Forum » Off Topic » Snik-Snak
Sporvognen er fremtiden

Udskriv debat

  Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 24/11-2008 00:58 (#41)

Det giver en gennemsnitlig rejsetid på 15,43 km/t, hvilket desværre ikke er imponerende.
I København mener jeg, rejsehastigheden er en anelse lavere.
Både i Augsburg og København bør man kunne løfte hastigheden til 22-23 km/t.
Hastighederne er naturligvis altid knyttet til de enkelte liniers beskaffenhed.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af knudbe, 24/11-2008 01:05 (#42)

Tramconsult skrev: Hvis en gade er bred nok til en buslinie, er der også plads til sporvogne. De fylder det halve.

Vrøvl. Hvis den skal have sin egen trache, så fylder det lige så meget som en bus - og det i begge retninger, da den er bundet af skinneføringen. Med busserne er man på Amagerbrogade gået på kompromis. Der er kun busbaner i den ene side af gaden. Noget af den er i nordgående reting og andre steder er det i sydgående retning, men ikke i begge retninger samtidigt. Så når busbanen ophører så kører bussen med forkørselsret ud på den almindelige kørebane et stykke indtil busbanen er der igen.
Denne fleksibilitet vil man ikke kunne opnå med sporvogne. De skal have et spor i hver retning. Ellers vil de jo støde sammen Wink

Tramconsult skrev:
knudbe skrev:

Og så vil jeg slutte af med, at jeg kunne da godt tænke mig at sporvogne bliver genindført, men det er mere af nostalgiske end praktiske grunde.


Du kommer til at uddybe, hvordan et topmoderne bytransportmiddel med sund økonomi, god fart, lille pladskrav, høj komfort og anerkendt attraktivitet blandt bilister skulle kunne virke nostalgisk?


"sund økonomi, god fart, lille pladskrav, høj komfort og anerkendt attraktivitet blandt bilister " ??? Hvordan konkluderer du dette?
Jeg tror at du ind imellem lever i lidt af en drømmeverden, hvor alt bare er så ideelt Wink

Tramconsult skrev: Hvad mener du med genindført?

Der har tidligere været sporvogne i København. Den sidste ordinære sporvogn i København var linie 5 mellem Husum Torv og Formosavej. Driften blev indstillet den den 22. april 1972 - Det var året før jeg blev indkaldt, så jeg er gammel nok til at have prøvet at køre i sporvogn i København. Det opfattede jeg hverken som hurtigt eller komfortabelt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 24/11-2008 01:39 (#43)

Jeg fik ikke svar på spørgsmålet om nostalgi - hvoraf dette?
Jeg har før sagt, at det er ulykkeligt, at trafikken i Danmark er så ringe - og at man åbenbart tror, den skal være så ringe, at man finder sig i det. Her bliver der endda argumenteret for det.
Sporvognslinie 5 var en totalt nedslidt bane, hvis helt ny vogne ikke kom til deres ret.
Komfortabelt var det ikke i det slidte spor; men fra 23. april 1972 gik det i følge køreplanen langsommere med vogne (busser), der fylder det dobbelte.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af jorgenandersen, 24/11-2008 04:28 (#44)

Jeg kan kun sige at herovre körer jeg alene i min bil til arbejde, fordi: der bor ikke andre kolleger i nærheden eller langs den vej jeg tager, og der er ikke offentlige transportmidler ud til det sted jeg arbejder i det sydöstlige Denver. Hvis nogen kigger på et kort arbejder jeg mellem den sydlige Centennial Airport og byen Parker, der er den sydöstligste forpost for Denver Metro. Jeg kommer forbi den sydligste station på letbanen, men der hvor den begynder at köre mod nord skal jeg östpå. Denver har da også busser men den nærmeste til embedet passerer i 4-5 km's afstand. De har nu hittet ud af noget positivt med letbanen, i hvert fald ved de 3 sydligste stationer er der parkeringshuse, og de er gratis! Det hjælper jo noget på regnestykket, og letbanen körer kun i gaderne inde i centrum et ret kort stykke.

Ved mit förste job herovre boede jeg i Long Beach, og kunne tage letbanen (Blue line) ind til LAs centrum, og så en ekspresbus til Burbank, der var 100 meter at gå i Burbank men 3 km fra bopælen til centrum i Long Beach.

Vi kan vist godt blive enige om at det er planlægningen der skal göres noget ved.....

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Jimbow, 24/11-2008 09:30 (#45)

knudbe skrev: Med busserne er man på Amagerbrogade gået på kompromis. Der er kun busbaner i den ene side af gaden. Noget af den er i nordgående reting og andre steder er det i sydgående retning, men ikke i begge retninger samtidigt. Så når busbanen ophører så kører bussen med forkørselsret ud på den almindelige kørebane et stykke indtil busbanen er der igen.
Denne fleksibilitet vil man ikke kunne opnå med sporvogne. De skal have et spor i hver retning. Ellers vil de jo støde sammen Wink


En letbane behøver ikke nødvendigvis at have sit eget trace hele vejen. Man kan godt lave samme koncept på Amagerbrogade med letbaner, og det kræver naturligvis at letbanen altid får fortrinsret, når der køres ind på et stykke hvor biler og letbanen kører i samme vejbane. Rejsehastigheden for bilisterne vil i denne sammenhæng falde betydeligt.

Hvis man ønsker letbane på en gade som Amagerbrogade, vil det klart være en fordel hvis de smalleste dele af vejen gøres bilfri. Kun på den måde kan man få en tilfredsstillende rejsehastighed med letbanen. Jeg tror ikke på at man i København finder penge til at lave letbaner i tunnel.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Jørgensen, 24/11-2008 16:28 (#46)

At busser fylder det dobbelte af sporvogne passer ikke. En bus fylder 2,5 m i bredden, mens sporvogne veksler mellem 2,2 og 2,65 m, alt efter om man skal hensyn til spor, hvis placering blev bestemt ved forrige århundredeskifte, eller man står med nyanlæg efter nutidens standarder.

Til gengæld er det rigtigt nok, at det københavnske sporvejsnet gennem årtier var præget af for lidt og for sen modernisering og udbygning, hvis man da ikke bare lod stå til. Resultatet var, at man ved indgangen til 1960'erne stod med en vognpark, der for over halvdelens vedkommende forlængst burde være skrottet, og et linienet, som byen forlængst var vokset fra. Ikke sært hvis folk opfattede sporvogne som et forældet transportmiddel. Ikke helt ulig hvordan man har forvaltet det danske jernbanenet de sidste par årtier i øvrigt...

Med venlige historiske hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 24/11-2008 18:37 (#47)

Jørgensen skrev: At busser fylder det dobbelte af sporvogne passer ikke. En bus fylder 2,5 m i bredden, mens sporvogne veksler mellem 2,2 og 2,65 m, alt efter om man skal hensyn til spor, hvis placering blev bestemt ved forrige århundredeskifte, eller man står med nyanlæg efter nutidens standarder.

Med venlige historiske hilsner
Leif Jørgensen


Tak for dine mange gode pointer.
Dine tal er rigtige, men det er ikke tilstrækkeligt at tænke på vognbredden, når det skal vurderes, hvad et trafikmiddel fylder.
Inden for trafikplanlægning regnes det som en tommelfingerregel, at busdrift fylder det dobbelte af sporvognsdrift.

Den viden var tidligere kendt i Danmark, hvor man faktisk i 1965 var bekymret for, om man kunne gennemføre sit forehavende: at nedgradere Nørrebrogade fra sporvognsdrift til busdrift. Man konstruerede tegninger af alle vognes placering på én gang.

Der er mange komponenter, der skal medtænkes her: sporvognens sammenkobling af vogne, bussernes udsving, den konkrete udformning af faste anlæg, sporvognenes højere hastighed mv.
Flere steder i København kan det ses i virkeligheden: hvor der tidligere lå dobbeltspor, er i dag enkeltrettede busbaner.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Jørgensen, 24/11-2008 23:23 (#48)

Nu hører det måske lige med i billedet, at mange tidligere sporvejsgader efterfølgende er blevet forsynet med cykelstier. Det har i sagens natur taget plads fra både kollektiv trafik og biltrafik. Tilsvarende har det øgede antal biler selv sagt også øget omfanget af parkerede ditto i gaderne med følgende formindsket plads til den kørende trafik. Forhold man skal huske at tage med i betragtning, når man sammenligner dengang og nu.

Med venlige sammenlignende hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af jorgenandersen, 25/11-2008 02:28 (#49)

Jeg stemmer på Leif som sporvejsminister....

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 25/11-2008 04:26 (#50)

Jørgensen skrev: Nu hører det måske lige med i billedet, at mange tidligere sporvejsgader efterfølgende er blevet forsynet med cykelstier. Det har i sagens natur taget plads fra både kollektiv trafik og biltrafik. Tilsvarende har det øgede antal biler selv sagt også øget omfanget af parkerede ditto i gaderne med følgende formindsket plads til den kørende trafik. Forhold man skal huske at tage med i betragtning, når man sammenligner dengang og nu.

Med venlige sammenlignende hilsner
Leif Jørgensen

Et køretøjs pladskrav er hverken større eller mindre, uanset hvor meget andet du propper ind i nærheden af det.
Ved sammenligninger skal man naturligvis sikre sig, at sammenligningens genstande er sammenlignelige; det er banalt. (Arealudnyttelse er iøvrigt ren politisk prioritering).
Sammenligninger må først og fremmest handle om driftsformer - ikke dengang og nu, men nu og fremover.
Ligesom Jörgen stemmer jeg også gerne på dig som "sporvejsminister". Hvornår kan du tiltræde?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af knudbe, 30/11-2008 12:04 (#51)

jorgenandersen skrev: Jeg stemmer på Leif som sporvejsminister...


Det kan jeg støtte Smile
Der er mange faktorer man skal tage højde for før ligningen kan løses.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 30/11-2008 19:21 (#52)

Tramconsult skrev: I Malmø, som engang var Danmarks tredje største by, er politikerne og Skånetrafiken nu enige om, at sporvogne er fremtiden.

Der tales om fem sporvognslinier fra centrum mod Rosengård, Lindhagen, Hyllie, Vesthavnen og Segevång.

Læs selv den spændende tekst:

http://www.skanet...anguage=SV
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af KimEast, 1/12-2008 07:17 (#53)

Ja, og det er typisk, vi ser hvad svenskerne gør, og så gør vi det samme, sådan 3-4 år efter. Trådbusser, dvs trolley, kan vi da bare gå igang med nu, og ikke lade os skræmme af det super-flop af et forsøg der var engang i København med DUO-bus. Men ren trolley, der er nogle oplagte linier allerede. Selvfølgelig dem der går gennem City. -- Men så længe det er alt for nemt at komme helt ind til City med bil, så skal der en del til at få dem over i busserne.

Hygge.
Kim
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 1/12-2008 08:00 (#54)

Trolleyvogne løser ikke Københavns plads- og hastighedsproblem.
Trolleyvogne forener bussens og sporvognens ulemper.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Remy, 1/12-2008 08:33 (#55)

jeg trur det vil løne seg med Trikk i København som da har omstingning til Metro no som vil gjort København til en Miljø by med avgang hvert 5 min altså en rullende fortau og 15 min i helger det hadde København trengt nå i Norge har vi Trikk og det har vi hatt siden 1800 tallet og nå er det vanskelig å være trikk i norge pga Rush trafikk da er sentrums område i Oslo reine hel**** da er det mange biler som får en bulk eller 2 men værts er det for bilistene som mange ganger på ta beina i fatt pga bilen på taues for meg så hadde jeg sagt ja til trikk i København
det er nå min mening så får andre si sine meninger
Brugers avatar
Remy

Meget øvet



Antal indlæg: 428
Tilmeldt: 18/11-2006
Bopæl: Oslo
Alder: 38
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Kennie, 1/12-2008 15:53 (#56)

Dav

Ja jeg har lige vadet i Riga i en uges tid.
Og der fungeret det sku meget godt med sporvogne i gade billede.
Sporvognen hadet, efter hvad jeg kunne se, stor set altid første ret i alle trakfik spørgsmål.
Og du kørte bare hele tiden.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Jørgensen, 3/12-2008 17:53 (#57)

jorgenandersen skrev: Jeg stemmer på Leif som sporvejsminister....

Jörgen i Colorado


Jeg takker for den overstrømmende tillid. Jeg er desværre bare bange for at det kræver en regering, der gerne vil lade kommunerne bruge penge i det hele taget (sporveje er som udgangspunkt et kommunalt anliggende) og nogle borgmestre, der ikke fokuserer stift på prestigeprojekter...

Med venlige takkende hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af knudbe, 3/12-2008 22:48 (#58)

Kennie skrev: Dav

Ja jeg har lige vadet i Riga i en uges tid.
Og der fungeret det sku meget godt med sporvogne i gade billede.
Sporvognen hadet, efter hvad jeg kunne se, stor set altid første ret i alle trakfik spørgsmål.
Og du kørte bare hele tiden.

Nu stammer dette billede jo ikke fra en smal gade i den indre by - som f.eks. Nørregade...


Jørgensen skrev: Jeg er desværre bare bange for at det kræver en regering, der gerne vil lade kommunerne bruge penge i det hele taget (sporveje er som udgangspunkt et kommunalt anliggende) og nogle borgmestre, der ikke fokuserer stift på prestigeprojekter...


Og det er en kæmpe fejl at lægge sådan noget ud til kommunerne. Ellers også var kommunereformen et flop. Det var amterne/regionerne der skulle være de nye kommuner. Selv de største kommuner er for små til at løfte de opgaver der lå i amtet...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af Tramconsult, 3/12-2008 23:01 (#59)

Sporveje er almindeligvis - ligesom al anden lokal bytrafik - et kommunalt anliggende. SÃ¥dan er det i de fleste af de lande, vi normalt sammenligner os med.

Tommelfingerreglen er:
Sporveje bruges i byerne og er kommunale. Lokal bytrafik.
Jernbaner bruges mellem byerne (inter-city!) og er statens. Regional- og landsdelstrafik.
Busser anvendes på svage strækninger, både lokalt og regionalt.

Når buslinier har den tyngde og tæthed, som mange københavnske linier har, fx linie 350S, vil overgang til moderne sporvognsdrift typisk være billigere og hurtigere. Samtidig vinder man plads.

Valg af driftsform skal vel ikke afgøres af Nørregades bredde, selvom Nørregade trænger til at blive befriet for alt for tung og voldsom buslinie.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Sporvognen er fremtiden
Skrevet af knudbe, 4/12-2008 23:41 (#60)

Tramconsult skrev: Valg af driftsform skal vel ikke afgøres af Nørregades bredde, selvom Nørregade trænger til at blive befriet for alt for tung og voldsom buslinie.


Nej, men man er stadig nødt til at vælge en driftsform som kan benyttes over hele byen. Også i Nørregade og lignende steder.

Desuden skriver du at det er et kommunalt anliggende. Og hvis der ikke var tale om kommunegrænseoverskridende trafik, så vil jeg være enig i at det kunne være en kommunal opgave. Men liner som er kommunegrænseoverskridende er ikke egnet til kommunal drift på grund af den kommunale kassetænkning. Så er det blevet en regionaltrafik, og bør drives af region eller stat.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Fremtiden for Århus Godsbanegård Real-Life-Tog 1 05-11-2009 20:49
Slut med papirtog i fremtiden? Real-Life-Tog 10 23-03-2009 19:48
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: