Forum » Off Topic » Modeltog
ÖBB IC646

Udskriv debat

  ÖBB IC646
Skrevet af eg3104, 22/6-2008 01:48 (#1)

Ville lige høre om der nogle her inde der kan se hvilke vogne der er med i toget: http://www.br146.de/fahrzeugbilder.ph...2&DID=9127 Kunne nemlig godt tænke mig at have den stamme i 1:87.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: ÖBB IC646
Skrevet af DVG, 22/6-2008 12:12 (#2)

Nu kan jeg ikke se præcist hvilke vogntyper der er, men så vidt jeg kan se er det vidst 3x2. klasse+1x1.klasse standrat vogne.
Har selv disse vogntyper fra Märklin og kan da klart anbefale dem til dig, dog kom jeg lige til at se at de kun er 2.klasse men der har jeg så en 1.klasses vogn i ældre bemaling(det er nu meget sjovt at blande stammerne lidt)
[url=http://maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=42721]medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/detailb/42721.jpg
42721[/url]
[url=http://maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=42722]medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/detailb/42722.jpg
42722[/url]
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 23/6-2008 01:03 (#3)

eg3104 skrev: Ville lige høre om der nogle her inde der kan se hvilke vogne der er med i toget: http://www.br146.de/fahrzeugbilder.ph...2&DID=9127 Kunne nemlig godt tænke mig at have den stamme i 1:87.

mvh Marc


Hej Marc

Såvidt jeg kan se er det et meget simpelt tog, bestående af 4x Bmz og 1x Amz eller Ampz.
1, 3.og 4. Bmz er af klassisk Eurofima, eller lignende type. 2. Bmz og 1.kl. vognen er af moderne tryksikret type, og de fås kun fra Railtop.
Problemet i model, er at ingen har lavet de moderniserede vogne af klassisk type ordentligt. De har ved forbilledet fået nye døre og vinduer.
Men det bedste bud er Roco vognene, selvom de blot er omlakerede Eurofima-vogne.
Railtop har desværre p.t. produktionsstop (de sædvanlige kineser-problemer), men skulle det lykkedes at fremskaffe dem er her et rimeligt bud:

Roco 45354 - Railtop 32231 - Roco 45354 - Roco 45354 -Railtop 32111

Du kan selvfølgelig også vælge bare at købe alle vognene i 1:100 fra Märklin eller Roco, men så er det jo ikke så relevant med detaljerne mere...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af eg3104, 23/6-2008 14:57 (#4)

Mange tak for svarende i to.
Jeg undgår helst at blande vogne flere forskellige producenter i mine persontog, giver lige et par eksempler senere i aften. Railtop har jeg ikke hørt om før, så det kunne jo være at sjovt at se hvad det er for noget. jeg har nemlig gået rundt med et godt øje for Roco vognene et stykke tid, men nu er gået hen og brænde lidt på da en af dem er ved at udgå. At de så er "tilpassede" Eurofima-vogne har jeg ikke noget imod da jeg har to stammer med disse alderede. Fx den ene (EC370/371) har de forkerte døre og bogier, men når man ikke snakker for højt om det så går det. Kan personligt godt lide Ampz med de fire "business afdelinger", men jeg er ikke sikker på at Rocos vogn har det. Så er det vel Railtop jeg skal have dem fra, Märklins personvogne er jo ligesom Rocos "tilpassede"

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af bl, 23/6-2008 15:16 (#5)

En af railtopvognene kan fås her:

http://www.lokpav...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 23/6-2008 18:10 (#6)

eg3104 skrev: Railtop har jeg ikke hørt om før


Okay, så er du gået glip af noget Marc..! Smile
Det er afsindigt flotte modeller, og 100% korrekte! Jeg har en stamme ÖBB vogne i den ældre bemaling, de er helt klart blandt de flotteste og mest detaljerede vogne i min samling.
Her nogle ældre billeder på min hjemmeside, jeg laver nok snart nogle der er lidt bedre:
http://morten.pho...95828.html
http://morten.pho...95848.html
http://morten.pho...95833.html
http://morten.pho...95844.html
http://morten.pho...95829.html
http://morten.pho...95851.html

Her et billede af en vogn i aktuel bemaling:
http://www.modell...t32405.jpg

Som man kan se på et af billederne er selv kunsten på endevæggene i storrumsvognene med. Desuden er der også trykt piktogrammer på skillevæggene indvendigt, og indretningen er naturligvis flerfarvet.
Vogne med anderledes/ændret indretning som Ampz og business-kupéer er også ændret i indretningen. Det er en kvalitet man ikke ser hos Roco!
Det fede ved den slags tog er, at man kan bruge lang tid på at sidde og studere hver enkelte vogn, og opdage nye detaljer Smile

Som sagt har de leveringsproblemer for tiden, men jeg vil anbefale dig at vente på at de kommer igen. Enkelte modeller er stadig at få her og der, men f.eks 2.kl. vognene er p.t. udsolgt overalt. Prisen på vognene ligger kun lidt over Roco, og så får du 100% korrekte modeller.
Jeg kan scanne nogle sider i et prospekt jeg har liggende hvis det har interesse?
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af Marc, 23/6-2008 19:44 (#7)

Hva' Morten! Ingen orange bemaling? Jeg troede du var mere nostalgisk Wink

Helt klart bedre kvalitet end Roco. Det tør siges. Dog kan den nu være meget sjovt selv at lave detaljer, hvis man har tålmodigheden til det.

Dog slår intet den forhandler jeg engang var hos i Litauen, som solgte russiske tog i HO, som han selv havde ombygget. Der var der skam stof på sæderne, og fine små gardiner. Der var sågar lavet et hul under toilettet, som der skal være Grin
Det ærger mig den dag i dag, at jeg ikke fik en vogn med hjem. Helt lovligt var det jo ikke. men de var fandme flotte Smile
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af eg3104, 24/6-2008 00:08 (#8)

Ja det er noget jeg gået glip af, de er godt nok flotte, det må jeg da sige. Hvad så med løbe egenskaberne er de rimelige? Så at du havde en fleischmann IR styrevogn, ligger de lige så godt i sporet som den?

Her er lige et par billeder der viser overgangen mellem vogene og derfor jeg helst ikke blander de forskellige fabrikater. (ved godt at det ikke er den bedste kvalitet)

mvh Marc


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 24/6-2008 03:58 (#9)

Marc skrev: Hva' Morten! Ingen orange bemaling? Jeg troede du var mere nostalgisk Wink

Sjovt at du nævner det -jeg har faktisk lige solgt de to orange Eurofima-vogne jeg havde..! Man kan jo ikke have det hele Wink
Det mere nostalgiske klarer jeg med en del 80/90'er typisk materiel fra DB, og lidt fra SNCF.

Marc skrev: Helt klart bedre kvalitet end Roco. Det tør siges. Dog kan den nu være meget sjovt selv at lave detaljer, hvis man har tålmodigheden til det.

Det kan det helt klart. F.eks sad jeg engang og byggede klap-opstigningstrin på jeg ved ikke hvor mange Roco DB vogne i 1:100 (!). I dag er de alle solgt...
Jeg bakser også stadig med smådetaljer og interiører, det er et ganske hyggeligt tidsfordriv Smile

Marc skrev: Dog slår intet den forhandler jeg engang var hos i Litauen, som solgte russiske tog i HO, som han selv havde ombygget. Der var der skam stof på sæderne, og fine små gardiner. Der var sågar lavet et hul under toilettet, som der skal være Grin
Det ærger mig den dag i dag, at jeg ikke fik en vogn med hjem. Helt lovligt var det jo ikke. men de var fandme flotte Smile

Det lyder sq godt nok rimeligt ekstremt..! Pfft

eg3104 skrev: Ja det er noget jeg gået glip af, de er godt nok flotte, det må jeg da sige. Hvad så med løbe egenskaberne er de rimelige? Så at du havde en fleischmann IR styrevogn, ligger de lige så godt i sporet som den?

Ja, de kører perfekt! Styrevognen er fra Roco, jeg samler kun exakt 1:87.

eg3104 skrev: Her er lige et par billeder der viser overgangen mellem vogene og derfor jeg helst ikke blander de forskellige fabrikater. (ved godt at det ikke er den bedste kvalitet)

Alle de tre fabrikater du viser er i forkortet 1:100 eller 1:93 målestok, og det har de så haft forskellige bud på hvordan man gør...
Roco og Railtop vognene i Exakt 1:87 kan du godt blande, da de er noget mere nøjagtigt lavet end de forkortede vogne (særligt Märklin og de korte Roco vogne er temmeligt ukorrekte).

Men når nu du allerede samler 1:100 vogne er exaktskala måske heller ikke lige sagen p.t. Det ser jo lidt spøjst ud når man kører med flere forskellige længdemål.
Jeg havde på et tidspunkt en stamme af Roco og Piko vogne fra ÖBB i den moderne bemaling. Det så rimeligt ud sammen, men Piko-vognen var dog lidt anderledes i farverne. Her et billede af dem (fra auktionen da jeg solgte dem ved overgangen til exaktskala):

i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/OEBB_01.jpg
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af Marc, 24/6-2008 10:03 (#10)

MSS skrev:
Det lyder sq godt nok rimeligt ekstremt..! Pfft


Mmm..jaaa, og dog. Det med sædderne er vel nemt nok.
Et par små stof-stykker og noget lim. Så skal man bare ikke fumle alt for meget på fingrene.
Det var ikke fordi at han selv havde syet mønstre på. Så skulle han godt nok have haft en lille synål Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 24/6-2008 13:59 (#11)

Aha, altså ingen polstring. Tsk tsk Wink
Men alligevel ret imponerende...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af eg3104, 24/6-2008 15:04 (#12)

MSS skrev: Ja, de kører perfekt! Styrevognen er fra Roco, jeg samler kun exakt 1:87.

Det var nu mere fordi jeg har en fra Fleischmann, så jeg kunne samligne løbe egenskaberne med den. Og fordi jeg ikke har plads til en bane der hjemme, så den lokale klub må tages i brug. På banen har vi nogle steder hvor mine vogne godt kan finde på at hoppe af.

MSS skrev: Alle de tre fabrikater du viser er i forkortet 1:100 eller 1:93 målestok, og det har de så haft forskellige bud på hvordan man gør...
Roco og Railtop vognene i Exakt 1:87 kan du godt blande, da de er noget mere nøjagtigt lavet end de forkortede vogne (særligt Märklin og de korte Roco vogne er temmeligt ukorrekte).

Eksemplet er min IR stamme som jeg har købt vogne til når jeg faldt over dem. De to første jeg købte (Märklinn ARbuimz og Roco Bimz) var nogle af de første udenlanske vogne jeg fik for nogle år siden. De to andre (Fleischmann Aimh og Bimdzf) købte jeg brugt i Skørring sidste år. Og en Br 182 fra Piko har tjansen som fast trækkraft.

MSS skrev: Men når nu du allerede samler 1:100 vogne er exaktskala måske heller ikke lige sagen p.t. Det ser jo lidt spøjst ud når man kører med flere forskellige længdemål.

Har nu efterhånden mere end 10 1:100 vogne, så mon ikke det er på tide at prøve noget nyt. Jeg gør normalt det at jeg holder stammerne "rene" så jeg fx kun har Roco i en stamme.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 24/6-2008 22:20 (#13)

eg3104 skrev:
Det var nu mere fordi jeg har en fra Fleischmann, så jeg kunne samligne løbe egenskaberne med den. Og fordi jeg ikke har plads til en bane der hjemme, så den lokale klub må tages i brug. På banen har vi nogle steder hvor mine vogne godt kan finde på at hoppe af.


Ja det er lidt problematisk -du må hellere arbejde på at få din klub til at indføre nogle mere tidssvarende radier..! Wink

eg3104 skrev:
Eksemplet er min IR stamme som jeg har købt vogne til når jeg faldt over dem. De to første jeg købte (Märklinn ARbuimz og Roco Bimz) var nogle af de første udenlanske vogne jeg fik for nogle år siden. De to andre (Fleischmann Aimh og Bimdzf) købte jeg brugt i Skørring sidste år. Og en Br 182 fra Piko har tjansen som fast trækkraft.


Fleischmanns 282mm vogne har jeg også altid synes var rigtigt flotte! Jeg har også selv haft nogle tidligere, en EC-stamme og en dobbeltdækkerstamme.
Min anbefaling er helt klart at du køber nogle flere af dem, og så sælger Roco og Märklin vognene...

eg3104 skrev:
Har nu efterhånden mere end 10 1:100 vogne, så mon ikke det er på tide at prøve noget nyt. Jeg gør normalt det at jeg holder stammerne "rene" så jeg fx kun har Roco i en stamme.


Jo, det kunne der sikkert være noget om Smile 10 vogne er jo ikke ret meget, så du kan stadig nå at stige om til de korrekte vogne. Jeg måtte sælge ca. 90 personvogne dengang jeg gik over til eksaktskala, det var lidt surt -men det gav selvfølgelig en startkapital...

Rene stammer er som sagt mest nødvendigt når vi taler 1:100. Det er endnu en grund til at exaktskala er lidt sjovere Wink Min tyske Intercity-stamme i orientrød/lysegrå er f.eks. sammensat af Lima, Roco og Sachsenmodelle vogne, og de passer flot sammen. Jeg har også et internationalt nattog med vogne fra Roco, Rivarossi, Alphatrains og Heris -også dette tog er rigtigt flot, selvom det indeholder vogne fra Heris, Roco og Alphatrains i samme bemaling..! Men generelt har jeg dog mest Roco.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 26/6-2008 20:18 (#14)

Hej igen
Jeg var lige i en forretning i københavn i dag, og de havde to Bmz-vogne fra Railtop liggende, og en ABmz fra Roco. Alle sammen i de moderne ÖBB farver. Netop 2.kl. vognene er dem der skulle være sværest at få fat i for tiden, men her er muligheden ihvertfald! Smile Og så er de billigere end normalt, da de er brugt.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: ÖBB IC646
Skrevet af eg3104, 10/7-2008 12:29 (#15)

Okay, det lyder spænende. Hvilken forhandler er det hos, hvis de stadig er der. Jeg regner nemlig med alligevel at skulle en tur til KH senere i ferien.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: ÖBB IC646
Skrevet af MSS, 10/7-2008 13:41 (#16)

Se P.M. Smile
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: