Nu har jeg fået nin nye PC sat til - og taget den ned igen. Hvorfor nu det
Jo, Da jeg skulle etablere forbindelse til min e-mailkonto, bad MS Outlock Express 2007 om en produktnøgle. Denne består af 25 karakterer, og jeg indtastede den med følge af en fejlmeddelelse. Det samme gentog sig med MS Office 2007. Når jeg køber en PC med præinstallerede MS-programmer, går jeg da ud fra at de "bare" kan tages i brug. Men nej, det er absolut ikke muligt. Den angivne produktnøgle virker tilsyneladende ikke. Men er det den rigtige nøgle, der blev indtastet? Der sidder en produktnøgle på siden af kabinettet, og det er den, jeg har brugt. Jeg fandt også en anden produktnøgle (mindre end 25 karakterer) inde i Systemoplysningerne, men den virker heller ikke.
Nu ved jeg så godt, at der er andre mail- og tekstprogrammer, jeg kan bruge i stedet. Det vil jeg da overveje.
En anden ting er det høje støjniveau fra PC'ens blæser (formoder jeg). Det er noget dårligt, at produksenten ikke har styr på det. Den PC, jeg bruger lige nu, er næsten lydløs.
En tredje ting, der undrer mig lidt, er at den nye PC kun har 1 harddisk (C:\), hvor Vista, programmer og data skal deles om pladsen. HD-størrelsen er 160 Gb. Denne og en 3 PC har 2 harddiske / delt harddisk (C:\ og D:\).
Rettelse: I en anden tråd skrev jeg, at det skulle blive en @Alfa-PC, jeg fik, dette er dog ikke rigtigt. Det blev i stedet en Shuttle PC, som er købt hos en lille forhandler i Stenløse.
Den produktnøgle der står på siden af kabinettet ville jeg mene er den, som hører til Windows. Produktnøglen til Office pakken må står et sted i forbindelse med en installations-CD med Office pakken.
Ang. harddisken: Der findes en række programmer som kan ændrer størrelsen på partitionerne (betalingsprogrammer). Derudover skulle der være noget indbygget i Vista hvor du kan ændrer partitionsstørrelserne uden at genstarte computeren.
Holbrook
Ekspert
Antal indlæg: 1657
Den produktnøgle, der står oplyst i Systemoplysningerne indeholder bl. a. ...OEM..., som jeg har set i forbindelse med forskellige Windows-programmer.
På harddisken er en Mappe ved navn Dokumenter, som jeg vil foretrække, skal bruges til egne data. Denne mappe kan nemt kopieres til min eksterne harddisk, men alligevel var det da rart, at have en delt harddisk.
I Vista er det et program der hedder noget ala. microsoft mail. Den skulle have erstattet outlook express. Office 2007 er klart et bedre program. Produktnøglen på siden er som oftes til styresystemet, men det står oftes også på selve mærket. Hvis det er Office med i pakken, så må der være en kode et sted. På et stykke papir eller lign.
At den støjer, har nok noget at gøre med pris/kvalitet. Nye maskiner kræver mere. Flere blæsere, og kraftigere strømforsyninger osv. De har bare en tildens til at koste ekstra, hvis de samtidig skal være støjsvage.
Jeg ser ingen grund til at dele en disk op. Kun hvis du er vant til at ligge ting på bestemte drev. Men går disken ned, så går det hele ned, uanset om den er delt op eller ej. Alternativt, kan du tage en eller flere diske fra din gamle, og flytte over i den nye.
Bab
Bab
Ekspert
Antal indlæg: 1577
Vistas mailprogram ser anderledes ud end den klassiske Outlock Express, men skulle fungere på samme måde. Det ser anderledes ud, mren det er noget, man kan vænne sig til.
Jeg har forståelse for, jo mere en PC er "komprimeret" ned i størrelse (kabinettet) og ydelsen er hævet (teknikken), jo mere kræver den af køling. Det er måske det der gør, at der er en kraftigere blæser monteret og som "støjer" mere. Jeg vil prøve - også af andre grunde - at lave et netværk, så jeg ikke behøver at have netop den PC stående lige her, hvor jeg sidder med den lidt ældre PC.
Med hensyn til produktnøglen til programmerne, så må jeg kigge nærmere på det skriftlige materiale, der fulgte med. Det ville jo være nemmere at bruge den samme nøgle til både Vista og programmerne. Det er lidt forvirrende, at der er angivet 2 produktnøgler, men ikke, hvad de er gyldige for.
Der vil aldrig være den samme produktnøgle til forskellige produkter - desværre. Der skal være en kode til hvert produkt med i kassen, og koden er som regel samme sted som CD'en hvis en sådan medfølger.
I langt de fleste tilfælde er det grafikkortet som står for det meste støj fra kabinettet. Der findes mere eller mindre lydløse modeller med blæsere, men skal du ha' det ultrasilent skal du ha' et med køleribber eller vandkøling.
Dingo
Erfaren bruger
Antal indlæg: 682
Jeg synes absolut ikke Microsoft gør det nemt for deres kunder, og det har jeg ment i lang tid.
Produktnøgler bør være nemt tilgængelige, og hvad de skal bruges til.
Jeg må jo lede videre.
Jeg troede nu, at det var strømforsyningen, som støjede mest. Den plejer gerne at kunne overdøve alt.
Og så er det ikke nødvendigvis microsoft som gør det svært for dig. Det kan være producenten, som ikke har vedlagt en kode, eller skrevet det bagpå et stykke papir. Endnu værre, gemt det i et dokument på disken.
Bab
Bab
Ekspert
Antal indlæg: 1577
Ja, det må du nok sige, Bab. Jeg mener, at de 2 programmer, der kræver produktnøglen kommer fra Microsoft.
Jeg har været inde og kigge på nettet, og det er en lidt længere "oplevelse", at få en ny produktnøgle til Vista og programmer.
Det er helt sikkert din Vista-nøgle der står på siden af kabinettet Lorenz!
Normalt står produktnøglen på enten den pakke som produktet kommer i, men i dit tilfælde, hvor det er OEM, så bør der være en disk med og den er sikkert i et omslag og her plejer nøglen så at stå på.
Det at din nye pc støjer er du ikke alene om, hvis det kan trøste, så gør min nye Vista-maskine det også og min støj kommer fra blæseren, som pga. større varmeudvikling fra CPU'en også er en kraftigere blæser. (Min er med et standard kabinet.)
Har du så samtidig et af de bedre grafikkort, med indbygget blæser, så kan du ikke undgå mere støj, m.m. du, som Dingo skriver, får vandkøling eller ekstra kraftige køleribber, men det er der nok næppe plads til i din Shuttle.
Steamhammer
Administrator
Antal indlæg: 2332
Du har ret i, at der står en produktnøgle på en label på siden af kabinettet med en tal/bogstavkombination på, men den har jeg prøvet at bruge uden held. Jeg vil prøve igen, men det bliver først hen på søndagen. Den label, der er vist på MS's hjemmeside ser anderledes ud.
Med hensyn til blæserstøj, så beroliger det mig, at der er andre, der "lider" under samme symtom. Lige nu har ikke adgang til hardware'n på den nye PC, men det kommer lidt senere.
Foreløbig tak til alle, der har hjulpet med svar.
Ja, det har du nok ret i. Jeg prøver lige engang mere i løbet af sømdagen.
De "store" forhandlere er jeg blevet træt af for længe siden - nul (0) service.
Du kan ligeså godt opgive at bruge produktnøglen som sidder på kabinettet til alt andet end styresystemet. Den er KUN til det og ikke andet, og vil ikke fungere til andre Microsoft installationer. Den sidste computer jeg købte (til knægten) var en Dell og der var Works med fra Microsoft (en simpel og forenklet udgave af Office). Den lå i et pap-etui og koden stod med ganske småt nederst på bagsiden. Så det behøver ikke være nemt at finde den, men den er der.
Til Bab: Det er sådan med nye computere idag, at en grafikprocessor er vokset enormt ifht tidligere og dermed udvikler meget mere varme. Og når man køber en færdig løsning med super specifikationer til en superpris, er de jo nødt til at spare på noget for at få regnskabet til at gå op. Der hvor man bl.a sparer, er på støjsiden på grafikkortene.
Jeg har f.eks et MSI 8800GTX som jeg gav rimelig mange penge for - en kammerat har et magen til fra en anden leverandør, som kostede 750,- mindre. Uha en larm det kan præstere i forhold til mit, det er for vildt!
Til gengæld har jeg en 650 W strømforsyning som stort set ikke siger et kvæk, til trods for at den var ret billig og er en mainstream agtig vare.
Men det er da helt rigtigt, at ser du bare et par år tilbage, så lød de fleste strømforsyninger som en John Deere traktormotor med 10.000 o/m.
Dingo
Erfaren bruger
Antal indlæg: 682
Det er drøn-irriterende, det skal være så svært at få "noget" startet op. Så må jeg her også tilføje, at der findes andre ikke-MS-programmer, som jeg meget hellere vil bruge, da jeg i forvejen har en masse data liggende til disse programmer.
Som tidlighere skrevet i denne tråd drejer det sig om bl.a. mailprogrammet, der er præinstalleret, hvortil der ikke er meddelt nogen oplysninger på trykt materiele.
Computer Manufacturers like to install trials for Office 2007 on new computers for some reason...
If you need something as good as MS Office 2003, you can use the free OpenOffice (http://da.openoffice.org/) - it can read and write to .doc/.xls/.ppt.
A good mail program is Mozilla Thunderbird (http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/) - I don't know how it compares to Windows Live Mail but it is easy to use if you have used Outlook Express.
jraaby
Erfaren bruger
Antal indlæg: 888
I use dayly OpenOffice v.2.03. It is a very good text-/calc-/and draw-programme. I use it as "publisher-programme" for my new website too - link: http://www.lbr40.dk
I will try Mozilla Thunderbird if it is compatible with Vista, but I do'nt knew yet.
Thank's, Jens.
Jeg har nu installeret Mozilla Thunderbird mailprogram på den gamle PC (midlertidig). Det ser godt ud, og der var ingen installationsproblemer.
Jeg håber så, at programmet kører lige så godt på Vista. Det prøver jeg lidt senere i dag.
En god detalje finder jeg i, at man kan bruge smilies i meddelelser.