Forum » RailWorks / Train Simulator 2012 - 2014 » Andet
Professional Development Tools (Preview)

Udskriv debat

  Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Ghosttrain, 11/11-2007 16:29 (#21)

Lad os bare sige at der er noget pseudo Dansk rute på vej, når det altså bliver muligt at pakke den, for den vil komme til at mangle de Danske bygninger og signaler, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der vil gå igang med at bygge en Dansk signalpakke, og jeg kan desværre ikke selv :cry:
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af stigc, 11/11-2007 16:45 (#22)

Frankenstein skrev: Lad os bare sige at der er noget pseudo Dansk rute på vej, når det altså bliver muligt at pakke den, for den vil komme til at mangle de Danske bygninger og signaler, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der vil gå igang med at bygge en Dansk signalpakke, og jeg kan desværre ikke selv :cry:

Erich, at bygge en signal pakke kræver jo, at man kan lave nogle
objekter, og det enste jeg har hørt man kan bruge er 3D max som koster 30K+
og det har jeg ikke lyst til at ofre Sad
men hvis der kommer et plugin til G-max så kan det da godt være jeg overvejer
at begynde...
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af jraaby, 11/11-2007 19:19 (#23)

stigc skrev:
Frankenstein skrev: Lad os bare sige at der er noget pseudo Dansk rute på vej, når det altså bliver muligt at pakke den, for den vil komme til at mangle de Danske bygninger og signaler, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der vil gå igang med at bygge en Dansk signalpakke, og jeg kan desværre ikke selv :cry:

Erich, at bygge en signal pakke kræver jo, at man kan lave nogle
objekter, og det enste jeg har hørt man kan bruge er 3D max som koster 30K+
og det har jeg ikke lyst til at ofre Sad
men hvis der kommer et plugin til G-max så kan det da godt være jeg overvejer
at begynde...

RSDL say they have problems at the moment with releasing the 3Dmax converter, but they are building a standalone conversion tool which will take several formats as input. There will also be plugins for 3DCanvas (nearly ready) and Blender (if anyone wants to help them make it).
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Ghosttrain, 12/11-2007 09:06 (#24)

Hej Stig
Kan du oplyse mig om er 3D Max det samme som 3Ds Max ? 3DS Max er lavet af Autodesk og Turbosquid som laver Gmax har plugins til den.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af jraaby, 12/11-2007 12:19 (#25)

3D Max = 3Dsmax (3D Studio Max)
(Until version 3/4 it was called 3D Max I think).

Here is what R Derek says:

There is a licensing issue with Autodesk at the moment that is preventing us redistributing the plugin at this time.
However we are working on it and alternatives. We know how important this issue is and we are doing our best to get around it.

OK, here are some options up for discussion,

3D canvas - It is an inexpensive alternative and we are working with Richard to bring this plugin to you soon.
Blender - We are looking into this however as it is open source we are finding the right people to do this is tricky. Anyone interested in working on this with us please contact me.
Stand alone app An app that can take a standard 3d format (with textures) to export it into our Intermediate format (IGS) Which means that the user would be able to use their art package of choice to create their objects. We have set the ball rolling for this, and hopefully have more news on this soon.

G-Max - We are looking into this too, but it may have the same issues with Autodesk.
Max - Mentioned above. (The documents on how to model locos and cabs in max will be released so at least you will be able to understand the process of how we did it.)

Another idea which we have thought about in the short term is to set up a process is if people have a legal copy of 3DSmax they can submit models to us and we would convert them and send them back.
Problems I see with this are
* - issues with the model: fixing them to work in the game, setting up the materials would be time consuming. It might be a process we can automate.
* - People not wanting RSDL having their source models.
* - What happens when people want to convert hundreds of models they have made (scenery, signals, bridges etc) We would very quickly run out of bandwidth.
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 13:28 (#26)

Det ser efterhånden ud til, at jeg ikke skal være så ked af, at mit grafikkort ikke kan klare den nye simulator. Det har åbenbart lange udsigter med at få egnede værktøjer til at konvertere vore gmax-modeller til KRS.

Forhåbentlig bliver det lettere med MSTS 2, ellers må man jo "nøjes" med hard copies i 1:87.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Bab, 12/11-2007 13:36 (#27)

Der er jo ingen der lover, at det bliver bedre med MSTS2. Eneste fordel de har, er at de bruger en motor, som er gennemprøvet.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Ghosttrain, 12/11-2007 13:39 (#28)

Hej
Man kan vel egnetligt godt sige at Kuju/EA har gjort i nælderne med hensyn til rettighederne til at konvertere til 3D programmer. Man burde da mene at en sådan ting burde være i orden fra dag 1.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 13:42 (#29)

Nu tænker jeg specielt på den manglende "oversætter" til gmax. Det kan vel ikke komme bag på Kuju, at der ude omkring er endog mange brugere af gmax, som altså foreløbig er afskåret fra at bidrage. Det er da en ting, som de burde have bragt på plads inden udsendelsen af spillet. Og som Mogens før har været inde på, er dette her symptomatisk for Kujus måde at håndtere tingene på?

(Erich nåede lige at komme ind imellem!)

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 13:49 (#30)

Og forresten: I dag er det den 12., er der nogen, der ved, hvornår Development Tools bliver tilgængelige?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Ghosttrain, 12/11-2007 13:52 (#31)

Efter hvad KRS selv skriver skulle de da komme idag, Men hvis det hele nu ligger på en server i US og bliver opgraderet derfra, skal vi nok regne med 8-10 timers forsinkelse, så måske engang sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Men dette er kun et gæt.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 14:00 (#32)

Tja, vi får vente og se!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af stigc, 12/11-2007 14:14 (#33)

Frankenstein skrev: Hej Stig
Kan du oplyse mig om er 3D Max det samme som 3Ds Max ? 3DS Max er lavet af Autodesk og Turbosquid som laver Gmax har plugins til den.

Det var den jeg mente, og den koster såvidt jeg husker 30K+ Sad
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Ghosttrain, 12/11-2007 15:07 (#34)

Her er det seneste svar fra RSadam på forspørgsel i Rail Simulator Forummet hvilke 3D programmer der kan tænkes at kunne bruges til RS:

Here are the 3D applications we have had requests to make compatible with Rail Simulator:
3D Canvas
Blender
gMAX
Google Sketchup
TrainSim Modeller
3D Studio Max
Lightwave
Maya
Cinema4D

It must be remembered that RSDL did not develop any of the above software and thus we alone CANNOT make the 3D package of your choice compatible with Rail Simulator. Only the application authors can do this. In order to get compatibility, we need interest from the application Author (of which we have been told that Abacus (TrainSim Modeller) are not currently interested).

If you wish to see your application of choice made compatible with Rail Simulator, we at RSDL suggest not to contact us but to contact the authors of these applications and ask them to make it compatible, and get intouch with RSDL.

RSadam
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 16:01 (#35)

Det lyder bestemt ikke lovende! Når man lige tænker på, hvilken ballade der var, den gang Autodesk ikke længere ville understøtte den gratis udgave af gmax, for, som de sagde, de havde jo kun udgifter ud af det. Nu kom de så heldigvis på bedre tanker hvad adgangen til den gratis udgave af gmax angår, men jeg tvivler da stærkt på, at de ganske gratis og uden udsigt til en fremtidig indtægt vil udvikle noget som helst, der kan bruges sammen med KRS. Og så er vi nogen stykker, der godt nok ikke får så meget at lave!

Men lad os nu se... Kuju kan vel ikke have råd til at kaste vrag på alt, hvad der tidligere er lavet og kan blive lavet i fremtiden, de må vel krybe til korset og betale, ligesom Microsoft gjorde i sin tid med hensyn til gmax og andre.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af PeterFrost, 12/11-2007 18:22 (#36)

Den kanon bliver da mere og mere besværglig at flytte rundt på frontlinien !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af AlvinM.J., 12/11-2007 18:58 (#37)

Blender kommer aldig til at koste nodet da' det er udgivet på GPL. i kan se mere på http://www.Blender.org
Brugers avatar
AlvinM.J.

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 14/11-2006
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af bl, 12/11-2007 21:12 (#38)

Hej AlvinMJ!

Nu er det ikke prisen, der er problemet, men det "oversætterprogram", der skal til, for at kunne eksportere modeller fra et 3D-program til KRS. Hvis der ikke kommer et sådan program til f.eks. Blender (som jeg ikke kender), kan ting lavet i programmet ikke bruges i KRS.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af Bab, 12/11-2007 22:27 (#39)

Programmet er kommet, men siden er kraftigt overbelastet.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:



SV: Professional Development Tools (Preview)
Skrevet af jraaby, 13/11-2007 03:37 (#40)

I've now got the toold and docs and will have a look at them properly next week (I am currently doing a programming assessment so I don't have much time, and in the weekend I am going to Birmingham - I may go to the Flight & Rail Simulator Show to see Kuju themselves).

One thing someone on UKTS pointed out was that in document 1.04 "Track Rules Setup" it says that you can define the maximum "Super-elevation" angle - I think the super-elevation feature may be on the way Grin Grin.
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
TS Tools Payware Addons 4 15-06-2011 21:46
Professional Developer Tools Andet 29 04-10-2007 21:53
Train Simulator Editor & Tools Andet 2 05-02-2007 20:35
Hvor er MSTS Editor and tools ?? Andet 5 30-11-2005 21:01
Editor &Tools Aktiviteter 2 29-01-2005 23:40
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: