Forum » Off Topic » Snik-Snak
Uddannelse til Lokofører

Udskriv debat

  Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 26/6-2009 21:45 (#281)

hkp skrev: Jo, det gør Coca. Jeg citerer fra punkt 2 i deres anbefalinger på dit første link:

2. Danske krav til uddannelsen bør af konkurrencehensyn ligge så tæt på EU-kravene som muligt. For eksempel er en folkeskoleuddannelse tilstrækkelig som uddannelsesbaggrund. Danske virksomheder kan så enkeltvis og kollektivt fastsætte særlige ansættelseskrav, for eksempel bør krav til personhøjde overgå til virksomhederne.


hæ-hæ... en til der fik læst det Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 57
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 27/6-2009 10:24 (#282)

Jeg siger ikke, at der ikke er ting, der kan ændres. Men det er noget, vi skal klare i forhandling med vores arbejdsgivere, siger Ulrik Salmonsen til Newspaq.



en sandhed med modifikationer.. der bør nok stå: at der er mange ting.....
Cool
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 57
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 28/6-2009 00:36 (#283)

coca2 skrev:
Jeg siger ikke, at der ikke er ting, der kan ændres. Men det er noget, vi skal klare i forhandling med vores arbejdsgivere, siger Ulrik Salmonsen til Newspaq.



en sandhed med modifikationer.. der bør nok stå: at der er mange ting.....
Cool


Ja efter din mening, så er der uden tvivl mange ting der skal ændres.

Jeg har i et tidligere indlæg i denne tråd givet mit bud på dine spørgsmål omkring kravene til lkf uddannelsen.
Så vidt jeg kan se efter at have løbet tråden igennem igen, har du valgt ikke at kommentere det indlæg overhovedet.
Om det skyldes at det ikke just er vand på din mølle, skal jeg ikke kunne sige, men man kunne få mistanken.

Kan du (coca) ikke fortælle mig hvad det helt nøjagtigt er du vil opnå med denne debat, eftersom du i tidligere indlæg og i andre tråde om emnet gør tydeligt opmærksom på, at du ikke selv har intentioner om at blive lkf.?

Er det blot et udtryk for alvorlig mavesurhed eller ligger der noget andet bag.

Som tidligere nævnt mener jeg at kravene sikre dels en relativ god løn for lkf, dels sikre at der er et vist niveau hos de ansøgere der kommer betragtning.
Det kan man selvfølgelig være uenig i, men jeg kunne jo spørge på denne måde:

Jeg har en studenterekasamen med et snit på 7.5 !
Kravet til lægeuddannelsen var da jeg blev student 9.0 og til jordmoder f.eks 9.5, hvis jeg skulle følge den tankegang der bliver givet udtryk for i denne tråd, skulle jeg med rette kunne sige, det kan ikke være rigtig at jeg ikke kan blive læge, jeg fik topkarakter i førstehjælp og desuden kan det vel læres!
Eller hvorfor kan jeg ikke blive jordmoder, jeg har set mange fødsler i fjernsynet, og desuden er jeg selv far?

Uddannelsen til læge eller jordmoder er en videregående uddannelse, og det er uddannelsen til lkf også, derfor er der nogle krav, take it or leave it.

Som nævnt i tidligere tråde er jeg personligt glad for at der er krav til uddannelsen.
Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får, samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.

Hermed mener jeg ikke at vores buschauffører er dårligt uddannede, men jeg mener helt personligt at man godt kunne opsætte nogle krav til chauffører også.

Skulle udvalgets anbefalinger blive vedtaget vil lkf uddannelsen blive sidestillet med AMU uddannelsen til chauffør, med det resultat at AMU centrene vil sprøjte lkf ud på stribe, som man gør med chauffører idag.

Det borger efter min mening ikke for kvalitet, undskyld hvis nogen føler sig trådt på, men jeg har selv deltaget i forskellige AMUkurser og stiftet bekendtskab med klientellet på disse kurser og efter min bedste overbevisning var det bestemt ikke alle jeg ville sætte bag førerbordet på en IC'er.

Håber at have anskueliggjort mine synspunkter forståeligt.
Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen.... ja undskyld skæld mig bare ud men det mener jeg.

Der er efter min mening nogen herinde (heldigvis kun få), der mener de er guds gave til jernbanen og det er de muligvis også, men for at bevise det må de lige opfylde kravene til optagelesesprøven, isetdet for at brokke sig i uendelighed.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 51
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 28/6-2009 10:11 (#284)

milima skrev: Uddannelsen til læge eller jordmoder er en videregående uddannelse, og det er uddannelsen til lkf også, derfor er der nogle krav, take it or leave it.


Hmm.. Nu er det vist en journalistisk stramning at sammenligne og sidestille lokomotivføreruddannelsen og jordmoder-/lægestudiet... Jeg underkender ikke uddannelsens sværhedsgrad og niveau, men alligevel..

milima skrev: Som nævnt i tidligere tråde er jeg personligt glad for at der er krav til uddannelsen.
Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får, samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.


Hvorfor skal denne diskussion altid ende med laveste fællesnævner? Jeg stiller personligt spørgsmålstegn ved uddannelseskravene. Jeg mener ikke de skal afskaffes, slet ikke, men undrer mig bare over hvad det er der gør en HTX mere kvalificerende end en HHX eller en ny STX?

milima skrev: Håber at have anskueliggjort mine synspunkter forståeligt.


Jo det tør siges... Men det er da fint du føler dig mere værd end en buschauffør, men du kan kun køre frem og tilbage! De kan da i det mindste køre hvorhen i verden de vil... De er ikke afhængige af sporarbejde og om der er køreledninger eller nedbrudte tog...

milima skrev: Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen....


Det var svært at citere, for du har samlet alle punktummer til sidst!! prøv at spred dem ud en anden gang (spøg til side, du har vel stadig humor? Grin )

Men vil da lige pointere, at jeg har en fornemmelse af at du taler jobbet meget op. "Faglig stolhed" og "sidestillet med jordmoder" er bare et par af eksemplerne. Så er det vist heller ikke mere indviklet.

milima skrev: Der er efter min mening nogen herinde (heldigvis kun få), der mener de er guds gave til jernbanen ...


Dig selv eller hvad?

Det lyder lidt sådan og nogle lokoførere har herinde en tendens til, at når de først har gennemgået denne mangeårige og MEGET svære VIDEREGÅENDE uddannelse, så har de næsen meget højt mod sky og siger "sådan er det bare" og "tag jer sammen" med en "jeg er bedre end dig"-attitude, for jeg er lkf.... Tænkt lidt over det, men så længe der er nok ansat og ansøgerne står i kø, så er det da fint nok.. (I skal da være glade for at vi er på vej ned i en lavkonjunktur) Men når I mangler folk og der aflyses tog på stribe, så er det en lidt forkert holdning at have, men den "faglige stolthed" er vel også at alle tog er besat med personale der kan fremføre dem, frem for at de aflyses?

Slutteligt vil jeg gerne pointere at jeg ikke bare er en ny "CoCa2" der bare sidder på min flade og brokker mig.. Har erkendt hvordan verden er og har handlet efter det. Jeg har lige afsluttet 1. år på HTX og har knoklet for det og agter da at fortsætte!

Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved, og beder om en begrundelse for at en HHX ikke er adgangsgivende? Det matematik vi arbejder med (hvis det er begrundelsen) er det samme og med den nye gymnasiereform er de forskelige huer stort set adgangsgivende til de samme rigtige VIDEREGÅENDE UDDANNELSER på de højere læreranstalter (herunder ikke erhvervsskolerne hvor du tog din videregående uddannelse)
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 34
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Ghosttrain, 28/6-2009 11:29 (#285)

Hej Kaj

Dit ovenstående indlæg er et af de allebedste i hele denne diskution, og jeg synes som privatperson at du rammer rigtigt godt plet. Og jeg for mig selv undrer mig stadig over at en flymekanikker heller ikke er god nok til at blive lokofører selv om han i den sidste ende er noget højere uddannet en feks. en maskinarbejder.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 64
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af DVG, 28/6-2009 12:55 (#286)

KH skrev: Hvorfor skal denne diskussion altid ende med laveste fællesnævner? Jeg stiller personligt spørgsmålstegn ved uddannelseskravene. Jeg mener ikke de skal afskaffes, slet ikke, men undrer mig bare over hvad det er der gør en HTX mere kvalificerende end en HHX eller en ny STX?
Kan også undre mig hvorfor man ikke gør som på alle de videregående uddannelser hvor optagelses kravet er nogle bestemte fag på et bestemt niveau og ikke om man har en STX, HHX, HF eller HTX, dette kan man jo nemlig ikke ændre når man er færdig(da det kun er det første afgangs bevis der gælder lige meget hvor mange man tager!). Jeg blev eksempelvis selv færdig med HTX for et år siden, i løbet af tredje år havde jeg fundet ud af at jeg ville noget andet end da jeg startede på HTX så jeg blev nød til at tage nogle GSK fag som jeg nu er færdige med.
Hvis jeg nu havde gået på STX/HHX/HF og havde fundet ud af at jeg ville være lkf så skulle jeg være droppet ud og startet forfra på HTX.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 31
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Tjalfe, 28/6-2009 13:24 (#287)

milima skrev: Som tidligere nævnt mener jeg at kravene sikre dels en relativ god løn for lkf, dels sikre at der er et vist niveau hos de ansøgere der kommer betragtning.

Enig, og det er også vigtigt. Kravene er i mine øjne ikke for skrappe, men det er meget firkantet og kravene burde nok være lidt mere fleksible. Jeg ved, at et par piloter er blevet afvist til uddannelsen. Dét mener jeg er forkert, der er trodsalt lidt flere knapper i et fly og mange færdigheder man skal kunne. Der er dog langt fra et fly til et tog, men en pilot burde om nogle have styr på sprog og håndtering af store maskiner.


Jeg har en studenterekasamen med et snit på 7.5 !
Kravet til lægeuddannelsen var da jeg blev student 9.0 og til jordmoder f.eks 9.5, hvis jeg skulle følge den tankegang der bliver givet udtryk for i denne tråd, skulle jeg med rette kunne sige, det kan ikke være rigtig at jeg ikke kan blive læge, jeg fik topkarakter i førstehjælp og desuden kan det vel læres!
Eller hvorfor kan jeg ikke blive jordmoder, jeg har set mange fødsler i fjernsynet, og desuden er jeg selv far?

Underlig sammenligning. Hvor tit har du brug for at tage stilling til liv eller død når du køre tog?

Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får, samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.

Enig. Det bliver forhåbentligt aldrig gennemført. Jeg oplever tit, at buschauffører taler meget dårligt dansk. Men et tog er nok nemmere at køre, end en bus - men hvad med alt det andet (SR, fejl, sprog, forståelse for teknik og betjening)? Der kræver ikke den udvidede ledvogtereksamen at få en MF til at køre - men der ligger meget mere i det, end bare at smide joysticket fremad.


Hermed mener jeg ikke at vores buschauffører er dårligt uddannede, men jeg mener helt personligt at man godt kunne opsætte nogle krav til chauffører også.

Hvad skal der være mere, end at de kan færdselsloven? Den er nemmere end SR ...

Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen....

Som nævnt, er det ikke svært at få et tog til at køre og det behøver man ikke specielt meget omløb i hovedet til. Men det kræver væsentligt mere omløb i hovedet at forstå de mange andre aspekter der er i jobbet, end bare at køre toget.[/quote]
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 28
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Walker, 28/6-2009 18:57 (#288)

Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 28/6-2009 19:20 (#289)

Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


Et pragteksempel på det jeg fremhæver....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 34
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 28/6-2009 20:02 (#290)

KH skrev:
Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


Et pragteksempel på det jeg fremhæver....


Jeg kunne ikke være mere enig med jer to!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Walker, 28/6-2009 20:13 (#291)

KH skrev:
Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


Et pragteksempel på det jeg fremhæver....



Jeg synes jeg fornemmer en vis negativitet her Wink
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Walker, 28/6-2009 20:13 (#292)

[quote="IntercityDK skrev:[/b]
KH skrev:
Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


Jeg kunne ikke være mere enig med jer to!



Godt at høre! Wink
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 28/6-2009 20:27 (#293)

IntercityDK skrev:
Jeg kunne ikke være mere enig med jer to!


Hold venligst mig ude af dette, for hvis der er noget jeg ikke er, så er det enig med Walker... Det er lige netop det jeg skriver i indlæget tidligere i dag. Det er desværre tydeligt at I ikke har læst det, men det kommer ikke som nogen overraskelse. Der er folk der ikke vil tage noget op. Med det samme man snakker om en opdatering og mere tidsvarende adgangskrav så går I helt i baglås. I ser det som en selvfølge at kravet er at det skal være muligt for folk med en 9. eller 10. klasse som højeste uddannelse at komme ind, hvilket slet ikke er formålet med denne debat.. (Ved godt jeg taler for døve ører, for I har koblet helt af, men prøver lige igen..)

Debatten opstod på et tidspunkt hvor der var mangel på lokomotivfører og hvor tog i stribevis blev aflyst og set i lyset af at mange af de nuværende medarbejdere er snarligt pensionsmodne.... Husk lige det..

Men ville ellers til at ridse tingene op igen, men kan se ud fra tidligere debat at man bliver stemplet som dum eller åndsvag hvis man beder om en debat eller som minimum en forklarring, men det sjove er at det kun er DJ og nogle lokomotivfører der ikke kan se at der er noget i kravene der ikke hænger sammen.. For DSB kan tydeligt se problemet og Rekruttering arbejder dagligt med følgerne af denne lidt tåbelige sammensætning....

Jeg påpeger lige igen igen igen at jeg ønsker en updatering og ikke en afskaffelse af kravene, for de skal da helt sikkert være der, men der skal være en logik i dem...
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 34
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk
 
Redigeret af , 28/6-2009 20:30

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 28/6-2009 20:30 (#294)

Nemlig Kaj. Logikken er den der mangler! Selvfølgelig skal der være nogle krav. Men logik tak! (men på den anden side, hvor i det øvrige danske samfund er der logik...)
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 28/6-2009 20:36 (#295)

Uha nu tror jeg vi har fornærmet KH Smile så må jeg hellere rette min kommentar, og sige jeg er enig med Walker! Så er der styr på det igen.
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 28/6-2009 20:49 (#296)

IntercityDK skrev: Uha nu tror jeg vi har fornærmet KH Smile


Nej nej bare roligt Smile Der skal mere til..
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 34
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af DVG, 28/6-2009 21:11 (#297)

I det hele taget så er optagelses kravende for de fleste uddannelser noget der ikke hænger særligt godt sammen..

Dog er der undtagelser som eksempelvis Økonomi hvor man udover en række fag også skal have en særlig krakter i Matematik, det er da til at forstå... Man kan jo eksempelvis godt komme ind på statskundskab med 2 i Samfundsfag bare resten af ens gennemsnit er godt nok...

Det samme mener jeg man bør kigge på ved Lkf, hvis man mener at en HTX er god nok, hvad er det så præcist for fag der gør det.
Om det er fag som Teknologi/Teknik eller er det bare at man på HTX har et vidst obligatorisk niveau på Matematik og Fysik..
Hvis det er sidst nævnte der er tilfældet så vil STX/HHX/HF'er også kunne komme ind hvis de altså bare søger for at få de fag på det niveau...
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 31
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Triton, 28/6-2009 21:35 (#298)

Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


HØRT...!
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 38
Status:

Hilsen Triton.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 29/6-2009 00:07 (#299)

KH skrev:
Nej nej bare roligt Smile Der skal mere til..


Alt iorden du! Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 29/6-2009 20:24 (#300)

KH skrev:
milima skrev: Uddannelsen til læge eller jordmoder er en videregående uddannelse, og det er uddannelsen til lkf også, derfor er der nogle krav, take it or leave it.


Hmm.. Nu er det vist en journalistisk stramning at sammenligne og sidestille lokomotivføreruddannelsen og jordmoder-/lægestudiet... Jeg underkender ikke uddannelsens sværhedsgrad og niveau, men alligevel..


Nu var det ikke min intention at sidestille lkf med læger og jordemødre.
Min pointe er at de uddannelser også stiller nogle krav for at komme i betragtning og dem må man jo så se om man kan efterleve.


KH skrev:
milima skrev: Som nævnt i tidligere tråde er jeg personligt glad for at der er krav til uddannelsen.
Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får, samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.


Hvorfor skal denne diskussion altid ende med laveste fællesnævner? Jeg stiller personligt spørgsmålstegn ved uddannelseskravene. Jeg mener ikke de skal afskaffes, slet ikke, men undrer mig bare over hvad det er der gør en HTX mere kvalificerende end en HHX eller en ny STX?


Ja det skal den bl.a fordi den rapport der henvises til gerne ser at uddannelsen til lkf sidestilles med chaufføruddannelsen.
Jeg er for så vidt ikke uenig i at man måske skal kigge på kravene, men hvis man arbejder hen imod at 9 eller 10. klasse er nok, så foretrækker jeg bestemt at beholde de nuværende krav.

Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på hvorfor HTX er adgangsgivende, når HHX ikke er det, men et eller andet sted skal man jo trække stregen.

Man kunne også spørge hvorfor eksempelvis 9.5 er adgangsgivende til lægestudiet, når 9.3 ikke er det?

KH skrev:
milima skrev: Håber at have anskueliggjort mine synspunkter forståeligt.


Jo det tør siges... Men det er da fint du føler dig mere værd end en buschauffør, men du kan kun køre frem og tilbage! De kan da i det mindste køre hvorhen i verden de vil... De er ikke afhængige af sporarbejde og om der er køreledninger eller nedbrudte tog...


Ja hvor er det nemt at være lkf. Man skal "bare" beslutte om man vil køre frem eller tilbage, så kører det helt af sig selv.

KH skrev:
milima skrev: Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen....


Det var svært at citere, for du har samlet alle punktummer til sidst!! prøv at spred dem ud en anden gang (spøg til side, du har vel stadig humor? Grin )

Men vil da lige pointere, at jeg har en fornemmelse af at du taler jobbet meget op. "Faglig stolhed" og "sidestillet med jordmoder" er bare et par af eksemplerne. Så er det vist heller ikke mere indviklet.


Det er muligt at mit job ikke rangerer højt nok på listen til at man må føle faglig stolthed, men det gør jeg nu altså alligevel.
Det er ikke et forsøg på at "tale" arbejdet op, jeg er stolt af og glad for at være lkf.

Men siden du nu mener at det er væsentligt nemmere at være lkf end chauffør og siden du mener at jobbet bliver opreklameret til noget det ikke er, specielt af sådan nogen som mig, hvorfor så selv gå efter at blive lkf?

KH skrev:
milima skrev: Der er efter min mening nogen herinde (heldigvis kun få), der mener de er guds gave til jernbanen ...


Dig selv eller hvad?

Det lyder lidt sådan og nogle lokoførere har herinde en tendens til, at når de først har gennemgået denne mangeårige og MEGET svære VIDEREGÅENDE uddannelse, så har de næsen meget højt mod sky og siger "sådan er det bare" og "tag jer sammen" med en "jeg er bedre end dig"-attitude, for jeg er lkf.... Tænkt lidt over det, men så længe der er nok ansat og ansøgerne står i kø, så er det da fint nok.. (I skal da være glade for at vi er på vej ned i en lavkonjunktur) Men når I mangler folk og der aflyses tog på stribe, så er det en lidt forkert holdning at have, men den "faglige stolthed" er vel også at alle tog er besat med personale der kan fremføre dem, frem for at de aflyses?

Slutteligt vil jeg gerne pointere at jeg ikke bare er en ny "CoCa2" der bare sidder på min flade og brokker mig.. Har erkendt hvordan verden er og har handlet efter det. Jeg har lige afsluttet 1. år på HTX og har knoklet for det og agter da at fortsætte!

Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved, og beder om en begrundelse for at en HHX ikke er adgangsgivende? Det matematik vi arbejder med (hvis det er begrundelsen) er det samme og med den nye gymnasiereform er de forskelige huer stort set adgangsgivende til de samme rigtige VIDEREGÅENDE UDDANNELSER på de højere læreranstalter (herunder ikke erhvervsskolerne hvor du tog din videregående uddannelse)


Jeg gør mig bestemt ikke bedre end andre, ligesom jeg ikke går med næsen i sky.

Du har ret i at den faglige stolthed også indebærer rettidige og ikke aflyste tog, men jeg er ikke enig med dig i at løsningen på det problem er at slække kravene.

Problemet med aflyste tog pga personalemangel er mere et udtryk for at man ikke har styr på uddannelsesplanlægningen, sådan at man er på forkant eller ihvertfald up to date på personalesituationen.
Det er ikke første gang i banens historie at det er kommet bag på dem der bestemmer at folk går hjem på pension.

Det glæder mig på dine vegne at du er godt på vej til at opfylde kravene, hvis du da går efter at blive lkf.

Som tidligere nævnt har jeg ikke det enstydige svar på hvorfor HTX er adgangsgivende når HHX ikke er, ud over at man har skulle trække stregen et eller andet sted.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 51
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lokofører testen Real-Life-Tog 10 20-09-2009 02:52
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: