567-motoren kom i 1938, som blev konstrueret til lokomotivbrug. I 1939 brød verdenskrigen ud og USA kom med i den i 1941, hvorefter 567-motoren også fandt anvendelse i U-både og torpedobåde. I 1943 blev 567-motoren afløst af 567A, som blev efterfulgt af 567B i 1946. I 1954 kom 567C som kom i det 5. MY-lokomotiv, som senere blev til NSB Di3a 602.
I 1959 kom 567D-typerne, hvor D1 er den velkendte motor, anvendt i MX 1021 - 1045 og MY 1145 - 1159, samt de ungarske M61 og NSB Di3a 624 - 629. Samtidigt kom turboudgaverne D2, D3 og D3A, men de var ikke nogen ubetinget succes, hvorfor 645E3 konstrueredes og lanceredes i 1965 sammen med den turboløse 645E.
I 1969 kom der 5 stk. 567E-motorer til NSB's sidste 4 stk. Di3'ere (630 - 633), men er egentlig en neddroslet 645E'er. Ellers udgik 567'eren af produktionen i 1965.
Det der at motoren var konstrueret til ubåde er en myte som kan aflives, hvilket også blev sagt til det store arrangement på jernbanemuseet sidste år.
trnielsen
Erfaren bruger
Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004 Bopæl: Nyborg Alder: 62 Status: