tager sig af de foreskellige stationer. Smile
Brugers avatar
MY-Fan

Erfaren bruger



Antal indlæg: 823
Tilmeldt: 28/5-2006
Alder: 34
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af DVG, 23/1-2009 01:34 (#8)

Jeg var i praktik i den daværende S-togs Fjernstyring. Det er også en mulighed hvis det er.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af Tjalfe, 23/1-2009 14:13 (#9)

Jeg har været hos Lollandsbanen i 2005 som maskinarbejder på værkstedet og i 2006 var jeg i praktik som lokomotivfører hos DJ (nu CFL Cargo). Har haft mulighed for en uge oppe i FC/KMP KH, men meldte fra.

Ved Banedanmark er der nok størst sandsynlighed for, at du får lov at kigge ind. Prøv at ringe eller skrive til dem.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af Thomas_, 23/1-2009 16:29 (#10)

MY-Fan skrev: Øv. Sad Nå, men hvad kan man så få lov at opleve, som praktikant? Jeg er helt blank, kan kun lige komme i tanke om vedligeholdelses medarbejdere, dem der tager sig af de foreskellige stationer. Smile


Har du nogle seriøse planer om at ville ind til banerne senere i din karriere?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MY-Fan, 23/1-2009 17:43 (#11)

ThomasH skrev:
MY-Fan skrev: Øv. Sad Nå, men hvad kan man så få lov at opleve, som praktikant? Jeg er helt blank, kan kun lige komme i tanke om vedligeholdelses medarbejdere, dem der tager sig af de foreskellige stationer. Smile


Har du nogle seriøse planer om at ville ind til banerne senere i din karriere?


Hvis jeg ikke skal i hæren, så ja.
Brugers avatar
MY-Fan

Erfaren bruger



Antal indlæg: 823
Tilmeldt: 28/5-2006
Alder: 34
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af Bigger, 23/1-2009 18:40 (#12)

Banedanmark er nok stedet med størst mulighed, jeg ved vi har haft praktikanter i FC'erne rundt omkring, og eventuelt også mulighed for at komme med sikringskarlene.
Brugers avatar
Bigger

Begynder



Antal indlæg: 4
Tilmeldt: 29/9-2008
Bopæl: Holstebro
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MR-4073, 23/1-2009 18:40 (#13)

Triton skrev: DSB tager ikke praktikanter med, og det har intet at gøre med forsikringer. Man vil simpelthen ikke have folk skal opleve en person på kørsel som 16-17 årig. Kan lige se overskriften i ekstra bladet. Samtidigt med det, skal der ekstra personale med i førerrummet, hvis der skal en person med som ikke er sikkerheds udd. Og de udgifter vil man ikke ofre.


Nåh, ja sry. Dsb tager selvfølgelig ikk praktikanter ..
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MR-4073, 23/1-2009 18:44 (#14)

Og ja, Banedanmark er en mulighed, har selv været i praktik i fc'en i Nf. Det kan varmt anbefales, selvom der ikke er meget med at køre tog, men du kan være med som rangist og meget andet, og det er skam også en oplevelse værd
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MY-Fan, 23/1-2009 19:31 (#15)

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad laver man i sådan noget "Fc"?
Brugers avatar
MY-Fan

Erfaren bruger



Antal indlæg: 823
Tilmeldt: 28/5-2006
Alder: 34
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MR-4073, 23/1-2009 19:39 (#16)

Du hjælper med at have det store overblik over togene, du kan styre sporskifter/signaler, lave togvejene, og når der er dødt, så hyggesnakkes der og drikkes/spises Smile Og du kan også komme ud og opleve lidt mere blandet hvis du spørger om det. Jeg var f.eks. med ude at rangere, og vises rundt, og se de forskellige ting der ligger bag, det var faktisk spændende nok ..
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MPedersen92, 26/1-2009 19:02 (#17)

Hvad med VestSjællands Lokalbaner?!
Nogen der ved hvor de står på det område?!
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af MR-4073, 26/1-2009 21:34 (#18)

VL tager ikke praktikanter ind som lokofører, jeg har selv forsøgt mig, dog for 1 1/2 år siden. Og tingene er sikkert lidt anderledes nu hvor det er Regionstog A/S. Fordi jeg var i praktik som lokofører på LJ da det var et selvstændigt selskab, men der er muligvis kommet andre boller på suppen .. Det eneste de nok kan tilbyde på VL er måske på værkstedet eller fc'en.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Praktik i DSB
Skrevet af egon.weber, 27/1-2009 04:50 (#19)

En lile sidebemærkning herfra, jeg tror ikke det er umuligt, for en 17-årig at komme lkf-praktik, og den vej få at vide hvilke krav der stilles! Smile
Brugers avatar
egon.weber

Erfaren bruger



Antal indlæg: 582
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nordfyn
Alder: 65
Status:

Egon Weber.
Mail: egon.weber@tdcadsl.dk
MSN: egon_weber@hotmail.com



SV: Praktik i DSB
Skrevet af FC-leder, 27/1-2009 07:32 (#20)

MR-4073 skrev: ...når der er dødt, så hyggesnakkes der og drikkes/spises Smile


LOL - vi laver nu altså også andet i FC´erne end bare at spise og drikke, når der er lidt stille mellem togene Wink
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
I praktik som 17Ã¥rig.. Snik-Snak 40 30-01-2009 04:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: