Forum » Off Topic » Modeltog
Hvilken skala kører du

Udskriv debat

  Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 15/7-2007 00:58 (#1)

Der har faktisk været 272 på nuværende tidspunkt som har angivet hvilken skala de kører.

Det synes jeg faktisk er meget pænt - men jo flere der kommer detsto nærmere kommer vi et tal der kan bruges...

Så har du ikke allerede afgivet din "stemme", så gør det nu...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 17/7-2007 20:57 (#2)

Så er vi rundet de første 300 markeringer, og procentfordelingen ligger meget stabilt...

Har du ikke stemt endnu kan du sagtens nå det endnu Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 22/7-2007 00:26 (#3)

Nu har min lille analyse faktisk kørt i en måned, og der har været 344 inden og angive hvilken skala de kører. Det synes jeg egentlig er ganske flot Smile

Den procentvise fordeling har holdt sig stabilt stort set hele vejen igennem.

De to største er:
H0 med 56,1% af alle stemmer
N med 31,4% af alle stemmer.
Det skulle så betyde, at hver gang der er 7 som kører H0 er der 4 som kører N...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af MSS, 23/7-2007 13:23 (#4)

Og det er der helt sikkert ikke...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 24/7-2007 00:28 (#5)

Og hvad ved du om det?

Ved du det eller gætter du bare?

Når du skriver "helt sikkert" betyder det så at du kan understøtte din påstand med noget statitiskisk materiale, eller er det stadig rent gætværk fra din side?

Faktisk så kender jeg mange flere som kører spor N end jeg kender der kører H0, men jeg siger jo ikke at der er flere som kører N end H0. Tværtimod.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af Thomas_, 24/7-2007 00:49 (#6)

knudbe skrev: Og hvad ved du om det?

Ved du det eller gætter du bare?

Når du skriver "helt sikkert" betyder det så at du kan understøtte din påstand med noget statitiskisk materiale, eller er det stadig rent gætværk fra din side?

Faktisk så kender jeg mange flere som kører spor N end jeg kender der kører H0, men jeg siger jo ikke at der er flere som kører N end H0. Tværtimod.


han ved måske lige så meget som dig, eller din "lille analyse" som du kalder den.. Jeg mener ikke den giver et reelt billede af hvordan tingene hænger sammen, da du ikke aner hvem, hvad og hvornår der har været inde og stemme.. Samme bruger kan sagtens have været inde og stemme flere gange.

Og så er det vel igrunden ikke så underligt at du kender flere der kører spor N end H0, efter som du selv gør det og færdes i de kredse? Jeg kender sjovt nok flest der kører spor 1 eller H0, da det er de kredse jeg færdes mest i.. Wink
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 24/7-2007 01:05 (#7)

Jamen det har du da helt ret i.
Men forskellen er at jeg ikke lader som om jeg har den endegyldige sandfærdige svar på dette. Derimod er MSS jo "helt sikker", men hvad er det som kan gøre ham så sikker?

Jeg ved også godt at hvis man virkelig vil - og også vil have besværet - så kan man da godt undertrykke begrænsningen og stemme flere gange, men med hvilket formål? Analysen er jo ikke for at finde nogen vindere eller tabere, men for at få et nogenlunde indtryk af hvor interessen ligger.
Selv om jeg kører spor N så har jeg absolut ikke nogen interesse i at fordelingen skal være meget anderledes rent procentvis end den er nu. Den har ligget så stabilt i hele den måned den har kørt, at jeg tror på at det er nogenlunde det leje det ligger på. Skulle det virkeligt være så usandsynligt at hvis du tager 1000 modelbanekører at de 600 kører H0, 300 kører N og de sidste 100 fordeler sig på resten? Jeg tror faktisk at det godt kan være sådan.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af PeterFrost, 24/7-2007 09:34 (#8)

Jeg ville jo påstå at dem der ikke kører H0 er alle dem der har ture prøve noget nyt, dvs en stor del af dem der kører H0, de ville aldrig ture dette hersens E. D. B'e. Så de ville aldrig stemme, for ikke at tale om dem der slet ikke gider deltage, af forskellige grunde Wink

Jeg tror man på f.eks. messer, ville kunne lave en lidt mere korrekt undersøgelse af hvad folk kører, eller måske spøger producenter og forhandlere...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 24/7-2007 22:01 (#9)

Hej Peter,

Du har sikkert ret i at man kan lave undersøgelser som vil give et andet billede, men om det vil være mere korrekt er jeg ikke sikker på.

Jeg ved godt at de 361 som hidtil har stemt ikke giver et helt sikkert indtryk af hvor mange der kører hvad. På den anden side, så vil man aldrig kunne lave en 100% sikker analyse. F.eks. hvor mange kommer der på de forskellige messer? Og hvilke messer skal man så vælge til analysen? De forskellige messer har jo fokus på forskellige emner, så derfor vil de kun i overvejende grad kunne tiltrække de personer som har lige de interesser. De vil derfor heller ikke være helt sikre.

Hvis man spørger forhandlere, så er der jo også forskel på dem. Nogle fører slet ikke andet end spor H0, og de vil typisk sige at folk ikke kører andet. Andre forretninger fører både H0 og N men sælger slet ikke f.eks. spor 1. De vil så sige at de sælger så og så meget i spor H0 og så og så meget i N men ikke noget i spor 1.
Hvor køber man egentlig spor 1 i dag?

Så jeg vil slutte med at give dig helt ret - eller i hvert fald delvis ret: Man kan ikke sige at min analyse giver svaret. Men hvis ikke det er svaret, så kan den i hvert fald give et fingerpeg. Og jo flere der kommer ind og stemmer, desto mere præcis vil fingeren pege Wink

PS! Hvis du skulle være en af dem som af forskellige grunde ikke gider deltage, så kan jeg fortælle at du er fuldstændig anonym hvis du alligevel skulle ende med af finde der ind Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af bl, 25/7-2007 11:03 (#10)

Man kan jo også besøge denne side:

http://www.markta...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af PeterFrost, 25/7-2007 12:26 (#11)

Jeg var ret hurtigt inde og trykke H0 Smile Slå IP'en op Wink CPH-Metronet IP Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: Hvilken skala kører du
Skrevet af knudbe, 25/7-2007 19:48 (#12)

bl skrev: Man kan jo også besøge denne side:

http://www.markta...

Bjarne


Tjah, og hvis man ser på Sverige 2006, så er det egentlig ikke meget skævt i forhold til det som min lille undersøgelse indikerer.

Men der er jo mange måder man kan tolke sådan noget på Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Der er strøm i lokomotiverne, men de kører ikke Materiel 1 18-11-2017 20:28
MY1101 Museumstog kører igen imorgen 2/6-13 Kl. 11.01 :) Arrangementer 1 01-06-2013 23:44
IC4 kører sammenkoblet på Sjælland Real-Life-Tog 3 10-09-2011 02:07
IC4 kører ikke sammenkoblet Real-Life-Tog 2 15-04-2011 20:07
MY Veterantog kører igen i weekenden Real-Life-Tog 24 08-09-2010 11:07
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: