Forum » Off Topic » Snik-Snak
Uddannelse til Lokofører

Udskriv debat

  Uddannelse til Lokofører
Skrevet af DVG, 30/11-2007 21:32 (#61)

hkp skrev:
Og allerede nu er en HTX jo nok, eller en matematisk studentereksamen. Så om man har gået 3 år på gymnasiet matematisk, eller handelsskole.


handelsskole(HHX) giver ikke adgang da det ikke er relevant ligesom Teknisk gymnasium(HTX).
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:



SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af smalspor, 30/11-2007 21:34 (#62)

Med hensyn til Lokalbanen, er det ikke tilfældet som du skriver med at man ikke længere ville byde personalet så meget overarbejde. De har mistet ret mange lokofører NETOP pga. for meget overarbejde (eller var der nogen der sagde topledelses-problem??). En del har skiftet til andre privatbaner eller DSB. Eller også har de sagt til sig selv at de ikke gider det her mere og er startet i andet fag (f.eks. fag som de er udlært i).

Det eksempel du bringer på "banen" med at udføre en test for folk fra forskellige brancher lyder faktisk ganske interessant. Men den bliver nok meget, meget svær at føre ud i livet. Netop pga DJ.

Mvh. T
Brugers avatar
smalspor

Lidt øvet



Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 31/7-2007
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 30/11-2007 21:43 (#63)

Jeg er godt klar over at HHX ikke er brugbar. Men henviste til at den jo er lige så lang som matematisk studentereksamen der kan bruges Smile Og derfor mente jeg i blev "snydt" ens. Hvis du forstår.

Og ok, jeg mente bare at deres pressemeddelelse jeg læste dengang beskrev det var derfor. Kan dog ikke finde den nu.

Og ja, synes faktisk det kunne være interessant. Der findes ikke eksempler på spørgsmål fra testen et sted på nettet?
Eller nogle måske kunne komme med nogle.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af smalspor, 30/11-2007 22:40 (#64)

Testen er delt op i flere forskellige dele. En del er korttidshukommelse. En del er teknisk forståelse. En del er langtidshukommelse og så er der også lige psykologisk test på 400 udsagn på tid. Man har ikke mange sekunder til at svare hvis man skal nå alle 400. DSB ligger mest vægt på den del med de 400 udsagn. Og der er vist nok også på den del at de fleste falder fra.

Je skulle måske lige tilføje at uddannelsen til lokofører ikke altid har været den samme. Da jeg var under uddannelse som lokofører tog selve indøvningen max 3 måneder og så fik man lov til at køre selv. Man havde så en total prøvetid på 2 år og var man ansat hos privatbanerne, var det primært kun ting som havde relation til disse man blev undervist i. Idag tager uddannelsen jo min. 10 måneder og omhandler kun DSB stof mindre praktisk tid med togfremførelse og stort set al undervisning foregår teoretisk og ikke særlig meget praktisk. Den nye undervisning er, som jeg forstår det, noget som DJ og DSB har fundet ud af. Privatbanerne har intet haft sagt i den sag.

Mvh. T
Brugers avatar
smalspor

Lidt øvet



Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 31/7-2007
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Rasmus, 1/12-2007 02:06 (#65)

uddannelsen var opdelt som følger da jeg tog den:
intro = 5 dage i egen virksomhed
skole modul 1 = 20 dage
køre praktik 1 = 16 tjenester
skole modul 2 = 25 dage
køre praktik 2 = 16 tjenester
skole modul 3 = 20 dage
køre praktik 3 = 16 tjenester
skole modul 4 = 8 dage
køre praktik 4 = 16 tjenester
skole modul 5(1. litra) = 7 dage
køre praktik 5(.1 litra) = 17 tjenester
og så skulle man gerne stå med sin første attest i hånden efter den omgang

uddannelsen tager basis i at man så kan køre ved fjern, s-tog og privatbanerne
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/12-2007 02:36 (#66)

til rette vedkommende... her er linket
Wink Cool
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af khm, 4/12-2007 02:50 (#67)

coca2 skrev: til rette vedkommende... her er linket
Wink Cool

Hvor...? Jeg kan ikke se noget link.
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/12-2007 03:06 (#68)

sorry det blev sendt privat...
sorry
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/12-2007 03:11 (#69)

men for lige at sætte sagerne på spidsen såååå

Kan man være medlem af kristelig forbund mens man køre tog ? :evil:
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Rasmus, 4/12-2007 03:18 (#70)

det kan man godt, der er jo ikke tvungen fagforening i dk
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/12-2007 03:31 (#71)

næææ jeg tænkte bare

gamle uddannelseskrav=
gamle regler=
gamle fagforenings forhold

sorry hvis det er helt galt tænkt Pfft

Men syntes bare det ikke lugter så fandes dejligt når man går
på DJ hjemmeside med links og blot møder dette
http://www.djf.dk...

Så hvor fri er man hvis man skulle være heldig med et job? :evil:
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 4/12-2007 09:01 (#72)

coca2 skrev: Men syntes bare det ikke lugter så fandes dejligt når man går på DJ hjemmeside med links og blot møder dette
http://www.djf.dk...


Det var en spændende side, men linket blev lidt bedre efter jeg fjernede punktumet.... Wink

Altså: http://www.djf.dk/links.asp
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/12-2007 13:50 (#73)

Tak til KH.
jeg kan ikke selv redigere i indlæget.
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af khm, 5/12-2007 00:58 (#74)

coca2 skrev: men for lige at sætte sagerne på spidsen såååå

Kan man være medlem af kristelig forbund mens man køre tog ? :evil:

Nu er det jo Dansk Jernbaneforbund, der har forhandlingsretten for bl.a. overenskomsterne for lokoførerne, så det er vel temmelig ukollegialt at være "organiseret" hos Kristelig Fagforening ?
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 01:57 (#75)

Hov nu kommer der jo noget som jeg har frygtet i lang tid.
Mon det er her den hellige ko ligger begravet? :?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af khm, 5/12-2007 02:03 (#76)

coca2 skrev: Hov nu kommer der jo noget som jeg har frygtet i lang tid.
Mon det er her den hellige ko ligger begravet? :?

Hvilket indlæg svarer du på...?

(Denne tråd indeholder 73 indlæg inden din kommentar, så det ville være lidt praktisk, hvis du citerede det indlæg, som du svarer på...)
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 02:41 (#77)

khm skrev:
coca2 skrev: men for lige at sætte sagerne på spidsen såååå

Kan man være medlem af kristelig forbund mens man køre tog ? :evil:

Nu er det jo Dansk Jernbaneforbund, der har forhandlingsretten for bl.a. overenskomsterne for lokoførerne, så det er vel temmelig ukollegialt at være "organiseret" hos Kristelig Fagforening ?



Skærer da gerne tingene ud i pap hvis det behøves. Og undres så samtidigt over andres RET til at forhandle og bestemme over nye folk der kommer til..
Men hvis man har et tilbud om at være med er det for mig Græsk-Katolsk hvad de heder, eller hvad de har lyst til. Shockops:

Du skriver at DJ bl.a. har Forhandlingsretten, kan du ikke være venlig og også lige at skrive hvad de mere har ret til.(Underforstået - hvad har udeforstående ikke ret til) Grin Grin
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af khm, 5/12-2007 03:39 (#78)

coca2 skrev: Skærer da gerne tingene ud i pap hvis det behøves. Og undres så samtidigt over andres RET til at forhandle og bestemme over nye folk der kommer til..

Velkommen til virkeligheden...

Arbejdsmarkedet er nu engang skruet sådan sammen, at spillereglerne er aftalt mellem arbejdsgiverforeningerne på den ene side, og fagforeningerne på den anden side. Dette giver selvfølgelig god mening, da det naturligvis ikke ville være særlig praktisk at den enkelte lønmodtager på store arbejdspladser skulle forhandle løn og arbejdstidsregler. Prøv lige at forestille dig kaoset, hvis hver enkelt af de mange jernbaneansatte arbejdede efter særskilte arbejdstidsregler, som hver enkelt havde forhandlet sig frem til. Det er derfor naturligvis både i arbejdsgivernes og i lønmodtagernes interesse, at der er fastsat nogle fælles spilleregler, som parterne så arbejder efter.
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 04:16 (#79)

khm skrev:
coca2 skrev: Skærer da gerne tingene ud i pap hvis det behøves. Og undres så samtidigt over andres RET til at forhandle og bestemme over nye folk der kommer til..

Velkommen til virkeligheden...

bla. bla.bla.......ore arbejdspladser skulle forhandle løn og arbejdstidsregler. bla bla bla.....Prøv lige at forestille dig kaoset, hvis hver enkelt af de mange jernbaneansatte arbejdede efter særskilte arbejdstidsregler, som hver bla bla bla.......enkelt havde forhandlet sig frem til. Det er derfor nabla bla bla....... turligvis både i arbejdsgivernes og i lønmodtagernes interesse, at der er fastsat nogle fælles spilleregler, som parterne så arbejder efter.

(klippet er spammet af mig selv)

----
Sorry du....... Men jeg har kun været på arbejdspladser hvor arbejdsgiver kan se fornuften i at samarbejde med arbejdstager og er overbevist om at First er sådan. Uanset om DJ føler sine medlemmer forfulgt med breve der tilsendes eller andet, som små kommaer i en lang og trist tekst
men undskyld til alle .... jeg er bare ikke til det der beton noget Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 04:22 (#80)

khm skrev:
coca2 skrev: Skærer da gerne tingene ud i pap hvis det behøves. Og undres så samtidigt over andres RET til at forhandle og bestemme over nye folk der kommer til..

Velkommen til virkeligheden...

.


Takker for reminderen...
Men hvis du nu selv scroller lidt tilbage i virkeligheden og kikker lidt på tråden så kan man jo godt savne din mening omkring..:
"kravet om en sort uddannelse for at køre tog i DK" Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lokofører testen Real-Life-Tog 10 20-09-2009 02:52
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: