Forum » Off Topic » Snik-Snak
Trafikleder?

Udskriv debat

  Trafikleder?
Skrevet af H-783, 1/6-2008 17:32 (#1)

Nu ved jeg jo ikke om dette emne har været oppe før men nu laver jeg altså det emne hehe. Jeg overvejer nemlig at tage en uddannelse som trafikleder engang efter jeg har fået min HF eksame her om tre år. Jeg var tilbage i 8.klasse i erhvervspraktik hos Banedanmark i kommandoposten inde på København H i fjerntogsdriften samt i S-bane driften. Var også en af dagene i den lille kommandopost ude ved Helgoland samt en enkel dag i driftcenteret. Det var fedt! Så nu vil jeg squ nok igang med detGrin
Jeg har været inde og undersøge adgangskravene lidt omkring uddannelsen og de stiller bla krav til normal hørelse, syn og sådan. Jeg har ingen problemer med mit fysiske helbred på nær at jeg har en lille bygnings fejl i mit syn samt at jeg har -1,00 på venstre og -1,25 på det højre øje? Nogen af jer som tror at man kan blive dumpet på bare at have så lidt i minus på sine øjne for jeg mener at jeg har hørt at det skal være slemt til en hvis grad før de ikke godkender en? Men jeg kan ikke gøre mig klog på sådanne ting da jeg ikke ved det? Så ville også høre om der nogen af jer her evt som ved nået om det? For er squ lidt bekymret for at jeg vil blive dumpet når tiden er inde til jeg vil ansøge om evt at tage en uddannelse som trafikledere?:S
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas



SV: Trafikleder?
Skrevet af Rasmus, 1/6-2008 19:39 (#2)

dit syn burde ikke være et problem, der vil dog nok være et krav i helbredsgodkendelsen om et par reservebriller.

Mvh Rasmus - der var for selvstændig til stillingen som trafikdisponent Wink
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Trafikleder?
Skrevet af hkp, 1/6-2008 21:11 (#3)

For selvstændig? Kan du forklare det nærmere? Selv har jeg søgt nu hvor de søger nogle. Og er da spændt på at høre nærmere. Og også gerne hvis du har været til de prøver og test der står om? Hvad typer prøver er det i så fald?

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Trafikleder?
Skrevet af Rasmus, 1/6-2008 21:24 (#4)

man benytt(er/ede) den samme 480 spørgsmåls test som dsb, til klarlægning af personligheden bag personen.
div prøver med teknik som emne
og en trafikledningsprøve hvor man skal dirigere tog rundt på en dug Smile

det er muligt det er ændret siden for det er trods alt et par år siden Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Trafikleder?
Skrevet af H-783, 2/6-2008 17:52 (#5)

Det jo kun godt at der ikke er nået problem med at skulle gå igennem helbreds testen. Bruger kontaktlinser normalt og har skam et par briller til nød så det jo godt nokPfft Men skal man kunne nogle specifikke ting inden man søger optagelse til uddannelsen?
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Trafikleder?
Skrevet af mikkel_hansen_99, 3/6-2008 14:09 (#6)

Jeg søger også ind nu her. Men nej, det der er ikke dumpekvalificerende.
Brugers avatar
mikkel_hansen_99

Meget øvet



Antal indlæg: 257
Tilmeldt: 27/11-2005
Bopæl: Vejen, Danmark
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen Mikkel Hansen

SV: Trafikleder?
Skrevet af H-783, 3/6-2008 19:21 (#7)

oki det jo altid nået!
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Trafikleder?
Skrevet af khm, 3/6-2008 23:52 (#8)

H-783 skrev: Men skal man kunne nogle specifikke ting inden man søger optagelse til uddannelsen?

Du skal have lyst og mulighed for også at arbejde aften, nat, hver anden weekend og måske også juleaften.
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Trafikleder?
Skrevet af svadosa, 4/6-2008 16:26 (#9)

khm skrev:
H-783 skrev: Men skal man kunne nogle specifikke ting inden man søger optagelse til uddannelsen?

Du skal have lyst og mulighed for også at arbejde aften, nat, hver anden weekend og måske også juleaften.


...og på sin fødselsdag! Grin
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Trafikleder?
Skrevet af H-783, 4/6-2008 18:33 (#10)

khm skrev:
H-783 skrev: Men skal man kunne nogle specifikke ting inden man søger optagelse til uddannelsen?

Du skal have lyst og mulighed for også at arbejde aften, nat, hver anden weekend og måske også juleaften.


Hehe ved godt der ligger nogle nattevagter i det også samt weekends arbejde .Så ved hvad konsekvensen er for at tage jobbet. Det skæve arbejds tider. Smile

Ja jeg ville sagtens have mulighed for det. Da jeg ikke har børn eller vil have det før jeg er i starten af 30´erne (er så kun 18 hehe). Vil nyde min 20´ere liv til den tid!
Det eneste som vil blive et problem er at jeg spiller masser af musik i min fritid så der må jeg tænke mig kraftigt om til den tid. Man må vælge endten eller. Hehe
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Trafikleder?
Skrevet af mikkel_hansen_99, 10/6-2008 12:20 (#11)

Jeg var oppe og snakke med "dem" i FC Esbjerg her i forrige uge, og de rsnakkede jeg rimelig seriøst med Vibeke deroppe fra (teamlederen) om hvorvidt jeg var indstillet på de ret skrappe arbejdstider, og da jeg hele tiden har vidst at det var sådan var det jo ikke noget problem. Hun spurte desuden til mine øjne (bruger kontaktlinser), og jeg sagde at jeg er nærsynet med 3.75 på venstre og 2.50 på højre. Hun brugte selv briller (ca 1.50 på begge), og hun mente ikke der skulle være noget problem der. Det vigtigste var at man 105% kunne garantere, at man til enhver tid kunne se optimalt, det vil i mit tilfælde betyde at jeg nok får besked på at købe et par reservebriller som ligger fast i kommandoposten, eller at jeg tager nogle ekstra linser med derop, så jeg kan skifte med de samme, hvis dem jeg har i falder ud - som Rasmus også så ganske rigtigt nævner i toppen af tråden.
Brugers avatar
mikkel_hansen_99

Meget øvet



Antal indlæg: 257
Tilmeldt: 27/11-2005
Bopæl: Vejen, Danmark
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen Mikkel Hansen

SV: Trafikleder?
Skrevet af MSS, 10/6-2008 17:48 (#12)

Rasmus skrev:
Mvh Rasmus - der var for selvstændig til stillingen som trafikdisponent Wink


De skulle nok hellere bruge formuleringen "egenrådig" -eller "rastløs" Wink

Det har egentlig intet med selvstændighed at gøre, men handler først og fremmest om hvor godt man kan koncentrere sig om en opgave i længere tid af gangen -uanset hvor ensformigt det bliver.
Det samme krav gælder lkf, og det er egentlig meget rart at vide at man tester for den slags..!
Selv ville jeg nok heller ikke egne mig af samme årsag.. :roll:
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Trafikleder?
Skrevet af AndreasM, 10/6-2008 18:10 (#13)

MSS skrev:
Rasmus skrev:
Mvh Rasmus - der var for selvstændig til stillingen som trafikdisponent Wink

De skulle nok hellere bruge formuleringen "egenrådig" -eller "rastløs" Wink

Det har egentlig intet med selvstændighed at gøre, men handler først og fremmest om hvor godt man kan koncentrere sig om en opgave i længere tid af gangen -uanset hvor ensformigt det bliver.
Det samme krav gælder lkf, og det er egentlig meget rart at vide at man tester for den slags..!
Selv ville jeg nok heller ikke egne mig af samme årsag.. :roll:

Tjaaa, nu er der bare lige den hage, at Rasmus idag er LKF og har kørt et par år uden større problemer IIRC...

SÃ¥ hvis dit udsagn ellers er korrekt, har enten Bane.dk eller DSB jo taget fejl af Rasmus..
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Trafikleder?
Skrevet af H-783, 10/6-2008 19:32 (#14)

Men hva hvordan fungere det egentlig så hvis man skal tage ferie og sådan? Altså normale arbejdspladser har man fem uger om året hvor man kan tage ferie i mener jeg og jeg mener at det er frit hvornår man må bruge dem de fleste steder men tror ikke det holder på alle arbejds pladser? Ved i om det frit hvornår man må tage ferie som trafikleder? Hvis i forstår hvad jeg mener? Altså fx hvis jeg nu skulle på Roskilde Festival vært år vil jeg så frit kunne tage ferie i den uge vært år?
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Trafikleder?
Skrevet af Tjalfe, 10/6-2008 19:46 (#15)

Du kan selvfølgelig få det ferie du har krav på jf. dansk lovgivning og mon ikke du selv har i hvertfald lidt indflydelse på hvornår det skal ligge, ligesom på andre arbejdspladser?
Men det er klart, at hvis alle søger ferie for at tage på Roskilde Festival er der ikke nogen sikkerhed for at det lige bliver dig der får ferie.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Trafikleder?
Skrevet af Rasmus, 10/6-2008 20:02 (#16)

i den her slags virksomheder foregår det på en bestemt måde.
der er sat begrænsninger på hvor mange der kan søge fri i "høj sæsonen" - primært skoleferier, her søger man oftest efter et tur system

ved DSB er det som følger:
dårligt sommerferie valg = godt vinterferievalg og omvendt, hvert år rykker man så rundt efter et særligt system
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Trafikleder?
Skrevet af H-783, 11/6-2008 17:31 (#17)

Haha nej det klart. Så bliver man jo nød til at sige det ikke går! Vi kan jo ikke have at togtrafikken går i stå under festivallenPfft
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Trafikleder?
Skrevet af Rasmus, 11/6-2008 17:53 (#18)

dagens gratis avis "24timer" har en annonce for info møder til kommende trafikdisponenter!
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Trafikleder?
Skrevet af MSS, 11/6-2008 18:31 (#19)

AndreasM skrev:
Tjaaa, nu er der bare lige den hage, at Rasmus idag er LKF og har kørt et par år uden større problemer IIRC...

SÃ¥ hvis dit udsagn ellers er korrekt, har enten Bane.dk eller DSB jo taget fejl af Rasmus..


Tja, jeg går ud fra at de kigger efter nogle af de samme egenskaber hvad det angår, så noget kunne tyde på det Smile

P.S: Det var ikke for at kloge mig, jeg syntes såmænd bare at DSB's formulering var lidt pudsig -that's all... Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Trafikleder?
Skrevet af Rasmus, 11/6-2008 18:50 (#20)

som lkf skal man netop være selvstændig, som trafikdisponent skal man kunne arbejde sammen med andre, hvilket jeg selv mener jeg kan, det pudsige er at man som lkf af og til oplever at trafikdisponenterne ikke arbejder sammen Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: